Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Misschien niet helemaal elektronica gerelateerd maar toch. :-)
Om mijn hopeloos vastgeroeste morse weer proberen los te trekken heb ik een CW paddle gemaakt (CW= continuous wave ofwel morse ;-) )
Het begint met wat onderdelen en materiaal.

Vervolgens eerst de base gemaakt en het punt waarop de paddle moet gaan draaien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Vervolg van de paddle.
Vervolgens de paddle zelf en de ruwe handgreep.

En tot slot de contecten en drukveren en het eind resultaat.

Nu nog een test keyer maken met een Ardiuno nano en het opnemen weer stevig gaan oefenen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Mooi gemaakt. :)

Waarom staat de bediening / paddle dwars in plaats van recht, werkt dat beter?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Bij een paddle heb je twee contacten de ene is de punt de andere de streep.
Dus beweeg je in dit geval van links naar rechts en met een gewone seinsleutel maak je zelf op een bepaald ritme de punten en strepen.
Een standaard seinsleutel heeft dus ook maar 1 maak contact.
Met een paddle kan je hogere seinsnelheid bereiken ik voorlopig nog niet dus. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 2 oktober 2021 16:53:39 schreef Lambiek:
Mooi gemaakt. :)

Waarom staat de bediening / paddle dwars in plaats van recht, werkt dat beter?

Omdat je links en rechts moet bewegen. Links zijn de (automatische) strepen rechts de (automatische) punten. Ik heb ook nog zo een originele sleutel en die werkt nog perfect. De kleinkinderen leren daar nu mee de morse. Ik heb begin de jaren 1980 een automatische keyer mee gemaakt met een alfanumerieke display die weergeeft wat je aan het seinen bent. Daar kun je ook de snelheid mee regelen. Met zo een keyer kan je heel snel en vooral foutloos morse genereren. Het alternatief is de gewone sleutel en daar moet je idd gewoon op drukken.
Oeps ik zie net ook het antwoord van pa3gws verschijnen.

Lambiek

Special Member

Hier weet ik niets van, dus vroeg me af waar dat voor was. Weer wat geleerd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Voor de keyer heb ik een ontwerpje met de Ardiuno nano daar is ook de snelheid mee regelbaar.
En eveneens met een Nano een decoder met een 4X20 display dan kan je inderdaad je seinschrift meelezen.
Maar ik moet eerst weer eens het opnemen gaan trainen dat is al bijna 20 jaar vast geroest.
Alhoewel ik wel merk dat ik het weer vrij snel oppak.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 2 oktober 2021 18:24:58 schreef pa3gws:
Maar ik moet eerst weer eens het opnemen gaan trainen dat is al bijna 20 jaar vast geroest.
Alhoewel ik wel merk dat ik het weer vrij snel oppak.

Zoiets vergeet je nooit meer. Het is net als een andere taal spreken, eens dat je het goed kan zal het na een korte inloop periode vrij snel terug goed gaan. Ik heb mijn amateur licentie opgezegd, het is ook ongeveer 20 jaar geleden (ex ON5DK). Met de komst van internet heb ik alles verkocht.

Henry S.

Moderator

Ik was een audiotopic met buizen aan het lezen, en dacht aan dit afgeronde (wat niet vaak voorkomt) bouwproject van mij.

Het uitgangspunt was twee VDV POW80's en twee VDV GIT80's. Deze had ik een tijd geleden via de V&A gekocht. Daarbij zaten ook nog 4 E34L's en twee ECC81's.

Het resultaat is deze (ongeveer 2x 30W) eindversterker:

De behuizing is een Hifi 2000 3U Pesante. Onder de bovenplaat heb ik een geperforeerde aluminium plaat gemonteerd als basis voor de buisvoeten. Beide platen zijn na al het boor- en vijlwerk bespoten met matzwarte radiatorverf.

De versterkeropbouw is niet zo spannend, 2x EL34 op 50mA klasse AB in PP met de GIT80 in UL, met daarvoor een differentiële fasedraaier met een ECC81. Die laatste heeft ook een negatieve voedingsspanning. Een extra is een autobias print van Tentlabs, dit scheelt periodiek afregelen van de ruststromen.

De opbouw is 2x mono met een gemeenschappelijk massapunt, de HV voedingen zijn vier 370V (met 150uF) voedingen die twee aan twee parallel geschakeld zijn.

Voor de HV elco's had ik nog een doosje 470uF/200V liggen, die zijn per 3 in serie gezet. Mooi compact en voor dit vermogen is dit voldoende capaciteit. De meeste onderdelen had ik liggen, op de buisvoeten en HV-draad na. En het meeste ijzerwerk komt bij de bouwmarkt vandaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Mooi projectje Henry,

Stevig rack ook, dat heb je ook wel nodig met zoveel ijzer er op.

Dat probleem met complete projecten ken ik, hier ligt (alweer een jaar of tien ondertussen) een setje ijzer en glas voor een wat subtieler ampje te wachten tot ik er een keer een kastje omheen freubel.

Je voeding is (een heel klein beetje) overbemeten gok ik zo :P
300u aan 400V zijn aardig wat joules.

Zelf geen zin gehad in het ontwerpen van een servo loopje voor de ruststroominstelling?
Normaal als er "Tent" op staat is de prijs daarvan niet te subtiel.

Lambiek

Special Member

Het eindresultaat ziet er mooi uit Henry. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Henry S.

Moderator

Dank u!

Op 23 oktober 2021 19:09:42 schreef Sine:
Stevig rack ook, dat heb je ook wel nodig met zoveel ijzer er op.

Die heb ik een paar jaar geleden gekocht met vooruitziende blik. Heel wat mooie en minder mooie modellen zijn toen afgevallen omdat ze max maar 30-35kg per plank kunnen houden. Er is veel moois te koop voor stevige prijzen, maar niet altijd is de maximale last meteen duidelijk en dat gaf verrassingen. Gehard glas was dat betreft helemaal geen optie.

Dit rack van Creaktiv kan 100kg per plank (50kg binnen 4 steunen) houden, dat moest ook even nagevraagd worden. Nu weegt de versterker 'maar' 25-30kg, maar als de vierpotige huisbaas beslist om een grote sprong er op/af te maken, dan overleven andere racks dat misschien niet.

Dat probleem met complete projecten ken ik, hier ligt (alweer een jaar of tien ondertussen) een setje ijzer en glas voor een wat subtieler ampje te wachten tot ik er een keer een kastje omheen freubel.

Succes ;) Ik heb een basic Chinees staan waar al wat modificaties voor bedacht zijn, eerste stap is het vervangen van alle buisvoeten (veel te stugge veercontacten).

Je voeding is (een heel klein beetje) overbemeten gok ik zo :P
300u aan 400V zijn aardig wat joules.

Menno heeft bij de POW80 een schema gepubliceerd met 2x 330uF :P Dat is zeg maar de dimensionering voor 80W uitgangsvermogen (met gestapelde voedingen - 740V, eng...)
https://www.mennovanderveen.nl/cms/index.php/nl/develop/22-het-project…

Bleeders zijn echt geen overbodige dingen. Mijn eerste bleeders bleken wat ondergedimendioneerd te zijn. ondanks een rooktest voor het inbouwen begonnen ze op den duur toch te schilferen.

Zelf geen zin gehad in het ontwerpen van een servo loopje voor de ruststroominstelling?
Normaal als er "Tent" op staat is de prijs daarvan niet te subtiel.

Nee dit keer niet, die Tent kon ik van iemand overnemen die een paar proefmodellen heeft liggen. Een goede bekende van Menno zeg maar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een tijd geleden heb ik 2 Delta Elektronika voedingen gekregen. De ene voeding is 0-15V 15A en de andere is een vaste spanning van 5V bij max 13A. De eerste is defect en de 2e is nieuw.
Na een reparatie heb ik beide voedingen in een behuizing gebouwd met een paar hulpvoedingen en paneelmeters erbij.
https://www.elektronicastynus.be/wp-content/uploads/2021/10/IMG_20211008_195253.jpg
https://www.elektronicastynus.be/wp-content/uploads/2021/10/IMG_20211017_104208.jpg
Voor de tekst op het frontpaneel moet ik nog een betere oplossing zoeken.

Meer info: link

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

@ stynus ik vraag me af of je die 15V en 15amp en 5 volt 13 amp over de connector van de ampere meter wil trekken. Ze zijn meestal samen met de bedrading te licht uitgevoerd.

blackdog

Golden Member

Hi tuxie,

Ik denk dat de connectoren niet direct een probleem zullen zijn bij de 15 en 13-Ampere.
Dat ligt meer bij de bedrading vanaf de voeding naar de meters en dan weer naar de achterzijde van de connectoren.

Nog en puntje dat ik wel meer aantip, hou die banaanbussen schoon! bij mijn metingen doe ik dat,
omdat ik stabiel hele kleine variaties wil kunnen registreren. (door vetten en zuren worden kleine batterijen gemaakt op PPM niveau)

Maar b.v. bij deze voeding, gaat het puur meer om de overgangsweerstand, daar schrik je echt van met vieze banaan stekker en bussen.
Een wattenstokje met alcohol (hik) doet wonderen! Oja, niet te zuinig zuinig willen zijn, meerdere wattenstokjes gebruiken,
het is niet de bedoeling dat je het vuil over meerdere banaabussen verspreid.
Met een schoon doekje je banaan bussen ook met alcohol (IPA) schoonmaken, kan ook met een "dikke" 3-laags tissue.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@tuxie
De grote stroom gaat door de shunts, door de connectoren van de meters gaat daardoor maar een heel klein stroompje.

@blackdog
Goeie tip van de banaanbussen schoon te maken, ga ik doen :-).

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

@stynus |:( mijn excuses. Ik zit nu achter mijn pctje en zie nu duidelijk de zwarte shunt's.

Zeker een na-aapwaardig project. _/-\o_

heb die voedingen ooit in de philips uitvoering gehad, 24V bij 12A. die had ik omgebouwd naar 12V 24A. regeling aangepast en HF trafo afgewikkeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

@stynus: mooi gedaan. Toch 1 minpuntje, als je al zoveel moeite doet om het mooi af te werken, dan misstaat de DYMO tekst. Een geprint en gekleefd front of een frontje op maat gemaakt had het helemaal top gemaakt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
flash2b

Special Member

Een leuke schakeling voor het matchen van bipolaire transistoren is te vinden hier ontworpen door Ian Fritz.

Deze BJT Matcher schakeling is in vele versies te vinden op internet (ook diverse kit versies) en ik kon het niet laten ook een eigen versie te bouwen die zowel NPN als PNP transistoren kan testen door het omdraaien van de symmetrische voeding spanning. Kon ik mijn 'nieuwe' Delta E018-0.6D ook een keer nuttig gebruiken. ;)

Ook heb ik voor het eerst mijn banen print gedesigned met DIY Layout Creator (DIYLC) wat hier te krijgen is. Normaal 'design' ik op papier. Met DIYLC kan je ook de verbinding checken door op een onderdeel of een baan te klikken, erg handig.

Hieronder het resultaat uit dat programma. Het 'print' ontwerp gaat prima met DIYLC, schema tekenen lukt ook maar dat zal ik niet blijven gebruiken aangezien het nogal gebrekkig is en functies mist. Het is aardig gelukt zie rechts hieronder, maar het is natuurlijk een eenvoudig schema.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/bjt%20matcher%20v0.2.png

Hier onder worden 2x BC547B getest toen de print nog alleen NPN kon testen dus alleen diode D1 is gemonteerd. Ik gebruik een 5 polige header om alle mogelijke pin volgorde die transistors hebben te ondersteunen. De oplossing op internet voor het testen van PNP (ook in het originele artikel) was dat je de voeding spanning moest omdraaien en de diode D1 ook. Ik vond het echter makkelijker een extra diode D2 (D1 spert bij omgedraaide voeding) te monteren want dan kan je alleen met een dubbele wisselschakelaar de spanning omkeren.

Hier een meting van 2x BC327B met 1.569mV VBE verschil. Maak je één transistor met je vinger warm dan zie je dit snel veranderen. Ook is op deze foto de wisselschakelaar te zien. Deze heeft ook nog een middenstand om de tester 'uit' te zetten, wel zo handig én minimale onderdelen.

Het was weer leuk en leerzaam om even wat te experimenteren en verder ook DIYLC te ontdekken, dat programma is een aanrader.

Niet heel spannend, maar toch.
Prototype dag en deze kwam net binnen. Toch fijn als iets onbekends vlot werkt.

RTFM, dan pas vragen...
maartenbakker

Golden Member

@flash2b: leuk dingetje! Niet als kritiek, maar blijft Vcc niet gewoon Vcc en Vee gewoon Vee als je de polariteit omkeert en PNP transistoren test?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Wat je zegt klopt want Vcc is collector spanning en Vee is emitter spanning en de positie van PNP tov NPN verandert niet.

Ik bedoelde natuurlijk Vcc=10..12V en Vee=-10..-12V.

Op 29 oktober 2021 13:45:49 schreef flash2b:

Een digital multimeter + Bluetooth speaker :9
Mooie combinatie die ik nog nooit gezien had!

Dit topic is gesloten