CNC frees vraagje

harry64

Golden Member

Op 9 november 2021 09:53:21 schreef Gij Kieken:
Bij UGS kan je onderaan ongeveer in het midden van je scherm G-code intypen.
Om nu te proberen of je toestel reageert op verschillende toerentallen kan je daar een paar regeltjes code proberen.(telkens Enter drukken op het einde van je comando)
M3 start motor CW
M5 stop motor
Sxxx toerental

Dus bijvoorbeeld
M3 S50 enter, motor start rechtsom laag rpm.
S100 enter, motor verhoogt rpm.
S1000 enter, motor rpm verhoogt nog.
M5 enter , motor stopt.
Als je dan M4 S100 enter intypt zou de motor CCW moeten draaien.
Je hebt ook veel kans dat je spindle dat niet aankan en standaard verkeerd om draait ,dus enkel CCW ipv CW.
Die testjes op zich veranderen niet veel aan je probleem met spaan afvoer.
Wat misschien een beetje helpt,is de frees motor onder een lichte hoek te monteren ipv loodrecht.Je cirkel zal niet meer echt symmetrisch zijn maar voor die toepassing zal je er niet veel van merken.

Net even die codes geprobeerd. Kennelijk hangt bij deze machine de spindelmotor aan een PWM uitgang. Ik kan wel het toerental regelen maar op zowel de CW als CCW code draait ie CW. Tevens zit er stroommeting op die uitgang want bij belasting wordt de PWM gecorrigeerd.

De +24 volt voeding van de motor staat op de zwarte draad en de rode wordt naar de massa/0/min geregeld. Open drain sturing kennelijk.

Van S1 tot S100 maakt weinig verschil. Loopt heel langzaam met weinig kracht. Vanaf S100 heb ik in stappen van 10 een beter vermogen en belastingscorrectie.

Tot S999 Blijft de PWM van 0.8 mS /1.25 KHz aanwezig. Op S1000 en hoger is de max vermogen en ligt de rode draad geheel aan massa.

Die 1.25 KHz hoor je heel duidelijk uit de motor.

Het kan zijn dat er een verbeterde versie stuurprint op mijn machine zit, Dus dat er ook met relais zijn.

S500 met hoge belasting

S300 met belasting

Op 9 november 2021 13:52:59 schreef harry64:
Het kan zijn dat er een verbeterde versie stuurprint op mijn machine zit, Dus dat er ook met relais zijn.

Ik heb de niet-pro versie. Dus mogelijk met een goedkoper controle printje. Ik ga dat ding toch nog een keer vervangen door 1 die wel net als de jouwe PWM kan.

Als ie nog aan de scoop hangt, zou ik graag S500 met- en zonder belasting zien. (doe niet te veel moeite, zo belangrijk is dat niet, en ik zou te lui zijn. :-) )

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 9 november 2021 14:52:19 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem met toerental is bij deze wat opgelost.
Ik stelde die vraag omdat veel van die toestelletjes (aliex...) fabriek af verkeerd draaien.Bij jouw is dat dus goed.Nu is het ook zo dat ze meestal maar in één richting kunnen draaien,dus M3 of M4 heeft dan altijd CW.
Nu is het ook zo dat om te kunnen boren je een twee lipper nodig hebt centraal snijdend.(Verspaning)
Door de spindle motor wat schuin op te stellen heb je misschien wat beter resultaat.
Maar echt frezen in de zin van het woord zal je nooit kunnen doen met dit toestelletje.Dit omdat de stabiliteit te wensen over laat.
Heel mooie en leuke dingetjes kun je er wel mee graveren.
Gebruik daarvoor een freesje met een tophoek van bv 60°.

harry64

Golden Member

Op 9 november 2021 14:50:37 schreef rew:
[...]Ik heb de niet-pro versie. Dus mogelijk met een goedkoper controle printje. Ik ga dat ding toch nog een keer vervangen door 1 die wel net als de jouwe PWM kan.

Als ie nog aan de scoop hangt, zou ik graag S500 met- en zonder belasting zien. (doe niet te veel moeite, zo belangrijk is dat niet, en ik zou te lui zijn. :-) )

Wordt denk ik morgen, dan zijn m'n vingers weer voldoende afgekoeld. :P

harry64

Golden Member

Op 9 november 2021 15:54:08 schreef Gij Kieken:
Het probleem met toerental is bij deze wat opgelost.
Ik stelde die vraag omdat veel van die toestelletjes (aliex...) fabriek af verkeerd draaien.Bij jouw is dat dus goed.Nu is het ook zo dat ze meestal maar in één richting kunnen draaien,dus M3 of M4 heeft dan altijd CW.
Nu is het ook zo dat om te kunnen boren je een twee lipper nodig hebt centraal snijdend.(Verspaning)
Door de spindle motor wat schuin op te stellen heb je misschien wat beter resultaat.
Maar echt frezen in de zin van het woord zal je nooit kunnen doen met dit toestelletje.Dit omdat de stabiliteit te wensen over laat.
Heel mooie en leuke dingetjes kun je er wel mee graveren.
Gebruik daarvoor een freesje met een tophoek van bv 60°.

Hij komt als bouwpakket. En die motor heeft wel een plus en min markering. Gelukkig hangt er verder niets qua aansluiting aan de behuizing van deze motor.

Voor boren dus een centraal snijdende vingerfrees met minimaal 2 fluitjes/lippen gebruiken.. Check. :P

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 november 2021 13:04:28 schreef fatbeard:
Bij fiets trappers zeker, gasaansluitingen met linkse draad heb ik nog nooit gezien. Of het moet op de grote gasflessen worden gebruikt...

Linksdraaiende fraisen bestaan, net zoals linksdraaiende boren. Niet makkelijk te vinden, maar kunnen in bepaalde situaties uitkomst bieden (ze drukken het materiaal naar beneden ipv het op te tillen).
Stelt wel grotere eisen aan de voorbereidingen en is vaak alleen geschikt voor langsfraisen.

Linkse draad is bij gas nochtans heel normaal. Voorbeeld met 2x linkse draad zowel aan fles zijde als aan slang zijde. Ook bij een 30mBar is dat een normale zaak. In vaste installaties wordt dan weer veelvuldig whitworth draad gebruikt.

Fietstrappers zijn aan de ene zijde linkse draad en aan de andere zijde rechtse draad. Kwestie van niet los te komen als je trapt. De schroef van de kogellagers is dan weer gewoon rechtse draad.

Linkse en rechtse attributen zijn verkrijgbaar. Maar de linkse varianten zijn meestal pokke duur.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

... duur....
Behalve in Engeland.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 9 november 2021 13:04:28 schreef fatbeard:
Linksdraaiende fraisen bestaan, net zoals linksdraaiende boren. Niet makkelijk te vinden, maar kunnen in bepaalde situaties uitkomst bieden (ze drukken het materiaal naar beneden ipv het op te tillen).

Wil je die onzin, dat linksdraaiende boren het materiaal naar beneden drukken, eens nader uitleggen?

Of boor je altijd van onderen en kijk je van boven! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Pak een stukje blik en boor een gat, je zal zien dat de boor het blik naar boven trekt als je er (bijna) door bent.

Met een linkse boor gebeurd dat niet, die duwt juist het blik van zich af.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 9 november 2021 19:02:14 schreef Shiptronic:
Pak een stukje blik en boor een gat, je zal zien dat de boor het blik naar boven trekt als je er (bijna) door bent.

Dat is al jaren en dagen zo!

Met een linkse boor gebeurd dat niet, die duwt juist het blik van zich af.

Heeft die geen snijhoek en vrijloophoek en snijd die wel of drukt die al draaiend het gat erin.
Waar blijven de spaanders dan, komen die aan de onderkant vrij zeker?

Eerst zien, dan geloven. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Alleen als je dik materiaal hebt is het waardeloos, al je spanen hopen op in het boorgat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De linkse boren bij ons op het bedrijf, blijkbaar veel gebruikt op de draaibank?, voeren hun spanen net zo af als een rechtse boor. Maw, de spoed loopt linksom ipv rechts.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
vergeten

Golden Member

De spanen komen echt wel omhoog en als de boor er doorheen schiet zal hij ook het materiaal optillen!.
Spiegel eens horizontaal een rechtsdraaiende boor dan word hij linksdraaiend? :'( HaHa laat me niet lachen!.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat was ook m'n punt, of ik begrijp je post verkeerd?

Ik weet wel van houtfrezen die neerwaarts spanen afvoeren, maar dat zijn dan kant- en groeffrezen die niet geschikt zijn om te plongeren.

mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Voor dunne materialen gewoon je boor negatief slijpen ,dat geld zowel voor linkse alsof voor rechtse snijgereedschappen.Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld een trapboor .
Als je hem er door moet duwen op hoge snelheid dan is het een vloeiboor.
Dus voor harry zou hij zich kunnen beroepen op een klein verzink boortje met een schacht van 6mm en een colletje gebruiken van 6mm .

mel

Golden Member

Ik zie ook het nut niet van linksdraaiende boren.. Mijn boormachine kan maar 1 kant op.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 9 november 2021 20:01:23 schreef 60204:
Dat was ook m'n punt, of ik begrijp je post verkeerd?

Nee hoor wij zijn het eens!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 9 november 2021 20:58:01 (74%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Wil je die onzin, dat linksdraaiende boren het materiaal naar beneden drukken, eens nader uitleggen?

:o I stand corrected... :o
Ik was in de war met de frais die op 2:09 in beeld komt (mèt uitleg!): https://youtu.be/-u-R3xd6KB0

Linksdraaiende boren worden eigenlijk NOOIT op een draaibank gebruikt, eigenlijk alleen in een boor/fraismachine.
En wel hiervoor: https://youtu.be/FYvaPbX1sT4

Meer over linksdraaiende fraizen: https://www.ukocarbide.com/blog/whats-the-difference-between-left-and-…

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Ik was in de war met de frais die op 2:09 in beeld komt (mèt uitleg!): https://youtu.be/-u-R3xd6KB0

Hier is een linksdraaiende boor in actie die zijn spanen ook naar boven afvoerd, richting boorkop, net als de rechtsdraaiende boor.
Men hoopt dat hij "hapt" en de afgebroken bout zo losdraaid.
Voor het verwijderen van een afgebroken bout bestaat veel geschikter gereedschap in verschillende varianten.

De rest van de filmpjes gaan over frezen (sleuven maken) niet over gaten boren!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Jullie hebben gelijk met betreft het naar beneden drukken!

Maar een gebroken bout kan je er wel handig mee uitboren met een beetje gelukt hapt de boor en draai je hem er gelijk uit, dat is de reden dat ik ze heb.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

@vergeten:
Dat is géén boor, maar een frais die de 'gewone' draairichting heeft, alleen de spaangroef is 'andersom'.
Hier in actie te zien.
In het andere filmpje wordt wel een linksdraaiende boor gebruikt...

[plaatje]
deze dingen zijn prima voor grote bouten, maar als de resterende wanddikte minder dan 1mm is loop je het risico dat de boel juist nòg vaster komt te zitten.
Enneuh... het borende deel van deze dingen is óók linksdraaiend.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
harry64

Golden Member

Op 9 november 2021 14:50:37 schreef rew:
[...]Ik heb de niet-pro versie. Dus mogelijk met een goedkoper controle printje. Ik ga dat ding toch nog een keer vervangen door 1 die wel net als de jouwe PWM kan.

Als ie nog aan de scoop hangt, zou ik graag S500 met- en zonder belasting zien. (doe niet te veel moeite, zo belangrijk is dat niet, en ik zou te lui zijn. :-) )

S500

Zonder belasting

Met

Shiptronic

Overleden

Op 9 november 2021 22:00:16 schreef vergeten:
[...]
[bijlage]

Die elendige dingen maken vaak juist dat je de boel nog vaster zet omdat de boel uitzet(wijder word)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 10 november 2021 14:34:39 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Goedemiddag iedereen,

Ik heb op een vorig werk heel veel freeswerk verricht.
(10 jaar ervaring) het grote probleem wat ik hier zie zijn de freesjes. Voor een goed resultaat heb je een kwalitatieve 1 of 2 snijder nodig, maar let wel deze zijn ongeveer 20 eury ex...

Laat alstublieft die dingen van Ali met rust dat zijn enkel frustraties..

Wat ook belangrijk is is koeling/wegwerken van de spanen.
Een kleine compressor met een nozzele aan een slang doet wonderen.

M.v.g.

Kazt