Gaandeweg krijg ik steeds meer respect voor jullie reacties, terwijl ik zwalkend van het ene idee naar het andere voortdurend, soms letterlijk, nieuwe rook ontwikkel. Mijn doel is niet meer dan dat luik open en dicht te sturen, rekening houdend met enkele gegevens.
Zoals:
Op 11 november 2021 14:10:46 schreef Lambiek:
[...] Ja precies. Dat heb ik ook nooit begrepen waarom hij daar voor gekozen heeft. Waarschijnlijk had de TS die motor liggen.
Inderdaad, ik heb een prima motorspindel liggen die de klus kan klaren en het luik is daar mechanisch helemaal op aangepast.
Een ander gegeven is de bediening met één drukknop voor alle acties waarvoor ik in het verleden een TTL-schakeling heb ontworpen en die precies doet wat mijn bedoeling is.
De bottleneck is de koppeling van deze twee: de spindel die 100 VDC bij 250 mA nodig heeft en de stuurprint die de signalen “luik open” of “luik dicht” geeft.
Nu heb ik vier mogelijke opties opgetekend uit jullie response:
1) De H-Brug met drivers.
Op 10 november 2021 22:54:20 schreef SparkyGSX:
[…] er is een reden dat we je aangeraden hebben om het met gate drivers te doen. Het is echt onzin dat zo'n constructie niet werkt; dat is de manier waarop die dingen werken, er zijn miljarden dergelijke schakelingen in gebruik. Als het bij jou niet werkt, ligt dat echt aan je opbouw.
Dat was de reden dat ik op deze manier ben begonnen, maar de ervaringen zijn toch slecht in mijn geval.
2) De Solid State Relais.
Op 11 november 2021 08:27:21 schreef MGP:
[...] Volgens mij toch een foutje in de aansturing of ontwerp, behalve door overspanning of aanstuurfouten zie ik niet waarom die ssr's zouden defect gaan, de motor is niet zo zwaar, die SSR's moeten dat makkelijk aankunnen.
Ja, vorige week meende ik in een paar dagen dit project af te ronden met de SSR’s. Totdat drie stuks het lieten afweten. De reden is me niet duidelijk, maar misschien toch een herkansing waard. Temeer omdat er al een print is gemaakt voor deze opzet.
3) Een nieuwe insteek: met één MOSFET en relais.
Op 10 november 2021 22:54:20 schreef SparkyGSX:
Ik heb nog wel een andere optie voor je: 1 relais met 2 wisselcontacten (of 2 relais met wisselcontacten) plus één MOSFET, aangestuurd door een microcontroller. De MOSFET onderbreekt de stroom voordat je de relais laat schakelen, dus die schakelen altijd stroomloos en spanningsloos.
Dat is natuurlijk een mooie tussenweg, met een onbelast relais voor elke draairichting en de MOSFET het zware werk laten doen. Hopelijk mag ik dan mijn TTL circuit ook als microcontroller inzetten.
4) De microcontroller.
Op 11 november 2021 14:19:36 schreef Lambiek:
Dat zou zomaar kunnen, maar hij wil niet aan een controller dus.
Dat is niet helemaal juist hè, ik heb wel degelijk op jullie aandringen gekeken naar het gebruik van de processor. Het was een geheel nieuwe insteek, waar nogal het e.e.a. bij kwam kijken, zowel hardware- als softwarematig. Hele pagina’s code zijn gepasseerd, waar ik echt van onder de indruk ben, maar wat ik allemaal wilde leek toch niet zo eenvoudig te realiseren. Overigens heb ik wel de indruk dat die software te maken moet zijn.
De laatst geprobeerde optie, de H-brug zonder drivers en met P- en N-MOSFET’s, laat ik, na jullie reacties, maar even buiten beschouwing.
Op 11 november 2021 14:17:58 schreef MGP:
Ik heb veel minder vertrouwen in zijn schakeling met die logische poorten.
Die zijn snel, schakelen veel sneller dan de H-brug.
Hier verschillen we van mening, want ik heb wel vertrouwen in schakeling met de logische poorten.
Maar buiten dat, wat is het beletsel dat ze snel schakelen en sneller zijn dan de H-brug?
Om een kort verhaal lang te maken heb ik toch maar weer een set SSR’s besteld. Dat duurt even, zodat ik eens iets anders kan ondernemen.