H-Brug met IR2148

Dat had ik gemist; als de motor geblokkeerd is, zal er meer gaan lopen dan 250mA, maar zolang dat niet te lang duurt zou het geen groot probleem moeten zijn.

Het probleem van de TS wordt behoorlijk gecompliceerd door de ongebruikelijke motor; 100V/250mA is veel lastiger dan 12V/2A of 24V/1A.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 11 november 2021 13:52:46 schreef SparkyGSX:
Het probleem van de TS wordt behoorlijk gecompliceerd door de ongebruikelijke motor; 100V/250mA is veel lastiger dan 12V/2A of 24V/1A.

Ja precies. Dat heb ik ook nooit begrepen waarom hij daar voor gekozen heeft. Waarschijnlijk had de TS die motor liggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb veel minder vertrouwen in zijn schakeling met die logische poorten.
Die zijn snel, schakelen veel sneller dan de H-brug.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dat zou zomaar kunnen, maar hij wil niet aan een controller dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vermoed ook dat daar het hele probleem zit; als die ook maar iets oppikken van de H-brug gaat het geheel als een malle staan oscilleren, en met de broodplankjes spaghetti kan dat ook bijna niet anders.

Maar de TS wil geen controller, hij wil geen relais, en heeft onterecht geconcludeerd dat H-bruggen niet werken, terwijl in elke auto zomaar een tiental dergelijke circuits zitten, zo niet meer.

Ik kan hier niet zo veel meer mee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Gaandeweg krijg ik steeds meer respect voor jullie reacties, terwijl ik zwalkend van het ene idee naar het andere voortdurend, soms letterlijk, nieuwe rook ontwikkel. Mijn doel is niet meer dan dat luik open en dicht te sturen, rekening houdend met enkele gegevens.
Zoals:

Op 11 november 2021 14:10:46 schreef Lambiek:
[...] Ja precies. Dat heb ik ook nooit begrepen waarom hij daar voor gekozen heeft. Waarschijnlijk had de TS die motor liggen.

Inderdaad, ik heb een prima motorspindel liggen die de klus kan klaren en het luik is daar mechanisch helemaal op aangepast.
Een ander gegeven is de bediening met één drukknop voor alle acties waarvoor ik in het verleden een TTL-schakeling heb ontworpen en die precies doet wat mijn bedoeling is.
De bottleneck is de koppeling van deze twee: de spindel die 100 VDC bij 250 mA nodig heeft en de stuurprint die de signalen “luik open” of “luik dicht” geeft.
Nu heb ik vier mogelijke opties opgetekend uit jullie response:
1) De H-Brug met drivers.

Op 10 november 2021 22:54:20 schreef SparkyGSX:
[…] er is een reden dat we je aangeraden hebben om het met gate drivers te doen. Het is echt onzin dat zo'n constructie niet werkt; dat is de manier waarop die dingen werken, er zijn miljarden dergelijke schakelingen in gebruik. Als het bij jou niet werkt, ligt dat echt aan je opbouw.

Dat was de reden dat ik op deze manier ben begonnen, maar de ervaringen zijn toch slecht in mijn geval.
2) De Solid State Relais.

Op 11 november 2021 08:27:21 schreef MGP:
[...] Volgens mij toch een foutje in de aansturing of ontwerp, behalve door overspanning of aanstuurfouten zie ik niet waarom die ssr's zouden defect gaan, de motor is niet zo zwaar, die SSR's moeten dat makkelijk aankunnen.

Ja, vorige week meende ik in een paar dagen dit project af te ronden met de SSR’s. Totdat drie stuks het lieten afweten. De reden is me niet duidelijk, maar misschien toch een herkansing waard. Temeer omdat er al een print is gemaakt voor deze opzet.
3) Een nieuwe insteek: met één MOSFET en relais.

Op 10 november 2021 22:54:20 schreef SparkyGSX:
Ik heb nog wel een andere optie voor je: 1 relais met 2 wisselcontacten (of 2 relais met wisselcontacten) plus één MOSFET, aangestuurd door een microcontroller. De MOSFET onderbreekt de stroom voordat je de relais laat schakelen, dus die schakelen altijd stroomloos en spanningsloos.

Dat is natuurlijk een mooie tussenweg, met een onbelast relais voor elke draairichting en de MOSFET het zware werk laten doen. Hopelijk mag ik dan mijn TTL circuit ook als microcontroller inzetten.
4) De microcontroller.

Op 11 november 2021 14:19:36 schreef Lambiek:
Dat zou zomaar kunnen, maar hij wil niet aan een controller dus. :)

Dat is niet helemaal juist hè, ik heb wel degelijk op jullie aandringen gekeken naar het gebruik van de processor. Het was een geheel nieuwe insteek, waar nogal het e.e.a. bij kwam kijken, zowel hardware- als softwarematig. Hele pagina’s code zijn gepasseerd, waar ik echt van onder de indruk ben, maar wat ik allemaal wilde leek toch niet zo eenvoudig te realiseren. Overigens heb ik wel de indruk dat die software te maken moet zijn.

De laatst geprobeerde optie, de H-brug zonder drivers en met P- en N-MOSFET’s, laat ik, na jullie reacties, maar even buiten beschouwing.

Op 11 november 2021 14:17:58 schreef MGP:
Ik heb veel minder vertrouwen in zijn schakeling met die logische poorten.
Die zijn snel, schakelen veel sneller dan de H-brug.

Hier verschillen we van mening, want ik heb wel vertrouwen in schakeling met de logische poorten.
Maar buiten dat, wat is het beletsel dat ze snel schakelen en sneller zijn dan de H-brug?

Om een kort verhaal lang te maken heb ik toch maar weer een set SSR’s besteld. Dat duurt even, zodat ik eens iets anders kan ondernemen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 11 november 2021 16:37:59 schreef Toon60:
Om een kort verhaal lang te maken heb ik toch maar weer een set SSR’s besteld. Dat duurt even, zodat ik eens iets anders kan ondernemen.

Maak dan een wat langere pauze tussen het omschakelen van open naar dicht en andersom. Misschien gaat het dan wel goed, het is het proberen waard.

Dat is niet helemaal juist hè, ik heb wel degelijk op jullie aandringen gekeken naar het gebruik van de processor. Het was een geheel nieuwe insteek, waar nogal het e.e.a. bij kwam kijken, zowel hardware- als softwarematig. Hele pagina’s code zijn gepasseerd, waar ik echt van onder de indruk ben, maar wat ik allemaal wilde leek toch niet zo eenvoudig te realiseren.

Dat weet ik, er staat ook een glimlach bij.

Overigens heb ik wel de indruk dat die software te maken moet zijn.

SparkyGSX had volgens mij iets dat werkte met één knop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het probleem is dat die schakeling met logische poortjes, zeker op de manier waarop je het had opgebouwd, nogal gevoelig is voor storing van buitenaf, zoals het schakelen van de H-brug of relais. Als de H-brug schakelt, en daarmee je logische circuit verstoort, veranderen de uitgangen daarvan, zodat de H-brug weer anders schakelt (mogelijk in omgekeerde richting zonder voldoende wachttijd), en daar dat schakelen wordt je logische circuit weer verstoort, en op die manier gaat het stuk. Met een microcontroller heb je daar allemaal geen last van.

Dat wil niet zeggen dat jouw TTL circuitje niet kan werken, maar dan moet je het netjes opbouwen, zonder lange antennes, met een 100nF capje bij elk IC, met pull-down weerstanden, etc.

In principe zou het idee met 2 relais voor de richting en één MOSFET voor het in- en uitschakelen ook kunnen met een TTL circuit, maar ook dan moet het deugdelijk opgebouwd zijn, en je moet zorgen voor een vertraging tussen het schakelen van de relais en het inschakelen van de MOSFET. Daarbij mogen de relais vooral nooit afvallen terwijl de MOSFET nog in geleiding is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 november 2021 17:40:33 schreef Lambiek:
[...]
Maak dan een wat langere pauze tussen het omschakelen van open naar dicht en andersom. Misschien gaat het dan wel goed, het is het proberen waard.

In de TTL schakeling zullen normaal gesproken de omhoog en omlaag sturing elkaar uitsluiten. Alleen bij inschakelen van de voedingsspanning of een spanningsdip is het mogelijk dat beide hoog worden.
In de schakeling met de SSR’s (schema 6 oktober) is met U6 en Q1 voorzien dat, wanneer het luik tegelijk omhoog en omlaag wordt gestuurd, met de brug alleen de richting omhoog wordt aangestuurd.
Het kan natuurlijk nooit kwaad een extra veiligheid in te bouwen. Hoe denk je zo’n extra pauze te realiseren, met een of twee 555’s?

Op 11 november 2021 18:35:02 schreef SparkyGSX:
Het probleem is dat die schakeling met logische poortjes, zeker op de manier waarop je het had opgebouwd, nogal gevoelig is voor storing van buitenaf, zoals het schakelen van de H-brug of relais. Als de H-brug schakelt, en daarmee je logische circuit verstoort, veranderen de uitgangen daarvan, zodat de H-brug weer anders schakelt (mogelijk in omgekeerde richting zonder voldoende wachttijd), en daar dat schakelen wordt je logische circuit weer verstoort, en op die manier gaat het stuk. Met een microcontroller heb je daar allemaal geen last van.
Dat wil niet zeggen dat jouw TTL circuitje niet kan werken, maar dan moet je het netjes opbouwen, zonder lange antennes, met een 100nF capje bij elk IC, met pull-down weerstanden, etc.

In mijn post van 11 september gebruik ik het TTL circuit al op een nette print met 100 nF waar nodig.
Op 12 augustus heb ik de TTL schakeling gepost. Daarin hebben de eindcontacten van de spindel en de drukknop contacten allemaal een pulldown van 470 Ω. Zouden de twee stuurlijnen voor de draairichting ook een pulldown nodig hebben? Daar zou ik ook een 470 Ω pulldown kunnen toevoegen.
Een C van 100 nF per IC staat hier nog niet in getekend evenmin als een elco van 100 µF over de voeding, maar die zitten wel op de print.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 12 november 2021 15:10:23 schreef Toon60:
Hoe denk je zo’n extra pauze te realiseren, met een of twee 555’s?

Ja, bijvoorbeeld.

Alleen bij inschakelen van de voedingsspanning of een spanningsdip is het mogelijk dat beide hoog worden.

Maar dat moet je natuurlijk proberen te voorkomen als het even kan. Met een microcontroller heb je dat niet, je kunt van te voren bepalen of de uitgangen hoog of laag moeten zijn bij opstarten. Je kunt ook instellen dat hij uit moet schakelen als hij onder een bepaalde ingestelde spanning komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@TS: ik kan geen schema terugvinden van 12 augustus, maar in het schema dat je op 6 oktober hebt geplaatst, is helemaal niets voorzien aan pull-up of pull-down weerstanden, filter capjes op de ingang, of iets anders dat daarop lijkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 12 november 2021 17:53:50 schreef SparkyGSX:
@TS: ik kan geen schema terugvinden van 12 augustus, maar in het schema dat je op 6 oktober hebt geplaatst, is helemaal niets voorzien aan pull-up of pull-down weerstanden, filter capjes op de ingang, of iets anders dat daarop lijkt.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/74473/forum-post

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 november 2021 16:20:01 schreef Lambiek:
[...]
Maar dat moet je natuurlijk proberen te voorkomen als het even kan. Met een microcontroller heb je dat niet, je kunt van te voren bepalen of de uitgangen hoog of laag moeten zijn bij opstarten. Je kunt ook instellen dat hij uit moet schakelen als hij onder een bepaalde ingestelde spanning komt.

Daar heb je absoluut gelijk in, maar daarom heb ik erin voorzien dat het geen probleem is middels U6 en Q1. Denk je dat het niet afdoende is?
De microcontroller blijft natuurlijk een totaal andere aanpak waar we het al uitgebreid over gehad hebben :) .

Op 12 november 2021 17:53:50 schreef SparkyGSX:
@TS: ik kan geen schema terugvinden van 12 augustus, maar in het schema dat je op 6 oktober hebt geplaatst, is helemaal niets voorzien aan pull-up of pull-down weerstanden, filter capjes op de ingang, of iets anders dat daarop lijkt.

Sorry, mijn fout; het was 22 augustus. Maar dit is het schema wat ik bedoel, precies zoals het nu op de print zit:

R1 t/m R4 zijn de puldown weerstanden die die zijn toegepast.
Zijn er nog andere punten waar een pulldown (of-up) weerstand nuttig kan zijn en een filter condensator?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

@Lambiek: Dat is geen schema, dat is een foto van de opstelling; daar kunnen we nog niet zien hoe het ingangsciruit in elkaar zit; weerstanden, condensators, eventueel ESD clamping diodes, etc.

@TS: ok, 470R is wel een beetje laag voor pull-down weerstanden. Het is meestal een goed idee om eerst een weerstand in serie te zetten, en dan een condensator naar de ground, om te voorkomen dat hoogfrequentie signalen bij de ingang van je logica terecht komen.

Ik begrijp trouwens niet waarom je geen ground plane hebt gebruikt; dat maakt de immuniteit doorgaan ook een stuk beter, maar dan moet je wel proberen om de signalen zoveel mogelijk op de bovenkant van het board te houden, zodat de onderkant zoveel mogelijk één groot ground vlak is. Het is dan ook handig om niet zuinig te zijn met ground via's, om de vlakken op de onder- en bovenkant goed te verbinden. Via's zijn gratis, tenzij je echt hele grote aantallen gaat gebruiken (bij een paar honderd gaat je PCB fabrikant nog niet klagen).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 12 november 2021 22:06:02 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 12 november 2021 21:58:45 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: Dat is geen schema, dat is een foto van de opstelling; daar kunnen we nog niet zien hoe het ingangsciruit in elkaar zit; weerstanden, condensators, eventueel ESD clamping diodes, etc.

Ja dat weet ik, maar kon ook geen schema vinden. Dus ik dacht beter iets dan niets. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 november 2021 21:58:36 schreef Toon60:
De microcontroller blijft natuurlijk een totaal andere aanpak waar we het al uitgebreid over gehad hebben :) .

Bij deze, ik heb eerder iets gemaakt in de loop van dit topic en als je interesse hebt wil ik het nog eens bekijken en wat testen.
Uw probleem is, hoe krijg je dat programma in de PIC controller of ken je iemand die dat voor u wilt doen? ook handig bij updates.

Het werkt iets anders dan jij beschreef en veel veiliger.

De knop 1x drukken stopt de motor altijd, bij 2x gaat de motor OP en 3x drukken gaat de motor NEER, dit binnen de ~1seconde.
Dit werkt ook als een noodstop als er iets verkeerd gaat, je slaat tegen de knop en alles stopt.

De knopverlichting (led) werkt altijd om die in het donker te vinden, pinkt traag als de motor draait en snel als er overstroom is.

De zoemer klikt mee met de drukknop en werkt voor 2s bij overstroom.

De H-bridge uitgangen zijn vergrendeld zodat er geen kans is dat ze beiden tezelfdertijde hoog zijn, ook zit er telkens een startvertraging in van 300mS in beide richtingen.

Aan u de keuze...misschien kan er nog wat bijgeprogrammeerd worden ;)

LDmicro user.

Deze morgen toch maar een testje gedaan met de voorgestelde schakeling en een filmpje gemaakt.
Op de opsteekprint staat enkel een 16F628a pic, makkelijker om mee te werken en programmeren, scheelt heel wat draadjes.

https://www.youtube.com/watch?v=bb8J913z3p0

Moest je zelf willen proberen het hex programma is erbij gevoegd, alsook de LDmicro code.

LDmicro user.

Op 12 november 2021 21:58:45 schreef SparkyGSX:
ok, 470R is wel een beetje laag voor pull-down weerstanden. Het is meestal een goed idee om eerst een weerstand in serie te zetten, en dan een condensator naar de ground, om te voorkomen dat hoogfrequentie signalen bij de ingang van je logica terecht komen.

Klopt, 470Ω is laag, maar daar wordt geen TTL signaal mee belast. Bij de eindschakelaars is dat 5 VDC en bij de drukknop Ground. Door de lage pullup/down weerstanden zijn de signalen naar de TTL poorten een stuk harder, vandaar.

Ik begrijp trouwens niet waarom je geen ground plane hebt gebruikt; dat maakt de immuniteit doorgaan ook een stuk beter, maar dan moet je wel proberen om de signalen zoveel mogelijk op de bovenkant van het board te houden, zodat de onderkant zoveel mogelijk één groot ground vlak is.

Met een groundplane ben ik wel begonnen bij het ontwerp, maar al snel bleek ik daar niet mee uit te komen. Het was echt noodzakelijk de horizontale en verticale sporen te verdelen over beide printzijden. Een derde layer leek me te veel van het goede, alhoewel dat destijds (’80 –’90) bij complexere TTL schakelingen niet ongebruikelijk was: een groundlayer en een voor de 5 VDC naast twee of meer voor de data.

Op 12 november 2021 23:38:27 schreef MGP:
[...]
Bij deze, ik heb eerder iets gemaakt in de loop van dit topic en als je interesse hebt wil ik het nog eens bekijken en wat testen.
Uw probleem is, hoe krijg je dat programma in de PIC controller of ken je iemand die dat voor u wilt doen? ook handig bij updates.

U maakt me bijna verlegen met al deze inspanning. Temeer omdat ik hiervoor de oplossing met een microcontroller nog in de ijskast heb gezet. Wanneer ik moest herbeginnen zou ik hier mogelijk wel voor kiezen.

Het werkt iets anders dan jij beschreef en veel veiliger.
De knop 1x drukken stopt de motor altijd, bij 2x gaat de motor OP en 3x drukken gaat de motor NEER, dit binnen de ~1seconde.
Dit werkt ook als een noodstop als er iets verkeerd gaat, je slaat tegen de knop en alles stopt.

Of dat veiliger is weet ik niet. In mijn geval kun je altijd maar één keer drukken, dat lijkt me duidelijker. Druk je per abuis een keer meer dan maakt dat niet uit. Bij draaiende motor is ook een druk op de knop voldoende om alles te laten stoppen.

De knopverlichting (led) werkt altijd om die in het donker te vinden, pinkt traag als de motor draait en snel als er overstroom is.
De zoemer klikt mee met de drukknop en werkt voor 2s bij overstroom.

Toegegeven, dat gaat me in mijn geval niet zo eenvoudig lukken. Bij dit soort verfijningen doen zich de voordelen van een microcontroller zeker wel gelden.

[Aan u de keuze...misschien kan er nog wat bijgeprogrammeerd worden ;)

Zoals gezegd moet deze oplossing toch even wachten, hoezeer het me ook aanspreekt.
Gelukkig hoef ik u niet volledig teleur te stellen, want een eerder advies van u neem ik me wel ter harte:

Op 11 november 2021 08:27:21 schreef MGP:
[...]
Volgens mij toch een foutje in de aansturing of ontwerp, behalve door overspanning of aanstuurfouten zie ik niet waarom die ssr's zouden defect gaan, de motor is niet zo zwaar, die SSR's moeten dat makkelijk aankunnen.

Mijn ervaring met de SSR’s was aanvankelijk zeer positief, ik meende dat de klus geklaard was. Totdat het tijdens het inbouwen om onduidelijke redenen fout is gegaan. Na uw opmerking voelde ik me gesterkt hier nogmaals op in te zetten. De nieuwe SSR’s zijn al onderweg.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Op 13 november 2021 15:04:53 schreef MGP:
Deze morgen toch maar een testje gedaan met de voorgestelde schakeling en een filmpje gemaakt.
Op de opsteekprint staat enkel een 16F628a pic, makkelijker om mee te werken en programmeren, scheelt heel wat draadjes.

https://www.youtube.com/watch?v=bb8J913z3p0

Moest je zelf willen proberen het hex programma is erbij gevoegd, alsook de LDmicro code.

Ach, hier kruisen onze berichten elkaar.
Op het filmpje ziet het er eenvoudiger uit dan bij mij! Maar al dat drukken op de knop vind ik minder. Volgens mij moet dat anders te programmeren zijn.
Maar zoals gezegd volg ik voor nu uw eerdere advies :).

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Op 13 november 2021 15:29:26 schreef Toon60:
U maakt me bijna verlegen met al deze inspanning. Temeer omdat ik hiervoor de oplossing met een microcontroller nog in de ijskast heb gezet.
....
Mijn ervaring met de SSR’s was aanvankelijk zeer positief, ik meende dat de klus geklaard was. Totdat het tijdens het inbouwen om onduidelijke redenen fout is gegaan. Na uw opmerking voelde ik me gesterkt hier nogmaals op in te zetten. De nieuwe SSR’s zijn al onderweg.

Je moet u niet verlegen voelen, ik maak bijna van alles wat hier besproken en kan geprogrammeerd worden een programma, het is een verslaving geworden en het houdt mij bezig nu de sociale contacten weer beperkt zijn en de schrik er weer inzit.

Ik kan heel goed begrijpen dat je uw versie gebruikt, zou ik ook doen want omschakelen gaat ook niet zo makkelijk.

Volgens mij zijn uw SSR's defect gegaan omdat ze allemaal om een of andere reden gelijktijdig aangestuurd werden.
Plaats in ieder geval een grote elco op de voeding van de H-brug zodat de eventuele inductiespanning/terugleverspanning opgeslagen kan worden.

LDmicro user.

De nieuwe SSR’s lijken wel te werken, maar het geheel werkt niet betrouwbaar. Er ontstaat volgens mij steeds te veel storing. De oorzaak lijkt me de koolborstelmotor die op 100 VDC staat te draaien en daarbij forse stoorpieken ontwikkeld:

Dit is gemeten over 'n 1Ω weerstand in serie met de motor.
Terwijl ik eerder de motor ontstoord heb met condensatoren en spoelen, wat absoluut een verbetering was, maar blijkbaar niet voldoende.
Dit gedoe heeft me voortdurend de das om gedaan en daarom stop ik hier nu mee. Dit moet ik bij de bron aanpakken: de motor. Het was mooi dat ik deze, overigens veel te zware, spindel heb liggen, maar het heeft me op de verkeerde weg gestuurd. Of dit met een microcontroller goed zou gaan wens ik te betwijfelen, ik wil dat nu niet gaan proberen.
Eerst wil ik proberen of op de spindel een andere, borstelloze motor geplaatst kan worden met een lagere voedingsspanning. Dat lukt zeker wel, maar het probleem zal zijn een passende of passend te maken motor te vinden. Anders wordt het een andere spindel wat waarschijnlijk een mechanische aanpassing aan het luik nodig zal maken en een extra investering.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Op 7 december 2021 16:12:14 schreef Toon60:
Of dit met een microcontroller goed zou gaan wens ik te betwijfelen, ik wil dat nu niet gaan proberen.

Jammer... maar ik had een voorgevoel en misschien ben ik vooringenomen maar dat zal volgens mij beter werken.
De avond van mijn laatste post heb ik de eenknopsbediening aangepast aan wat jij wilde.

Het resultaat kun je hier bekijken inclusief schema en programmacode(LDmicro) en hex om in een 16F628a te programmeren.
Het overwegen waard ;)

https://youtu.be/UCzb5nqzc3E

edit: ik zie nu dat ik de zoemer vergeten ben in te programmeren maar dat kan altijd nog als dat nodig moest zijn..

LDmicro user.

Omdat ik toch een oplossing voor het automatisch openen van m'n kelderluik zocht heb ik het over een andere boeg gegooid.
Geen gevoelige elektronica, maar drie goede relais. Relais waar ik prima 100 VDC mee kan schakelen.

Op deze manier heb ik toch bijna wat ik wilde. Gelukkig vond ik in de rommeldoos een drukknop met drie standen. Twee stuks maar liefst, zodat er ook in de kelder bediening is.
Wanneer het luik dicht is kan alleen "Open" bediend worden en andersom.
Wanneer het luik open aan het gaan is kan met "Dicht" gestopt worden en andersom.
Wanneer het luik dan gestopt is kan naar keuze het luik verder open of dicht gestuurd worden.
De elco over K3 zorgt voor ± 1sec. afvalvertraging, anders stopt het luik niet maar keert gelijk om (dat gebeurt wel wanneer de drukknop > 1sec. wordt vastgehouden).

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Dat lijkt me een simpele en in de basis heel betrouwbare oplossing (ik heb je schema niet tot in het laatste detail geanalyseerd). Het enige waar ik me een beetje zorgen om zou maken, is dat K1 en K2 wellicht niet geschikt zijn om 100VDC mee te schakelen; een normaal 230VAC relais kan daar niet perse tegen! Het risico bestaat dat er tijdens het schakelen van het relais een vlamboog getrokken wordt, vanaf het contact waardoor zojuist nog de motorstroom liep, naar het bewegende contact, en dat die vlamboog blijft bestaat tot het moment dat het bewegende contact tegen het andere stationaire contact komt, en op dat moment heb je een vlamboog over de 100V voeding.

Als een vlamboog eenmaal ontstoken is, heb je maar ongeveer 30V/mm nodig om deze in stand te houden, dus tenzij de afstand in K1 en K2 veel meer is dan 3.5mm, is dat een reëel risico.

Ik heb ook ooit gedacht "ach het is maar een klein beetje stroom, dat zal toch wel meevallen", met een relais geschikt voor 400VAC, die 400VDC moest schakelen. Dat ging direct bij de eerste keer fout!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat de relais een spanning van 100 VDC moesten schakelen was aanvankelijk ook de reden er vanaf te zien. Maar uiteindelijk toch eens gezocht naar eventuele mogelijkheden om met relais te werken. Daarbij kwamen de relais van Mors-Smitt in beeld:
https://www.morssmitt.nl/uploads/files/catalog/products/datasheet-m-re…
De specificaties geven aan dat de M2-serie maximaal 250 VDC mag schakelen en de maximale stroom 12 A mag zijn. Uit het datasheet blijkt wel dat deze waarden niet gelijktijdig gelden. Bij 100 VDC zou maximaal 450 mA geschakeld mogen worden. De motor die ik gebruik trekt 550 mA. Met dat verschil durf ik het wel aan.
In een proefopstelling werkt alles nu zoals bedoeld. De spindel heb ik al tientallen keren op en neer laten lopen. Bij de relaiscontacten zie ik totaal geen vonkvorming, wat ik eigenlijk wel verwachtte.
Nu het hele spul nog naar de kelder, waar de harde werkelijkheid wacht.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.