Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Deze H&B / Elima Elavi 15n (made in Germany) kocht ik op de DNAT markt dit jaar. Natuurlijk werkte hij niet door doodsoorzaak nummer één: "Lekkende batterijen".

Gelukkig had ik vandaag wat puf om hem onder handen te nemen en tot leven te wekken.

Het is een elektronische meter op basis van een LM4250 en zeer goed gebouwd. De batterij print zit aan de achterkant vast en levert +/- 3V en 1.5V via de grijze connector.

Toen alle troep uit de batterij houder was verwijderd en de contacten waren gepolijst konden de batterijen er weer in en de giga zekering.

Daarna heb ik alle bereiken gecontroleerd en alles klopte prima.

Tot slot laat ik nog even alle materialen zien die ik gebruikt heb om de meter weer een in werkende conditie te brengen. Jammer genoeg heb ik geen foto's van situatie vóór de reparatie. Ik ben en in totaal 2 uur mee bezig geweest en heb nu weer een mooie meter erbij.

Misschien heeft iemand het schema van deze meter, het moet wel de 15n versie zijn want er is ook een normale 15.

@flash2b

Leuk dat je dit met ons deelt.

Vooral de laatste foto wekt mijn interesse (ik zie mijn eerste boormachientje terug).
Ik heb er ook al eens aan gedacht om de contacten te polijsten, maar nog nooit gedaan.

Omdat ik vermoed dat de meesten onder ons reeds met lekkende batterijen te maken kregen zou ik je willen vragen om, eventueel in een nieuw topic, je werkwijze eens uit te schrijven?

Alvast bedankt,
Chris

fred101

Golden Member

Die ziet er bijna als nieuw uit. Het lijkt wel of de meeste Duitse meters een door G&M "geïnspireerd" uiterlijk hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Mooi.

Nu controleren of die nauwkeurigheid nog klopt.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Die decade bank gebruikt abs. ohm, waarbij 1 Abs. Ohm = 0,99951 Int. Ohm.

Moderne meters gebruiken geen abs. ohm meer waardoor de bruikbaarheid kleiner word.

Mijn ervaring leert dat de nauwkeurigheid na goed schoonmaken nog zal kloppen ook al is het een oud apparaat.

De museumstelling:

Of kan die beter in het Nixie topic ;)

-
blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Laatste dag van het jaar, net op het nippertje voor de administratie, degene die een bedrijf hebben weten wat ik bedoel...

Look what the cat dragged in!

https://www.bramcam.nl/Diversen/Keithley/DMM6500-01.png

.
Hij is net binnen en redelijk opgewarmd, de waarde op het display komt goed overheen met mijn laatste gekalibreerde 34465A DMM van KeySight.
Nu hij een paar jaar op de markt is en de AOW ook binnen komt, durfde ik het aan dit model aan te schaffen, misschien later ook kijken naar de 7,5 digit versie, maar deze eerst goed testen.
Nu de menu's gaan leren, stabiliteitstesten doen enz, enz.
Als ik wat meer weet, maak ik er een topic over deze meter.

Prettige jaarwisseling.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste Bram,

ik heb ook AOW, maar vandaag waren er alleen maar rekeningen met de post.......

Ik kijk uit naar je verslag over dit fraais. Congrats.

Eveneens een voorspoedig 2022 toegewenst.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Tidak Ada

Golden Member

Ha die Bram,

Gefeliciteerd met je niuwe aanwinst!
Drees heeft je dus goed geholpen ;)

Dat het nieuwe jaar je goed gezind zal zijn bij het testen van deze kanjer.

Grtz,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik heb het wat goedkoper gezocht (maar vrij nauwkeurig), een Prema 5000 voor dagelijks gebruik...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/14131/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Gefeliciteerd met een mooie meter!

Die Keithley 6500 was mij ook al opgevallen als een interessante meter, en nog fatsoenlijk geprijsd ook. Ben heel benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt...

.
@ Arco: komt me bekend voor, zo'n gele Prema 5000.
Ik herinner me dat Guidob er eentje kocht op de Jutberg in 2016. Die stond daar geel te wezen, en werd aangeboden als scanner. Iedereen liep er voorbij, behalve Guido.

groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Ze waren er o.a. in wit en geel.
Erg degelijke 7mm dikke diecast behuizing, kan waarschijnlijk een olifant op gaan staan zonder iets eraan te beschadigen (op wat lakkrasjes na... ;) )

Ik heb alleen de display vervangen door HE versies...
Behoorlijk nauwkeurig op 6.5 digit:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
haasje93

Golden Member

Ha Bram,

Mooie nieuwe aanwinst, ben erg benieuwd naar je testen en bevindingen.

@Arco, dat zijn inderdaad mooie meters die van prema. Maar waren die witte niet 5.5 digit versies?

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

misschien later ook kijken naar de 7,5 digit versie, maar deze eerst goed testen.

Die heb ik al een jaar of 3 denk ik. Heel fijne meter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred, :-)

Dat had ik al eens gezien bij je.
De nieuwe meter staat nog steeds op mijn LAB referentie, en de stabiliteit bij temperatuur verschillen is duidelijk beter dan de KeySight 34465A die wel bijna 500€ duurder is.
Dus het 10V DC bereik lijkt voorlopig erg goed.

Fred heb jij een indruk hoeveel PPM/C jouw 7.5 digit meter is?
Ik denk dat de gene die hier op de bank staat, ruim beneden de 1PPM/C is op het 10V DC bereik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het nieuwe jaar goed begonnen en mijn oude Fluke 8502A 6,5 digit multimeter gerepareerd :)

Zit mooi in elkaar, alles in modules:

Goede manuals ook.

En het blijft een Fluke, dus als -ie het doet dan redelijk ook:

Voor wie dat leuk vind; de aantekeningen van de reparatie:
https://docs.google.com/document/d/1ApjLcb4zzCBdZFIIIkIwrOIPXEBVlUzyYF…

Weerstand werkt nog niet, een klus voor later.

RAAF12

Golden Member

Mooi dat de Fluke het weer goed doet en leuk om het verslag te lezen. Ben je er lang mee bezig geweest?

miedema

Golden Member

Ha Aart,

Wat ik bij anderen zie is dat het kunststof van die insteekcassettes zo ongeveer spontaan uit elkaar valt. Kennelijk valt dat bij jou nog wel mee?

Ik ben ongeveer een dag bezig geweest denk ik, verspreid over de laatste dagen. Ik had op basis van andere reparaties op internet vooral een voedingsprobleem verwacht.
Maar het werd dus iets ingewikkelder, het was een beetje geluk (of ervaring?) dat ik na de foutzoekboom dacht: "laat ik eerst maar kijken naar wat ik hier eenvoudig kan controleren".

Het plastic is nog goed. Ik ben natuurlijk wel voorzichtig, maar de modules zijn er veel in- en uit geweest en er is nog niets afgebroken. De drie digits waarmee hij opstart zijn wel ingebrand als warmte-vervorming in het rode filter dat er voor zit.
Nog nooit eerder gezien.

rbeckers

Overleden

Die oude Fluke's zijn ingewikkeld en kwetsbaar.
Mooi dat de reparatie gelukt is.

fred101

Golden Member

Op 31 december 2021 23:02:13 schreef blackdog:

Fred heb jij een indruk hoeveel PPM/C jouw 7.5 digit meter is?
Ik denk dat de gene die hier op de bank staat, ruim beneden de 1PPM/C is op het 10V DC bereik.

Groet,
Bram

Nee maar mijn K2000 heb ik regelmatig getest tegen calibrator die eerst weer getest werd tegen de standaardcellen, en die is in al die jaren niet verlopen. Ik heb daarmee een Fluke 5110 gejusteerd na reparatie en toen hij terug kwam van calibratie was het DC bereik volgens de klant binnen 0.1 ppm goed. Maar dat was geen directe meting. Daar kwam een hoop gereken bij kijken en combinaties/crosschecks van meters, calibrators, standaards, en temperatuur) Ik zou mijn Datron wel willen laten calibreren maar de kosten zijn nogal hoog (voor die Fluke was het 1700 euro) Alle K2000 die ik gezien heb, zelfs die van HmH waar volgens mij mee is gevoetbald, zaten binnen de specs

De 7510 is in ieder geval niet verlopen tov de 2000. Ik kan het niet tegen mijn standaardcellen want de heater is kapot. Dat ding is niet verstelbaar en de setting hangt af van de torren en dat waren 2 germanium versies waarvan er 1 kapot was. Ik heb hem gerepareerd maar nu zit de temperatuur er te veel naast. Als ik een keer tijd heb ga ik de controller bouwen die Williams ontworpen heeft voor een medische toepassing voor MIT. Dat was zijn eerste publicatie. Op dit moment wordt mijn proces-calibrator,PT100 en TC gecalibreerd. Zijn hoofdfunctie is temperatuur maar hij heeft ook spanning, stroom en weerstand. ( maar dat is maar 0 tot 30V)

Aart, ik heb een 8500 gehad, heel mooi ding maar hij bleef kapot gaan. Ik sprak later iemand die destijds als reparateur bij Fluke werkte en die zei dat het toen al probleem gevallen waren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Hoi Fred,

Welke torren zittn bij die heater voor die Westinghouse cellen? Ik heb hier nog wat Ge-torren liggeen, die misschien beter bruikbaar zijn.

groetjes,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Dank voor je antwoord!
Ik heb ook nog wel een paar oude Germanium transistoren, dus laat maar weten wat er in zit, kijk ik of er iets bij zit voor je.

Ook Eric wil je helpen zie ik. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten