Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

pietplof

Golden Member

Zelfs in mijn transistorvoorraad zijn nog diverse germanium types aanwezig.

festina lente
RAAF12

Golden Member

Heb een OC604 Spez* uit 1956 liggen en een OC43 van Telefunken resp. Mullard. En nog wat ander germanium spul met prefix AD, AC, AF, SFT, 2SB

* https://sites.google.com/site/transistorhistory2/home/telefunken-data/…

snipje
This level of purity is equivalent to doing nothing but throwing a bean in a pot every second for 31 years and making a mistake only once by throwing in a pea instead.

----Woehaaaaa!

maartenbakker

Golden Member

OC43 is wel iets aparts, nog nooit in levenden lijve gezien. In de OC4x serie zat nog wel meer voor professionele toepassingen enzo, alleen de OC44 en OC45 zijn grootschalig in consumentenapparatuur gebruikt.

Ik heb zelf vooral een gigantische voorraad Duitse en Engelse geraniumpjes liggen. Kan nog van pas komen als de Philips in TO-1 en TO-7 huisjes schaars worden vanwege tindendrieten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
haasje93

Golden Member

Hoi Fred,

Ook ik heb nog wel wat Germanium spul liggen, dan kijk ik ook of er iets bijzit.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
RAAF12

Golden Member

Ik heb zelf vooral een gigantische voorraad Duitse en Engelse geraniumpjes liggen. Kan nog van pas komen als de Philips in TO-1 en TO-7 huisjes schaars worden vanwege tindendrieten.

Ja en voor de verkoop is het ook leuk, per stuk verkopen op Ebay :-) Gitaareffecten schijnen ook beter te zijn met Ge.
https://reverb.com/item/19177967-germanium-vox-tonebender-transistors-… << deze torren zitten in een zwart jasje die ene van mij is full metal zoals op de foto te zien is.

Maar beetje off-topic dus licht maar gauw mijn hielen.....

Sine

Moderator

Jaren geleden hebben we op Rosmalen ooit een paar printen die bulkten van germanium (digtaal spul met discrete torretjes) aangeboden.
Geen hond die dat interessant vond.

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Fred,

Hier aanwezig:

AUY17 __ Siemens TO3 _ 1×
AU104 __ CTB ___ TO3 _ 1×
ADZ12 __ ? _____ (Special) 2× NOS
AD133A _ ? _____ TO3 _ 2×

OC76 ___ ? _______ 2×
OC77 ___ Valvo ___ 8×
BCZ11 __ Mullard _ 6×
TK5508 _ TI ______ 4×
2N929 __ TI ______ 1×
2N696 __ TI ______ 4×
2S703 __ TI ______ 1×

Ik moet ook nog ergens ASZ16 hebben als ik me goed erinnr

Grtz.,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
fred101

Golden Member

Er zitten 9 torren in van 3 types. Ik moet morgen in het apparaat kijken welke het waren. Ik kijk nu even op de pdf. Ik heb de oude volgens mij ook nog in een zakje in het cabinet gestopt.

In ieder geval gaat het om 2n1307, 2n1306, 2n1668
1 was kapot, de ander vreselijk lek. Er zitten nu si versies in. Daarmee werkte de heater weer maar op de verkeerde temperatuur. Wat het dubbel lastig maakt is dat hij een 12V backjup voeding heeft die exact de zelfde temperatuur geeft. Met silicium zit er bijna een graad verschil tussen.

Ik zal morgen het originele schema in een nieuw topic plaatsen. Het is best een interessant ontwerp.

Dit zijn een aantal van mijn Germaniums (de echte oude, in die Guildline zijn " moderner",die is uit de jaren 70)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2022 21:38:16 schreef RAAF12:
[...]

Ja en voor de verkoop is het ook leuk, per stuk verkopen op Ebay :-)

Kan ik altijd nog proberen, maar op de OC44 na zijn het vooral types die onbekend (en dus onbemind) zijn. Voor zover ik er zelf niet mee wil hobbyen, zet ik ze liever voor een paar euro minder met maximum-bestelaantal erbij op www.germaniumtransistoren.nl

Naast dat we wel heel erg afdwalen is dat behalve een mooie domeinnaam ook nog eens sluikreclame... oops... O-) 8)7

Terug semi on-topic: Ik heb ook ongestempelde torren van diverse pluimage. Daarvan wil ik wel graag weten aan welke specs ze wel of niet voldoen. Een China-testertje doet vaak de hFE nog wel, behalve als de tor teveel lekt, en ik wil ook niet het riscio lopen dat zo'n testertje te hoge spanningen of stromen door soms vrij kwetsbare torren jaagt.

Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk parameters meten, heeft iemand daar tips voor? Mag ook zelfbouw zijn of een combinatie van apparatuur. Dan kan ik hier ook eens wat mooie foto's posten ;-)

Op 4 januari 2022 22:53:59 schreef Sine:
Jaren geleden hebben we op Rosmalen ooit een paar printen die bulkten van germanium (digtaal spul met discrete torretjes) aangeboden.
Geen hond die dat interessant vond.

Oh jammer. Dat is op zijn minst al leuk om in de vitrine te zetten of wellicht als reserveprint te gebruiken (er zijn echt mensen die oud digitaal spul opknappen - bedenk me dat ik nog ergens deelschema's van de TOR heb liggen, die werd ontwikkeld toen m'n vader op het Neherlab werkte en daar werd ook discrete diode-transistorlogica in gebruikt).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 5 januari 2022 01:46:52 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk parameters meten, heeft iemand daar tips voor? Mag ook zelfbouw zijn of een combinatie van apparatuur.

Curvetracer, dat is het doel waar het ding voor is uitgevonden. Ze kunnen veel meer dan hFE. Mijn Tek 576 kan tot 1500V en tot 10A maar hij kan ook inimini lekstroompjes meten. Een hele tor karakteriseren is wel heel veel werk. Het ding kan bijna alle parameters meten. Alleen voor frequentie gerelateerde parameters moet je een testschakeling bouwen.

Ik heb daarnaast een modern curvetracertje van Peak maar dat is qua stroom en spanning natuurlijk vrij beperkt, zeker voor germanium wat meestal bij hogere spanningen werd gebruikt als moderne silicium torren.

En voor de stijg en daaltijden heb ik een plugin van Tek voor in mijn 547 scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Dat is iets ander. Een CT heeft 2 uitgangen (bv basis en collector) De Huntron wordt gebruikt voor vergelijkende signature analyse. Het kan een IV curve van bv een diode laten zien maar niet van een transistor omdat het geen basisstroom (step)generator heeft

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Curvetracer klinkt als een goed plan, eigenlijk net als bij buizen! Alleen laat ik nou net inderdaad de fT ook willen weten... Dat is denk ik een van de belangrijker parameters om een deelpartijtje van de beruchte ongestempelde AF135's te selecteren *) voor reparatiegebruik (ik heb de ijdele hoop dat er tussenzitten die goed genoeg zijn om AF11x types te vervangen) en om het verschil te zien tussen bijvoorbeeld een ongestempelde OC45 en OC71 of dergelijke.

*) de partij die apart staat voor de verkoop natuurlijk niet, want als je belooft dat je niet weet wat er mee is dan moet je ze ook niet gaan meten!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Enkele dagen geleden kocht ik van een partijtje aangeboden draaispoel universeelmeters vier exemplaren.
De verkoper toonde mij zijn schuurtje waar naast veel audio spul ook een houten kistje stond met daarin een meetinstrument waarvan niet wist waarvoor het moest dienen.
Ik trouwens ook niet. Ik kreeg hem mee naar huis maar hij wilde wel weten wat je met dat ding kon doen.
Dus...zie de foto's.
De tekst op het apparaat luidt: The brown instrument co
Philadephia. En ook nog standardizing rheostat maar die tekst kan ook betrekking hebben op knop die oeronder staat
In het apparaat was een knaap van een 1,5 volt batterij ( zeker 12 bij 5 cm) en ook een zogenaamde normaalbatterij ( spanning 1,016 volt.

festina lente
fred101

Golden Member

Thermometer mbv thermocouple ? Die standardcell zal wel leeg zijn. Dat was de spanning referentie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op Ebay staat een zelfde apparaat.
Op het apparaat zit een korte omschrijving over de werking.

Anoniem

Is de spanning opgemeten of gelezen, staat er niet op en klopt voor een standaard cel. Ik ben in het bezit van een zeer oude meetbrug voor thermokoppels en daarin meet de standaard cel ook prima. Volgens de veroudering curve zelfs spot on.

pietplof

Golden Member

Mooi, het is helder dat het een meetinstrument voor thermokoppels.
Aangezien het ding er van binnen erg goed uitzag waren ,,renovatiewerkzaamheden" onnodig en dus heb ik volstaan met het meten van de normaalcel.
Weliswaar staat er op deze cel dat het niet de bedoeling is de spanning te meten met een voltmeter waarbij ik ervan uitga dat zij bedoelen niet meten met een meter met lage inwendige weerstand.
Mijn Philips 2535 leek mij geschikt om een zeer snelle meting te verrichten en deze gaf 1.01637 volt aan.
Vervolgen een 1,5 V spanning aangebracht.
e galvanometer eerst mechanisch en daarna elektrisch op nul gebracht.
Een thermokoppel aangesloten op de bussen TC1+ en TC1-
e soldeerbout bij de punt van het ,,"thermokoppel"en de galvanometer wijkt keurig uit.
Hoe ik een en ander moet verwerken tot een meting is mij niet duidelijk maar
het antieke instrument in orde en kan in de antiekkast.

festina lente
Hubie

Special Member

Ik zag hier heel veel germaniumtorren voorbij komen.
Heb hier een Plessey TSG10 Telegraph Signal Generator die werkelijk bomvol met Mullard 0C71 torren zit.Ook OC84 tig keer en een OC35 in de psu.Maar het mooiste vind ik de coderschijf (een soort harddisk avant la lettre) voor de Baudot code en het Carpenter polar relay.Dat is eerste klas elektromechanica,werkelijk prachtig gemaakt!

Hubie

Special Member

En nog een foto van het relais en het patent.

https://www.casa.co.nz/electrics/relays/Carpenter-Polarised-Relay-pate…

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 6 januari 2022 18:46:17 (79%)

Anoniem

@pietplof

Om de gemeten waarde om te zetten naar de temperatuur van het thermocouple heeft u een conversietabel nodig.
Deze werden bijgeleverd bij verkoop van het toestel.

Voor een uitleg van de werking kan u volgende handleiding bekijken:

https://archive.org/details/portablepotentiometermanual/page/n1/mode/2…

Dit is een handleiding van een toestel van een ander merk maar het is hetzelfde systeem van meten.
De conversietabel heb ik niet maar in deze handleiding wordt wel verwezen naar enkele British Standards.
Ik heb deze nog niet gevonden (ook nog niet grondig gezocht eigenlijk)

Uit die handleiding:

To measure temperature with a thermocouple it is necessary to measure the millivolts produced by the thermocouple and to convert this to a temperature by using a table of Thermo-Electric Characteristics. A book is supplied with each potentiometer and in it are the temperature- millivolt characteristics for four types of thermocouples. Platinum 13 % Rhodium V Platinum, Ni/Cr V Ni AI, Iron V Constantan and Copper V Constantan. The constants shown in the book are also given in British Standards BS.1826, BS.1827, BS.1828 and BS.1829

Sine

Moderator

Op 6 januari 2022 17:07:17 schreef pietplof:
Mooi, het is helder dat het een meetinstrument voor thermokoppels.

Jep, daar was brown bekend voor, die maakten al sinds jaar en dag "pyrometers" (al voor 1900) ze zijn ooit opgegaan in Honeywell.

hobby luke

Honourable Member

Volgend toestel ligt hier lang genoeg om niet meer te weten hoe het hier beland is :)
Seba dynatronic LMG200, om onderbrekingen in kabels op te sporen.

De binnenkant:

De bedrading tussen de twee printen vernieuwd en een tweetal slecht uitziende elco's vervangen:

Het toestel werkt op batterijen, maar kan ook via de voorkant gevoed worden.

Ik heb tussen mijn berg adapters een geschikte gevonden die 12V/2A kan leveren.

hobby luke

Honourable Member

Nog een paar foto's:

De indicatie voor de batterij vind ik wel leuk.

(Het lukt me niet om alle foto's in 1 bericht te krijgen)

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op vrijdag 14 januari 2022 20:04:42 (16%)

Dit topic is gesloten