Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

McAwesome

Golden Member

Het lijkt wel te lukken met een 5,5 W (optisch) diodelaser, zie YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LzrYR9T6KrE.

Ik meen dat ook iemand een EleksMaker gebruikt. Het kan dus wel.

Je moet er dan wel de tijd voor nemen. 250 mW en 650 mW is écht te weinig maar een blauwe 5 W lasermodule is nu ook zo duur niet meer.

eSe

Honourable Member

Let op met die goedkope 5w Chinese lasermodules, ze zijn goedkoop maar ze gaan niet lang mee. Ik heb er zo 1, na +/- 40h gebruik kan ik er zelfs geen zwart papier meer mee snijden :'( ( of ik moet meerdere 'passes' doen)

Voor ik hem echt in gebruik nam heb ik de stuurstroom naar ongeveer 2/3 gebracht van wat de Chinezen hem hadden ingesteld en extra koeling via koelplaat en ventilator.

Ik heb de stroom later terug opgehoogd naar nominaal niveau maar geen krachtiger straal meer. Wat ik wel zag, dat er 1 van de segmenten niet meer werkte. Deze lasers zijn multidioden (2 of meer) op 1 drager.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Afgelopen maand een usb multiplexer gemaakt. Dit moet gaan fungeren als een soort van omgekeerde kvm switch, waar juist 1 toetsenbord/muis op 8 verschillende pc's kan werken. Dit moest remote geswitched kunnen worden door een pc applicatie.

uitgebreide info in dit topic:
Stijnos in "usb multiplexer als kvm"

http://www.stijnmaes.nl/CO/mux/thumb/assembly.jpg

http://www.stijnmaes.nl/CO/mux/thumb/final.jpg

http://www.stijnmaes.nl/CO/mux/thumb/final2.jpg

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

apart kleurtje PCB (lijkt iig paars hier)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

correct ;) paars doen ze ook tegenwoordig. Gewoon eens besteld omdat het kan ;) altijd groen is ook zo saai

bprosman

Golden Member

Op 13 januari 2022 09:42:44 schreef Stijnos:
correct ;) paars doen ze ook tegenwoordig. Gewoon eens besteld omdat het kan ;) altijd groen is ook zo saai

Hebben zij ook de assemblage gedaan ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Netjes, die pcb als frontplaat truc moet ik me misschien ook eens in verdiepen ...

Waarom de power jack niet ook op de print gezet?

Op 13 januari 2022 09:51:03 schreef bprosman:
[...]
Hebben zij ook de assemblage gedaan ?

nee, dat heb ik zelf gedaan, zie topic link.

Op 13 januari 2022 11:03:56 schreef Sine:
Netjes, die pcb als frontplaat truc moet ik me misschien ook eens in verdiepen ...

Ja een veel makkelijkere manier om plaatjes met text/logo te bedrukken en te laten frezen in welke maat ook heb ik niet gevonden :)

Op 13 januari 2022 11:03:56 schreef Sine:
Waarom de power jack niet ook op de print gezet?

Ik kon 1 geen mooi chassisdeel vinden, met een duidelijke datasheet over de afmetingen en 2 dit leek me qua mechanische stress wat robuuster en ik vind de afwerking mooier, achteraf had die überhaubt wel achterwege kunnen blijven volgens mij

bprosman

Golden Member

Waarschijnlijk herkend iedereen dat wel, je bent met een projectje bezig en je hebt iets nodig waardoor een spin-off ontstaat.

Ik was bezig met wat oude (op Z80 gebaseerde) schaakcomputers te herstellen en de Z80 processor was verdacht. Nu kan ik die wel in een bestaand apparaat stoppen (MPF-1 of zo) maar een NOP-Tester stond al langer op mijn lijstje.

NE555 Clock-generator, en de mogelijkheid (voetje) voor een echte reset (TL7705). Ik durfde het toch niet aan zoals in andere ontwerpen op het Internet om 8/16 LED's rechtstreeks vanuit de processor te sturen. Nu met een UDN2981 , die had in nog een kleine berg liggen, had ook met een ULN2803 gekund of transistoren.

https://youtu.be/HdtqTiXFap8

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
haasje93

Golden Member

Ziet er goed uit Bram! Leuk zulke spin-off projectjes. :)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

@bprosman Wat test je daarmee eigenlijk?

bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 19:43:48 schreef Retiredat55:
@bprosman Wat test je daarmee eigenlijk?

Je zet hardwarematig de hex code voor de "NOP" instructie op de databus, (in het geval van de Z80 is dat $00). Die voert de CPU uit, en springt dan naar het volgende adres. Doordat er altijd "NOP" op de databus staat tippelt hij het hele adresbereik door en is het onder de streep een 16-Bit binaire teller. Bij de Z80 een uitzondering want je ziet ook de Refresh adressen er tussendoor fietsen. Het is geen 100% test maar wel genoeg om een "dode" / kapotte CPU er uit te vissen.

Een Z80 begint gewoon bij adress $0000 te lopen.

Bij een 6502 lukt deze truuk ook maar die haalt eerst de reset vectoren op , op adres $FFFC/$FFFD , maar daar staat ook $00 dus begint hij ook op $0000 te lopen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Bij veel andere processoren is de NOP ook 00h, maar intel moest daar natuurlijk weer een uitzondering op maken voor de x86; daar is het 90h. Om een of andere reden vond men het toen makkelijker om geen echte NOP te maken, maar de processor een XCHG AX,AX te laten doen, en dan was een andere opcode dan 00h logischer.

Opzich kan je dat dan ook weer zien als een soort veiligheid; hij loopt niet het hele op 0 geïnitialiseerde geheugen door tot hij een andere instructie tegenkomt, maar crasht al vrij snel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 21:11:54 schreef maartenbakker:
Bij veel andere processoren is de NOP ook 00h, maar intel moest daar natuurlijk weer een uitzondering op maken voor de x86; daar is het 90h. Om een of andere reden vond men het toen makkelijker om geen echte NOP te maken, maar de processor een XCHG AX,AX te laten doen, en dan was een andere opcode dan 00h logischer.

Opzich kan je dat dan ook weer zien als een soort veiligheid; hij loopt niet het hele op 0 geïnitialiseerde geheugen door tot hij een andere instructie tegenkomt, maar crasht al vrij snel.

Bij de 6502 is het $EA

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 januari 2022 21:11:54 schreef maartenbakker:
Om een of andere reden vond men het toen makkelijker om geen echte NOP te maken, maar de processor een XCHG AX,AX te laten doen, en dan was een andere opcode dan 00h logischer.

De meeste CPUs hebben veel minder instructies dan dat je opcodes in de handleiding ziet staan. Er zit een regelmaat in. Zo van "branch met condities" is de daadwerkelijke instructie, maar dat heet dan BNE BE,BGT BLT BLE BGE JUMP (met "branch never" er bij zijn het er precies 8: kan je coderen in 3 bits! Hmmm. Gebruikelijk was dat er nog een paar waren om met unsigned vs signed vergelijkingen te werken. Naja.)

Op de 6502 was er een instructie die iets met het X register deed, een instrucitie die datzelfde met het Y register deed. De ene had een instructie die eindigd op 1 de andere op 2. In de hardware was dat "doe dat ene ding" en bit0 selecteerde dan het X register en bit1 selecteert het Y register. Gaf je dus de instructie eidigent op 3 dan deed ie alletwee! Ik dacht van 40 jaar geleden te herinneren dat het a1 a2 en a3 als instructies waren, maar als ik nu de opcodetabel er bij zoek lijkt dat niet te kunnen.

maar goed, ALS mijn geheugen gelijk heeft (en dat lijkt NIET het geval te zijn!) dan was er dus TAX Transfer A register to X en TAY. Maar twee bits controleerden dus of X of Y of allebij het destination register was. Weer zo'n geval van eigenlijk 1 instructie die door hoe de hardware werkt als twee opcodes verkocht wordt.

En dus op deze manier zijn er vast ook instructies die "vanzelf" niets doen. Transfer A to A (6502) of MOV R0, R0 of zoiets. De opcode daarvoor zal gewoon bestaan, weet dat ding veel dat als "destination register" hetzelfde is als het source register het geen zin heeft?

Ik heb voor de lol de PDP11(40) handleiding er bij gepakt en er is een familie instructies die conditie-code bitjes in het statusregister kunnen manipuleren. Weer algemeen opgezet. Wil je ze clear-en of setten? Een dan gewoon welke bitjes aan- of uitgezet moeten worden. En je mag dus bijvoorbeeld twee bitjes tegelijk opgeven om twee bits tegelijk te clear-en of te set-ten. Maar nul van de bitjes in de instructie betekent dus dat alle bitjes met rust gelaten moeten worden. Clear <geenbitjes> is de "approved" nop. opcode 240 is dat. Maar er is ook set <geenbitjes> opcode 260 . Ook dat zal "nop" doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
haasje93

Golden Member

Hoi,

Laatst kwam mijn bnc krimptang weer terug na zijn uitstapje bij Bram (blackdog) in Amsterdam. Toen ik het pakket open maakte zaten er een aantal extra dingen in. Waaronder een aantal mooie stukjes rode coax kabel. Met de bijgevoegde boodschap dat ik er zelf even een aantal connectoren aan moest zetten :)

Dus een aantal mooie bnc connectoren van Radiall besteld bij EOO en wat sleeve's bij RS-Online.

Zie hier het eindresultaat. :D

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2022 09:42:44 schreef Stijnos:
correct ;) paars doen ze ook tegenwoordig. Gewoon eens besteld omdat het kan ;) altijd groen is ook zo saai

Speciaal voor het Vaticaan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

soms kunnen kleurtjes erg handig zijn. Ik had altijd een roze utp kabel om mijn computer in het netwerk bij te steken. Die kabel kon je namelijk makkelijk terugvinden in de soms bergen spaghetti van alle kleurtjes. Roze zit daar om een of andere reden nooit bij.

Een collega had altijd de knal roze koffer van zijn vriendin bij zich. Ook erg handig om terug te vinden op de bagagebanden. En helemaal als je koffer moet gaan zoeken tussen 4 meter hoge stapels koffers als het een keer helemaal fout gegaan was op Schiphol.

Roze is echt een handige kleur.

bprosman

Golden Member

Roze is echt een handige kleur.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Vandaag mijn LPC (NXP) programmeer interface afgemaakt. Ik was er een beetje klaar mee om op tijd, en in de juiste volgorde de ISP en /RESET knop in te drukken om de bootloader te starten.
Flashmagic (maar ook Philips' eigen tool) kan dat dmv de DTR en RTS. Deze signalen schakelen met (alleen) transistoren kreeg ik niet echt betrouwbaar aan het werk. Dus maar op de "lompe" manier : 2 reedrelais, en ik ben nogal van de LED's, dat ik kan zien wat er gebeurt.

Eerste 2 aanpassingen aan de T-962 gedaan, de koude las compensatie, en de ventilator vervangen door een "stille".
Het is me ook gelukt de software (zelf) te hercompileren wat eigenlijk vrij eenvoudig ging, source staat op GitHbub (nog geen aanpassingen in gedachten, maar altijd handig als het lukt).

Deze T-962 paar weken geleden via MP op de kop getikt.
Zit nog te wachten op de in China besteld "soldeerprut".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mooie manier om een gaatjesprint te bedraden. In 80-er jaren van de vorige eeuw probeerde ik er ook iets moois van te maken. Professionele printenmakers vielen ruimschoots buiten mijn studenten budget en etsen was bij mijn hospita ook niet echt een alternatief. Op de andere kant van de printen op de foto's zitten o.a. 0.1" connectors uit de aanbiedings-bak van een van de plaatselijke onderdelen winkels en 2107 4k 1-bit memory chips afkomstig van de winkel van de 'Eindhovense Computer Associatie' die kon beschikken over 'restmaterialen' van Philips die afgevoerd moesten worden. De gaatjesprinten en de 31-polige connectoren kon je indertijd voor 'een prikkie' bij het elektro-winkeltje van de E-afdeling van de Tu/e (toen nog THE) aanschaffen. De schakeling is een videokaart (3 kaarten en een 'backplane') voor een 6502 systeem dat in RB beschreven werd in de tijd dat uP's voor hobbyisten binnen bereik kwamen.
Ik denk nog wel eens terug aan die periode: Mijn soldeerbout en de ergens op de kop getikte Heathkit buizen-scope maakten elke avond overuren!

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
bprosman

Golden Member

Op 31 januari 2022 20:49:26 schreef soldeersmurf:
Mooie manier om een gaatjesprint te bedraden. In 80-er jaren van de vorige eeuw probeerde ik er ook iets moois van te maken. Professionele printenmakers vielen ruimschoots buiten mijn studenten budget en etsen was bij mijn hospita ook niet echt een alternatief. Op de andere kant van de printen op de foto's zitten o.a. 0.1" connectors uit de aanbiedings-bak van een van de plaatselijke onderdelen winkels en 2107 4k 1-bit memory chips afkomstig van de winkel van de 'Eindhovense Computer Associatie' die kon beschikken over 'restmaterialen' van Philips die afgevoerd moesten worden. De gaatjesprinten en de 31-polige connectoren kon je indertijd voor 'een prikkie' bij het elektro-winkeltje van de E-afdeling van de Tu/e (toen nog THE) aanschaffen. De schakeling is een videokaart (3 kaarten en een 'backplane') voor een 6502 systeem dat in RB beschreven werd in de tijd dat uP's voor hobbyisten binnen bereik kwamen.
Ik denk nog wel eens terug aan die periode: Mijn soldeerbout en de ergens op de kop getikte Heathkit buizen-scope maakten elke avond overuren!

Moet wel zeggen dat de 74HVC14 aan de onderkant een "noodgreep" was, ik was er ook weer eens ingestonken dat DTR/RTS geinverteerd waren en ik geen FTDI module in huis had met een chip die in de driver geinverteerd kon worden.

Was er in Eindhoven (in de buurt van de fontein) niet ergens een dumpwinkeltje ook in die tijd ?

Voor 8051 controllers?

LPC2134 (in dit geval), maar er zijn inderdaad ook 8051 versies (oa de AT89C51ED2) die zo werken.

Professionele printenmakers vielen ruimschoots buiten mijn studenten budget en etsen was bij mijn hospita ook niet echt een alternatief.

Ik heb ooit een tijdje bij/voor Vermeulen gewerkt , dus dat geluk had ik wel maar doorgemetalliseerd was nog ver weg.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten