Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

Voor mij is het een variac met twee lopers (gaat over magneetvelden).
Er zitten wel twee weerstanden in, maar die maken geen deel uit van een potentiometer met weerstandsbaan. De ohmse weerstand van de koperbaan is verwaarloosbaar. De zelfinductie absoluut niet.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 25 november 2021 18:25:25 (58%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 november 2021 20:25:48 schreef Hoeben:
[...]

Als je een kabel langer maakt, gewoon een grote bocht van een kabel waar je + en - in zitten, wordt de tijdvertraging echt wel langer als de kabel langer is. Anders zouden velen hier toch wel een probleem hebben. Normaal gesproken zet je de voeding aan een kan van de kabel en de lamp aan de andere.

Wat hij hier beschrijft, is het volgende:
De lamp zit dicht bij de schakelaar. Wat er gebeurt is dat zodra je de schakelaar sluit, er een golf gaat lopen door de kabel (beschouw hem als een transmissielijn). Maar die golf loopt ook door het deel waar de lamp zit, dus die gaat bijna meteen aan.

Nu heeft hij voor het gemak echt wel teveel weggelaten:
Denk maar eens in wat er gebeurt als de golf aan het einde reflecteert en weer bij de lamp terugkomt. Ik denk dat je dit zelfs in LTSpice kunt simuleren.

Hier een simulatie in LTspice. De transmissielijn is één seconde lang en heeft een karakteritieke impedantie van 48Ω, gelijk aan een gesimuleerde 12V/3W autolamp. Over de lamp staat onmiddellijk een spanning van 4V en 2 seconde later 9,35V enz. De lamp brandt niet onmiddellijk op volle sterkte.
Ik weet niet wat de karakteristieke impedantie van een transmissielijn is waarbij de draden een afstand van een meter hebben. Zal wel hoger dan 50Ω zijn.
"Electrische energie gaat niet door koperdraad maar door de ruimte" is een onzin-stelling.

Dat is toch wat @FET reeds beschreef?

Op 20 november 2021 21:58:38 schreef Frederick E. Terman:
In principe is dat wat Derek wil uitleggen. Om de video niet nog langer te maken, versimpelt hij natuurlijk wel wat.
Zelfs al de draden werkelijk weerstandsloos waren, zou de lamp vlak na het inschakelen maar heel zwak branden: de karakteristieke impedanties van de twee lijnen staan ermee in serie, bij elkaar bijna 2000 ohm. Pas na wat heen en weer stuiteren van de golf over de kabel krijgt de lamp de volle sterkte.

Edit: Nu moet ik eerlijk toegeven dat deze materie voor mij vreemd gebied is. Ik heb al een paar keer de verschillende posts herlezen en nog wat opgezocht en denk ondertusen de basis te begrijpen. Dit ligt gewoon ver van mijn vakgebied. Ik kan enkel mijn vertrouwen leggen in de kennis en de uitleg van de verschillende forumleden. _/-\o_

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 27 november 2021 20:41:22 (24%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Mooie simulatie.

Ik ben het met je eens dat die stelling nogal rammelt. Maar je kunt stroom door het koper en de velden eromheen niet los zien, alles is een. Net als tijd en ruimte niet los staan, maar er een timespace is. Voor meer info even bij Einstein navragen.

Het is duidelijk dat er een golf loopt.

Zet links van T2 maar eens een 0.0001 Ohm weerstand en kijk naar de stroom, dat zal voor de beginner het verklaren. Die stroom gaat stapsgewijs naar 250 mA maar wel met een andere timing.

Op 27 november 2021 20:31:01 schreef 60204:
Dat is toch wat @FET reeds beschreef?

Mee eens!

Op 27 november 2021 20:33:42 schreef Hoeben:
..
Zet links van T2 maar eens een 0.0001 Ohm weerstand en kijk naar de stroom, dat zal voor de beginner het verklaren. Die stroom gaat stapsgewijs naar 250 mA maar wel met een andere timing.

Na één seconde wordt de stroom 166 mA, na 3 seconde 222mA enz. De tijdverschuiving tov spanningsbron is dus een seconde.

En dan gebruik ik nog een ideale transmissielijn. Niets van de electromagnetische velden gaat het heelal in. In werkelijkheid raak je bij inschakelen 'nogal watt' energie kwijt naar het heelal. Dat zal de snelheid van oplichten van de gloeilamp niet verbeteren.

Hier nog een mooi plaatje

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 27 november 2021 20:44:35 (100%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

De impedantie van de lijnen had ik inderdaad al gegeven, althans, de orde van grootte: Z ≈ 120 ln (2D/d). Dat komt neer op 840 ohm voor 2,5 mm2 draden 1 m uit elkaar; meer voor dunnere draad.

Voor mij en de andere hoogfrequent-enthousiasten is dit gesneden koek, ben ik bang. Werken we immers niet allemaal met transmissielijnen?
Als de zender aan gaat, gaat er onmiddellijk stroom lopen in de coaxconnector - zowel binnenader als buitenmantel. Dat kun je gewoon meten. We hoeven echt niet te wachten tot de stroom naar buiten, door de tuin, omhoog in de mast, door de antenne, omlaag door de mast, weer door de tuin, naar binnen en weer bij de zender is. :)
Ook iedereen die wel eens met een TDR (time domain reflectometer) heeft gespeeld - en dat kan best gewoon een scoop plus een blokgolf van 1 kHz en een coax T-stukje geweest zijn - weet hoe het werkt.

Dat de energie door de ruimte tussen en om de draden gaat, is al heel eenvoudig aan te tonen: vervang de lucht maar eens door kunststof. De eerste flits van de lamp zal feller zijn, doordat de karakteristieke impedantie van de lijn door de kunststof opvulling van de ruimte tussen en om de draden veel lager wordt.

Het is niet anders als met een golfpijp, waar de energie ook door de ruimte (in de pijp) loopt. De koperen wanden moeten er zijn, maar de energie zit (voor het aller-allergrootste gedeelte) in de ruimte ertussen.

Met een spreekbuis (brug-machinekamer) heb je bijna hetzelfde voor geluid. De pijp moet er zijn, anders werkt het niet; maar het geluid gaat door de lucht in de pijp, en niet door de wand van de pijp.

e: Hé, nog wat interessants:

Op 27 november 2021 20:34:49 schreef ohm pi:
[...] In werkelijkheid raak je bij inschakelen 'nogal watt' energie kwijt naar het heelal.

De lijn straalt relatief maar heel weinig; daarom zijn 'kippenladders' ook zo efficiënt.
Een hele meter is natuurlijk wel meer dan gebruikelijk.
Gek genoeg is de efficiency als 'straler' van een tweedraadslijn nagenoeg onafhankelijk van zijn lengte, en zo goed als gelijk aan een dipool die even lang is als de afstand tussen de draden van de tweedraadslijn. In het hypothetische geval van het filmpje dus een dipool van 1 m lang (2x 0,5 m). Op de lagere frequenties waarin we geïnteresseerd zijn raak je bijna niets kwijt.
Dat geldt zelfs nog steeds voor de bekende hoogspanningslijnen, met hun nog veel grotere afstanden tussen de draden; ook die stralen praktisch niets uit van het vervoerde vermogen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 27 november 2021 21:01:30 (22%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij aanbrengen van een gelijkspanning gaat er maar een deel van de energie door de ruimte en dan nog alleen maar bij het inschakelen. In de steady-state toestand gaat er geen energie meer door de ruimte en alles door de draadjes.

Op 27 november 2021 20:54:12 schreef Frederick E. Terman:
Als de zender aan gaat, gaat er onmiddellijk stroom lopen in de coaxconnector - zowel binnenader als buitenmantel. Dat kun je gewoon meten. We hoeven echt niet te wachten tot de stroom naar buiten, door de tuin, omhoog in de mast, door de antenne, omlaag door de mast, weer door de tuin, naar binnen en weer bij de zender is. :)

Dat zie je ook in mijn laatste simulatie. Zie stroom door R2

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 27 november 2021 21:04:46 (53%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de steady-state toestand...

Check, zie mijn toevoeging hierboven. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 27 november 2021 21:05:46 (37%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Deze laatste posts vertellen wat ik er ondertussen ook al van begrepen had.
Dat in het filmpje vooral het principe uit de doeken wordt gedaan, en dat dit inderdaad maar weinig tot niet van tel is, (praktisch gezien dan), bij DC en de lage AC frequenties die doorgaans bij "sterkstroom" gehanteerd worden.
Maar dat er bij hoogfrequente signalen en desbetreffende PCB design wel met deze elektromagnetische eigenschappen rekening dient te worden gehouden. Wat, aan de posts te zien, hier dus welbekend is. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 27 november 2021 20:54:12 schreef Frederick E. Terman:
In het hypothetische geval van het filmpje dus een dipool van 1 m lang (2x 0,5 m). Op de lagere frequenties waarin we geïnteresseerd zijn raak je bijna niets kwijt.

Dat wist ik niet. Dat is dus wel heel weinig bij nul Herz

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, die dipool-benadering verrast velen, maar klopt aardig. Het is een handige vuistregel om stralingsverlies te berekenen.

Het is een interessant kennisveld. Ergens is het jammer dat de 'elektriciens' niet ook wat meer hf-theorie meekrijgen. Dan zie je het algemene beeld.

Vereenvoudigen voor speciale gevallen (zoals DC) kan dan altijd nog.
Maar toch moet je je altijd realiseren dat dat veld-verhaal er altijd is. Om de steady state te bereiken moet eerst het hele E-veld tussen de draden opgebouwd zijn, en zo ook het H-veld om en tussen de draden.
Bij het uitschakelen moet dat allemaal weer afgebroken worden.
Dus om DC zoals die in werkelijkheid voorkomt volledig te beschrijven, heb je toch die velden weer nodig. Trouwens, de vonk bij het lostrekken van de draad vertelt je dat wel. ;)

De velden geven dus hun energie wel weer terug, maar moeten wel opgebouwd geweest zijn.
Het is alsof je gratis een auto kunt 'huren', maar eerst vier ton borg moet inleggen, die je later weer terugkrijgt. Dan kost het inderdaad geen geld om te rijden, maar zonder geld lukt het toch niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In de video van EEVblog bespreekt David Jones de video erg goed:

https://www.youtube.com/watch?v=VQsoG45Y_00

Hij heeft ook een simulatie gemaakt, zoals Ohm Pi, om alles aan te tonen. (in het laatste deel van de video)

[Bericht gewijzigd door coldrestart op zondag 28 november 2021 13:59:01 (34%)

Dat filmpje had ik nog niet gezien en ik merk dat er veel meer filmpjes zijn over dit onderwerp. Te veel om op te noemen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Gisteren heb ik het laatste filmpje gekeneb die Fran Blanche liet zien op haar kanaal.
Het betreft een aflevering van Mr. Wizard die uitlegt waarom een groot schip niet zinkt in het water aan de hand van een aantal experimenten die hij uitlegt aan een jonge Dame.

De uitleg is heel duidelijk en goed gedaan in mijn ogen, maar kijk vooral naar de Jonge Dame, aan haar houding is echte intresse af te zien, het willen weten en willen leren, wat een verademing.
Mooi, en zet dat nu eens af tegen de jonge meiden van tegenwoordig, die zijn alleen bezig met hun telefoon en hun profielen op de sociale media die ze gebruiken.
En ja ik weet natuurlijk dat er uitzonderingen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=RN3GmH_4WXQ

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 december 2021 12:16:10 schreef blackdog:
Het betreft een aflevering van Mr. Wizard die uitlegt waarom een groot schip niet zinkt in het water aan de hand van een aantal experimenten ...

Kennelijk was de Titanic niet groot genoeg.

RAAF12

Golden Member

Was laatst nog op Discovery, het schip had maar een klein lek, men dacht altijd dat het schip helemaal opengereten was door de aanvaring met een ijsberg.

Shiptronic

Overleden

Murphy wou ook eens naar Amerika :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 december 2021 19:40:18 schreef RAAF12:
Was laatst nog op Discovery, het schip had maar een klein lek,...

De kapitein dacht er anders over.
Wanneer zinkt een schip?
Als het water sneller erin stroomt dan dat men het eruit kan pompen.

Shiptronic

Overleden

Stonden er ook niet iets te veel deuren open?

En met de klinknagels was volgens mij ook iets aan de hand.(goedkope shortcut)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hier een link naar een YouTube video van DroneBot, speciaal voor de beginners in elektronica zoals Microcontroler gebruikers, Raspberry Pi, Arduino en noem maar op.
Er wordt in dit filmpje rustig en duidelijk uitgelegd wat logische Ic's zijn zoals de 7400 series TTL en de latere CMOS versies.

Ook de onderlinge verschillen van deze series komen aan bod zoals de voedingspanningen en de snelheid.
Alle basis logische componenten komen voorbij en worden aan de hand van waarheidstabellen uitgelegd zoals "and" "or" "buffers" enz.

Verder een paar voorbeelden waarbij wat logische Ic's worden samen gebruikt met een Arduino.

https://www.youtube.com/watch?v=7Mkl_TruAcc

Ik wou dat ik dat had 50 jaar geleden, zo rustig en duidelijk uitgelegd! :+

Natuurlijk is deze uitleg niet helemaal compleet, maar alle basis kennis die je nodig hebt zit er wat logische omschrijving gewoon in.

Ik hoop dat dit filmpje een aantal van jullie met digitale elektronica helpt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

mechanische Fournier analyse, (ook bruikbaar om Fournier analyse te snappen)

https://www.youtube.com/watch?v=angiAIO6Hzw

Pas op! Leerzaam stukje over impedantie matching: https://www.youtube.com/watch?v=-_T587mucaI

En voor degene die meer willen leren over logica: https://www.youtube.com/playlist?list=PLowKtXNTBypGqImE405J2565dvjafgl…
Deze heb ik ook in VHDL mee geprogrammeerd. Vond het net iets te duur om alle componenten te kopen en wilde graag wat ervaring opdoen met FPGA's. https://github.com/vanBassum/RZ_EasyFPGA/tree/master/benEater

PE2BAS

Als we het dan toch even over impedantie matching hebben ...
https://youtu.be/XCiBvhleDIM

Dit topic is gesloten