Ik heb een Oude Scope op de kop getikt, een Philips PM3230. Een buizenapparaat met een aantal ECC88.

Ik ben daar een beetje mee aan het spelen.

Als ik het ding aanzet, dansen de beams op en neer, nog zonder dat ik iets doe of aansluit.

In het ding zit een aantal voor mij onbekende componenten. Het zijn GL8 en lijken op een Neonbuisje.
Nu zie ik dat deze 'lampjes' keurig meedeinen met de beamen.

Vraag: wat doen deze componenten eigenlijk? (ze zitten twee aan twee in serie geschakeld aan de kathodes van de Scopebuis).

Horen die te knipperen of is dat juist een van de oorzaken waarom de stralen niet rustig zijn?

Ik wil je er op wijzen dat dit model lang geleverd is en dat er 15 verschillende revisies zijn die behoorlijk van elkaar verschillen. Ik heb een /14 en daar zit een zz1000 stabilisatiebuisje aan de kathode. Dat is een neonbuisje die ontsteekt bij 81V. Een soort voorloper van de zenerdiode. Ik veronderstel dat dit stabiel hoort te zijn. Vaak zijn de elco´s op de voedingsprint slecht.

Een ZZ1000 zit er inderdaad ook in. Hangt aan de kathode van een Triode.

Inmiddels is het niet meer opportuun. Terwijl de beams dansten op het scherm, ontwikkelde er spontaan een rookwolkje. Een smoorspoel in het voedingscircuit was bezig te smelten. :S
De beams stopten..

Dus maar weer gauw uitgezet. Dit gaat hem niet meer worden. Wel leuk om die oude techniek (> 50 jr) te zien: de meeste componenten met de hand gesoldeerd, bakelieten printplaat, etc.
Triode buisjes ECC88. De begintijd van de tranistoren; daar zitten er ook wat van in. ASZ12. Silicium torren waren er blijkbaar nog niet.

Het grappige is wel dat in deze scope een 6-tal ECC88 zitten.
Als ik zo op marktplaats kijk, zijn die dingen nog best wel gewild..

ja de buisjes gaan meer dan de hele scoop.
overigens, Wat deze scoop een beetje anders maakt dan vele andere is dat het een dubbelstraal scoop is.

Op 5 februari 2022 19:35:25 schreef Bavelt:
Misschien wel leuk als huiskamervraag: (of voor de echte electronica boeren)

Gisteren begon spoel L1001 (rechts onderin) te roken. Deze komt van de -15V voeding (ik meet -15,6V) en gaat naar de schakeling die de hoogspanning gaat verzorgen van de scopebuis. Hij zit ook aan de neobuisjes GL8, aan de cathode van de scopebui, die staan te knippperen op de maat van de beams.

Wat zou er mis kunnen gaan dat deze spoel begint te roken (uiteraard stroom te hoog, maar waarom?
[bijlage])

Op 5 februari 2022 17:49:50 schreef kris van damme:
ja de buisjes gaan meer dan de hele scoop.
overigens, Wat deze scoop een beetje anders maakt dan vele andere is dat het een dubbelstraal scoop is.

Ja, dat klopt. Het is geen 'chopper' maar een echte dubbelstraal, met ieder kanaal eigen verterker, etc.

Ik had ook al de PM3221, die volledig is 'getransistoriseerd', dus geen buisjes meer.
Prima apparaat (met één nooit opgelost euvel: zonder signaal geen beam).

Ik kon het toch even niet laten en heb hem weer open gemaakt. De rookwolkjes zijn wat opgetrrokken. Het aardige met deze oude techniek is dat je op component niveau kunt meten en ze vervangen.
Alhoewel het natuurlijk geen doen is om de (grote) elco's, die tussen 50-60 jaar oud zijn, te vervangen.
Bovendien zitten de printplaten met allemaal gesoldeerde draden vast. Die haal je niet zomaar los.

Het service manual van Philips is redelijk uitgebreid (men nam toen blijkbaar de tijd het allemaal goed te beschrijven).
Vrijwel alle schakelaars en potmeters 'kraken', die hebben in geen decennia een beetje contactspray gehad.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (20%)]

Misschien wel leuk als huiskamervraag: (of voor de echte electronica boeren)

Gisteren begon spoel L1001 (rechts onderin) te roken. Deze komt van de -15V voeding (ik meet -15,6V) en gaat naar de schakeling die de hoogspanning gaat verzorgen van de scopebuis. Hij zit ook aan de neobuisjes GL8 die staan te knippperen op de maat van de beams.

Wat zou er mis kunnen gaan dat deze spoel begint te roken (uiteraard stroom te hoog, maar waarom?

)

Je HS chopper ligt waarschijnlijk stil en trekt daardoor te veel stroom, of werkt nog maar trekt te veel stroom, of voeding veel te hoog.

Zie ik daar nog een seleniumstoof zitten?

Op 5 februari 2022 19:51:21 schreef kris van damme:
Je HS chopper ligt waarschijnlijk stil en trekt daardoor te veel stroom, of werkt nog maar trekt te veel stroom, of voeding veel te hoog.

Zie ik daar nog een seleniumstoof zitten?

Wat is een Seleniumstoof? :)

Ik heb hier het vergrote gedeelte van de Hoogspanningsunit.

Het blijkt een zgn "Relaxatie oscillator" te zijn. Die een frequentie van 8Khz moet opwekken.
Via de secundaire wikkeling en na spannings verdubbeling ontstaat dan de +3200 Volt voor de buis.

Op de unit heeft R1038 (22K) nog wel zijn waarde, maar ziet er redelijk geblakerd uit. Die heeft dus een tik gehad.
Ook deze zit aan de GL8's vast, dus er is wel iets niet goed in deze buurt.

Over smoorspoel L1001 (tussen de pijl en de -15V) meet ik 4V met een multimeter en lijkt me veel (ik heb even geen 2e scope paraat).
Zou ik deze gewoon even kunnen kortsluiten om te zien of er in die spoel, die heel heet is geweest, wellicht iets niet goed zit?

overbrug L1001 even met je A-meter, dan weet je meteen hoeveel stroom er loopt. Als het heel veel is, niet verder doen of je voedingstor sneuvelt ook, en deed L1001 de nobele, zelfopofferende taak van stroombegrenzer en blaast daarbij zijn kwasi laatste adem uit, hier onder de vorm van rook...

normaal zal daar niet veel meer dan 800mA lopen.

Het is overigens een PM3230/01 (eerste generatie dus)

elco's die gaar zijn maken erg veel kans hier, ding is ruim 60 jaar oud. er lijkt nog een grote selenium cel in te zitten, of het is een delay line van t eerste uur.

Ik neem aan dat die smoorspoel is bedoeld om de voedingstor te beschermen?

Op 5 februari 2022 21:11:55 schreef testman:
ding is ruim 60 jaar oud.

Niet overdrijven, volgens mij nog geen 55 jaar.

Op 5 februari 2022 23:23:35 schreef Bavelt:
Ik neem aan dat die smoorspoel is bedoeld om de voedingstor te beschermen?

Om de oscillatorprut uit de rest van de voeding te houden. Overigens apart dat de gelijkrichtbrug uit BYY20 en BYY21's bestaat. Nooit eerder gezien.....

Er zitten nog wel meer grappige dingen in. Zo is volgens het schema en de stukslijst buis B26 (ingang voor het te meten signaal (YA en YB) een PCC88, de rest is ECC88.
Het verschil tussen beide buizen is volgens mij de spanning voor de gloeidraden (7V tegen 6,3V).
Waarom ze dat nu hebben gedaan voor deze ene buis?
De PCC88 is geschakeld als kathodevolger. (Had dat niet met een transistor gekund?)

Daarnaast: ondanks de lijst en schema zitten er fysiek overal gewoon ECC88's in..

Ik heb geen idee waarom er een PCC88 inzit dan brand idd wat minder fel op 6.3V En minder kathodemissie wegens de ontwikkelde warmte.

Op 6 februari 2022 00:56:19 schreef Bavelt:
Er zitten nog wel meer grappige dingen in. Zo is volgens het schema en de stukslijst buis B26 (ingang voor het te meten signaal (YA en YB) een PCC88, de rest is ECC88.
Het verschil tussen beide buizen is volgens mij de spanning voor de gloeidraden (7V tegen 6,3V).
Waarom ze dat nu hebben gedaan voor deze ene buis?
De PCC88 is geschakeld als kathodevolger. (Had dat niet met een transistor gekund?)
in..

bij een kathodevolger op 10 Mhz is de capaciteit tussen de kathode en de gloeidraad plots belangrijk. Ook de max spanning die er kan tussen staat, en beiden kunnen wat schelen tussen de E en de P versie. Heb het niet uitgezocht en het zal niet veel zijn, maar de ontwerper vond het blijkbaar de moeite. 10 Mhz was toen best hoog, voor een scoopje.

Bij de latere versies zijn de ingangsbuizen vervangen door fets, ook de GL8´s zijn verdwenen.

En hoe hebben zie hier het hoogspanningsgedeelte ingericht?
Ook met twee ASZ18 torren?

In mijn geval met de relaxatie oscillator is het op zich een makkelijke schakeling: met slecht een -15 V voeding krijg je de hoogspanning.

Alhoewel, het werkt bij mij nog niet, geen beam. Er moet nog iets fout zitten in de schakeling. Ik hoop niet dat de hoogspanningstrafo de oorzaak is, dan kan ik het ding weggooien..

Als de twee ASZ torren kapot zijn heb ik er een aantal liggen. Die spoel in de voedingsleiding van de oscillator ging niet voor niets roken stel ik me zo voor.

Hetzelfde, maar dan silicium. Tijdens de productie heeft dit ontwerp een flinke transitie doorgemaakt. Van buis naar fet, van germanium naar silicium . Mijn manual is van 1971.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (16%)]

Mijn ervaring is dat zo'n beetje alle kleine elco's in dergelijke apparaten niet meer goed zijn. De grote voedingselco's zijn na reformeren vaak nog voldoende.

Op 6 februari 2022 21:09:02 schreef RAAF12:
Als de twee ASZ torren kapot zijn heb ik er een aantal liggen. Die spoel in de voedingsleiding van de oscillator ging niet voor niets roken stel ik me zo voor.

Op dit moment rookt de smoorspoel niet meer (is nog wel intact, dwz lage ohmse waarde).
Wat voor waarde zou zo'n ding hebben? In de manual staat de complete componentenlijst, behalve deze L1001