een gezamenlijk rf project?

Ha Frederick E. Terman,

Ik kon het niet beter uitlezen mede door de koorts O-) maar de verliezen blijven, dus dat je heel voorzichtig moet zijn is evident !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Die 2 vertikale blauwe blokjes zijn wel degelijk van Neosid (het staat er n.b. op gedrukt) zie foto en zijn natuurlijk niet 4,7 mH maar 4,7 µH,zie schema....
Al met al heeft dat 5th order Chebyshef filter een Q van niks en een curve als een smeltende ijstaart. ;-) Het was ook maar een experiment.

Ha Hubie,

Ja dat klopt die maakt Neosid wel maar ik dacht weer dat het condensatoren waren tweede fout met het lezen, ik ben er nog niet helemaal bij :+
Je zal goed de eigenschappen moeten lezen zolang je niet in het weerstand gedeelte kom kan het goed gaan,
maar laag heb je weer met de wervelstromen te maken.....
Mijn advies niet gebruiken ook qua stabiliteit en spreiding !

Verder netjes gebouwd alleen te veel koper dit gaat misschien nog wel voor je laagdoorlaat tot 2 MHz maar veel hoger komen de problemen.
Probeer korter te bouwen je kunt alle vormen aannemen dus niet alleen in cascade, tevens kan je de boven en onderkant gebruiken.
Het afstembaare filter wat ik laat zien zit in een luciferdoosje :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

een curve als een smeltende ijstaart

+1

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Henk,die varicaps in het afstembare filter,zijn dat 8 x BB809 o.i.d.? Of mss 4 x 2 stuks in 1 behuizing?

Ha Hubie,

Ik heb een MV109 gebruikt maar ik kijk welke op dit moment goed verkrijgbaar is.
Het is dan ook een schot voor de boeg doorgangsdemping 2...3 dB !
Je kunt de BB205G, BB405G, BB505G, 1SV124 gebruiken geen probleem....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 18 maart 2022 10:19:00 schreef electron920:
Ha Hubie,

Ja dat klopt die maakt Neosid wel maar ik dacht weer dat het condensatoren waren tweede fout met het lezen, ik ben er nog niet helemaal bij :+
Je zal goed de eigenschappen moeten lezen zolang je niet in het weerstand gedeelte kom kan het goed gaan,
maar laag heb je weer met de wervelstromen te maken.....
Mijn advies niet gebruiken ook qua stabiliteit en spreiding !

Verder netjes gebouwd alleen te veel koper dit gaat misschien nog wel voor je laagdoorlaat tot 2 MHz maar veel hoger komen de problemen.
Probeer korter te bouwen je kunt alle vormen aannemen dus niet alleen in cascade, tevens kan je de boven en onderkant gebruiken.
Het afstembaare filter wat ik laat zien zit in een luciferdoosje :D

Groet,
Henk.

Ja dat klopt Henk,bij te veel koper en hoger in frequentie word het een antenne voor storing(zie foto)

Ik zal het morgen eens op een stukje veroboard bouwen,dat zal stukken beter gaan.

Oeps... foto vergeten:

Ha Hubie,

Ik bedoel eigenlijk de impedantie in je grond pad (chassis of aarde ) !
Nu werk je op dit moment met lage frequenties maar dan nog kan het zo zijn dat een component welke je naar,
het chassis schakelt er last van kan hebben.....

Ik denk dat je koper board goed te gebruiken is maar je kunt ook twee verdiepingen maken !
dan zitten de pluggen aan de zelfde kant zeg maar boven elkaar, je bent dan de helft zo lang.

Heb je varicap's ? het filter heb ik tijdens het experimenteren voorzien van twee regelspanningen een voor de shunt diodes en een voor de serie diodes.
In dit model is de koppeling vast, maar als je een groter bereik wil afstemmen dan moet ook de K12 meelopen !

Om de ingang van de 1e mixer goed te kunnen aansturen zou je willen dat de mixer voor alle frequenties in een,
gedefinieerde impedantie kijkt !
Zoals ieder weet gaat dit niet goed met een bandfilter alleen in de doorlaatband is de V.S.W.R. redelijk tot goed.
Het lekken van de Lo naar de ingang verzorgt ten gevolge van reflectie intermodulatie in de mixer !
Je zou dus willen dat ( onder anderen ) deze signalen geabsorbeerd worden in het filter......

Ik heb ook al een afstembaar filter ontwikkeld die doet het middengolf bereik 540.....1700 kHz maar die moet ik nog meten.
Daar zijn varicap's voor te verkrijgen wel duur € 3,80 per stuk :(
Wat ik wil bekijken of ik niet een techniek kan verzinnen om een varicap te simuleren voor die lage frequenties misschien met een O.T.A. !

Waarschijnlijk ben ik midden volgende week weer up en running......
Ik had in reparatie van een ander draadje twee Philips generatoren een puls en een audio,
de audio is oké.
De puls vormer ook maar voor de Wienbrug is de thermistor mechanisch defect draadje is door gerot daar staan kleuren op weet jij of iemand toevallig hoe die kleuren te lezen ?

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 18 februari 2022 23:07:06 schreef Schimanski:
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen/metingen... Ik heb toen nog een dispute geopend op Ali, maar dat ontaarde in een welles-nietes gedoe met de verkoper. Ik heb een slechte recensie* geschreven over deze fakes en m'n verlies genomen (leergeld ;) )

* zoals te verwachten is de recensie nergens meer te lezen bij Good shops 188.

Hoi Schimanski,ik kreeg vorige week de 20 stuks Chinese T50-2 binnen en heb er vanmiddag wat aan zitten meten.Inmiddels had ik ook al 15 stuks 'echte ' T50-2 's gekocht.Ik heb ze eerst even op de weegschaal gelegd.15 stuks T50-2 China wegen 29 gram,15 stuks 'echte ' Amidons wegen 25 gram.Mss dat Chinees ijzerpoeder zwaarder weegt ;-) of er zit meer ijzerpoeder in..;-)

In de post na deze de 5 plaatjes van de metingen.

Hubie

Special Member

De T50-2 is bruikbaar van 0 tot 30 MHz dus ik laat de VNA ook een sweep van 0-30 MHz maken.

Bij de Chinezen onderling heb ik geen verschil kunnen meten.
Bij de originele T50-2 blijft de gain/return loss bijna vlak terwijl bij de Chinezen na 15 MHz het langzaam naar beneden zakt tot -3 dB op 30 MHz.
Ook de Q van het origineel is wat hoger.

Als ik de 4 Chinezen en de originele op de L-C Meter meet, geven ze alle 5 (min of meer)de zelfde inductie aan.Mijn meter ziet het verschil niet.

Ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo slecht maar ik heb er maar 4 van de 20 gemeten.Misschien heb jij net een slechte batch gehad of misschien hebben de Chinezen nog eens naar het productie proces gekeken na veel klachten en het e.e.a. aangepast?

Henry S.

Moderator

Hallo,

Ik lees op de achtergrond nog steeds mee, en heb ondertussen een nieuw speeltje gekocht: Een TinySA die hier bij ook wel van pas gaat komen :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Ja dat is ook een handig apparaatje net zoals de nano vna.
Samen met verzwakkers,mixers etc. heb je een budget RF lab voor een paar knaken.Dat had ,pak em beet, 5 jaar geleden nog onmogelijk geweest voor dat geld.

https://www.youtube.com/watch?v=B7DFOq9rM_M&t=354s

Hubie

Special Member

Ik heb wat zitten schuiven met de windingen op de ringkernen van het 2-10 MHz elliptische filter.
Beter als dit(de plaatjes)gaat het niet worden.
Het kan nog beter met spoeltjes met instelbare kern maar zijn die nog te koop??

Ha Hubie,

Toch weer een vraag van mijn kant laat de onderzijde ook even zien dit i.v.m. de retourlijn !
Verder ook hier netjes gebouwd, maar zonder afscherming ook een ringkern straalt al is het veel minder.
Maar niet alleen de ringkern ook de condensatoren, voor een filter met een skirt die niet scherp is,
niet zoveel aan de hand maar voor dit filter :(

Eerst de positie van de resonantie kringen van links naar rechts 28,8 MHz, 17,1 MHz, 1,25 MHz, 1,45 MHz, 0,672 MHz......
Ik zie bij jou voor het laag een aantal resonantie punten die kan ik niet uit lezen maar voor hoog is er maar een !
Kijk daar naar of de componenten kloppen en of er een verkeerde verbinding is gemaakt....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ok Henk,ik ga er morgen mee verder,dan meet ik ook de resonantiepieken\frequenties even na + foto van de onderkant
Wordt vervolgd..

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 23 maart 2022 23:43:51 (10%)

Schimanski

Golden Member

Op 20 maart 2022 22:10:47 schreef Hubie:
[...]

Hoi Schimanski,ik kreeg vorige week de 20 stuks Chinese T50-2 binnen en heb er vanmiddag wat aan zitten meten....

....Ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo slecht maar ik heb er maar 4 van de 20 gemeten.Misschien heb jij net een slechte batch gehad of misschien hebben de Chinezen nog eens naar het productie proces gekeken na veel klachten en het e.e.a. aangepast?

Hoi Huub, Ik had 2 kernen in een low-pass PI-filter op 8MHz achter een 1W trapje voor WSPR baken op 7MHz. Met Amidon had ik uitgangspanning van 20Vtt in 50Ω (1W). Met de Chinese kernen nog maar 15Vtt, dat is bijna halvering van Puit. Ik dacht eerst dat het signaal in de stopband viel maar dat was niet zo. Bij mij was de spreiding in zelfinductie ook groter, alle Amidon kernen rond de 0,8uH de Chinezen variërend tussen 0,6 en 0,9 maar ik had de chinese kernen in het filter wel geselecteerd op juiste zelfinductie.

Ondertussen heb ik ook een Nano VNA en begin april wat meer tijd, ik zal dan jouw meting ook eens doen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hubie

Special Member

Hoi Schimanski,nogmaals,ik heb er 4 van de 20 gemeten als steekproef maar de kans dat er een 'foute' tussen zit kan natuurlijk.Ik zal die andere 16 stuks t.z.t. ook eens meten.

Hubie

Special Member

Komend weekend ga ik de filters eens met Toko spoeltjes maken,daar heb ik er nog een 'paar' van.Zonder instelbare spoelen of trimmers krijg je dit soort filters nooit boven vlak en de flanken steil.Vroeger verkocht de Veron spoelsets (zie foto 2 rechts bovenin) maar die zijn nergens meer te krijgen.

Er zijn wel chinese spoeltjes + kern te vinden maar die hebben dan weer te weinig µH.Max.1,7 µH.

Er zijn wel chinese spoeltjes + kern te vinden maar die hebben dan weer te weinig µH.Max.1,7 µH.

Vaste waarde in serie dan?

Hubie

Special Member

Ja daar zat ik ook al aan te denken tin.soldier.
e\ Dan maar hopen dat er genoeg 'swing' is.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 7 april 2022 12:11:06 (32%)

Het ligt in de lijn der dingen dat @mel als TS bovenstaande spoelen-met-kern bestelt. Er moeten dus wat vaste L-waarden mee in serie; die spoeltjes zijn makkelijk verkrijgbaar. Met een L(C)-meter wordt de 'swing' eenvoudig vastgesteld. Ik zie uit naar zijn bevindingen!

mel

Golden Member

Ik bestel nooit in China.Als ik spoelen bestel is het Toko en Neosid en aanverwanten.Net welke er zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Stom van mij,aan Neosid had ik niet gedacht,die hebben natuurlijk ook een heel assort. aan instelbare spoeltjes zoals Toko.

https://neosid.de/en/products/filter-and-coil-kits/adjustable-filter-c…

Of ze ook leverbaar zijn is natuurlijk een 2e.

Het lijkt erop dat alle spoelwaarden (als Neosids met instelbare kern!) voor de 2-10 en de 10-30 MHz filters ruimschoots beschikbaar zijn bij RF Microwave in Italië: https://www.rf-microwave.com/en/search/?query=neosid&category=all Ze kosten ca. 3 euro per spoeltje.

/e Ik wil graag een 'passend' aantal van die Neosid-spoeltjes-met-instelbare-kern kopen als een aantal medestanders daar ook toe bereid is. Zo kunnen we de ervaringen hiermee, alsook de verzendkosten ervan, delen, wat natuurlijk prima aansluit op het idee van gezamenlijkheid t.a.v. dit @mels projectvoorstel.

Ha Hubie,

Het gaat weer redelijk dus kan ik weer wat gaan doen, niet dat ik heb stilgezeten maar bouwen ging even niet !
De laatste keer was ik benieuwd naar je massa verbindingen van het filter, en de afscherming tussen de verschillende secties.
Ik zeg altijd maar zo als het mij lukt dan lukt het iedereen :D

Waarom vroeg ik nadat je het laagdoorlaatfilter 0.....2 MHz had gebouwd ? om een filter hoger in frequentie,
omdat ik al vermoeden dat hoger in frequentie de problemen pas om de hoek komen kijken !
Iets op hoge frequenties bouwen kan bijna nooit netjes..... ik bedoel hiermee recht achterelkaar of haaks op elkaar.
Het belangrijkste in snelle puls en hoogfrequent techniek is kort op je massa, dus qua elektrische stroom altijd in de spiegel ( massa ) kijken :D
Dit betekend dat soms schuin werken prima is of een U-bocht maken mits dit signaal technisch mogelijk is.....

Ik probeer deze week het ingangsfilter ( schema en metingen ) te laten zien deze is afstembaar van 1 MHz tot ruim 30 MHz.
Het is een combinatie van elektronische ( varactor ) en schakeltechniek ( capaciteit en inductie ) afstemmen !
Omdat dit filter zeer complex is, en de print een wezenlijk onderdeel als component zal uitmaken is,
zomaar nabouwen geen optie !
Ik heb hiervoor een printje ontworpen waarvan de parasitaire eigenschappen in het ontwerp meegenomen zijn.

Het is de bedoeling om aan de ingang na de beveiliging tegen statische ontlading 1 filter te gebruiken waarna,
een versterkertje volgt balans en nog zo'n zelfde filter.
Een ieder zal begrijpen dat dit een selectiviteit oplevert die ongekend is nu spreken we van een preselectie.
Door deze goede selectiviteit kan de mixer een stuk eenvoudiger en waarschijnlijk is een hoog 1e midden frequent niet nodig,
en kan gelijk naar de 45 MHz gegaan worden.

Nog even over het meten van je ringkernen dat is eigenlijk niet de juiste manier maar daarover later meer.
En die bruine spoelhouders zijn van slechte kwaliteit te veel diëlektrisch verlies geen idee wat voor kunststof dat is :?
Misschien tot 30 MHz net bruikbaar kijken wat het doet....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.