Ha Hubie,
Nee dat bedoel ik niet je gaat geen buizen radio bouwen, maar de concepten zijn heel interessant.
Dit geldt ook voor de filters hoewel de theorie van 100 jaar daar voor is.
Maar beiden zijn gedateerd neemt niet weg dat het experiment ( bouwen ) van zo'n onderdeel leerzaam is.
Het belangrijkste is dat je een concept voor ogen heb en dat uitwerkt, tussentijds kan een praatprentje nut hebben voor de discussie !
Maar ik had al direct aangegeven dat een splitband filterbank groter dan 1 octaaf niet wenselijk is.
Daarbij moet je goed opletten waar je de band split aanbrengt i.v.m. de keuze van het M.F. anders valt de spiegel nog in je band !
In mijn meetontvanger van 25 jaar geleden zit een sub-octaaf filterbank 0,12 µV gevoeligheid dit is maar ook dit,
heb ik al aangegeven complete onzin als ontvanger.
Om een indruk te geven zo'n front end zou nu rond de € 600,- kosten dat is buiten het ontwerp criterium !
Ook de digitale uitvoering is niet analoog en valt er buiten.....
Ik heb de afgelopen twee maanden niets kunnen experimenteren maar wel ideeën kunnen uitwerken.
Het idee is nog steeds een selectief ingangsfilter
dit is een sectie zonder koppeling.
Ik heb hier voor besteld en ontvangen varactors van uitstekende kwaliteit
M19X-LXRW-058.pdf
nadeel de chip is 0,6 x 0,6 mm dus die moet ik op een bordje laten zetten.
Maar deze varactor heeft een gescheiden ingang voor de regelspanning
In mijn tweede versie is het afstembare filter reflectie arm dus er loopt ook een bandstop filter mee.....
Als mixer ik heb er de afgelopen maanden 5 gemaakt en gemeten incl. H-mode niet doen is mooi voor een hoogvermogen toepassing.
Maar niet voor klein signaal, maar ook de eens zo waardevolle passieve balansmixer heeft zijn tijd gehad !
Ik kom met mijn onderzoek / experimenteren uit op een actieve balans mixer opgebouwd rond twee keer een F.E.T.,
deze bereikt op de sloffen 43 dBm IP3 heeft geen verlies.
Het Lo niveau ligt aanzienlijk lager factor 30 dan bij een passieve balans mixer en een factor 100 bij de schakel versie.
Maar ook de aanpassing is geen probleem geen hoog / laagdoorlaat filter nodig en een goede ontkoppeling.....
Er moet nog meetwerk gebeuren zeker aan de ingangsfilters maar ziet er veel belovend uit, compact en niet te duur.
Maar redelijk wat brainstorm werk.
Groet,
Henk.