Ha Hubie,
Volgens mij heb ik duidelijk geschreven dat zowel het idee van bandfilters als mixer maar ook de oscillator niet meer van deze tijd zijn !
Ik heb verleden jaar een seriële Colpitts met @Martin V gemaakt deze wekt veel beter dan degene die ik heb laten zien.
Al die prentjes zijn als illustratie en geven dan ook de richting van de beweging aan....
Eerst even terug naar het IC deze kan je meten misschien is de bandbreedte groot genoeg 30 MHz is niet zo heel hoog in frequentie !
Het probleem zit hem in laag laat ik zeggen onder de 1.....2 MHz daar moet je veel moeite doen om een geschikte kandidaat te vinden.
Maar vergeet de sturing niet dit is heel complex, bij jou IC is geen substraat naar buiten uitgevoerd en bij,
de SD5000 is deze met de Gate verbonden alleen bij de Si8901 is het gescheiden.
Ik kon dan ook door de substraat te regelen ( bias ) de intermodulatie afstand een heel stuk verbeteren !
Jou vraag over het kern materiaal en het aantal windingen, dit blijft een compromis alle kernen van ferriet zijn prima.
Je maakt een breedband BalUn geen hoge Q resonantie kring kleine kernen is het beste het is een misverstand om te denken dat,
een grote kern beter zou zijn wel moet ik er bij zeggen dat wat wij hier in Europa ( HAM Radio ) kunnen kopen veelal de standaard Amidon kernen zijn.
Maar ook dat spul is flink verouderd ik krijg weleens de indruk dat wat over is qua productie goed is voor de onderkant van de markt !
De kernen die ik gebruik laat ik uit Canada komen af fabriek maar vergis je niet dat is minimaal 4000 stuks maar ja kost ook niet veel........
Die bruine kernen zij lekker klein en volgens mij heb ik er daar ook een paar ( 1000 ) van.
Het aantal windingen hou als reactantie 4 keer de systeem impedantie aan dat is prima 200 Ohm of zo aan de andere kant ben,
je niet getrouwd met 50 Ω dit geldt ook voor je filters
Gewoon proberen je kunt goed meten als je niet helemaal weet hoe de opstelling geef een gil dan maak ik een tekening, dit geldt ook voor je schakelaar.
Niet te moeilijk doen een F.E.T. meten als aan / uit schakelaar.
Maar omdat die niet meer gemaakt wordt kan ik hem niet toepassen voor een iets groter publiek !
Tot zo ver de vragen, kijk je zal eerst een concept moeten maken daar ben ik mee bezig ( het gaat weer beter ), de laatste opmerking over zo'n high level mixer.
Jij en de andere mee lezers weet ook wel dat als we een sinus gebruiken om een schakelaar aan te sturen het gebied waarbinnen interactie tussen signalen kan plaats vinden lang duurt.
Dit betekend dat er veel energie rond gaat in dat schakel moment tijd / frequentie drift hierdoor ontstaan veel meer producten.
We noemen deze actie een harmonische generator dit gebeurt ook als je een snelle puls in een langzaam ( lange drift tijd ) onderdeel stopt.
Met de blok snelle flank hebben we in theorie geen drift, schakelaar gaat open en gelijk weer dicht alleen in de praktijk is dit niet haalbaar.
Door de laat en met name de ontlaat tijd zal er iets van een gedeeltelijke sinus ontstaan.
Er zullen dus ook hier producten ontstaan dat is niet anders maar minder dan met een zuivere sinus.
Dit heeft niets te maken met het niveau dat wil zeggen een klein signaal F.E.T. kan op 0 dBm beter werken dan een power F.E.T. op 30 dBm.
Waarom dan een high power mixer als je een mixer in een zender gebruikt kan hij zeker nut hebben maar ook als je geen selectiviteit of A.G.C. systeem gebruikt.
Maar in een ontvanger zijn er andere manieren denk aan de vertraagde amplitude regeling,
het enige nut van een grote ingangsmarge is dat je redelijk fluctuatie in amplitude aan kan !
Door een slimme A.G.C. ( regelversterker ) te gebruiken speelt dit probleem niet en kan het Lo niveau op een hanteerbare waarde bedreven worden.
Dit is een van de onderdelen die betrekking hebben op het concept en dat is net het kip en ei verhaal omdat we zelf onderdelen ontwikkelen zullen we de bouwstenen eerst moeten meten.
Volgende week ga ik verder waar ik gebleven was de varactors meten daar had ik even een probleem met de amplitude uit de zenders.
Maar door het toepassen van een andere meetmethodiek is het opgelost ( ik gebruik A.M. ) dan heb ik twee signalen extra !
Daarna de schakeldiodes en P.I.N. diodes meten op intermodulatie ik heb 200 diodes kunnen kopen van HP op Ebay dit is een van de weinige die van af 300 kHz begint.
Maar hier speelt het zelfde probleem als waarschijnlijk met je schakel F.E.T.
Voor de band schakel diodes BA xxx heb ik ook een twee tal types gevonden maar hier gaat 100+ uren in zitten.
Ik heb ook nog een paar bus schakelaars SN 74 ABT 16245 € 5,40 per stuk die is er ook in 4 voudig heeft een bandbreedte 500 MHz maar de schakel frequentie is 20 MHz jammer maar voor de aan / uit situatie prima !
Ook vandaag 10 relais besteld bij Conrad klein signaal € 2,20 incl. van Omicron 5 V.
Eerst deze meten wat het doet ik heb van Nais H.F. relais voldoende 250 stuks voor de na bouwers maar die kosten normaal € 5,70 per stuk dat is niet te doen.
Volgende week 20-06 kan ik je printje maken want ik druk ( print ) dan gelijk mijn afstembare filters en F.E.T. balans mixer mee.
Dat A4 foto film kan je maar een keer gebruiken Konica Minolta laser printer en dat vind ik zonde van de film voor zo'n klein printje....
Als laatste de mixer die laat zien, is goed bruikbaar maar met dezelfde beperkingen onder de 1 MHz niet te gebruiken en eigenlijk vanaf 5 MHz bruikbaar.
Dit probleem had ik ergens begin van dit jaar ook al benoemd het is tegenstrijdig om snel / hoog in frequentie en laag in frequentie te zijn.
Dat botst met elkaar het kan wel door de lengte / breedte goed te kiezen ( dat moet de chip fabrikant doen ) maar de tijd van lange, midden, en korte golf is voorbij !
Dus de hele lage band wordt een up converter zeg van 10 Hz tot 100 kHz en van 100 kHz tot 1,5 of 2 MHz.
Tot zover ik zal morgen een stukje blokschema uploaden waar ik redelijk zeker van ben.
Het ligt in de bedoeling ijs en weder dienende dat binnen zeg drie maanden het gehele ingangsdeel op print moet staan.
Groet,
Henk.