Solenoid motor voor tuintractortje

Op 5 juni 2022 13:07:41 schreef Sine:
Voor een proof of concept is die besturing niet meer dan een nok en een schakelaar.

[bijlage]

Dat heb je mooi en snel gemaakt!

Op 5 juni 2022 21:02:06 schreef SparkyGSX:
Het nadeel van een mechanische schakelaar is dat die met dergelijke stromen (30A) en een inductieve belasting geen lang leven beschoren zal zijn.

Dikke FET of een relais ertussen, dan heeft de schakelaar het eeuwige leven

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 5 juni 2022 21:08:14 (42%)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 5 juni 2022 21:08:01 (99%)

Sine

Moderator

Op 5 juni 2022 21:05:36 schreef ohm pi:
[...]Dat heb je mooi en snel gemaakt!

Dat is een screenshot van een youtube filmpje. Maar meer dan dat hoeft het niet te zijn.

benleentje

Golden Member

Op 5 juni 2022 21:02:06 schreef SparkyGSX:
Het nadeel van een mechanische schakelaar is dat die met dergelijke stromen (30A) en een inductieve belasting geen lang leven beschoren zal zijn.

Een hall sensor ook niet ;). IK had het over een lichtsluis.

IK heb op ali even de magneten opgezocht voor een hall sensor en nu heb ik daar een goed beeld van wat je bedoelt en hoe het werkt.
IK snap nu ook het voordeel de magneet, die schuif je makkelijk een millimeter op om de timing aan te passen.
Het zijn van die dingen die triviaal zijn voor jouw dat je iets vergeet uit te leggen maar voor een ander er toch een belangrijk stuk informatie mist. Maar ik vergeef het je ;).

https://nl.aliexpress.com/item/1005001384305735.html?spm=a2g0o.product…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 juni 2022 21:02:06 schreef SparkyGSX:
Het nadeel van een mechanische schakelaar is dat die met dergelijke stromen (30A) en een inductieve belasting geen lang leven beschoren zal zijn.

Dat is voor een proof-of-concept geen probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 juni 2022 21:05:36 schreef ohm pi:
[...]Dat heb je mooi en snel gemaakt![...]Dikke FET of een relais ertussen, dan heeft de schakelaar het eeuwige leven

Een FET is dan weer niet handig, omdat je die actief open en dicht moet sturen, en met alleen een schakelaar moet daar dus weer een driver bij, of het wordt gerommel met weerstandjes, wat ook niet ideaal is bij dergelijke stromen. Een relais zou kunnen, maar het feit blijft dat je de energie die je magnetisch in de spoel hebt opgeslagen, volledig gaat dumpen in de vlamboog over de contacten; zonder demping ga je die dus gewoon weg vonken.

@rew: tenzij de levensduur beperkt wordt tot één cyclus.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 6 juni 2022 13:03:20 schreef SparkyGSX:
Een FET is dan weer niet handig, omdat je die actief open en dicht moet sturen, en met alleen een schakelaar moet daar dus weer een driver bij, of het wordt gerommel met weerstandjes, wat ook niet ideaal is bij dergelijke stromen.

Dan gebruik je het wisselcontact van de microswitch plus een pull-down van 10k. In combinatie met een fet uiteraard.

Al zou ik een driver persoonlijk niet erg vinden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gaat om je ervaring. Ik vind ondertussen een qfn met 56 pins geen probleem. TS wel. Die haakt voor "driver" al af.

Ik verwacht dat de nokkenschakelaar gewoon heus een paar rondjes meegaat. Worst-case/best-case, gaat de schakelaar een paar duizend keer mee en draait de motor direct als een dolle op zeg 30 rondjes per seconde en is het na 60 seconden gebeurt. Dat zou toch fantastisch zijn als die schakelaar dan na 2000x keer er de brui aan geeft? /dan/ zit je op het punt: het heeft zin om een fet-driver te maken.

Als je voldoende ervaring hebt met dit soort zaken en weet dat je niet genoeg levensduur uit dat ding haalt om je baas er bij te halen om te laten zien: "Het werkt, kijk maar!", dan moet je vantevoren maatregelen ondernemen. Nu: we weten niet of het enigszins redelijk gaat werken. De moeite om een hall-based driver schakeling ter plekke te krijgen is hoog. -> Hou het simpel demonstreer eerst het princiepe.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 6 juni 2022 14:42:05 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Hou het simpel demonstreer eerst het princiepe.

We zitten op 1 lijn ;).

TS moet dat natuurlijk ook niet met 30A gaan doen maar gewoon met het model waar hij mee is begonnen wat ca 3A zal trekken.

of het wordt gerommel met weerstandjes, wat ook niet ideaal is bij dergelijke stromen.

Stel dat hij 1000 rpm gaat halen dan is dat bijna 17Hz of 58mS lijkt me qua snelheid geen probleem omdat met een weerstand te doen.

Het gaat er voor een eerste werkende model niet om of alles perfect is zolang het maar werkt ook al is dat voor 1 minuut. Voor TS is dat werkende model handig om te zien dat het concept kan werken voordat hij gaat opschalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Maar voorlopig is het stil rond de TS. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

TS is zoekende naar een knutselaar rond Steenbergen die de electrische installatie voor zijn motortje wil maken.

High met Henk

Special Member

Heb het al paar keer aangeboden..

Maar ga morgen een bod op een huis elders doen (nee niet vanwege TS ;))

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Die heeft ie niet nodig. Neem een heftige microswitch een freubel een nok en kijk wat het ding an dan niet doet.

Op 6 juni 2022 19:59:05 schreef High met Henk:
Heb het al paar keer aangeboden..

@ High met Henk,

Al vanaf het begin denk je mee over het ontwerp van het motortje, en dat op zich vind ik al tof.

IK ben nu bezig opstelling 4 (met waterkoeling) samen te stellen.

Sine

Moderator

Je loopt weer veel te hard van stapel, probeer eerst het ding eens op z'n dooie akkertje draaiend te maken, dan kun je er daarna meer vermogen uithalen.

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2022 15:54:36 schreef Sine:
Je loopt weer veel te hard van stapel, probeer eerst het ding eens op z'n dooie akkertje draaiend te maken, dan kun je er daarna meer vermogen uithalen.

Dat kun je wel blijven herhalen. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je het hele ding wilt onderdompelen in water zou ik wel de plunjeruiteinden wat meer 'stroomlijnen'; zo plat gaat verliezen geven...
Je kunt ook de spoel impregneren met thermisch geleidende hars en een rond koelprofiel erop zetten...

https://i.ebayimg.com/images/g/Z-UAAOSwBkBgGnfs/s-l400.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 7 juni 2022 16:46:22 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 7 juni 2022 15:54:36 schreef Sine:
Je loopt weer veel te hard van stapel, probeer eerst het ding eens op z'n dooie akkertje draaiend te maken,

@mBouwer wat weerhoud je ervan op model 1 werkend te maken. Dat kan geheel zonder elektronica met enkel wat schakelaars? Het is gewoon schakelaar en spoel en spanning erop het kan zelf zonder solderen enkel draden in elkaar draaien en klaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is zo'n leuke stip op de horizon. Een werkend model van deze tractor, en dan ook nog met een watergekoelde 4-cilinder solenoid motor.

Maar nog leuker vind ik het om die 4-cilinder te bouwen met inbreng van dit forum.

Sine

Moderator

Op 7 juni 2022 16:03:20 schreef Lambiek:
[...]
Dat kun je wel blijven herhalen. :o

Je hebt helemaal gelijk ... dat zal ik niet meer doen :)

Met dit model 4 kan ik klein beginnen en het draaiend maken met microswitches.
Daarna opschalen met hogere stroom en waterkoeling.

Lambiek

Special Member

Een beetje het principe van die oude één cilinder dieselmotoren, die hadden ook zo'n open bak voor de koeling. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een vliegwiel zou schelen. Of was je dat nog van plan?

Gr.

Erik

Vandaag heb ik het vliegwiel aangepast met een montagering voor balansgewicht, extra vliegwielgewicht en voor het stellen van de schakelnokken.

De microswitch krijgt nu een vaste opstelling en er komen 2 verstelbare nokjes op het vliegwiel.