Op zich heeft REW wel een punt. Ik verwacht dat de tijdconstante dusdanig kort zal zijn dat het nog wel goed komt, maar zonder een redelijke meting of schatting van de inductie en weerstand kun je dat niet echt bepalen.
Met alleen een MOSFET en diode is de spanning waarmee de stroom moet worden afgevoerd gelijk aan de spanningsval over de diode (ongeveer 1V) plus de spanningsval over de weerstand van de spoel.
Als je H-bruggen gaat gebruiken, vooral als je een microcontroller gebruikt om die aan te sturen, kun je alle MOSFETs sperren, of de brug helemaal omkeren, om de voedingsspanning in omgekeerde richting over de spoel te zetten, waardoor de stroom veel sneller afgebouwd wordt.
Je hebt dan dus 3 uitgangen nodig per H-brug, bij voorkeur timer uitgangen, al is het toerental waarschijnlijk dusdanig laag dat het zonder die timers ook wel kan. Stel dat de motor 6000 rpm draait (lijkt me redelijk, en maakt het rekenen lekker gemakkelijk); dat is 100 omwentelingen per seconde, en als je dan een resolutie van 1 graad wil, heb je 3600 interrupts per seconde nodig; dat gaat gemakkelijk op een redelijke microcontroller. Zelfs met een AVR op 16MHz heb je dan nog ruim 4400 clockcycles per interrupt, en met een STM32F1 op 72MHz geeft zelfs 20k cycles; dat lijkt me dus ruimschoots genoeg.
Zonder microcontroller kan het ook wel, met hall sensors wordt het wel een beetje ingewikkeld. Misschien zijn lichtsensors dan simpeler; als je een paar reflectie sensors naar een papieren schijf laat kijken, kun je door zwarte vlakken te printen of simpelweg te tekenen met een viltstift bepalen wanneer de brug aan staat, en in welke richting. Voor een enkele solenoid is dat misschien nog wel een haalbare constructie, en toegankelijk voor de TS.