Off grid woonhuis met werkplaats

maartenbakker

Golden Member

Op 16 juni 2022 20:16:53 schreef EricP:
Laat LiIon nou toevallig ook niet de meest geschikte cel voor zoiets zijn... Tot op heden gaat het over gewoon lood accu. Met een zijstapje naar LiFePO - zoals bekend zijn die een stuk minder 'explosief' dan LiIon.

Nou heb ik opzich wel NiFe genoemd als alternatief voor lood, maar LiFePO is een stukje moderner en óók beter geschikt dan lood voor dit soort toepassingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

NiFe is leuk qua robuustheid (je kunt een NiFe veilig opladen door hem rechtstreeks aan een zonnepaneel te knopen. Niet heel efficient, maar het "werkt" en er zit geen elektronica tussen die stuk kan gaan).

Maar het rendement van NiFe is waardeloos: 60-70% van wat je er aan laadstroom instopt, komt er er ook weer uit. Daarnaast vragen ze veel (simpel) onderhoud.

Ik denk dat de aansluitkosten wel mee zullen vallen, de netbeheerder zal niet de kabel hebben verwijderd bij het afsluiten van de wietplantage. Bovendien kun je die aansluitkosten in feite afschrijven over de rest van je leven, die aansluiting slijt niet.

De aansluiting zelf (vastrecht+teruggaaf energiebelasting) is de facto gratis, en door je huis echt goed (nul-op-de-meter niveau) te isoleren (en dat kan echt alleen als het leegstaat en je commit aan een forse verbouwing) kun je je energiekosten echt ver onder je huidige kosten krijgen.

Voeg dan een vacuum-zonnecollector toe voor warm water (werkt ook in de winter), wat zonnepanelen om een groot deel van je dagelijks verbruik te compenseren en je komt nog veel goedkoper uit.

Je denkt voor 222Euro een 230Ah/12V semi-tractie cel te kunnen kopen. Dat ding gaat pak-em-beet 2000 cycles mee bij 50% discharge.
Dat is dus 230*2000*0.5*12 =2760kWh. Voor 222Euro is dat dus 8ct/kWh aan oplagkosten. In de praktijk mag je dat keer 2 doen, want je hebt kabels, accuruimte, omvormers etc nodig om het allemaal te laten werken.

Stroom van je zonnepanelen mag je de komende jaren nog gedeeltelijk verrekenen, daarna krijg je de kale energieprijs terug. Dan is opslaan in het net in feite even duur als de belasting op stroom, sinds 2022 geloof is 14ct/kWh.

En een zonnepaneel-omvormer die rechtstreeks aan het net hangt is veel goedkoper dan eentje die eilandbedrijf of met batterijen kan werken. Gewoon omdat er veel meer verkocht worden.

Vergeet niet dat je aan het net in feite gratis 3X25*230 = 17kW piek kunt trekken. Dat lasapparaat van jou heeft een fors vermogen, maar wees eens eerlijk: Las je meer dan een uur per week? Aan het net betaal je voor vermogens tot 17kW alleen je daadwerkelijke verbruik.

Off-grid moet je iedere Watt potentieel vermogen betalen, ook als je het zelden gebruikt.

hoe zit het in NL met terugleveren? als jij windmolens hebt, kan jij terugleveren op dagen dat zonnepanelen dat niet kunnen (winter,snachts),
kan je niet beter je 'overschot' aan energie verkopen aan je netbeheerder zodat je 'verdient' aan je aansluiting.

je kan dan zelf nog gaan experimenteren met accu's, zonnepanelen om je verbruikt off grid te houden. het net dan als grote accu gebruiken om je overschot tegen betaling te dumpen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Op 17 juni 2022 04:23:46 schreef blurp:

En een zonnepaneel-omvormer die rechtstreeks aan het net hangt is veel goedkoper dan eentje die eilandbedrijf of met batterijen kan werken. Gewoon omdat er veel meer verkocht worden.

Voor de windmolens geldt dat niet..
Ca 1000 € duurder.
https://www.tesup.nl/product-page/magnum5-windturbine-het-beste-Nederl…


Als ik bij SMA kijk kost on grid ca 1900€

Een Victron off grid kost €1300

Ik weet dat ik nog een omvormer naar 3 phase nodig heb vanaf de 48 V... Maar daar houd ik nu nog 2500€ voor over al...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Goed alternatief kan MPP Solar zijn. Die worden in de US relatief veel gebruikt, omdat ze vrij voordelig zijn

Victron is een heel andere prijsklasse (maar ook kwalitatief een stuk hoger)

Een 'simpele' MPP solar kost rond de 1000 euro ofzo voor een 5kW, met MPPT en die kan ook hybrid draaien, incl terugleveren.

(Dus zon voedt verbruikers, overschot zon laad de accu's, als accu's vol zijn dan terugleveren aan het net)
En je kunt ze parallel gooien voor meer vermogen, of 3 stuks voor 3-fase
https://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/

48V lijkt mij wel de meest voor de hand liggende optie eigenlijk, 24V zou niet mijn voorkeur zijn als je een beetje vermogens wilt gebruiken en/of wilt kunnen uitbreiden.

de meeste energiestoragesystemen (Pylontech enz en de meeste 19" batterijstorage) zijn niet voor niets 48V

Kwa accuopslag zou ik op dit moment voor LiFePO4 gaan. Dat is de meest optimale balans tussen prijs, levensduur en veiligheid.

5kWh kost zo'n 2000 euro als je het kant- en klaar koopt (48V / 100Ah).
(bv een SOK: https://www.europe.sokbattery.com/product-page/sok-battery-100ah-48v-s… )

Als je zelf een accu wilt bouwen en voor bulk-cellen wilt gaan ben je goedkoper uit, zeker als je het zelf ook nog importeert. Reken dan op zo'n 2800 euro voor een 48V / 280Ah set met BMS ( = 14kWh)

Maar dat valt wel hoog in het DIY gehalte (al is t wel by far het goedkoopste..)
https://www.youtube.com/watch?v=MtJEkjaIRmw

Tidak Ada

Golden Member

Heb je nu al geïnformerd of je in die regio nog particuliere windmolens mag plaatsen? Gezien het aantal verdwenen windmolens, ben ik bang van niet.
Er stond in de omgeving van Steenbrgen ook een klein molen langs da A4/ Opvallend vanwege de schijfvormige dynamo. Die is nu dus weer verdwenen.

Je hele terrein aan de zuid-zijde 'afbakenen' met zonnepanelen geef ik meer kans. Lelijk? Ja, maar je kunt ze aan de erfzijde afschermen met een lage haag.
Aan de zuid-zijde heb je 80 meter ruimte om panelen te plaatsen. Dat vormt dan gelijk en soort schutting.

Ludieke manier: Je kunt Sietse in een soort tredmolen zetten om stroom op te wekken O-)

Ik vind dat ze hier in Zeeland ook maar eens panelen langs dijken moeten plaatsen, net zoals langs de A58 bij Etten-Leur. Dat is zinvoller dan akker of weiland vol poten en ruimte zat. Om de zoveel panelen een omvormer, die de energie in middenspanning omzet en je hebt er weer een centrale bij.

Warmtepomp. Wil je een atmosferische installatie of een die met grondwater werkt.
Heb je een septic tank, dan kan je overigens ook daaruit flink wat warmte recupereren.

Vacuüm zonnecollectors.
Worden die nog gemaakt? Ik heb daar ooit aan gedacht om dat door Philips bedachte systeem na te bouwen. Helaas was de glasblazer op het werk niet te porvoor dren om meer dan één test buis voor me te maken.
Experimenten daarmee kostten me trouwens binnen een uur mijn aquariumpomp. Het plastic vervormde, zo heet werd het water!

@DJSmiley:
HMH is geen amateur en kan/mag mogelijk zelfs zelf voor de keuring zorgen (?)....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak: Yep die worden nog gemaakt. Een maat van me heeft ze op zijn dak, die kan er 300 dagen per jaar van warm douchen.

Hij vertelde wel dat hij de leidingen met hardsoldeer moest solderen want de temperartuur van de koelvloeistof (geen water) kan oplopen tot iets van 180 graden.. Dus niet iets voor amateurs.

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 juni 2022 11:18:01 schreef blurp:
[....]
Hij vertelde wel dat hij de leidingen met hardsoldeer moest solderen want de temperartuur van de koelvloeistof (geen water) kan oplopen tot iets van 180 graden.. Dus niet iets voor amateurs.

Ja, dat zijn lithium zouten. Je moet, dacht ik, tot aan je warmte wisselaar, ook RVS leidingen gebruiken.

Zoals ik al schreef, HMH is geen amateur!

@HMH: Denk ook eens aan accumulatie kachels ("Kachelofen"), die in Zuid-Duitsland en andre alpenlanden worden gebruikt. Die stoken een koude herfstdag op 'bosje hout' een hele dag een etage van een chalet warm en de verdieping er boven minder koud.
Zo'n Kachelofen kan, net als een open haard, een sierrad en een punt van gezelligeheid in je huiskamer zijn, maar dan zonder stof.
Een Kachlofen is noch een kachel, noch een oven, maar een betegeld ('Kachel' is duits voor tegel) bouwwerk dat ook als 'zithoek' fungeert (soms zelfs als slaapplaats!).

Verder kan je ook een spkstenen houtkachel overwegen voor de woonkamer. Iets minder ingrijpend, maar mogelijk wel duurder.

Een diesel agregaat (desnoods uit de dump of domeinen) mag je in jou geval misschie zelfs op landbouwdiesel draaien. Helemaal achteraan op je 'landgoed' zul je er geen last van hebben...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2022 18:36:26 schreef Lambiek:
Precies en dat kost een heel stuk minder ook.

Dat is niet geheel zeker. Maar het grote punt is: Je weet het niet.

Het is zonde om 50k te investeren om te constateren dat je 40 daarvan iedere 5 jaar overniew moet doen om 6k/jaar te besparen. Dat soort dingen kan je extrapoleren als je het enige tijd op kleinere schaal doet.

En als je uiteindelijk 5k/jaar aan kosten kan besparen voor maar 4.5k/jaar aan kosten, dan kan je zeggen: was ik maar direct daarmee begonnen. Maar iets later 100% instappen kost helemaal niet zo veel ten opzichte van de totale kosten. In mijn voorbeeld in deze paragraaf is 1 jaar later maar 10% van de jaarlijkse kosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Ik zou toch eerst je plan eens voorleggen aan je woningverzekering.

Tenzij je zelf de mogelijke risico’s kan dragen.

Wat mij betreft maak je best niet enkel een financiële berekening maar ook een risicoanalyse op gebied van veiligheid.

Oh ja, de afschrijving van je investering zal je volledig zelf moeten dragen. Een volgende eigenaar van de woning (waarschijnlijk in de verre toekomst maar ooit wel eens) zal daar welgeteld 0€ voor willen betalen.

[Bericht gewijzigd door evelo op vrijdag 17 juni 2022 12:11:44 (31%)

Henk H.

Golden Member

Op 17 juni 2022 12:05:13 schreef rew:
[...]En als je uiteindelijk 5k/jaar aan kosten kan besparen voor maar 4.5k/jaar aan kosten, dan kan je zeggen: was ik maar direct daarmee begonnen

Misschien begrijp ik bovenstaande verkeerd. Zoals ik het lees, doel je op een situatie waar een aansluiting € 5.000 per jaar zou kosten en een eigen installatie (gemiddeld) € 4.500, dus een besparing van € 500 per jaar ?

Obv die getallen zou ik lekker die aansluiting nemen. Scheelt een hoop werk, en als je eigen installatie zich niet aan de aannames houdt (bijv. levensduur van het accu pakket) dan kan het plaatje totaal omslaan.

Oh, Sure, dat kan je ook nog beslissen! Die 10% extra daar zal je "betrouwbaarheid" voor terukrijgen bijvoorbeeld. De kans dat jou installatie een fout heeft waardoor je vrouw een dag zonder stroom zit die is zeker over vijf jaar aanwezig. Terwijl de betrouwbaarheid van het NLse elektriciteitnet hoger ligt.

Mijn broer is kampioen in het in een spreadsheet stoppen van een aantal schattingen en dan een plan opvatten zonder daarin de risico-analyse te betrekken.

Bijvoorbeeld:

code:


huis
                                       scenario 1    scenario 2 
koopprijs                                100000         200000
hypotheek 3%                                 ..            ... 
waardestijging huis per jaar  4%            ...            ...

mijn vermogen na 20 jaar                   veel       boelveel

Conclusie: zo duur mogelijk huis kopen.

Wat ik juist zeg is dat zo'n 500 euro per jaar een prima "verzekeringspremie" kan zijn om niet zeg 50k investering in 5 jaar te zien verdampen. Als je dan eerst 5k investeert en ziet dat het schaalt en idd geld opbrengt kan je in de tweede instantie 3x groter doen. En daarna nog eens. Die paar keer 500 euro is dan de verzekeringspremie tegen het "weggooien van 50k" als het niet (goed genoeg) blijkt te werken. Bovendien kan je met de gestapelde aanpak veel betere beslissingen nemen over wat een goed apparaat is voor de tweede en derde ronde. Je weet beter waar je op moet letten dan voordat je begon.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik verwacht ook dat de eenmalige kosten voor het herstellen van de aansluiting wel mee zullen vallen, aangezien er eerder een aansluiting is geweest.

Daarmee lijkt het me dus verstandiger om die aansluiting te laten maken, en bij de keuze en aanschaf van de componenten rekening te houden met de mogelijkheid om in de toekomst off-grid te gaan.

Volgens mij is er nog een grote systeemkeuze te maken: ga je de zonnepanelen en windmolens de accu's laten laden met DC, en vanaf daar met een inverter naar je eigen lokale grid of het nationale grid, waarbij de accu dus een essentieel, centraal punt in je systeem vormt, of laat je de zonnepanelen en windmolens met eigen inverters je lokale of nationale grid voeden, en zet je daar een accu met een eigen inverter parallel bij?

Bij die laatste optie is het theoretisch mogelijk om het systeem actief te houden zonder accu's, maar alleen als het inkomende vermogen (zon en wind) groter is dan het afgenomen vermogen, maar de stabiliteit van dit net kan wat lastiger zijn, en waarschijnlijk is het moeilijker om inverters voor zonnepanelen en windmolens te vinden die dat kunnen.

Er is een verschil tussen grid-forming en grid-supporting inverters, en je moet er dan ook over nadenken hoe je black-start gaat doen, ook in de situatie dat de accu te ver leeg is om de inverter te kunnen starten. De aanwezigheid van een generator maakt dit veel eenvoudiger, want daarmee kun je altijd een black-start doen.

Ik heb een tijdje gewerkt aan en met een klein grid voor onderzoek; een 100kW genset, 50kWh accu met een grid-forming bidirectionele inverter, 30kWp zonnepanelen, en een windmolen simulator van ongeveer 100kW. Hierbij stond alles dus "parallel" op het 3-fase net, maar zonder ondersteuning van het nationale net kan dat eigenlijk alleen als je echt controle hebt over alle inverters, en daar droop curves (voltage droop en frequentie droop) kunt instellen.

Als je de zonnepanelen en windmolens de accu laten laden met DC, en alleen een inverter gebruikt om de AC zijde (nationaal grid of lokaal grid) te voeden, is dat veel eenvoudiger.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 17 juni 2022 15:42:58 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henk H.

Golden Member

@rew: Dan had ik het getallen voorbeeld wel begrepen maar niet wat het punt dat je er mee wilde maken. Dank voor de toelichting.

High met Henk

Special Member

ik heb dit gevonden: https://www.alma-solarshop.nl/imeon-omvormers/860-zonne-omvormer-hybri…

kan ook accu's aan op 48V.
het windmolentje ook

dan kan ik dus nog kiezen tussen on-grid of off grid hier...

aansluiten kost bijna 640 euro.

ik dacht echter dat je meteen moest kiezen of je on of off grid wilde: deze omvormer kan beide??

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 17 juni 2022 23:50:19 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is wel een hele luxe inverter, lost in één keer een aanzienlijk deel van het probleem op. Je moet dan alleen nog uitzoeken hoe je de windmolens erbij kunt plaatsen.

Wel een beetje kostbaar, en niet op voorraad.

640 euro om een bestaand huis opnieuw aan te sluiten is echt krankzinnig, ze hoeven toch alleen een paar smeltpatronen terug te plaatsen of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

4359 euro en "niet langer op voorraad"

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ha HMH,

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het locale beleid t.o.v. molens in die regio is. Het zou toch zonde zijn, dat je na aanleg gedwongen wordt alles weer af te breken……..

Die € 640,- is hier voor de aanleg van een 3x25A aansluiting vanaf de straat….
Wat moest jij. betalen in ‘d’n Halte’?t

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Omdat er 2x een wietkwekerij ontmanteld is, hebben ze de aansluiting in de dijk eruit gehaald....

Verder weet ik nog niet of ik een windmolen mag plaatsen. Heb 29e afspraak met gemeente.

Ben ook nog niet op het terrein geweest waarvan ik dus al een koopcontract getekend heb en 10% heb aanbetaald.

Ofwel kan nog weinig schatten van verbouwing.. Dit deel wel dus.

Dit is de reden dat ik er niet op kan...
In het weekend schijnt het helemaal lastig te zijn om deze mensen aan te spreken, dus hoop dat volgende week ergens te doen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Interessant topic, wij zijn iets soortgelijks aan het plannen. In ons geval dan wel on-grid maar wel met het idee om ons volledig verbruik zelf op te wekken.

Hiervoor zullen er PV geplaatst worden en ook een windmolen. Windmolens is wat dat betreft letterlijk een hoop luchtfietserij. De specificaties die men vermeld (als die al zijn vermeld) kun je gerust met een flinke korrel zout nemen.

Ik weet niet wat in jouw geval het energie verbruik is? Bij ons zo'n 25.000kWh. Daarvoor willen we 30 PV panelen plaatsen en een 15 of 20kW windmolen (25m tip hoogte).
Die molen van 20kW doet bij een gemiddelde windsnelheid maar iets van 5000W volgens de specificaties. En wij zitten hier ook in een polder waar het altijd waait...

Ooit ook wel eens gerekend aan off-grid maar ik meen mij het herinneren dat het batterijpack inclusief regeling al iets van €60k zou kosten. En dan hadden we 24hr autonomie. Dat leek ons niet zo'n interessante optie.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2022 07:57:45 schreef High met Henk:
,...hebben ze de aansluiting in de dijk eruit gehaald....

Maar de zonnepanelen liggen er al. :O

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

even voor de beeldvorming: iedereen focust zich op de zonnepanelen: ik denk aan idd > 20 panelen van 300+ WP dus idd > 6kWP
vergelijkbaar met Fcapri zijn setup.

Daarnaast wil ik 2 windmolens van 5 kWP plaatsen (redundantie als er 1 defect gaat)

ik zit in de polder, dus bijna altijd wel wind.

als we zeggen dat ik 40 kWh per dag verbruik in de winter dan zou ik dus 10 uur moeten draaien op vol vermogen: lijkt mij niet onrealistisch. Zelfs als de zonne panelen niets doen.

qua accu zal ik ca 4 dagen moeten overbruggen, wat op 160 kwH uitkomt.
even ervanuitgaan dat ik semi tractie cellen van 12V gebruik (lekker standaard) die ik dan in 24V zou zetten, kan ik tot ca 50% ontladen. Moet dus 320 kW aan vermogen hebben.

dat is dus ca 26.667 Ah aan accu's
dat is ca 100 accu's van 200 Ah..
is nog wel te overzien.

Ik zie dat hier erg gefocust wordt op detechnische uitdagingen die zeer interresant zijn. Ik denk alleen dat het offgrid verhaal gewoon financieel niet haalbaar is. Ik denk dat je als je bovenstaande ideeen ten uitvoer wilt brengen je gewoon een godsvermogen kwijtbent dat je never nooit zult terug verdienen.

Ga maar na:

Voor twee windmolens kom je al in de buurt van de 10K euro denk ik.
Zonne panelen 5 of 6 k euro.
Accuopslag Hoeveel zal dat kosten.
Warmtepomp kachel?
Complete zeer goede isolatie van het huis?
De regel systemen om al die techniek goed samen te laten werken.

En als alles draait de onderhouds kosten voor het onderhoud dat je als je wat ouder wordt misschien wel moet laten doen.

Grove schatting om alleen volledig offgrid te gaan komt er denk ik wel een tonnetje aan kosten boven op dat huis.

Off, grid is leuk als idee in je hoofd, en het is leuk als hobby omdat hobby's geld mogen kosten. Of het is leuk omdat ongrid is gewoon onmogelijk is. Maar er geld mee besparen of verdienen gaat echt niet lukken.

mel

Golden Member

Misschien had je beter een watermolen kunnen kopen, met dat waterrad had je dan een generator kunnen aandrijven.
Maar als je als nieuwe eigenaar/bewoner een aansluiting aanvraagt, hoeft dat toch geen probleem te zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Het pand moet wel heel weining hebben hebben opgebracht (hoop ik, bezorgd zijnde....).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dus er zitten nu krakers in zonder elektra, gas en stromend water?

Hoe koken ze? Waar laten ze hun uitwerpselen?

Succes met het verwijderen en weer leefbaar maken van dit huis...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken