Eenvoudig programma om electronica schema’s te tekenen?

maartenbakker

Golden Member

Ik hou me inderdaad wel aan enigszins fatsoenlijke tekenregels om de schakeling duidelijk te houden. Ik teken in principe nooit massa's en niet altijd voedingslijnen. Daar zijn niet voor niets losse symbolen voor (die je dan inderdaad wel correct oriënteert)... In veel situaties gaat het om de signaalweg, en dat is vaak niet de voedingslijn. Een uitzondering daarop is bijvoorbeeld de geluidstrap van een Philips F6 chassis, waar het middenfrequentsignaal over de anodevoeding van een van de eindbuizen loopt.

Overigens was het vroeger ook niet altijd beter. Bang en Olufsen zijn op een gegeven moment compleet de weg kwijtgeraakt met schematekenen, en in combinatie met creatieve schakelingen kan dat soms best een probleempje zijn. Ook Sony maakte er nog wel eens een jungle van, al was die nog min of meer logisch ingedeeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 juli 2022 16:57:47 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Op 18 juli 2022 16:55:49 schreef maartenbakker:
Ik teken in principe nooit massa's en niet altijd voedingslijnen. Daar zijn niet voor niets losse symbolen voor (die je dan inderdaad wel correct oriënteert)... In veel situaties gaat het om de signaalweg, en dat is vaak niet de voedingslijn.

Jep, helemaal mee eens.

This signature is intentionally left blank.
blackdog

Golden Member

Hi,

Als het even kan, dan teken ik altijd de voedingslijnen, vaak omdat die in mijn schema's ook aangeven hoe er gevoed/bedraad moet worden!
Verder heb ik niet de indruk, dat mijn schema's niet goed te lezen zouden zijn door de voedings lijnen.

Ik ben het er mee eens dat zelfs het beste programma rommel als als output geeft als de tekenaar dit er in stopt.
Er wordt door mij redelijk wat tijd ingestoken het goed leesbaar te houden.
Als je het programma goed configureerd scheelt dat tijd, net als een goed gevulde hoofd library.

Versie-8 van sPlan moet je een paar stappen extra doen voor bepaalde functies, net als de idiote interface van W11, waar b.v. de Copy/Paste achter een extra menu hebben gepropt als je de muis gebruikt.

Blik terug
Ik moet nog regelmatig terug denken aan Layo-1 printteken pakket, meneer Baas had dit goed uitgevogelt, zeer veel functies gewoon onder de muisknoppen.
Over het algemeen denken Developers(software prutsers!) tegenwoordig achteruit wat ontwikkeling betreft, maar waar b.v. Hr Baas alleen maar bezig was het steeds efficienter te maken.
En dat zie ik nu ook bij de nieuwe versie van sPlan, ik blijf voorlopig gewoon de vorige versie gebruiken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met alle pakketten kan je gedrochten maken. Hoe vaak krijg je schema's te zien waar de netten gewoon over de componenten zijn getekend?

Een goed schema, is het begin van een ordelijke PCB.

Dat sPlan geen PCB module heeft is een nadeel of kan dat op termijn zijn. Steek je tijd in het leren van een programma, maak je nog wat componenten aan in een eigen lib en dan blijkt dat je vast loopt en weer wat anders moet gaan leren en dat je dezelfde componenten weer kan gaan aanmaken.

Labels (met verwijzing naar sheet en sector) kan soms leesbaarder zijn dan 40 lijnen die aan een µC alle richtingen uit vertrekken. Een bus kan handig zijn als enkele IC's met vele verbindingen op 1 sheet staan. Op meerdere sheets wordt het niet duidelijker.

Op 18 juli 2022 10:55:18 schreef blackdog:
[...]
Alle omschrijvingen van de onderdelen staan naast de onderdelen zoadat ze goed leesbaar zijn en ja daar moet je zelf voor zorgdragen zoals hier in dit schema.
Het voordele is dat je de omschrijving netjes kan neerzetten en dat je niet zit te priegelen in het component zoals bij veel andere pakketen,
omschrijving door het onderdele heen, omschijving door het onderdeel heen is horrror in mijn ogen. :-)[...]

Als je in je librarie dat 1 keer goed aanmaakt ga je nooit tekst over je component krijgen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Kunnen CorelDraw of Adobe Illustrator misschien de conversie maken?
Die pakketten hebben wat dat betreft nogal wat mogelijkheden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Als het even kan, dan teken ik altijd de voedingslijnen, vaak omdat die in mijn schema's ook aangeven hoe er gevoed/bedraad moet worden!
Verder heb ik niet de indruk, dat mijn schema's niet goed te lezen zouden zijn door de voedings lijnen.

Jouw schema's zijn goed en duidelijk, niet dat ik ze altijd begrijp ;). (qua werking haha).

Meestal teken ik relais schema's 230V, 24V en soms 12V dat vind ik handiger met 2 voedingslijnen onder en boven, ook eens een merendeel digitaal schema getekend en dan wil je daar echt niet al die onnodige voedingslijnen en al helemaal niet al die massa lijnen in hebben. En als het groot en digitaal is met databussen, adresbus en controlbus dan teken je de draden ook niet meer apart.
In een kleine schema met bv een drukknop lamp, transistor en de nodige weerstanden teken je wel de voedingslijnen omdat dat een schakeling is die een pure beginner moet kunnen begrijpen.

Het is dan ook echt schema en schema grote afhankelijk af je de voedingen wel of niet teken. En wat je precies probeert over te brengen en voor welk niveau voor anderen die met die schema's moeten werken.

Zolang het schema begrijpelijk en overzichtelijk is maakt het ook niet uit, tot je op en punt komt dat je wel moet. Als je schema een overzichtelijk spaghetti boel is dan gaat er pas echt iets fout.

Dat sPlan geen PCB module heeft is een nadeel of kan dat op termijn zijn. Steek je tijd in het leren van een programma, maak je nog wat componenten aan in een eigen lib en dan blijkt dat je vast loopt en weer wat anders moet gaan leren en dat je dezelfde componenten weer kan gaan aanmaken.

IK vind het ook best raar dat je in sPlan nog zoveel zelf moet maken, terwijl andere pakket gewoon een community hebben waar het merendeel al gemaakt is. Ik heb Laats gezocht naar extra bibliotheken voor sPlan en die zijn er erg weinig en nog niet eens gratis. Dat laatste geeft niet als het ook echt iets toevoegt.
Los van welke software je gebruikt merk ik wel dat het tekenen meer iets is wat je vooral zelf moet kunnen. En met het ene programma gaat dat wel makkelijker maar als je niet weer hoe je iets moet tekenen dan help een goed programma ook niet veel en krijg je onbegrijpelijke schema's Als je eenmaal goed weet hoe je iets moet tekenen is voor mij de software niet zo heel belangrijk en als je het ene pakket kent is overschakelen naar een ander pakket niet zo moeilijk.
Aan de andere kant maakt een goede bliblitheek waar genoeg inzit ook je pakket.

Als ik een eenvoudige elektronica schema moet maken en een tekening voor een schakelkast vind sPlan primma. Voor meer uitgebreide schema's die eventueel ook een pcb moeten worden gebruik ik Eagle. Ik hou dus niet vast aan maar 1 pakket.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb voor de extra bibliotheken voor versie-7 nooit btaald, waren vrij te downloaden.

Zo stel ik het in zodat het prettig werken is voor mij, bijna altijd staat de 1e Aid Library aan en af en toe kijk ik in een andere Library als nodig.
https://www.bramcam.nl/Diversen/sPlan-10.png

.
Zomaar wat componenten uit Library's getrokkken, hier staat de AVR open.
https://www.bramcam.nl/Diversen/sPlan-11.png

.
Dit is de lijst met Library's die ik heb, nooit opgeschoond of bijgewerkt, voor mij is dat niet direct nodig.
https://www.bramcam.nl/Diversen/sPlan-12.png

.
Ik wil alleen laten zien dat je snel en goed kan tekenen met dit pakket, ik maak er ook blokschema's mee voor klanten van hun netwerk omgeving en ook andere zaken.
Negatief puntje... de formulier instelling is laten we het zo zeggen, een beetje vreemd, maar ook daar heb ik er een paar van aangepast zodat is wat A4 en A3 typen heb.

Als sPlan niet efficent zou zijn,dan zou ik het niet gebruiken, net als dat ik veel Irvanview gebruik om plaatjes en screenshots ondermer op dit forum weer te geven.
Zonder deze programma's zou mijn output op dit forum een stuk minder zijn.

Maar zoals altijd, de beslissing is aan jullie, aan de hand van mijn 1e Aid Library is te zien wat ik het meeste teken, dat zal voor jullie heel anders zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Meeste tekenprogramma's hebben zo hun 'quirks'...
Zo gebruikt Diptrace in de default library nog steeds het Amerikaanse weerstandssymbool (terwijl dat toch bijna nergens meer wordt gebruikt...)

Je kunt wel een 'normaal' weerstandsteken kiezen, maar dat zou eigenlijk default al zo moeten zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@blackdog:ik heb gisteren de full versie van splan aangekocht en het werkt echt super voor mij.
Alleen enkele symbolen die ik mis, maar ik ga deze proberen zelf te tekenen.

bprosman

Golden Member

Op 19 juli 2022 10:37:46 schreef Marc L:
@blackdog:ik heb gisteren de full versie van splan aangekocht en het werkt echt super voor mij.
Alleen enkele symbolen die ik mis, maar ik ga deze proberen zelf te tekenen.

Op de website van de leverancier staan ook nog een aantal extra libraries.
Op het forum ook :
https://forum.abacom-online.de/phpBB3/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor de liefhebber mijn sPlan-7.0 Library's als zip bestand.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Libraries-Blackdog.zip

Gegroet,
Bram

PS
Ik vond op het forum van Abacom deze link:

https://www.cisco.com/c/en/us/about/brand-center/network-topology-icon…

In meerdere formaten heeft Cisco allerlij netwerk iconen beschikbaar.
Ik heb nog niet alles getest, maar de Power Point zien er mooi uit.
Je kan ze via Copy/Past in je tekening overbrengen als je b.v. geen echt netwerk tekenpakket hebt.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

@Blackdog ik had jouw firstaid al een keer gedownload nogmaals dank daarvoor.
Echter mijn behoefde zit maar aan de schakelkasten kant en ik vond jouw schakelaars te weinig en niet naar wens ;).

Ik kwam er later ook achter dat als je relais spoel de ouder 0parent) is je de contacten aan de spoel kan linken als een kind (child). En weer iets later kwam ik erachter dat je variabele aan namen en contacten kan toevoegen. Dus als ik nu een 3de set maak contact aan een relaisspoel toevoeg dan neemt hij automatisch de naam, contactnummers en volgorde over. De naam word dan bv K3-3 en Comp2.

Ook heb ik al die kleine bibliotheken met minder dan 10 items gecombineerd en alle dubbele eruit gegooid.

Ik vind sPlan een lekker programma waar je makkelijk, snel en goed mee kan tekenen en aan de andere kant is het een programma wat veel mist en soms matig werkt en rare dingen heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Als ik dat zo lees, dan heb je het wat mij betreft goed gedaan! ;)

Pas de blibliotheken aan aan wat je nodig hebt, wat ik gebruik is voornamelijk analoge electronica, maar doe af en toe zoals ik al aangaf wat andere zaken er mee.

Voor analoge electronica vind ik het goed genoeg, ik weet zeker dat ik met welk programma dan ook niet zo snel teken met zo weinig moeite.
Ik heb ook nog ervaring met Orcad, maar dat is eigenlijk te lang geleden om dit hier nog op te voeren.

Wel wat testen gedaan met gratis teken/CAD programma's, voor mij vallen ze snel af, dit omdat ik eisen stel aan de duidelijkheid van de schema's,
en de tijd dat dit kost om het te bereiken.

Mijn eisen zijn anders dan voor iemand die zijn vak moet uitvoeren zoals jij en b.v. GJ_.
Ik zie af en toe de schema's die door een Pro pakket zijn gemaakt van mijn Broer en hoe de onderdelen van een tekening er uit zien, ongelovelijk lelijk zoals contacten e.d.
Er is in de laatst 50 jaar echt en kaalslag bezig geweest om de tekenaarszo mijn mogelijk streepjes en rondjes te laten tekenen, want dat kost tijd.
En daarna is die kaalslag overgenomen door de CAD pakketten.

En het is al even voorbij gekomen, het is ook erg modern om je onderdelen op een pagina te kotsen en je mag dan gaan uitzoeken op welke pagina wat aan elkaar komt!
Natuurlijk ben ik niet tegen bus strukturen, heb ze zelf ook getekend, kan zelfs een hoop overzicht geven i.p.v. vele draden te tekenen.

Ik zal echter binnenkort toch aan een "echt" CAD pakket moeten beginnen omdat ik wat printen wil gaan produceren, dus tja, zal waarschijnlijk KiCad moeten worden.
Zonder de bedoeling van een topic kaap actie, zijn de online pakketten een optie in jullie ogen?
In eerste instantie zal dit hobby gebruik zijn, dus welk pakket zou mij aanspreken als sPlan gebruiker.
Ter voorkoming van opmerkingen, het PCB pakker van Ambacom heb ik al.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
HVinduction

Honourable Member

Ik gebruik over het algemeen altijd Scheme-it van DigiKey, daarvoor hoef je ook niets te installeren echter als je ook je eigen printplaten wil maken dan heb je al snel software nodig zoals EAGLE.

rob040

Golden Member

Bram, als je Sprint-Layout al hebt en je wilt voor de hobby PCB's laten maken, dan is dat toch een prima pakket?

benleentje

Golden Member

ik weet zeker dat ik met welk programma dan ook niet zo snel teken met zo weinig moeite.

Dat denk ik ook en toch zitten er in SPlan een aantal dingen wat ik snap of niet lekker vind werken. Perfect software bestaat denk toch niet dus ik ben wel tevreden met sPlan.

Ik zal echter binnenkort toch aan een "echt" CAD pakket moeten beginnen

Spaln is in de basis denk ik ook gewoon een cad programma, waar alles wat niet nodig is om schema's te tekenen is uitgesloopt.

Wel wat testen gedaan met gratis teken/CAD programma's, voor mij vallen ze snel af, dit omdat ik eisen stel aan de duidelijkheid van de schema's,

Ik zie CAD enkel als een marketing term en een CAD teken programma is dacht ik gewoon vector georienteerd tekenen en dat je oa eindeloos kan inzoomen. Een basis CAD programma is merendeel bedoelt voor het tekenen van onderdelen, constructies ed, maar niet voor schema's. voor Schema's moet het toch minimaal het verschil weten tussen een component en en stuk bedrading en ook dat je aan componenten wat data kan hangen. Dat is dan al een extra laag boven een standaard CAD programma.

Als ik bv een frontplaat voor een kast wilt tekenen gebruik ik orcad omdat ik daar direct vanaf de commandline coordinaten kan ingeven ipv moeilijk doen met de muis in en uitzoomen.

dus tja, zal waarschijnlijk KiCad moeten worden.

Zelf zie ik dat niet als een cad - programma maar gewoon als een PCB en schema teken programma. In de onderste laag hetzelfde maar de lagen die er bovenop zitten maken wel het verschil en met kicad ga je geen constuctie onderdeel voor een machine tekenen ;).
IK ben Zelf met Eagle 9 begonnen en die software saluit bijna naadlloos bij me aan. IK moest wel 2 tutorials bekijken en die ook even gewoon zelf nadoen om ermee te leren werken, er zijn gewoon een klein aantal weetfeitjes die even moet leren. Maar ik denk dat dat ook voor ki-cad geld.

Ik heb voor Eagle gekozen omdat je tot ca 80cm2 geen beperking hebt in het aantal componenten, pincount, via's enz. Wel een beperking tot max 2 lagen of 1 laag 160cm2 en niet alle tools zijn beschikbaar, denk dan aan autorouten van sporen met gelijke lengte of sporen met gelijke impedantie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
PE9SMS

Special Member

CAD=Computer Aided Design. Dat is niet beperkt dat mechanisch of constructies en dergelijke. Kan evengoed elektrotechnisch of elektronica/PCB zijn. Om het te verduidelijken wordt er ook wel over M-CAD en E-CAD gesproken. Je bent helemaal hip als je die twee combineerd. Dus een 3D model van een PCB uit E-CAD in M-CAD gebruiken om de behuizing te ontwerpen en checken.

This signature is intentionally left blank.

Mijn werkwijze voor complexere schema's is anders dan van de meeste hier; ik ben ook door werk meer de kant op gegaan van overzichtelijke, enigszins spartaanse schema's. Altijd in enkel zwart/wit afgedrukt, vaak op A3.

Documentatie van de werking in blok- of deelschema's, routing informatie, componenten keuze etc. behoort in het bijbehorende verslag. Het ideaal is op iedere plek alleen die informatie te hebben die men nodig heeft, want daar wordt het ook bijgehouden.

Het schema is er dan enkel om een netlist en een BOM te exporteren en te weten waar je je meetpin prikt.

Voor hobby of op CO doe ik het anders en prop er wel eens zo veel mogelijk informatie in en/of volg de fysieke opbouw. Een schets met de hand is het snelste.

Maar zie bijvoorbeeld dit fraaie knutsel (DC motor sturing voor declinatie telescoop) in Eeschema :)

De sPlan kleurenpuzzels zijn echter niet mijn smaak, ik ervaar ze als relatief moeilijk leesbaar.

blackdog

Golden Member

Hi Aart,

Omdat je bij mij kleurtjes ziet, ik bedoel in mijn schema's :+
Betekend dit nog niet dat sPlan dat standaard doet, dat is mijn toevoeging tot het vergroten van de feestgrote!
Jij mag het zo binair maken, zoals jij het wilt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

De sPlan kleurenpuzzels zijn echter niet mijn smaak, ik ervaar ze als relatief moeilijk leesbaar.

Daar was ik juist weer blij mee toen die optie ook in Kicad beschikbaar kwam (een verbinding een andere kleur geven).
Daarmee kon ik prima aangeven (en volgens mij doet mijn naamgenoot dat ook) waar er hogere stromen lopen zodat ik daar met de PCB ook meteen rekening mee kon houden.

(Overigens is dit schema ook gecopieerd van Blackdog)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Met sPlan kunt u veel meer dan schema's tekenen!
Dat sPlan een goedkoop en snel aan te leren pakket is waarmee u zeer fraaie elektronische schema's kunt tekenen is inmiddels wel genoegzaam aangetoond op dit forum.
Wat ik echter mis zijn voorbeelden van ander grafisch werk dat u met sPlan net zo gemakkelijk en net zo fraai kunt uitvoeren:
- tekenen van educatieve bedradingsschema's
- ontwerpen van frontplaatjes
- constructie-tekeningen maken
- montagetekeningen publiceren
- grafieken met hun assenstelsels
Alle ontwerpen kunnen geëxporteerd worden naar hoge resolutie JPG's of met een geschikte PostScript-driver geprint worden naar een PDF-bestand.
In de onderstaande printscreen's een paar voorbeeldjes van dit soort ontwerpen met dit prachtige programma:

Ik heb, lang geleden, een Nederlandstalige handleiding voor een oudere versie van sPlan geschreven. Die is toch nog steeds goed bruikbaar voor iedereen die wil weten wat er met dit programma allemaal mogelijk is.
Die handleiding staat op mijn cloud op Google Drive:
https://drive.google.com/file/d/15MLtujQosiQaPFRes6irS2hiOLA-o3J4/view…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Lambiek

Special Member

Op 19 juli 2022 23:58:11 schreef Jeever:
Met sPlan kunt u veel meer dan schema's tekenen!

Precies. Dat doe ik er ook allemaal mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 19 juli 2022 23:58:11 schreef Jeever:
Wat ik echter mis zijn voorbeelden van ander grafisch werk dat u met sPlan net zo gemakkelijk en net zo fraai kunt uitvoeren:

Dat wist ik dan weer niet. Vooral van dat constructie tekenen wist ik niet. Maar eigenlijk ook niet zo gek want in de basis is het gewoon een cad programma waar dan wel veel functie zijn uitgehaald en andere weer zijn toegevoegd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Op 20 juli 2022 17:29:15 schreef benleentje:
[...]Dat wist ik dan weer niet. Vooral van dat constructie tekenen wist ik niet. Maar eigenlijk ook niet zo gek want in de basis is het gewoon een cad programma waar dan wel veel functie zijn uitgehaald en andere weer zijn toegevoegd.

Dat doe ik dan wel liever weer met een Autocad clone, daar werk ik toch meestal vanaf de command line.
>Line {Enter}
@300<0 {Enter}
Werkt toch sneller dan 300 eenheden uit te gaan zitten mikken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.