Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Misschien laat de lijm los bij verwarmen en kan je het plastic eraf schuiven.

hobby luke

Honourable Member

Op 19 juli 2022 10:34:57 schreef Arco:
[...]
Zou een neonpitje kunnen zijn? (de convex lens duidt toch op iets wat licht geeft volgens mij...)

Arco had het juist.
Ik heb de kap eraf gekregen en dit kwam tevoorschijn:

Ik heb met een variac de spanning verhoogd tot 220 volt, maar geen resultaat.
Andere gelijkaardige neonlampjes die ik getest heb geven al licht vanaf ongeveer 70 volt.
Ik veronderstel dat de serieweerstand (die waarschijnlijk in de voet gemonteerd zit) defect is.
Of zou dit iets zijn voor een nog hogere spanning?

Arco

Special Member

Kan ook een hogere doorslagspanning hebben (als het als een soort spark arrester bedoeld is).
Ik zou met testen wel een serieweerstand gebruiken, want als die er niet in zit, gaat er bij doorslag een grote stroom lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Wat ook kan: het lampje is lek, geen neon meer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
hobby luke

Honourable Member

@Arco: het gekartelde deel lijkt nogal sterk op de dummyload met lampje wat je toonde, waar wordt dit gebruikt?
Als het al niet brandt bij 220 volt, zal ik geen hogere spanning aansluiten.
@fatbeard: lampje lek, ja dan is het einde oefening.
Dan kan ik het enkel nog in een mooi doosje steken zoals pietplof voorstelde.
De nazaten zullen het dan wel met veel overtuiging in de vuilbak kieperen :) .

Arco

Special Member

't Lijkt inderdaad of er wat kapot is.
(als het alleen een glazen versie van onderstaande moderne GDT was, zouden ze er geen lens voor zetten...)

https://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2011/04/Ceramic-Discharge-Tube.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De eerste foto's deden me denken aan een gunn diode in een mooi dopje gemonteerd. Maar dat neonlampje klopt dan weer van geen kanten.

Dus ik weet het ook gewoon niet. Misschien ooit door een amateur gemaakt om staande golven te meten in een symetrische kabel.

Gunn diode.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 20 juli 2022 00:30:33 (19%)

hobby luke

Honourable Member

Het blijft toch een raadsel :?

Op 20 juli 2022 00:25:23 schreef Ex-fietser: Misschien ooit door een amateur gemaakt om staande golven te meten in een symetrische kabel.

Het ziet er volgens mij toch wel professioneel uit (anders gezegd: ik zou het zo niet kunnen maken).

Staat er nergens een markering/merk/type in het metaal?
Misschien een ATEX (explosieveilig) neon lampje?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Andere gelijkaardige neonlampjes die ik getest heb geven al licht vanaf ongeveer 70 volt.

De ontsteekspanning kan varieren, de 'brand' (maintain) spanning is meestal 60-80v
Deze is tot 150v:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Er zijn er zelfs die pas ontsteken richting de 300V Maar daarbij staan de elektrodes zichtbaar verder uit elkaar.

Kent iemand dit component?

Het is SMD en heeft de grootte van een 0805 weerstand.
Bovenaan heeft het een transparant deel met het label A621N

Op de silkscreen heeft het de refdes 'Q*' en er staat een pin 1 annotatie bij maar het lijkt slechts 2 pads te hebben.

https://i.postimg.cc/BZk56GZd/image.png

McAwesome

Golden Member

Het lijkt op een microkristal. De twee condensatoren in de buurt versterken ook het idee dat het om een kristal gaat. Waarschijnlijk met een lage frequentie of een horlogekristal.

Met de code A621N vind ik niks terug maar als je googelt op "micro crystal" zie je wel onderdelen die er wat op lijken.

https://www.microcrystal.com/fileadmin/Media/Banner/Precision_Timing-Slide.png

[Bericht gewijzigd door McAwesome op woensdag 20 juli 2022 13:54:31 (14%)

Dat dacht ik ook eerst en het zou nog best kunnen maar elders op het bord staat die nog eens zonder de condensatoren.

Zou het een vibratie/schok detector kunnen zijn?

Arco

Special Member

Is pas nog langsgekomen... ;)
(maar maten zijn eerder vergelijkbaar met een 1206)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 juli 2022 18:07:06 (48%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Gokje:
Het zou een indicator voor hf energie in een golfpijp of cavity kunnen zijn. Het sprietje is dan een antenne

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Misschien een MEMS oscillator. Die bestaan in 0805 grootte en hebben behalve aan de uiteinden ook nog twee contactvlakjes aan de onderkant van de package.

Dat verklaart meteen ook waarom één zijde gemarkeerd is met pin 1. Zo'n oscillator heeft in tegenstelling tot een kristal ook geen twee condensatoren nodig. Ik zou eerder een ontkoppelcondensator op de voedingslijn verwachten.

Uit welk toestel komt die print? Dat werpt misschien toch iets meer licht op de zaak.

Arco

Special Member

Zie link boven, is dus een vorkkristal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Hier ligt nog een handjevol (20) ON-382's (TO39? behuizing). Ik kan er niets over vinden, kan ik er nog wat mee of Klikoteren ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 juli 2022 18:02:26 schreef Arco:
Is pas nog langsgekomen... ;)
(maar maten zijn eerder vergelijkbaar met een 1206)

1306 ! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 20 juli 2022 19:58:55 schreef bprosman:
Hier ligt nog een handjevol (20) ON-382's (TO39? behuizing). Ik kan er niets over vinden, kan ik er nog wat mee of Klikoteren ?

Als je ze klikoficeert mag je ze ook naar mij sturen tegen verzendkosten want het blijft toch exotisch Philipsspul, en anders past de vraag goed in https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864 waar je best kans hebt dat er vroeg of laat meer informatie opduikt. Wat zijn de datumcodes?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

@Maarten, 1974 (uit mn hoofd).
Stuur aub even via mail je postadres.
Zit ook nog BCY32 en BTX18 bij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
hobby luke

Honourable Member

Op 20 juli 2022 12:59:27 schreef henri62:
Staat er nergens een markering/merk/type in het metaal?
Misschien een ATEX (explosieveilig) neon lampje?

Ik kan nergens iets van markering of dergelijke vinden.

Henry S.

Moderator

Op 20 juli 2022 07:53:31 schreef hobby luke:
Het ziet er volgens mij toch wel professioneel uit (anders gezegd: ik zou het zo niet kunnen maken).
[bijlage]

Volgens mij is dit een oude HF connector, het lijkt te passen op een chassisdeel met een plat middencontact wat ik een tijd geleden ben tegengekomen, vermoedelijk weggegooid.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten