Buffertrap praat

Op 6 juli 2021 18:47:39 schreef Martin V:Een betere buffer zou gemaakt kunnen worden door die eerste transistor een FET te gebruiken zoals de BF245, J310, BF256.
Echter deze transistoren zijn obsolete en moeilijk te krijgen.

Voor deze obsolete en daardoor moeilijk te verkrijgen FET's zullen er toch wel vervangingstypes beschikbaar moeten zijn?

Verder denk ik dat het gebruiken van een Long Tailed Pair als buffertrap ook mogelijk is, in dit geval GCS (Gemeenschappelijke Collectorschakeling) gevolgd door GBS (Gemeenschappelijke Basisschakeling), of anders een Cascode, in dat geval GES (Gemeenschappelijke Emitterschakeling)) gevolgd door GBS. T.g.v. het gebruik van GBS daardoor een goede scheiding tussen de uitgang en de ingang, waardoor terugwerking vanuit de belasting op de oscillator voorkomen wordt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ha rob007,

Gisteren avond nog een trapje met een BFR96s gebouwd hierbij het schema,

Deze is wel onvoorwaardelijk stabiel :D

Het trapje kan 5 mW leveren aan 50 Ω en 35 mA collector stroom !
Het spoeltje in de terugkoppeling is niet fysiek aanwezig maar door het weerstandje aan beide kanten een krul te geven is het prima......
Die terugkoppeling is van belang voor de hoogfrequent stabiliteit laag versterkt zo'n transistor 45 dB :o

Een vraag voor @Martin V welke reken methode gebruik jij, ik maak gebruik van een vereenvoudigt hybride π model.
Dit model is toepasbaar op zowel een B.J.T. als een F.E.T. en moet mijn inziens aan een aantal criteria voldoen :

1) generiek d.w.z. toepasbaar op zowat elk actief component.
2) eenvoudig om het algebraïsch mogelijk te maken manipulaties eenvoudig uit te voeren.
3) een model waarvan de resultaten gemakkelijk te begrijpen zijn.

@dawmast,

Er zit niet zo veel verschil in een B.J.T. en de F.E.T. voor het hoogfrequent gedrag.
In ieder geval is de veronderstelling dat BJT's stroomgestuurd zijn onjuist.
EEN BJT is een spanningsgestuurde halfgeleider; het heeft gewoon veel meer basisstroom bij lage frequenties en/of heeft een veel lagere DC-ingangsweerstand dan een FET.
Bij hoge frequenties zijn alle transistoren gelijk en hebben de neiging om een lage ingangsimpedantie te vertonen vanwege de ingangscapaciteit.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Beknopte uitleg:
Ik denk nu dat ik het begrepen heb!
Maar voor alle duidelijkheid kort nog even?
Begrijp ik het ook goed dat als je dus over de Emitterweerstand een condensator zet,
Dat je daardoor ook de Basis meer belast?
Nogmaals en alvast bedankt voor antwoord!
.
En een Vraagje voor Richard? In welke omgeving zit je ongeveer?
( wie weet kan iemand je ook helpen, als je bij mij zit komt het zeker goed! )
.
Hallo ook Henk,
Ziet er indrukwekkend uit 2 transistors en ook diode er bij.
Inderdaad niet echt zoals ik ze in mijn schema’s tegen komt!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Begrijp ik het ook goed dat als je dus over de Emitterweerstand een condensator zet,
Dat je daardoor ook de Basis meer belast?

Hallo Rob,

Het is niet zozeer de basis die je belast, maar meer de trap welke daarvoor staat.
Met een ontkoppel condensator op de emitter, wordt de ingangsweerstand laag, de trap die ervoor staat zal dan meer stroom moeten leveren.
Zonder die condensator krijgt de transistor wat tegenkoppeling.
Die tegenkoppeling helpt mee om vervorming van de sinus spanning (lineaire vervorming) tegen te gaan en zorgt voor een schoner signaal op de uitgang.

Een vraag voor @Martin V welke reken methode gebruik jij, ik maak gebruik van een vereenvoudigt hybride π model.

Dat zegt mij helemaal niets, ik weet niet wat dat is.
Ik gebruik gewoon een zakcalculator, wel een wetenschappelijke en de rekenregels zoals ik die geleerd heb.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Helder ik gebruik ook een rekenmachine de HP67 deze heeft magneetkaartjes ik heb hem al 45 jaar........
De programmeertaal is R.P.N. door middel van het aanwijzen van een toets ontstaat een label.
Zo kan ik simpel de Hybride parameters invoeren, die parameters daar ken je er wel een paar van H.F.E. en de h.F.E. de eerste is een statische en geeft de ( H ) Hybride ( F ) Forward ( E ) Emitter DC versterking aan de tweede is een dynamische ( h ) hybride ( F ) Forward ( E ) Emitter geeft de klein signaal versterking aan.
De E staat voor gemeenschappelijke emitter.
Daarnaast werk ik met de S-parameters anders kan je hoogfrequent niet rekenen en kom je voor verrassingen te staan.

Dat gaat hier te ver denk ik het model wat ik gebruik is voor hoogfrequent alles onder de Fβ het -3 dB punt laat ik weg is voor hoogfrequent irrelevant.
Alleen het DC werkpunt is niet voldoende in de hoogfrequente techniek.
Vandaar mijn vraag ik was benieuwd.
De @TS kan met zijn V.N.A. redelijkerwijs wat metingen doen, Rob kan zo'n trapje keurig doorfluiten maar ook de impedantie meten en veel meer........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Yay RPN!
Ik heb mijn HP29C ('Woodstock') ook nog steeds, én werkend.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Ja mooi stukje nostalgie, ik heb veel HP rekenmachientjes de HP29 zit er ook bij.
De HP67 met printer en desktop houder is mijn favoriet, voor de HP41cv en cx ( ik heb ze beiden ) heb ik veel rand apparaten barcode lezer printer converter naar tv ( kanaal 4 ) een paar jaar geleden van Bram @blackdog een en ander als reserve onderdelen gekregen :)
Van TI heb er ook een paar SR52 met printer en houder en een soort getalen stelsel converter type ben ik even kwijt om tussen de diverse stelsels te kunnen converteren hex naar octaal binair decimaal met logische bewerkingen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Kijk goeie INFO Martin! Nogmaals dankjewel!
.
Het verhaal HP29C / HP67
Helaas wiskundig en zelfs ook Taalkundig ben ik niet veel waard!
Alleen dat doet mij er niet van weerhouden om lekker te knutselen,
ik vind het veelste leuk allemaal.
( jammer genoeg nog even niet veel tijd helaas, maar dat komt wel weer! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo beste mensen,

Ik ben ongeveer 5 jaar als amateur bezig met elektrotechniek en leer/ontdek elke keer weer iets bij, iedere keer verwondering. In de jaren heb ik vooral AM (middengolf) en FM ontvangertjes gebouwd, maar nu probeer ik iets te leren over zenders. Ben me bewust van de illegaliteit van het zenden op de commerciële FM band en dat overtreding tegenwoordig zwaar bestraft wordt. Dit maakt het ook een beetje spannend. Een Si4713?- ik weet even niet precies de versie, met Arduino en een stuk koperdraad als antenne geeft prima stereo met RDS tot bijna 200 meter. Het piratenzendertje is gebaseerd op schema's uit het Free Radio Magazine en moet het geografische bereik van de chip gaan overtreffen tot > 200 meter. Het zendvermogen van Si4713 is trouwens instelbaar van 88-115 dBμV of 0, maar weet niet hoeveel dat is in watt - 0 is ook 0 watt. Het vermogen uit de BFR96 moet overigens nog eens versterkt worden, maar heb mogelijk meer bandbreedte nodig. Als ik nu op 103.3 MHz zit dan heb ik het signaal alleen behoorlijk op 103.2 en 103.4 MHz tot 20 meter. Hoe zorg je dat de energie van het signaal uit de BFR96 vloeiend naar de 3e trap gaat lopen?

@Rob, ik kom uit het Oosten des lands en alle guru's zitten in het Westen. Dat maakt het soms ook obscuur en eenzaam. Heb binnenkort een verdiende vakantie en ga er wat met de fiets op uit.

Allemaal de groetjes en keep up,

Richard

Ha rodion,

Er zijn diverse van die IC's het type wat jij opgeef van Silicon Labs en is er inderdaad een.
En ik denk prima te gebruiken voor een draadloos microfoontje of als zendertje naar je radio achter in de tuin bij de barbecue maar verder zou ik er niet te veel waarde aan hechten :S
Het uitgangsniveau wat je opgeef 115 dBuV / 50 Ω = 8 dBm in een makkelijk te onthouden omrekening dBm = dBμV – 107 (50Ω) in absoluut vermogen is P ( mW ) = 10 [ P ( dBm ) / 10 ] = 6,3 mW !

Als je achter de driver nog een versterker ( eindtrapje ) wil schakelen is het van belang om een optimaal aantal trappen te realiseren dit om de versterkingsbandbreedte te optimaliseren.
Dit kan betekenen dat een trapje misschien meer of minder moet versterken dan de andere het is dus zeker niet optimaal om alle trappen maximale versterking te geven !
Het is van belang dat er een goede aanpassing tussen de trapjes gerealiseerd wordt, deze bepaalt de stabiliteit en de vermogens overdracht.
Welke transistor had je in gedachte ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Richard,

Ik heb deze: https://www.ebay.nl/itm/263296723495
Daar heb ik een BFR achter en dan nog wat trapjes.
( werkt prima bij mij! )
Zoals gezegd kan dat bij die Si4713 ook.

Als je zin hebt E-mail me dan even?
Radiorob007@hotmail.com

@Rob, ik kom uit het Oosten des lands en alle guru's zitten in het Westen. Dat maakt het soms ook obscuur en eenzaam. Heb binnenkort een verdiende vakantie en ga er wat met de fiets op uit

Valt wel mee/tegen hoor, Ze zitten bij jou ook!
Tis meer de vraag WAAR denk ik.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ook hier, sorry ben een beetje druk momenteel!
Ik ben druk met…..(ik zou bijna zeggen onzinnigheid) MAAR das nie waar!
De aandacht gaat momenteel erg veel naar de vrouw, familie enz….
Ben er wel maar…. Zeg toch sorry!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hier nog een ideetje van mij; een buffer versterker.

Q1 werkt als feitelijke buffertrap, een emittervolger met een zeer lage collector/emitterstroom.
Q2 een GES met spannings versterking van 1,8 en geeft het signaal door aan Q3.
Q3 is alweer een GES en versterkt ongeveer 5,33 maal.
Wat er op de uitgang staat, over 50 ohm is een spanning van 2,7Vp.p. dat is ongeveer 18,2mW, of wel 12,6dBm.

*edit de collector weerstand van Q2 in het schema aangepast.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb mijn bedenkingen over de collectorweerstand van Q2.
De versterking zal zo hoog worden dat de zaak gaat staan genereren.
Daarom over die 4K7 collectorweerstand een 10nF condensator plaatsen, in serie met een weerstand van 270 ohm.
De versterking is dan een stuk lager; in totaal 9,5 maal (spannings versterking 19,6dB).

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Voor een buffer redelijk uitgebreid, welke transistoren had je in gedachte en welke bandbreedte ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo electron,

Aan de bandbreedte heb ik niet gerekend, wat zal ik zeggen, 10 of 20MHz?
Voor de transistoren gebruik ik redelijk "gewone" typen, zoals de BFR91 e.d.
Ik ben uitgegaan van een Hfe van 50 in het ontwerp.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ja Tis al een oud topic maar het past denk ik wel hier!

Ongelofelijk hoe lang ik al met zendertjes buffertrapjes enz… bezig ben,
maar toch steeds kom ik al experimenterend achter de ( voor mij! ) vreemde dingetjes!
.
Bijvoorbeeld ( hang mij er niet aan op maar heb vaak meegemaakt van wel! )
Ik weet dat als je bij de oudere transistors 2219, 3866, 3553 ( zal bij de nieuwe ook zo zijn! ) –
De Emitter poot (in dit geval naar de min) korter houd het nog wat meer vermogen afgeeft,
zelfs als je met massief koperdraad het pootje verdikt zelfde resultaat.
.
en wat ik nu weer allemaal meemaak:
ik was bezig met een buffertrapje met de BFR96S achter een kant en klaar oscillatortje (ebay)
Trapje deed het niet wat blijkt nu ben ik er eens in getrapt ebay nep BFRs!
( van de 10 doen er MISSCHIEN!!! er 3 of 4 het er maar ) 6,50€ ik neem mijn verlies!
Ik zet er nu een BFR91 ( deze kost 2,35€ LOL ) het schema is een mix van een schema van Martin - en het oude 4 trapper (ik blijf daar een beetje aan hangen! SORRY! )
MAAR… ik krijg er niet veel HF uit? Weerstand verandert, ietsjes meer MAAR… Tis het niet!
Spoeltje was 6WDG-6MM- Diam. – 1MM Dr – er 5WDG van gemaakt, gespeeld met aftakking –
in plaats trimmer gebruik ik vaste Ctjes ( verwissel, overbrug enz tot de beste waarde )
maar ik kreeg niet echt mijn zin ( werd een beetje moedeloos eerlijk gezegd! )
en dan ga ik maar raare dingetjes doen, tja soldeer het strakjes uit elkaar een leg het maar weg!
En toen deed ik voor de LOL een smoorspoeltje over de weerstand naar de plus,
en in eenst slaat die meter verder de hoek in!? ( zal zo even een foto maken, kun je het zien! )
MAAR O WEE als ik die weerstand los maak!!! dan gaat de meter weer OMLAAG!!!
.
Jullie kunnen het waarschijnlijk wel verklaren en ik zelf niet goed eerlijk gezegd!
Het zal iets zijn…
vertellen jullie het mij eens?

VrGr Rob

HOOWWww is waar ook!
@Martin? Ik was en ben nog steeds WEL nieuwsgierig naar de transistors voor dit schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/73387

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

voor de transistoren maakt het niet zoveel uit wat je erin zet, ik gebruik altijd de BFR90/91 maar de BF199 zou het ook wel goed kunnen doen.
Dat je de HF transformator uit dat schema hebt vervangen door een smoorspoeltje is een goede zaak, als ik het zo goed heb begrepen.
Je zou nu dat smoorspoeltje kunnen vervangen door een kring; dus een luchtspoel met een trimmer van zeg 60 of 40pF.
Ik neem aan dat je het over dit schema hebt:

Maar je had het over een weerstand waarover je een spoel zet wat bedoel je nu precies.
Achter mijn oscillator gebruik ik een ander schema, dit heb ik zo bedacht maar nooit gebouwd en getest dus hoe het werkt weet ik niet.
Als buffertrap gebruik ik Q2 en Q3=BFR91 met daarachter Q4=BFR96 voor 350mW.

https://www.youtube.com/watch?v=zc4PJZVlaMM

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Oké ja ik bedoelde dat schema boven inderdaad!
.
heb nog even zitten knoeien.
Het schema lijkt een beetje op zie afbeelding? …. Standaard schema dus!
.
ik denk dat het oscilleert of zo. (1e buffer oscilleert ) misschien?
Op de foto zie dat worste vingertje van mij en ik wijs naar weerstand 300R en –
een smoorspoel L2 van plus naar 10K en naar de spoel MAAR als ik die weerstand
los haal zakte het vermogen.
En als smoorspoel(L2) nog aan L1 vast zit en de weerstand alleen aan L1
en ik raakte de weerstand aan dan ging het vermogen ook weer omhoog,
nu later deed ik waar C3 zit de waarde verhogen en toen was dat weg!
.
Als ik C1 plaats ben ik mijn vermogen kwijt!
Ik denk dat ik daar ook even mee moet vogelen want C1 moet daar (DENK IK) wel zitten.
Misschien de waarde van C3 weer anders instellen, ook ff kijken dus.

C1 1nF tussen spoel en smoorspoel IS ER NIET!
C2 = 1nF
R1 = 10K
R2 = 3K9

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

;) Op de een of andere manier kreeg ik het niet voor elkaar om er genoeg HF uit te krijgen!
Normaal gesproken lukt dat altijd wel (dat is met de potmeter op zijn laagst minimaal vole uitslag)
https://myalbum.com/photo/dsKSqb03LF85/1k0.jpg
nu dan maar de laatste BFR in plaats 100R 47R naar de min gedaan.
Daar zet ik nu een twijfelachtige 2N2219(zonder A) er achter en eens kijken wat het doet.
...
2N2219 Nou niet veel dus! Wat zal het zijn? 100...200mW –
ik ga ff stil in een hoekje zitten huilen nu! ;( ;)
.
Nog wat anders
Ik vind altijd allerlei schema’s en zo ook dit schema ( zie afbeelding )
maar dit schema klopt toch niet? Basis 2N2219 ik mis een… weerstand... smoorspoel?

VrGr Rob

( Waar is Henk trouwens? :? Gaat het nog wel goed met hem? Of is ie ook boos? )
Boos geeft niet! Als je maar nog wel spartelt heej Henk!

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 30 juli 2022 21:26:47 (12%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 9 juli 2021 12:34:16 schreef rob007:
Hallo Richard,

Ik heb deze: https://www.ebay.nl/itm/263296723495
Daar heb ik een BFR achter en dan nog wat trapjes.

Hoi Rob, zit jou 'China PLL' wel netjes op frequentie? Ik heb er ooit twee getest, die zaten resp. 35KHz en 24KHz te hoog. Dus net tussen bv. de 90.00 en 90.05 MHz in. Het viel me op doordat het afstemmen met een digitale tuner 'niet goed voelde'. Mvg, Bert.

mel

Golden Member

Zou het niet veel tijd besparen ,Rob, als je eens 1 GOED werkend project tot een goed einde ziet te krijgen? Ik denk dat je daar veel meer van leert :)
(het blijft maar hobby..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

De BF 256 is gewoon te krijgen bij Reichelt...en ik heb er ook nog een stuk of 50 ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert en Mel,

Hij doet het nu, ik had een Ctje niet goed vast gezet! :?
Ik doe dat wel meer bijvoorbeeld op de Emitter moet een weerstand en ontkoppel Ctje –
dan soldeer ik de R en de C in een keer aan de Emitter ( moet ik het wel goed vast solderen natuurlijk! ) 8)7
.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/6
en dat laatste schema ga ik niet bouwen, maar vond het raar niets aan de basis van de laatste transistor.

VrGr Rob

BF256 ? bij Reichelt ?

https://www.reichelt.nl/

als je de BF256 daar zoekt hebben ze die niet.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..