Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Dave013

Golden Member

Weer wat geleerd :)

Dacht eerst dat tin whiskers alleen bij die AC & OC torren enzo voorkwam…
Maar na een bezoekje aan google zie ik dus dat proces sneller gaat zonder loodhoudende tin… En dat het allerlei ellende kan veroorzaken, ben sowieso al niet van de loodvrije tin.
Geef mij die oude meuk maar…
Snap wel dat alles tegenwoordig een beperkte houdbaarheidsdatum heb ja… zucht

maartenbakker

Golden Member

Ik denk nog steeds dat zwarte pootjes meer te maken hebben met zilvermigratie, maar heb ook wel zwarte pootjes met dons erop gezien.

Punt is dat het waarschijnlijk meestal extern is, vandaar dat ik over mechanische of chemische verwijdering begin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Het zwarte kan tin(II)sulfide zijn, dat geleidt stroom en verklaart de "segment lekken". Het ontstaat bij blootstelling aan H2S.
Is lastig te verwijderen...

Hoe weet ik dat?
Heb ooit apparatuur moeten laten testen voor UL; een van de onderdelen van die test is corrosie. Ze hangen het item op in een klimaatkamer en sturen er dan H2S en andere vervelende gassen door, het apparaat moet na 14 dagen blootstelling nog steeds probleemvrij werken (ons ding faalde).
Bleek dus een tinsulfide-verbinding te zijn tussen massa en de resetpin van de processor...
Nieuwe opgestuurd, maar nu gecoat in Humiseal: problem solved.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 augustus 2022 08:14:46 schreef fatbeard:
Hoe weet ik dat?
Heb ooit apparatuur moeten laten testen voor UL; een van de onderdelen van die test is corrosie. Ze hangen het item op in een klimaatkamer en sturen er dan H2S en andere vervelende gassen door, het apparaat moet na 14 dagen blootstelling nog steeds probleemvrij werken (ons ding faalde).
Bleek dus een tinsulfide-verbinding te zijn tussen massa en de resetpin van de processor...
Nieuwe opgestuurd, maar nu gecoat in Humiseal: problem solved.

Interessant, welke UL norm was dat? Ik vraag dat omdat ik regematig spul tegen kom wat het niet meer doet door aantasting. Als ik weet welke UL norm dat precies is kan ik daar de specifieke apparatuur op selecteren (c.q. kijken of het daar op getest is) in de hoop dat het langer mee gaat.

Edit Humiseal is trouwens een merknaam, wat had je gebruikt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dave013

Golden Member

Ik zou persoonlijk alles los solderen, alles voorzichtig met een dremel + staalborstel alles voorzichtig polijsten en weer solderen. Of de pootjes zo dremelen, schoonspuiten en nog eens een met cleaner na keuze..

fatbeard

Honourable Member

Daarvoor moet ik (heel) diep in de archieven duiken, daar gaat wel geruime tijd overheen (die archieven zijn niet direct toegankelijk)...

Baco is ook een merknaam die is verworden tot een soortnaam; Humiseal is eenzelfde lot overkomen.
't Was een klein blikje wat we bij Farnell hadden besteld, later deze week kan ik het exacte merk misschien achterhalen (als mijn oud-collega het inmiddels niet heeft afgevoerd).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

De meeste conformal coatings voldoen wel voor vochtbescherming (voor zware gevallen: de 'tropical' versie). Belangrijkste is goed aanbrengen:
Vooral de zijkanten van een print moeten geimpregneerd, want FR-4 is behoorlijk hygroscopisch en vocht kruipt daar makkelijk in de print zelf.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2022 20:17:54 schreef Arco:
Vooral de zijkanten van een print moeten geimpregneerd, want FR-4 is behoorlijk hygroscopisch en vocht kruipt daar makkelijk in de print zelf.

Dat is een nieuwe voor me dat je de zijkant ook moet coaten. Ik zal het onthouden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor het meedenken.

De print werk niet meer. een spanningsstabilisator zou heel goed kunnen dat had ik mij zelf ook al bedacht ook in combinatie met de BCX54.

De LN1138A602MR lijkt af te vallen als ik de markingcode opzoek in de datasheet...

Bij de 14 volt regulator mis ik een positie aan het eind van de markingcode.

Nog andere suggesties?

Arco

Special Member

Op 14 augustus 2022 20:56:09 schreef henri62:
[...] Dat is een nieuwe voor me dat je de zijkant ook moet coaten. Ik zal het onthouden.

Daarom krijg je printen ook altijd vacuum verpakt aangeleverd... ;)

Is FR4 hygroscopic?

FR4 is a ‘Hygroscopic’ material and will absorb moisture from the atmosphere and so once the PCB’s are fabricated they should be vacuum sealed.

Bij printen die niet aan de zijkant gecoat zijn en alleen boven en onder, zie je in vochtige omstandigheden dat er vocht onder het soldeermasker kruipt.
(kenbaar door donkere plekken in het masker)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 15 augustus 2022 10:54:28 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 15 augustus 2022 07:43:00 schreef martdev:
Bedankt voor het meedenken.

De print werk niet meer. een spanningsstabilisator zou heel goed kunnen dat had ik mij zelf ook al bedacht ook in combinatie met de BCX54.

De LN1138A602MR lijkt af te vallen als ik de markingcode opzoek in de datasheet...

Bij de 14 volt regulator mis ik een positie aan het eind van de markingcode.

Nog andere suggesties?

Je kunt waarschijnlijk wel uitmeten waar de spanning naar toe gaat en op basis daarvan bepalen wat een zinnige waarde is. (bijvoorbeeld: CPU -> datasheet -> nominale spanning opzoeken)

Op 15 augustus 2022 11:09:06 schreef KGE:
[...]

Je kunt waarschijnlijk wel uitmeten waar de spanning naar toe gaat en op basis daarvan bepalen wat een zinnige waarde is. (bijvoorbeeld: CPU -> datasheet -> nominale spanning opzoeken)

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker doen, aan de hand van de microcontroller is er vast iets zinnigs van te maken qua spanning.

Op 15 augustus 2022 10:51:01 schreef Arco:
Bij printen die niet aan de zijkant gecoat zijn en alleen boven en onder, zie je in vochtige omstandigheden dat er vocht onder het soldeermasker kruipt.
(kenbaar door donkere plekken in het masker)

Inderdaad, ik heb hier een printje liggen uit schakelbox van een pneumatische klep en die is ook zwart onder het soldeermasker. Het hele ding was aangetast. Ik vroeg me af waar dat vandaan kwam / hoe het eronder gekropen is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dave013

Golden Member

Ik kwam dit vandaag op het werk tegen…

:+

Henry S.

Moderator

Ik zie een kroonsteen, als het niet ingegoten is dan zijn er geen trekontlastingen: Onveilig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Lijkt me eerder een "creatieve oplossing" namelijk een kroonsteentje in een analoog fotorolletje koker ;)

Dave013

Golden Member

Ik lag helemaal stuk haha
Dacht dat ik al veel gezien had, maar dit maakte mijn dag helemaal goed!

fatbeard

Honourable Member

Een bundel kroonsteentjes in een plastic zak 60cm diep ingegraven?
En dan afvragen waarom het na een regebui niet meer werkt... |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dave013

Golden Member

Op 16 augustus 2022 22:30:28 schreef fatbeard:
Een bundel kroonsteentjes in een plastic zak 60cm diep ingegraven?
En dan afvragen waarom het na een regebui niet meer werkt... |:(

Elektronische apparatuur zet je sowieso niet in de regen zetten hé haha
Electronica kan redelijk wat water hebben alleen transformatoren enzo kunnen er niet zo goed tegen… beetje dit verhaal eigenlijk
Maar goed die gene die het gemaakt had was wel iemand van “trust me i’m a engineer” :+

Een onbekende print, wie kent 'm?

Aan de stijl te zien is het een Elektuur ontwerp maar er staat geen nummer op. Het zal iets voor audio zijn gezien de IC's:

  • TDA2108 2048-stage delay BBD ("emmertjesgeheugen")
  • TDA1074A Dual tandem potentiometer
  • NE571N Dual gain controller

Verder veel Op-Amps. Wat ik niet snap zijn de connecties naar de buitenwereld. Zo te zien twee tulpjes (in en uit?) en power. Verder niks. Maar waarom dan een vrij dik relais voor netspanning?

De onderkant van de print is donkerrood afgelakt en verder niet spannend.

Wie-o-wie zet me op het juiste spoor?

Dat lijkt mij de Elektuur Dolby decoder met ingebouwde center en surround eindtrapjes.
Ik zou moeten zoeken welke uitgave dat precies is, maar heeft zoiets nog enig nut?

[edit] Januari 1995, p 58, "Surround-sound-dekoder".
Het relais schakelt de luidspreker uitgangen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 20 augustus 2022 13:00:36 (23%)

Geweldig Aart, met die voorzet kon ik 'm makkelijk terugvinden: het is inderdaad de Elektuur Surround Sound Decoder uit januari 1995.

Dat het geen hedendaags nut meer heeft wist ik niet voordat ik wist wat het was, natuurlijk ;-)

edit: we zaten tegelijk in de oude Elektuurs te zoeken :-)

[Bericht gewijzigd door 6502 op zaterdag 20 augustus 2022 13:04:56 (12%)

Dat snap ik :) Nooit vervelend om even te bladeren.
Diverse halfgeleiders zoals de emmertjes geheugens, eindtrapjes zijn nog wel leuk/mogelijk gewild.

Ik heb nog wel een paar speakertjes liggen, zal 's kijken of ik de boel aan de praat krijg (er missen onderdelen, zo te zien). Niet waarschijnlijk dat het uiteindelijk in de huiskamer terecht komt, nee...

Zit genoeg leuks op om ook later nog mee te prutsen, komt goed! Bedankt voor je snelle en rake reactie!

Thevel

Golden Member

Ik heb een partijtje van deze relais liggen.
Ze zijn 12V, hebben 2 wisselcontacten en de aansluitingen weet ik ook.
Maar ik kan nergens de specificaties van de relaiscontacten vinden.
Iemand?

Dit topic is gesloten