Bespaar tips.

Op 2 oktober 2022 18:01:38 schreef mvdk:
Ik zit nu serieus te overwegen de mechanische ventilatie uit te schakelen op momenten dat je vensters of deuren open kan zetten. Het is alleen wat gedoe, want geen schakelaar.

Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens. Afzuigkap gaat rechtstreeks naar buiten, in de badkamer zet ik de raam wel open en verder weet ik niet waar dat ding voor dient :+

mel

Golden Member

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
[...]

Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens. Afzuigkap gaat rechtstreeks naar buiten, in de badkamer zet ik de raam wel open en verder weet ik niet waar dat ding voor dient :+

Ieder huis heeft een bepaalde minimum ventilatie nodig. Als natuurlijke ventilatie niet toereikend is, gebruik je zo'n ding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 4 oktober 2022 12:24:07 schreef electronono:
[...]
Dat kan ook goed!
In plaats van een caribisch onderwaterspectakel met van die malle tropenvissies koudwaterbakken met een klein schooltje haringen. _/-\o_
Vis is vis toch?

Alleen nog uitjes nodig.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Antoine:
prima tactiek, hier net zo: 'stekker eruit'

Lambiek

Special Member

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan.

Ja, die is er.

Denk aan vieze luchtjes en aan de CO2 kwaliteit in huis, de ventilatie aan heeft meer voordelen dan je denkt.

En een goede installatie gebruikt echt zo veel niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waar komt die CO dan vandaan?
Een kolenkachel zal niet vaak meer in gebruik zijn, de houtkachel mag (binnenkort) ook niet meer enz.
Volgens mijn informatie ontstaat CO enkel bij onvolledige verbranding.
Misschien kun je het maken met je scheikundedoos, maar dan zou ik zeggen: experimenteer op het plaatsje achter het huis en niet in de kamer.

Of ga gewoon dood, sinds Darwin heet dat 'natuurlijke selectie' en 'survival of the fittest'. 8)7

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan.

Mijn eerste woning was een huurhuis waar ook zo'n ventilatie in zat. Ding had 3 snelheden maar geen uitstand. Ik heb toen de draad van stand 1 losgemaakt en het ding ging alleen op stand 2 of 3 tijdens het koken.
Op een keer kwam er iemand van de woningbouw voor onderhoud aan de CV ketel. Die merkt op dat de ventilator stil stond en zei dat dat niet mocht. Ik heb toen gezegd: als de woningbouwvereniging de elektriciteit betaalt, zet ik hem weer aan.

Arco

Special Member

CO2 is niet hetzelfde als CO... :)
De mens zelf maakt gemiddeld al 30ml CO2 aan bij iedere uitademing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

... dus voor en achter de 2 moet sub en /sub staan ipv sup en /sup

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 4 oktober 2022 16:18:49 (12%)

Op 4 oktober 2022 13:53:03 schreef KlaasZ:
zei dat dat niet mocht. Ik heb toen gezegd: als de woningbouwvereniging de elektriciteit betaalt, zet ik hem weer aan.

HEEL goed van jou!
En sindsdien betalen ze de electriciteit voor dat blazertje???
(zal wel niet -wed ik)

Op 4 oktober 2022 16:24:30 schreef electronono:
HEEL goed van jou!
En sindsdien betalen ze de electriciteit voor dat blazertje???
(zal wel niet -wed ik)

Ik heb er nooit meer iets over gehoord. Ben intussen ook al 3 huizen verder.

RAAF12

Golden Member

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
[...]

Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens. Afzuigkap gaat rechtstreeks naar buiten, in de badkamer zet ik de raam wel open en verder weet ik niet waar dat ding voor dient :+

Soms zit er geen raam in wat open kan en dan is het wel handig om mechanische ventilatie te hebben. Behalve dat zuurstofrijke lucht beter is voor mens en dier willen ook wel schimmelplekken op muren en plafond groeien. Soms zelfs echte paddenstoelen. Overigens heb ik nergens energie bespaarmaatregelen genomen. Ventilatie in huis alleen 's nachts, overdag alles dicht en (nog) geen verwarming aan.

bprosman

Golden Member

Wat ik me trouwens afvraag, een ouderwetse transformator heeft nogal wat "eigen verbruik" ook als deze geen stroom hoeft te leveren, hoe ligt dat rendement bij schakelende voedingen en dan bedoel ik de reeks 0..3A of zo ?.
Is een schakelende voeding ook een beter idee als de voeding het grootste deel van de tijd niet belast word ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Schakelvoedingen hebben meestal een redelijk laag eigen verbruik, afhankelijk van de grootte vaak minder dan een Watt. Als de ontwerper zijn best doet kan dat in de milli-Watts zijn. Ik heb hier een oude Nokia lader met 40mW rustgebruik, meestal is het voor deze klasse iets van 100mW. De wat grotere fabrikanten staat het rustverbruik vaak wel in de datasheet. Als je specifiek zoekt naar laag rustgebruik zou ik die er zeker bij pakken en als het er niet in staat er van uit gaan dat die voeding niet heel efficiënt is bij lage belasting. Soms kan het zinvol zijn om een kleine stand-by voeding te implementeren en de "grote" voeding van het apparaat pas in te schakelen zodra die nodig is.

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens.

Ik was er niet toen de regel werd geïntroduceerd, maar het lijkt me een realistisch gevaar dat de zuurstof in een huis op kan raken als je onwetend bent over het onderwerp. Het vervelende van zuurstofgebrek is dat je er sloom en slaperig van wordt en zonder het probleem te herkennen naar bed kan gaan. De kans lijkt me klein, maar het drama wordt er niet minder van als het eens mis gaat. Ik zie dit voornamelijk mis gaan als het mensen betreft zoals vluchtelingen die nog nooit een Vinexwoning hebben gezien, dan krijg je makkelijk Schiphol-brand-achtige taferelen.

Op 4 oktober 2022 17:36:01 schreef RAAF12:
Behalve dat zuurstofrijke lucht beter is voor mens en dier willen ook wel schimmelplekken op muren en plafond groeien. Soms zelfs echte paddenstoelen.

Schimmels groeien niet wegens zuurstofgebrek, maar door vocht, daarom staat het bos er in de herfst ook vol mee. :) Luchtvochtigheid kan je apart wat aan doen.

Er is geen ingebouwde mechanische ventilatie in mijn huis, maar om te verhinderen dat ik op koude dagen tijdens of na het douchen of koken het raam open moet zetten heb ik een adsorptieluchtontvochtiger gekocht:

Meaco DD8L-ION

Het apparaat werkt met een zeoliet om vocht uit de lucht te onttrekken, en werkt daarom ook als de temperatuur laag is. Ik ben er best tevreden over en is voornamelijk nuttig als de luchtvochtigheid buiten hoog is en het ventileren met buitenlucht sowieso minder effectief is. Als je de hoeveelheid benodigde ventilatie wil verminderen is dit misschien een handig idee. Hij gebruikt 300 tot 600W afhankelijk van de stand, dus het bespaart je alleen als je anders op koude dagen tegen vocht moet ventileren. Er zit een ionen generator in dit model die best aardig tegen geurtjes lijkt te werken, maar dat kan 'confirmation bias' zijn.

Er is een analyse van dit model door bigclive (die me geïnspireerd heeft tot de aankoop ervan): A look inside a desiccant dehumidifier.

bprosman

Golden Member

Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
[...]

Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens. Afzuigkap gaat rechtstreeks naar buiten, in de badkamer zet ik de raam wel open en verder weet ik niet waar dat ding voor dient :+

Misschien is ventileren "op commando" een optie, net zo iets als de toilet ventilator, douche aan -> Ventilator / afzuiging aan en nog even "na-ijlen".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Maar het gaat ook om zuurstof lijkt me, en dan zit je d'r een beetje mee dat hij aan moet elke keer dat je ademhaalt... :)

Een gebrek aan zuurstof gaat meestal samen met een overdaad aan CO2. Simpele oplossing is dan om op kritische plekken een CO2 detector te hangen die automatisch de ventilatie inschakelt als het te erg wordt.

bprosman

Golden Member

Op 5 oktober 2022 13:49:13 schreef Kruimel:
Maar het gaat ook om zuurstof lijkt me, en dan zit je een beetje mee dat hij aan moet elke keer dat je ademhaalt... :)

Zo'n centrale afzuiging zuigt alleen lucht aan uit het toilet, douche en keuken en blaast dat rechtstreeks naar buiten. Dus "verse lucht" binnenlaten zul je toch op een andere manier moeten doen, bijvoorbeeld ventilatiestand van de ramen oid.
Het is afzuiging geen beluchting.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Wat echt veel wordt verkocht werd zijn infraroodpanelen die worden op een muur in de kamer opgehangen vaak in de buurt van de bank zodat je lekker wat stralingswarmte hebt. Nu met de nieuwe regeling van de overheid en de subsidie op energie zal de aanschaf wel weer teruglopen.

https://www.elektramat.nl/etherma-infraroodpaneel-700w-wit-60054/

Op 5 oktober 2022 12:34:23 schreef Kruimel:
maar het lijkt me een realistisch gevaar dat de zuurstof in een huis op kan raken als je onwetend bent over het onderwerp. Het vervelende van zuurstofgebrek is dat je er sloom en slaperig van wordt en zonder het probleem te herkennen naar bed kan gaan. De kans lijkt me klein, maar het drama wordt er niet minder van als het eens mis gaat.

Als Antoine die stekker er 10 jaar geleden uitgetrokken heeft, en nu nog steeds leeft, lijkt het probleem me niet zo erg als het -opgeklopt- lijkt.
En als er eens wat is: 'een beetje verlies is er altijd'.
Het is goed de eigen nietigheid/onbeduidendheid in het universum onder ogen te zien. O-)

Op 5 oktober 2022 14:24:30 schreef bprosman:
Het is afzuiging geen beluchting.

Als er geen lek-lucht naar binnen komt, zal er van die afzuiging toch niet veel terechtkomen; of kan zo'n ventilatiesysteem vacuum trekken in je woning??

Sine

Moderator

Op 5 oktober 2022 14:24:30 schreef bprosman:
[...]
Zo'n centrale afzuiging zuigt alleen lucht aan uit het toilet, douche en keuken en blaast dat rechtstreeks naar buiten. Dus "verse lucht" binnenlaten zul je toch op een andere manier moeten doen, bijvoorbeeld ventilatiestand van de ramen oid.
Het is afzuiging geen beluchting.

Klopt, daarom zijn de huizen met mechanische ventilatie ook niet zelden voorzien van ramen met "duco's" (ventilatieroosters)

Zelfs met mechanische ventilatie op standje 'erg laag' komt en de roosters open (en geen of amper wind) gaat het CO2 gehalte hard richting de 2000ppm als ik alleen in de woonkamer zit.
Laat staan wat er gebeurt als je de halve kamer vol met bezoek hebt.

Tegenwoordig schop ik (automatisch) de ventilatie een standje hoger bij 800ppm, en nog een tik hoger bij 1000ppm.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 5 oktober 2022 14:50:58 (12%)