Schakelvoedingen hebben meestal een redelijk laag eigen verbruik, afhankelijk van de grootte vaak minder dan een Watt. Als de ontwerper zijn best doet kan dat in de milli-Watts zijn. Ik heb hier een oude Nokia lader met 40mW rustgebruik, meestal is het voor deze klasse iets van 100mW. De wat grotere fabrikanten staat het rustverbruik vaak wel in de datasheet. Als je specifiek zoekt naar laag rustgebruik zou ik die er zeker bij pakken en als het er niet in staat er van uit gaan dat die voeding niet heel efficiënt is bij lage belasting. Soms kan het zinvol zijn om een kleine stand-by voeding te implementeren en de "grote" voeding van het apparaat pas in te schakelen zodra die nodig is.
Op 4 oktober 2022 13:13:17 schreef Antoine:
Is er eigenlijk een reden waarom dat ding überhaupt aan moet staan. Toen ik hier ruim 10 jaar geleden kwam wonen heb ik als eerste werk de stekker van dat ding eruit getrokken en die is er nooit meer terug in gegaan. Oprechte vraag trouwens.
Ik was er niet toen de regel werd geïntroduceerd, maar het lijkt me een realistisch gevaar dat de zuurstof in een huis op kan raken als je onwetend bent over het onderwerp. Het vervelende van zuurstofgebrek is dat je er sloom en slaperig van wordt en zonder het probleem te herkennen naar bed kan gaan. De kans lijkt me klein, maar het drama wordt er niet minder van als het eens mis gaat. Ik zie dit voornamelijk mis gaan als het mensen betreft zoals vluchtelingen die nog nooit een Vinexwoning hebben gezien, dan krijg je makkelijk Schiphol-brand-achtige taferelen.
Op 4 oktober 2022 17:36:01 schreef RAAF12:
Behalve dat zuurstofrijke lucht beter is voor mens en dier willen ook wel schimmelplekken op muren en plafond groeien. Soms zelfs echte paddenstoelen.
Schimmels groeien niet wegens zuurstofgebrek, maar door vocht, daarom staat het bos er in de herfst ook vol mee. Luchtvochtigheid kan je apart wat aan doen.
Er is geen ingebouwde mechanische ventilatie in mijn huis, maar om te verhinderen dat ik op koude dagen tijdens of na het douchen of koken het raam open moet zetten heb ik een adsorptieluchtontvochtiger gekocht:
Meaco DD8L-ION
Het apparaat werkt met een zeoliet om vocht uit de lucht te onttrekken, en werkt daarom ook als de temperatuur laag is. Ik ben er best tevreden over en is voornamelijk nuttig als de luchtvochtigheid buiten hoog is en het ventileren met buitenlucht sowieso minder effectief is. Als je de hoeveelheid benodigde ventilatie wil verminderen is dit misschien een handig idee. Hij gebruikt 300 tot 600W afhankelijk van de stand, dus het bespaart je alleen als je anders op koude dagen tegen vocht moet ventileren. Er zit een ionen generator in dit model die best aardig tegen geurtjes lijkt te werken, maar dat kan 'confirmation bias' zijn.
Er is een analyse van dit model door bigclive (die me geïnspireerd heeft tot de aankoop ervan): A look inside a desiccant dehumidifier.