pulse deler

ik zoek een schema, zo minimalistisch mogelijk om een 2deler te maken voor pulsen van 5V.

met minimalistisch bedoel ik dan dat het in een kabel verwerkt moet worden en geen kastje.
ik dacht al om een arduino chip zonder print te gaan gebruiken, maar volgens mij moet het met oudere electronica ook lukken. dan wel een courante IC die de komende 10jaar niet obsolete gaat worden en iets dat in een hoog storingsgebied kan werken (electromotor, ledverlichting... die kunnen storen.

heb hier al gezocht op het forum, maar de linken en fotos die daar gebruikt werden zijn 'verdwenen'

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om iets in de auto te bedriegen? ;)

Over welke frequenties gaat het? (van...tot)
Is er voeding, of moet die ook van de pulsen gemaakt worden? Hoeveel kan zo'n puls leveren dan?

De klassieke tweedeler met twee transistortjes (zie hieronder) is hier misschien wat. Die hoeft ook niet groot te zijn.
In dit voorbeeld is C 1 nF, en wordt er gedeeld van 10 naar 5 kHz. Bij heel andere frequenties pas je de condensator aan, maar het frequentiebereik is redelijk breed: ca. 35 op 1 in dit geval.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een arduino is wel een overkill. Je kan het gewoon met een d-flipflop doen.

Deze, TC7WH74FK, is zelfs heel klein en makkelijk in een kabel of connector weg te moffelen. Het is wel prielwerk.

Datasheet met de aansluiting vind je bv bij digikey.

https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Toshiba%20PDFs/TC7WH74FK,F…

[Bericht gewijzigd door depeet op dinsdag 4 oktober 2022 14:42:26 (36%)

Depeet

Op 4 oktober 2022 14:14:06 schreef Frederick E. Terman:
Om iets in de auto te bedriegen? ;)

Over welke frequenties gaat het? (van...tot)
Is er voeding, of moet die ook van de pulsen gemaakt worden? Hoeveel kan zo'n puls leveren dan?

De klassieke tweedeler met twee transistortjes (zie hieronder) is hier misschien wat. Die hoeft ook niet groot te zijn.
In dit voorbeeld is C 1 nF, en wordt er gedeeld van 10 naar 5 kHz. Bij heel andere frequenties pas je de condensator aan, maar het frequentiebereik is redelijk breed: ca. 35 op 1 in dit geval.

1-400hz ongeveer. voeding is 5V die al op de kabel zit. signaal komt van hall sensor af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Check. Voor de torrenschakeling is 400 op 1 wel heel breed. Dan is de Dflipper waarschijnlijk handiger om aan de gang te krijgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

De CD4013. Kan direct op 12v en is er in TSSOP14...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 4 oktober 2022 14:45:09 schreef Arco:
De CD4013. Kan direct op 12v en is er in TSSOP14...

CD4013 in SOP14 is ook lekker klein.
HEF4013 kan natuurlijk ook, de HEF heeft een schmitt-trigger ingang (een CD4013 niet)

Arco

Special Member

Als 't maar geen 74HC(T)4013 is; die ploft op 12 volt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Beste mensen, LEZEN.
Er is een 5V voeding in de kabel aanwezig...

Die TC7WH74FK heeft geen schmitt-trigger input, de datasheet meldt 20ns/V minimum als stijg/daaltijd bij 5V. Dat kan wel eens een probleem worden.

Misschien is een schmitt-trigger te simuleren met twee weerstandjes: de niet-Q uitgang terugkoppelen naar de clock input via een hoogohmige weerstand en het ingangssignaal aanbieden via een (in verhouding) laagohmige.
Een en ander hangt wel af van de signaalbron, met een open collector gaat het minder makkelijk werken dan een push-pull output...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 4 oktober 2022 14:34:52 schreef fcapri:
....signaal komt van hall sensor af

Is dat een open collector uitgang?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

...en nou díe in een single gate variant...

Alleen: de SOT uitvoering (DYY) is bijna 4x zo groot als de TC7WH74FK en de TSSOP uitvoering (PW) bijna 8x. Dat ga je niet makkelijk in een kabel wegmoffelen...
OKok, de WQFN uitvoering slechts marginaal groter.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 4 oktober 2022 20:28:48 schreef fatbeard:
...en nou díe in een single gate variant...

Alleen: de SOT uitvoering (DYY) is bijna 4x zo groot als de TC7WH74FK en de TSSOP uitvoering (PW) bijna 8x. Dat ga je niet makkelijk in een kabel wegmoffelen...
OKok, de WQFN uitvoering slechts marginaal groter.

Je kan wel een minuscuul klein IC-tje van 3x4mm nemen maar je zal de bedrading toch op een printje oid moeten solderen.
Een wat groter IC haalt dan niet veel meer uit...

een DIL IC lijkt me het meest logisch in die omgeving.

als je het discreet zou willen doen ( door heimwee bvb :-) ) dit topic ging erover:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/156090/2

Maar kris, hij heeft verduidelijkt dat het hem gaat om "compact" omdat het in een kabel verwerkt moet worden. En niet om de sport om het discreet te doen. Die 2 of 4 torren met ondersteunende weerstanden zijn al snel groter dan een DIL14. Als je een DIL14 voetje neemt en dan op de onderkant gewoon ontkoppel-C en in- en uitgaande draad soldeert ben je er zo'n beetje. Chippie er in, testen. Alles OK? Dan wat hotglue rond de chip leggen, krimpkous er overheen en even met de hete lucht er langs totdat de hotglue er uitkomt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 oktober 2022 15:46:56 schreef fatbeard:
Beste mensen, LEZEN.
Er is een 5V voeding in de kabel aanwezig...

Die TC7WH74FK heeft geen schmitt-trigger input, de datasheet meldt 20ns/V minimum als stijg/daaltijd bij 5V. Dat kan wel eens een probleem worden.

Misschien is een schmitt-trigger te simuleren met twee weerstandjes: de niet-Q uitgang terugkoppelen naar de clock input via een hoogohmige weerstand en het ingangssignaal aanbieden via een (in verhouding) laagohmige.
Een en ander hangt wel af van de signaalbron, met een open collector gaat het minder makkelijk werken dan een push-pull output...

Het IC die ik vermelde was eerder ter illustratie om te laten zien hoe klein ze tegenwoordig kunnen zijn. Met een beetje zoeken vind je bij de elektroboer wel een d-flipflop met schnmitt-trigger ingang wat wel aan te raden is.

Depeet

ik heb alvast zo een d flip flop besteld en ga eens proberen.
het probleem dat ik eerder vermoed is dat er nu korte pulsen zijn, en door zo een flip flop te gebruiken ga je 1 lange puls en 1 korte puls maken, ik weet niet of de electronica erna daar problemen van maakt, of gewoon naar stijgende/dalende flank kijkt.

zo een dflip flop lijkt het intressantste, IC erin, capaciteitje over de vcc en klaar.
met transistoren enzo in een kabel frutten maakt grotere kans op soldeerbreuk in de toekomst.

moet er eigenlijk veel veranderd worden om het signaal weer normaal door te sturen in dat schema?
ik zou een eenvoudige manier willen dat in situatie
A de input = output
B de output de helft is van input (Dflipflop dus)

éénvoudigste lijkt dus het doorverbinden van de clock naar out maar daar zal die flipflop niet gelukkig mee zijn vermoed ik

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Om dat te bereiken moet je het originele signaal en de Q (of niet-Q) uitgang in een AND-gate stoppen en de uitgang daarvan produceert dan het originele signaal (met steeds een puls ertussenuit).

Omdat nog niet duidelijk is wat voor output de sensor heeft (open collector/drain, open emitter/source of push-pull, en of dat belangrijk is) zou het kunnen dat je er een transistor of FET achter moet zetten om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen, in dat geval heb je een NAND gate nodig.

In hett slechtste geval controleert de boordcomputer ook de pulsbreedte die mogelijk afhangt van de herhaalfrequentie. In dat geval is een kleine microcontroller de enige weg.

[edit]
Je kunt ook een AND-gate 'faken' met een diode (kathode aan uitgang flipflop) en een weerstand (origineel signaal), maar dan hangt het van de boordcomputer hardware af of het nog herkend wordt...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 6 oktober 2022 08:49:26 (12%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Volgens mij kun je ook de tweede flipflop daarvoor mis(ge)bruiken...
De /PRE en /CLR van FF2 aan het originele signaal, de D van FF2 aan de Q van FF1. Puls komt dan uit /Q van FF2...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 4 oktober 2022 14:14:06 schreef Frederick E. Terman:
Om iets in de auto te bedriegen? ;)

Iets in die richting gok ik ja, en dan zo dat het niet opvalt ... sneaky sneaky ;)

kan er weinig over zeggen, er kunnen personen meelezen hier die het beter niet weten zitten.
t zit in de grijze zone van de wet en om discussies te vermijden wil ik dit gaan toepassen. grijze zone als in: afhankelijk of je de europese wet of de belgische gaat toepassen. normaal staat europees boven nationaal en dat werd in een gelijkaardige rechtzaak ook zo gewonnen. maar wil gewoon de hele discussie met de arm der wet voorkomen hiermee. die gerechtelijke procedure loopt ook makkelijk +1jaar

Op 6 oktober 2022 09:29:29 schreef Arco:
Volgens mij kun je ook de tweede flipflop daarvoor mis(ge)bruiken...
De /PRE en /CLR van FF2 aan het originele signaal, de D van FF2 aan de Q van FF1. Puls komt dan uit /Q van FF2...

maar hoe omschakelen? zou het met 1 draad willen kunnen doen.
dacht al aan diodes. als de uitgang van de flipflop nog een signaal diode hééft, kan ik de pulsen met een zelfde signaal diode dan ook naar achter die diode brengen

die losse zwarte gekrulde draad dus

of de electronica nog happy is met 0,7V minder moet getest worden

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 6 oktober 2022 10:40:07 (34%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hier heb je wat je vraagt als je een pic kunt programmeren, output = F of F/2 in beide gevallen met behoud van de duty cycle.
Pin 3 open is Fin/2, gesloten is F = Fin.

NB. input 2 is met pullup resistor ON, dat werkt prima met een OC hall sensor

LDmicro user.

Op 6 oktober 2022 09:29:29 schreef Arco:
Volgens mij kun je ook de tweede flipflop daarvoor mis(ge)bruiken...
De /PRE en /CLR van FF2 aan het originele signaal, de D van FF2 aan de Q van FF1. Puls komt dan uit /Q van FF2...

@fcapri,
Je kan gewoon dit truukje toepassen. In de 74HCS74 die Arco een paar posts eerder voorstelt zitten twee D-flipflops. Dan ben je met één IC klaar en hoef je niet te knoeien met weerstanden en dioden.
En uiteraard, met een PIC-je gaat het ook. Dat kost ook maar één IC en hoef je geen spinnenweb van een bedrading tussen de pootjes van het IC aan te brengen.

ik heb al een IC met 2 Dflipflops besteld. zal het eens bekijken morgen hoe en waar de draadjes moeten.

programmeren van pic's kan ik niet, arduino wel maar die zijn zo groot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken