Bespaar tips.

Mechanische ventilatie hoeft niet duur te zijn in gebruik.
Vroeger had je nog van die dingen op zolder die pakweg 25 tot 40 Watt verbruikten. Ik had ook zo'n ding (bouwjaar 1990).

Een jaar geleden heb ik die vervangen door een Itho ECO met vochtsensor. Normaalverbruik is iets van 5 W en tijdens douchen of koken gaat hij automatisch naar een hogere stand.

Zoals @Sine beschrijft, moet je het belang van frisse lucht in huis niet onderschatten.
Ik schrik zelf overigens behoorlijk van de cognitieve stoornissen die volgens het diagram al bij 2500 ppm CO2 kunnen optreden...

Vervangen DOOR.
bprosman

Golden Member

Zelfs met mechanische ventilatie op standje 'erg laag' komt en de roosters open (en geen of amper wind) gaat het CO2 gehalte hard richting de 2000ppm als ik alleen in de woonkamer zit.
Laat staan wat er gebeurt als je de halve kamer vol met bezoek hebt.

510ppm zit ik hier (alleen thuis) alle ramen en deuren dicht.
Slaapkamer (Velux) staat altijd op ventilatiestand.

Vroeger had je nog van die dingen op zolder die pakweg 25 tot 40 Watt verbruikten. Ik had ook zo'n ding (bouwjaar 1990).

De mijne is zelfs nog ouder maar heb een nieuwe staan, alleen nog inbouwen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ik vind die submarine air in de tabel wel vermakelijk. Maar het is een serieus onderwerp, natuurlijk. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar zo'n metertje in de scholen zijn ze nu ook algemeen toegepast. Zit er nog verschil in de diverse meters?

Evarist

Golden Member

Mijn living is 80m². Helemaal verwarmd. Om energie te sparen heb ik een alu raam en deur laten plaatsen. Ik zit nu in een deel met 28m² met uiteraard dichtgedraaide kranen in het andere deel.

Omdat ik nu overshoot kreeg op de verwarming (er staan maar 2 radiators) heb ik de keteltemperatuur op 40° gezet.
En nu de afrekening afwachten. Ik zat aan 25.000KWh per jaar.

Ik heb een constant stroomverbruik van 100W, zonder de koelkasten. Ik ga dat ook eens aanpakken, want dat is de helft van mijn rekening.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 14:29:05 schreef RAAF12:
Wat echt veel wordt verkocht werd zijn infraroodpanelen die worden op een muur in de kamer opgehangen vaak in de buurt van de bank zodat je lekker wat stralingswarmte hebt.

Toevallig heb ik gisteren een paneel besteld om mee te gaan testen. Ik wil dit op een aan uit regeling gaan proberen. En dan de panelen aan waar je zit en de rest uit.

Nu met de nieuwe regeling van de overheid en de subsidie op energie zal de aanschaf wel weer teruglopen.

Dat kon nog wel eens mee vallen, er zijn nu al panelen die niet geleverd kunnen worden.

En een dag stoken op gas kost je gemiddeld +/- 8 Euro.
Ik wil gaan proberen om gericht te verwarmen, dus waar je zit de panelen aan en waar je niet zit de panelen uit.

Voor 8,- heb je straks +/- 20kWh aan stroom, ik wil gaan kijken of het mogelijk is om daar onder te blijven met gericht verwarmen met infrarood.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2022 14:35:40 schreef Hubie:
@RAAF12,Ter info: https://www.youtube.com/watch?v=buD890v39uA&t=9s

Dat is verhelderend en ze kunnen idd ook aan het plafond bevestigd worden. Ik zag ze vooral aan de wand in de buurt van de TV zithoek-bank. Vaak een duizend watter!

Ik heb voor mijn slaapkamer een oude Infraphil lamp gekocht. Die komt boven mijn computerwerkplek te hangen.
Beetje maf, want die dingen produceren een boel zichtbaar rood licht. Maar voor mij is dit een eerste proef om te zien of straalverwarming voor mij nuttig is.
Voorlopig is dat een voorzichtig 'ja'. Het moeilijke is om de bundel precies op de plek te krijgen waar ik zit, zonder dat iets schaduw veroorzaakt.

Infraroodstraalpanelen zijn een mogelijke volgende stap, met als voordeel en nadeel dat die waarschijnlijk een bredere afstraling hebben. Dus er straalt een boel naast je.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 17:59:46 schreef Ledlover:
Infraroodstraalpanelen zijn een mogelijke volgende stap, met als voordeel en nadeel dat die waarschijnlijk een bredere afstraling hebben. Dus er straalt een boel naast je.

Maar die verwarmen ook weer de objecten die in de buurt staan en die stralen ook weer warmte af.

Wij zijn in een showroom geweest voor ir-panelen, je weet werkelijk niet wat je mee maakt. Die dingen stralen al in een paar seconden en dat voelt direct behaaglijk, als of je in de zon zit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat gevoel ken ik van m'n infraphil. Zeker lekker.

Ik overwoog eerst om een 1kW badkamerstraler te nemen, maar die 1kW is veel teveel.
Maar we gaan het meemaken als het echt wat kouder wordt. Voorlopig heb ik het ook zonder bijverwarming nog warm zat. Zeker met m'n laptop op schoot :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
JoWi

Special Member

Op 5 oktober 2022 18:20:57 schreef Lambiek:
[...]
...
Wij zijn in een showroom geweest voor ir-panelen, je weet werkelijk niet wat je mee maakt. Die dingen stralen al in een paar seconden en dat voelt direct behaaglijk, als of je in de zon zit. :)

Kan ik bevestigen, een 2kW radiator op de zolder (werk/hobby ruimte) vervangen door een 300 Watt paneel naast me en een 100 Watt paneel onder het bureau geplakt. Vaak te comfortabel, maar het type wat ik heb schijnt niet dimbaar te zijn.

Ignorance is bliss
Sine

Moderator

Op 5 oktober 2022 16:35:17 schreef RAAF12:
Ik vind die submarine air in de tabel wel vermakelijk. Maar het is een serieus onderwerp, natuurlijk. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar zo'n metertje in de scholen zijn ze nu ook algemeen toegepast. Zit er nog verschil in de diverse meters?

Ja, zeker de meters die claimen dat ze 'alles' kunnen meten doen eigenlijk maar wat.
Eigenlijk wil je een NDIR sensor hebben, en daar zijn er veel van in omloop.

De truc van al die dingen is eigenlijk niet langdurig met batterij kunt voeden, dus alles wat dat claimt is geen NDIR-sensor.

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 18:31:22 schreef JoWi:
Vaak te comfortabel, maar het type wat ik heb schijnt niet dimbaar te zijn.

Hoe zet je het paneel aan, met een schakelaar? Of anders?

Of zit er een thermosstaat op?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 5 oktober 2022 15:40:55 schreef Boudie:
Mechanische ventilatie hoeft niet duur te zijn in gebruik.
Vroeger had je nog van die dingen op zolder die pakweg 25 tot 40 Watt verbruikten. Ik had ook zo'n ding (bouwjaar 1990).

Het probleem is wat mij betreft niet het verbruik van de afzuiging zelf, maar van de warmte die je daarmee dumpt. Het kost meestal meer energie om de hoeveelheid verplaatste lucht te verwarmen naar een behagelijke temperatuur.

Een jaar geleden heb ik die vervangen door een Itho ECO met vochtsensor. Normaalverbruik is iets van 5 W en tijdens douchen of koken gaat hij automatisch naar een hogere stand.

Zoals @Sine beschrijft, moet je het belang van frisse lucht in huis niet onderschatten.
Ik schrik zelf overigens behoorlijk van de cognitieve stoornissen die volgens het diagram al bij 2500 ppm CO2 kunnen optreden...

Ja dat verbaast me ook, ik dacht dat het probleem in zuurstofconcentratie zou zitten... 8)7 Je zou denken dat je in normale omstandigheden makkelijk aan zo een concentratie (0,25%) CO2 komt. Dat heeft me wel even aan het denken gezet, want dat zou mijn filosofie van verwarmen en ventileren wel doorkruisen. Misschien toch eens kijken naar zo een NDIR sensor (waar ik ook nog niet van had gehoord) voor de Arduino om een iets slimmer systeem mee te ontwerpen.

RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2022 18:48:33 schreef Sine:
[...]

Ja, zeker de meters die claimen dat ze 'alles' kunnen meten doen eigenlijk maar wat.
Eigenlijk wil je een NDIR sensor hebben, en daar zijn er veel van in omloop.

De truc van al die dingen is eigenlijk niet langdurig met batterij kunt voeden, dus alles wat dat claimt is geen NDIR-sensor.

Dan wil ik wel een echte met een NDIR sensor. Zoiets bijv? https://www.bol.com/nl/nl/p/lusq-co2-meter-met-ndir-sensor-luchtkwalit…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 5 oktober 2022 19:59:58 (23%)

Sine

Moderator

@raaf, die ken ik toevallig (hebben we op het werk) en is prul.

JoWi

Special Member

Op 5 oktober 2022 19:00:08 schreef Lambiek:
[...]
Hoe zet je het paneel aan, met een schakelaar? Of anders?

Yep, met een schakelaar aan de zijkant van het paneel. Geen thermostaat, dus aan of uit.
Paneel hangt er al wel een aantal jaar, er zullen vast wel nieuwe modellen zijn maar bij is bij deze verteld dat phase-aansnijding (dimmen) niet gewenst was.

Ignorance is bliss

Op 30 september 2022 19:42:37 schreef Overlander:
Beste allen,

NU ik een beetje grappig bezig ben vroeg ik mij af of er nog meer leuke project zijn voor stroom/gas besparing. Zo gebruik ik geen diepvries meer omdat ik alleen ben en de winkel 7/14 open is. Heb ik uiteraard alles in led en de basis folie en een zooi EPS waar kon, en heb ik de verwarming gewoon goed afgesteld en doe hem tijdig uit.

1.Radiator is domweg adapter, temperatuur module en 10x een fan.

2.Plafondventilator waarbij de bladen andersom gemonteerd kunnen worden (althans.. anders moet ik hem aanpassen) en dan een Bi-metaal vanaf 25 graden.

3.... weten jullie nog leuke elektronica projecten? Iets wat handig is of gewoon leuk om te doen wat nut heeft? Wellicht zelf een simpel (en uiteraard goedkoop) sensor project voor 220V verlichting en dan niet iets wat direct uitspringt... Niet alles hoeft direct extreem te besparen, maar het kan ook gewoon leuk zijn om te doen.

Input is welkom met creatieve gedachten.

Besparen in de ze absurde tijden waarbij je steeds meer betaalt met minder verbruik? Nou, een batterijpack van 675kWh kopen. 2 tot 3 uur in het station gaan zitten met de batterijpack in een stopcontact geplugd. Eens vol, weer naar huis en je hebt ongeveer 10 uur gratis elektriciteit om je laptop te voeden. ;)
Ik rij al 2 jaar niet meer met het openbaar vervoer maar betaal er wel veel voor via mijn belastingen. Zo verdien ik toch weer iets terug.

Depeet
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2022 20:12:48 schreef JoWi:
[...]Yep, met een schakelaar aan de zijkant van het paneel. Geen thermostaat, dus aan of uit.
Paneel hangt er al wel een aantal jaar, er zullen vast wel nieuwe modellen zijn maar bij is bij deze verteld dat phase-aansnijding (dimmen) niet gewenst was.

Dan kun je hem gewoon regelen, fase aansnijding durf ik niet te zeggen.

Maar wel op deze manier.

Tijden moet ik nog precies uitzoeken, maar ik ga het op deze manier doen. Programma maken en dan via een solid state relais aansturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2022 20:22:03 schreef depeet:
[...]

Besparen in de ze absurde tijden waarbij je steeds meer betaalt met minder verbruik? Nou, een batterijpack van 675kWh kopen. 2 tot 3 uur in het station gaan zitten met de batterijpack in een stopcontact geplugd. Eens vol, weer naar huis en je hebt ongeveer 10 uur gratis elektriciteit om je laptop te voeden. ;)
Ik rij al 2 jaar niet meer met het openbaar vervoer maar betaal er wel veel voor via mijn belastingen. Zo verdien ik toch weer iets terug.

Ik rijd geen auto, maar ik betaal met mijn belasting én gezondheid wel voor al het autovolk dat hier langs m'n huis rijdt ;)

En vergeet niet dat hoe meer mensen er met het OV gaan, hoe minder files je hebt. De treinendrama's van de afgelopen 2 jaar hebben veel mensen de auto ingejaagd en dat zie je heel goed terug in de files...

Kortom: niet zo mekkeren, als je auto rijdt moet je blij zijn dat er OV is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Hij zegt niet dat hij auto rijdt ;-) Misschien loopt hij wel en pakt hij voor ietsjes langere stukken een Felyx ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 oktober 2022 20:28:54 schreef Lambiek:
[...]
Tijden moet ik nog precies uitzoeken,

Goed idee, want nú staat er: 0,5/(0,5+1)= 25%, en 2/(2+1)= 75%. ;)

--
Voor mij zouden het de voeten zijn. Ik krijg heel gauw koude voeten. Heb ik géén koude voeten, dan heb ik het ook niet koud. Misschien kan ik tegen die tijd gewoon een elektrisch dekentje op een plaat piepschuim leggen, en dat geheel voor de bureaustoel op de grond leggen om m'n voeten op te zetten.
Het zou best 'ns kunnen dat ik dan met een paar tientallen watts al een heel eind kom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Een batterijpack van 675kWh?...stevig, geraak je dan met je oplegger tot bij het perron?

Ook als het 675Wh zou zijn heb je al een stevige baksteen in je rugzak. Dat is al meer dan een gemiddelde fietsbatterij.

Op 5 oktober 2022 20:22:03 schreef depeet:
[...]

Besparen in de ze absurde tijden waarbij je steeds meer betaalt met minder verbruik? Nou, een batterijpack van 675kWh kopen. 2 tot 3 uur in het station gaan zitten met de batterijpack in een stopcontact geplugd. Eens vol, weer naar huis en je hebt ongeveer 10 uur gratis elektriciteit om je laptop te voeden. ;)

Potjandriedubbeltjes! Dat kost mij een partij belastinggeld! Ik hoop maar dat je een Belgisch station kiest, dan heb ik er geen last van.

Op 5 oktober 2022 21:10:22 schreef Frederick E. Terman:
..Ik krijg heel gauw koude voeten. Heb ik géén koude voeten, dan heb ik het ook niet koud..

Vroeger hadden ze een stoof daarvoor. Hete kolen erin knikkeren en je kon er de hele mis mee toe.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 5 oktober 2022 21:23:40 (44%)

RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2022 20:02:26 schreef Sine:
@raaf, die ken ik toevallig (hebben we op het werk) en is prul.

Ik las net dat er veel fake CO2 sensors zijn. Op Tweakers staat er ook veel over. Ik denk dat deze wel goed is?
https://www.amazon.nl/gp/product/B08CXCHD5T/ref=ppx_od_dt_b_asin_title…

Anders moet maar eens aan een kennis die in het onderwijs zit vragen welk type ze daar in de klas hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2022 21:17:07 schreef ohm pi:
[...]Potjandriedubbeltjes! Dat kost mij een partij belastinggeld! Ik hoop maar dat je een Belgisch station kiest, dan heb ik er geen last van.[...]Vroeger hadden ze een stoof daarvoor. Hete kolen erin knikkeren en je kon er de hele mis mee toe.

Of een kruik is nog steeds overal te koop. Heet water erin en blijft urenlang warm. Heb er ervaring mee!