Dag voor de Radio Amateur Zwolle 29 Okt

bprosman

Golden Member

Nog mensen die naar Zwolle gaan morgen ? (29 Okt) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Even een de titel wat uitgebreid ;)

2 uur plus enkele rit ... nah, die sla ik even over :)

pietplof

Golden Member

festina lente
Mad_Rinus

Golden Member

Luiheid is de motor van innovatie
bprosman

Golden Member

Op 28 oktober 2022 10:03:38 schreef Sine:
Even een de titel wat uitgebreid ;)

2 uur plus enkele rit ... nah, die sla ik even over :)

1.5 Uur voor mij, ik denk er nog even over.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Zo, dat duurde lang voordat iemand dit topic startte.... :-) Dank je Bram.
Ik begon al te denken dat er helemaal geen CO belangstelling was. :-)

Ik ben er. e-ticket gekocht.

groet, Gertjan.

Ik ben er als het goed is ook :) eerste radiomarkt in een paar jaren waar ik heen ga.

Ik ga met de trein, als voorzorgsmaatregel om niet 50 kilo aan apparatuur mee naar huis te slepen :+
Tot nu toe is mijn treinrecord 35kg aan scheepsontvanger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

@ Maarten:
Ik zal een Tristar6 L3 in m'n zak stoppen, voor het geval ik je zie.

Groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik laat deze markt aan mij voorbij gaan, ik ben nog Covid vrij en wil het graag zo houden. ;)

Voor eenieder die wel gaat, veel plezier, ik hoop op goede aankopen voor jullie en natuurlijk plaatjes hiervan op CO!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ik heb inderdaad ook het covid rsio meegewogen. Binnenmarkt....

Maar het aantal besmettingen is weer aan het dalen, en toch nog laag ten opzichte van voorgaande perioden. Met een verse herhaalprik op zak durf ik het wel aan.

groet, Gertjan

TinusTech

Golden Member

Ik ga ook. Uurtje vanaf Groningen :)
PE1NQR

Tidak Ada

Golden Member

Helaas griep overgehouden in vliegbuis (negative antigeentest, ondanks verblijf in Portugal ), moet dus overslaan :'(

Blij dat ik goed geïmmuniseerd ben

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 28 oktober 2022 17:02:20 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Twee en een half uur vanuit zuidlimburg.
Is mij gezien ook de brandstofprijzen echt te ver.
Voor iedereen die wel gaat veel plezier en succes met koopjes.
gr. Winand pe1dvn

bprosman

Golden Member

Op 28 oktober 2022 11:26:23 schreef miedema:
Zo, dat duurde lang voordat iemand dit topic startte.... :-) Dank je Bram.
Ik begon al te denken dat er helemaal geen CO belangstelling was. :-)

Ik ben er. e-ticket gekocht.

groet, Gertjan.

Ook een E-ticket gekocht dus nu "moet ik wel" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 oktober 2022 12:31:59 schreef miedema:
@ Maarten:
Ik zal een Tristar6 L3 in m'n zak stoppen, voor het geval ik je zie.

Dankje!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hewlett

Honourable Member

Ik ben van de partij. Wel voormalijk actief in de lezingen, niet zo op de markt denk ik.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Nog niemand zich thuisgemeld?

Ik ben samen gereden met flash2b. Wel zo gezellig.
We waren er om 9 uur. Tot onze verbazing ging niet alleen de kassa open, maar ook meteen de zaal. we konden dus meteen doorlopen, en het was nog heerlijk rustig.

Het was ook enigzins rustig aan de verkopende kant. Een flink aantal kramen bleef de hele dag leeg... Pas om een uur of elf werd het druk. Maar toen lag de meeste buit al in de auto:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2022/IMG_5714__Buit__De_dag_voor_de_radioamateur-600pix.jpg
klik op de foto's voor grotere versies

Samen in 1 auto, dus ook gezamenlijke buit in 1 kofferbak :-).

Mijn belangrijkste score is die Agilent 34401A. Ik zocht een extra meter om mee te kunnen loggen. En de Philips man had deze staan voor een leuk prijsje. En eigenlijk is er geen lab compleet zonder een 34401A :-).

Die Basetech voeding is eigenlijk een kloon van mijn Kenwood PA18-6A voedingen. Maar dan verbeterd: deze geeft de stroominstelling op het display, bij het origineel moet je daar voor ouderwets de uitgang kortsluiten.
Ik kende deze Basetech van mijn werk mij Aspectra. Daar stond hij naast mijn Kenwood, en ben ik hem gaan waarderen.

Verder nog een mooi SMA verzwakkertje, verzilverde BNC-N verloopjes, en weer flink wat HF kastjes voor komende projectjes. (Ben ik nu voorlopig wel mee onder de pannen :-) ).

Thuisgekomen meteen die Agilent aan een 10V referentie gezet:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2022/IMG_2011__Agilent_34401A_10V_in_cal-600pix.jpg

Het display is mooi helder. Op de foto, met koude meter, staat de laatste digit 1 cijfer lager dan zou moeten. in de 10 minuten daarna liep die laatste digit nog 3 cijfers op, en staat nu dus 2 cijfers te hoog.
Ik vind het prima zo :-)

Wel staat er een error in beeld. De meter lijkt verder prima te werken, dus daar moet ik nog induiken...

Natuurlijk ook met allerlei CO'ers gepraat: naast flash2b onder andere ook met bprosman, Piet Plof, 575 en Maarten Bakker.

groet, Gertjan.

Het was inderdaad vrij leeg qua stands. Dat viel me eerst tegen, maar desondanks was er nog genoeg te vinden om mijn rugzakken bijna helemaal te vullen.
Het enige wat ik zocht maar niet vond, was radioapparatuur uit de jaren 1910. Ik zou graag een WO1 kristalontvanger en vonkzender set willen. Maar dat is dan ook wel erg zeldzaam.
Kortom, ben weer voldaan thuisgekomen. De terugreis was nog een beetje spannend aangezien net voorbij mijn treinstation een ernstig ongeval op het spoor was gebeurd. De trein waar ik in zat, zou worden omgeleid naar Haarlem maar daar moest ik helemaal niet heen. Ik weet niet of ze het nog gingen omroepen, maar op station Amstel heb ik m'n eigen pad maar gezocht en alsnog een trein naar Zaandam gevonden.
Uiteindelijk 7 minuten later dan gepland thuis, niet slecht. Ook nog een stuk in de 1e klas gezeten omdat de rest vol zat en er al zoveel mensen in de gangpaden stonden, dat de conducteurs geen moeite meer doen om zich een weg er doorheen te banen :+

Mijn buit:
- Twee jaren '20 buisjes RE134 en A425 en een mooie grote spoel, om een vintage amateurzender mee te maken
- Een 725c reflex klystron omdat ie in een eurobak lag.
- Wat mooie KLEPSen
- Wat RFC'tjes
- Gratis stappenschakelaars en een LCD om wat mee te experimenteren
- 4 LED pixel displays uit eind jaren 70 ofzo om een klokje of frequentietellertje mee te maken ofzo
- MFJ antennetuner. Ik had bijna een aantal dure, luxe varco's en een rolspoel gekocht, tot ik deze zag staan. Hoe zeer ik zelfbouw spul waardeer, de MFJ was onder de streep gewoon goedkoper dan 2x hoogspanningsvarco, rolspoel, behuizing, connectoren enzovoorts...
- Een beeldbuizentester.
- Klos antennedraad.
- Ericsson koptelefoontje.
- Een simpel klokje van 'n euro dat ik volgens mij per ongeluk heb gestolen... Ik had m'n handen vol en begon dingen in m'n tas te stoppen voordat ik betaald had, en rekende alleen af wat ik toen nog in m'n handen had. Sorry verkoper, ik weet niet wie je bent maar ik ben je een euro verschuldigd!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
flash2b

Special Member

De DvdRA in Zwolle was leuk! Het was voor mij de eerste keer dat ik bij deze aanwezig was.

Om 9:10 was het nog super rustig:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20221029_091030sm.jpg

Veel kramen bleven leeg:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20221029_093648sm.jpg

Mijn nieuwe aanwinst uit de kofferbak foto (van miedema) hierboven.

Een Fluke 8920A True RMS Voltmeter:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20221029_171018sm.jpg

Het analoge metertje naast de uitlezing lijkt niet goed te werken, maar de 123.4mV 10KHz wordt iig goed gemeten. Als ik tijd heb zal ik de analoge uitlezing proberen te trouble shooten.

Verder zaten er in het zakje met onderdelen ook leuk spul (oa. relais, MKT, XLR plug) voor 50 cent ! Het zakje met 5K6 weerstanden was trouwens ook 50 cent.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20221029_172334sm.jpg

Lijstje van aankopen in totaal:

  • Koelplaat (ziver) 2x
  • Koelplaat met 3x 2N2955
  • ESD doosje met 2x IRF510 en 2x J310
  • Trafo 2x21V
  • Japanse strip tang
  • uA Meter 2x
  • Weltron Analoge Multimeter
  • Zakje met onderdelen (foto zie hierboven)
  • Zakje met 5K6 weerstanden
  • Data switch VGA in een mooi kastje
  • Fluke 8920A

Zoals op de kofferbak foto heb ik nog ander klein spul kunnen kopen waaronder nl. een analoge multimeter inclusief etui. Dit heb ik meteen maar even gefixed want er was een aansluitbus los.

Zelfde mensen gezien als miedema (exclusief Maarten Bakker) maar ook Haasje93 en Theo.

Ben benieuwd naar de andere foto's met aankopen !

Er waren weer genoeg grabbeltonnen op de markt.

Weer diverse boeken rijker en op het laatst Philips functiegenerator PM5132 gekocht.

Blijft altijd fijn om aan de knoppen van analoog spul te draaien.

Voorraden torretjes, diodes en elco's weer op pijl gebracht.

This is the world we know best, the world of madness
bprosman

Golden Member

Vandaag ook het ritje (2x133Km) toch maar gemaakt was achteraf toch wel een leuk uitje.

Ook wat CO'ers tegengekomen : Flash2b , Miedema, Piet(er)Plof en neef ?
Hieronder mijn "Buit".

- Een PM2618, ben er 3 keer eerst voorbij gelopen want de kast heeft toch wel de nodige gebruikssporen, lijkt verder gewoon te werken (nog niet aan de referentie gehad). Ook de backlight doet het. Hij geeft wel LowBat aan maar dat zal vast komen dat hij de hele dag aan gestaan heeft in mijn tas.

- Een PM2524 ook die nog niet aan de referentie gehad, Ohm bereik lijkt te werken. Nog een tientje van de vraagprijs af gekregen want de schakelaars zijn ehhh ... Philips schakelaars die wel wat TLC kunnen gebruiken.
Hier op CO al gevonden om daar een PT100 temp meter van te maken :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/106425

- Een Rodnay Zaks (wie kent m niet) boek, stond niet op mijn "shortlist" maar voor een Euro kon ik het toch niet laten liggen

- Japans draadstrippertje, dankzij Flash2B die er (goed gedacht :) ) ook een voor mij meebracht.

- Een handvol schakelaars met een echte stevige "Klik" voor mijn Proxxon MF70 CNC handbediening

- Een doosje "Buzzers" (12V)

- 3 ringkernen voor mijn buurman voor zijn "netsnoer experimenten"

- Een doosje spoelen, welke waarde weet ik niet, wat ik er mee moet ook nog niet, spoelen blijven bij mij ook gewoon magische dingen die ik (net als analoge techniek) niet snap, zal wel aan de (mijn) iQ-waarde liggen :+

Toen ik thuis kwam lagen er nog 2 Marktplaats aankopen, een Cyclone FPGA bordje en 2 boeken.

Mochten er mensen TLC tips hebben voor de Philips schakelaars, ik houd me aanbevolen , laat de "Contactspray discussie" maar weer beginnen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ha, ik heb er vanaf een uur of tien tot tegen sluiting rondgehobbeld, Frits FRI gesproken en nog een bubs mensen, kan me geen CO'rs herinneren.
Aanschaf was minimaal ivm beperkte ruimte hedenmoment...

Ik was met Aris, onze voorzitter vd club van de afgelopen 41 jaar mee.
Club bestaat 41 jaar, en nog nooit een andere voorzitter gehad...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen