NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

maartenbakker

Golden Member

Het punt is dat het een verkeerde methode is om aan beginners te leren als panacé.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Dat ben ik met Maarten eens.

Je kunt natuurlijk obv kennis en ervaring, analyse van de fout, het schema en het ontwerp en metingen vaststellen dat een bepaald onderdeel defect is en vervangen moet worden. Als blijkt dat je heel veel defecte apparaten ter reparatie krijgt die voldoen aan de symptomen van deze fout, dan is het natuurlijk wel zo efficient om niet bij elk apparaat de complete analyse en metingen te gaan herhalen om vast te stellen of de betreffende fout ook in dat apparaat zit. Je kunt dan beter gewoon maar vervangen en daarna met een test valideren dat het defect is opgelost door het vervangen van het onderdeel. In die situatie zit er wel degelijk een analyse achter, en zou je bij elk defect apparaat ook moeten vaststellen of het voldoet aan de symptomen van dit defect. Er zou ook iets anders aan de hand kunnen zijn, veroorzaakt door een een andere storing.

Bovenstaande is natuurlijk niet vergelijkbaar met iemand die een defect apparaat heeft, zelf geen analyse of metingen doet, maar iets vervangt "omdat iedereen dat doet", "het internet/youtube zegt dat je dit moet vervangen". Zonder zelf enig idee te hebben over de mogelijke oorzaak van de storing en de invloed van bepaalde handelingen daarop.

Bovenstaande zijn natuurlijk de uitersten, in de praktijk zal het een afweging zijn tussen kosten en uren (wat bij professionele reparaties ook kosten zijn). Je kunt uren gaan meten om vast te stellen dat onderdeel X op print Y defect is. Of print Y vervangen en kijken of het probleem "opgelost" is. Een en ander afhankelijk van de kosten van onderdeel X, print Y en het uurloon van degene die zou moeten gaan meten of vervangen.

Ik zou niet willen beweren dat mensen die (de meest verdachte) onderdelen vervangen om te kijken of dat het probleem oplost prutsers zijn. Alleen maar als het lukrake pogingen zijn, die niet getuigen van enig inzicht in het apparaat, de storing en de slagingskans van de reparatiepogingen. :+

Heren, inmiddels een heel stuk verder maar ik heb jullie hulp nodig.
Kort en goed, de elco's van 10000uF van Mouser zijn raar. Ik mis de min kant, en ze zijn groot. Maar het ergste is de onderkant, met 5 poten. Op geen enkele manier kan ik er chocola van maken welke poten ik moet gebruiken.

Ik stuur wat foto's mee. Je zou verwachten een min een een plus, maar ik meet geen nul ohm tussen diverse poten. En er zijn er wel 5. Ze zijn genummerd.

Ook vond ik in het datasheet geen hint. Ik ga nog bellen maar misschien heeft een van jullie met een dergelijke bijl gehakt. De printplaat kan volgens mij ook niets met de uitlijning van de poten.

Is dit een bipolaire elco?

Datasheet: https://nl.mouser.com/datasheet/2/212/KEM_A4046_ALP_T22_23-1101143.pdf

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op zondag 6 november 2022 17:43:19 (16%)

Arco

Special Member

Vreemde pin-out...
Waarschijnlijk zitten 1,2,3 en 4 aan elkaar (kun je met een multimeter doorpiepen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat toch gewoon in de datasheet?

Zo te zien een min aansluiting en vier plussen.

je kunt het vaak ook gewoon meten. Met de ohmmeter kijken welke pennen bij elkaar horen en met de voltmeter kijken welke een kleine positieve spanning heeft. Zo'n elco is ook een soort van accu en geeft zelf vaak ook een kleine positieve spanning. Maar dit hoeft niet altijd meetbaar te zijn. Zekerheid haal je uit de datasheet en deze test kun je als controle gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 6 november 2022 18:07:11 (65%)

maartenbakker

Golden Member

Je hebt geen datasheet of meter nodig. De opdruk op de huls zegt -NEG 1POS, zo te zien. Dus op de pen waar een - in geslagen staat sluit je de - aan en op de pen waar een 1 in geslagen staat sluit je de + aan. Of hij fatsoenlijk op de print past, is de volgende vraag.

De pennen 2, 3 en 4 zijn waarschijnlijk nergens mee verbonden, maar ik durf niets over de isolatie te zeggen, dus het is het beste om ze ook nergens mee te verbinden. Alleen als mechanische steun gebruiken dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 6 november 2022 18:10:17 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Er staat alleen een 'min' bij, verder niets... ;)
Het is aannemelijk dat de overige pinnen de ' + ' voeren, maar het was wel zo netjes geweest om dat ook te vermelden. (daar is een datasheet toch voor?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die datasheet is inderdaad onduidelijk maar de elco zelf is duidelijk genoeg dat ik het in eerste instantie niet in de datasheet was gaan proberen te zoeken ;-) Alle pennen zijn van een netjes ingeslagen nummer voorzien en de betekenis van het nummer staat tussen de normale opdruk op de huls. Philips deed dat vroeger met een vierkantje, rondje, driehoekje etc.

Overigens is het heel zeldzaam om een elco met een - en 4 plussen aan te treffen. Als de pennen niet voorzien zijn voor een eigen functie (zoals hier dus wel) is het gebruikelijk dat de pennen rondom met het huis (in dat geval de -) verbonden zijn en de pen in het midden met de +.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De - is de min, en de 1 is de plus. Of de capaciteit. De rest is niet verbonden. Waar dat allemaal staat mag Joost weten.
Anyway, deze wonderlijke pinplaatsing gaat niet werken.
KEMET heeft een condensator die ik wil. de ALF80C103EJ100.

Maar waar koop je die? Ik heb even snel Digikey en Farnell geprobeerd, maar helaas. En geen Nederlandse distributeur.

Ik kan een stapje terug doen en bij Mouser een 2 potig type kopen van helaas 85 graden.

fred101

Golden Member

Op zijn kop monteren en dan draden trekken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 november 2022 21:04:40 schreef fred101:
Op zijn kop monteren en dan draden trekken.

Jottem! 8)7 wat zal die vriend trots op me zijn!
Nee hoor, er gaat een net elco'tje in.

Als iemand een projectje wil doen met deze elco's, ze gaan de verkoop in. Ik ga andere kopen dan deze gefotografeerde KEMET. 4 stuks 10000uF 100 volt.

Anoniem

Op 6 november 2022 17:41:23 schreef Nikolai Tesla:
Heren, inmiddels een heel stuk verder maar ik heb jullie hulp nodig.

idd een heel stuk verder, , je hebt de verkeerde elco's besteld

Kort en goed, de elco's van 10000uF van Mouser zijn raar. Ik mis de min kant, en ze zijn groot. Maar het ergste is de onderkant, met 5 poten. Op geen enkele manier kan ik er chocola van maken welke poten ik moet gebruiken.

Iemand als jij met jaren ervaring in elektronica zal meteen snappen als er op de behuizing staat -neg dat dat de minpool is. En 1pos zal dan de + pool zijn. Die symbooltjes staan netjes in de pennen gedrukt.

Is dit een bipolaire elco?

Als er een plus en een min is? Wat dacht je zelf? Natuurlijk niet.

Je bent er bijna. Nu nog de juiste condensatoren bestellen die netjes op de print passen en hopen dat dit de oorzaak van de defecte zekering was.
En hopla, weer een tevreden klant. Maar ik vrees ervoor.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 november 2022 20:52:47 schreef Nikolai Tesla:
De - is de min, en de 1 is de plus. Of de capaciteit. De rest is niet verbonden. Waar dat allemaal staat mag Joost weten.

Nogmaals: Het staat letterlijk op de elco: -NEG 1POS.

Mee eens dat deze niet geschikt zijn om netjes te monteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Voor Tesla: pos is de afkorting van positive, dus de + aansluiting (pin 1) en neg is de afkorting negative dus de - aansluiting.

De andere aansluitingen zorgen ervoor dat de elco stevig op zijn plaats blijft staan.

Semtexx

Golden Member

Als ik de foto's van de print bekijk, zie ik verschillende (deels dichtgesoldeerde) gaatjes zitten voor verschillende rastermaten snap-in condensatoren. Dat maakt je leven al wat makkelijker. Kennelijk had NAD destijds meerdere opties voor leveranciers van condensatoren.

Maak er niet een té exacte wetenschap van! Als je het niet kan krijgen, moet je een beetje creatief worden. Als het qua diameter op de plek past, krijg je het heus passend. De hoogte is bij mijn herinnering bij de 272/372 het probleem niet.

Koop een 2-polige snap-in condensator die zo goed als het kan aan het signalement voldoet. Desnoods boor je (een) extra gaatje(s) op de print, en krats je de lak aan de onderkant van de print met een glasvezelpen zuiver, zodat je erop kan solderen. Beetje lijm eronder zodat het geheel niet loswiebelt, en klaar.

fred101

Golden Member

Niks mis met gaatjes boren of dik genoeg draad gebruiken en op zijn kop montage bij niet-smps. Dat heb ik zo vaak gedaan bij oude meetapparatuur waar gewoon geen elco met juiste pinout voor is.
Ik zou het niet doen bij een SMPS maar dit is een versterker, geen 8,5 digit meter en zelfs daar maakt het niks uit bij een trafo voeding. Zeg gewoon dat de electronen zo meer vrijheid hebben wat een breder geluidsbeeld geeft :+

Zolang het maar de juiste qua rimpelstroom is. Nadeel van 105 elcos ipv de (ik denk) standaard 85 graden is dat de ESR waarschijnlijk lager is. Meet dan na of de boel niet gaat staan gillen. Dat heb ik 2x meegemaakt, dat kun je dan oplossen met een los serie weerstandje. ;) En check of de inrush niet te hoog wordt voor de trafo, diodes, schakelaar en meterkast zekering.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Zelfs 'recappen' blijkt voor sommige naar eigen zeggen 'ervaren elektronici' zoals Nicolai, niet vlekkeloos te verlopen.
En dan maar hopen dat de fout opgelost is daarmee.
En de boer, hij ploegde voort....Arme klant.

Op 8 november 2022 11:46:09 schreef grotedikken:
Zelfs 'recappen' blijkt voor sommige naar eigen zeggen 'ervaren elektronici' zoals Nicolai, niet vlekkeloos te verlopen.
En dan maar hopen dat de fout opgelost is daarmee.
En de boer, hij ploegde voort....Arme klant.

Ik heb al vaak gezegd, dat zonder meer recappen een zinloze bezigheid is. Blijkt ook nu weer. Defekte toestellen worden er heel dikwijls niet beter van. Verder heb ik ook nooit een bijdrage op CO gezien, waar een recapper specificatiemetingen liet zien van de toestand voor de recap en erna.
Lees het goed, ik zeg niet dat condensatoren het eeuwige leven hebben en nooit aan vervanging toe zijn.

Anoniem

Nuja, blijkt nog niet. Een doorgeslagen elco is niet geheel onmogelijk. Maar niet de meest waarschijnlijke oorzaak.

Even wachten, totdat de nieuwe condensator gemonteerd is of de kortsluiting daarmee opgelost is. Maar zelfs dat lijkt niet zonder hindernissen te verlopen.
Het feit dat Nicolai de condensator zomaar vervangt op aanraden van een wazige website en niet door eigen meting/vaststelling van een kortsluiting, duidt wel op goktronica, met sterk beperkte kans op suc6.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 8 november 2022 12:09:57 (27%)

mel

Golden Member

Het enige apparaat waar ik ongezien de elco.s van vervang is een tapedeck van revox.Die witte elko,s gaan vaak in sluiting. Als het ding toch open is, vervang ik ze door nieuwe. dit zijn er niet zo veel , en het is preventief.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Op 8 november 2022 11:59:42 schreef grotedikken:
Nuja, blijkt nog niet. Een doorgeslagen elco is niet geheel onmogelijk. Maar niet de meest waarschijnlijke oorzaak.

Even wachten, totdat de nieuwe condensator gemonteerd is of de kortsluiting daarmee opgelost is. Maar zelfs dat lijkt niet zonder hindernissen te verlopen.
Het feit dat Nicolai de condensator zomaar vervangt op aanraden van een wazige website en niet door eigen meting/vaststelling van een kortsluiting, duidt wel op goktronica, met sterk beperkte kans op suc6.

Voordat we deze discussie weer aanzwengelen stel ik voor het topic waarin je post daadwerkelijk even door te lezen:

Op 8 oktober 2022 10:06:49 schreef Nikolai Tesla:
Er is een smoking gun: een van de 10.000uF elco's heeft volledige sluiting.
Ook de ESR van de 2e is met 2.3ohm hoog.
Ik moet de mainboard uitmonteren voor de andere 2, maar ik wou u dit nieuws niet onthouden.
Voor uw geruststelling: Ik zal uit interesse iedere elco uitmonteren en meten, en vervangen.

Even wachten, totdat de nieuwe condensator gemonteerd is

Om de rest van de versterker te testen, was het alleen los solderen van het kortgesloten exemplaar ook genoeg geweest

Anoniem

Met andere woorden, de TS gaat met zn 30jaar ervaring in elektronicareparaties toch wel erg stuntelig te werk, als dat mag gezegd worden tenminste...

Henk H.

Golden Member

Op 9 november 2022 11:11:15 schreef grotedikken: als dat mag gezegd worden tenminste...

Nou, liever niet!

Eerlijk gezegd zie ik 0,0 toegevoegde waarde van dit soort "beste stuurlui aan de wal" opmerkingen/observaties. Houd je gewoon stil als je geen inhoudelijke en/of opbouwende aanvullingen hebt.

Wat je een topicstarter kunt geven is slechts advies, doet hij/zij er niets mee dan is dat zijn/haar keuze maar meer kun je er als omstander ook niet aan doen. Denk je dat je advies parels voor de zwijnen zijn, zeg dan gewoon niets en negeer de discussie.

Niemand zit te wachten op zure observaties van mensen die het beter denken te weten, en dit soort opmerkingen komt de sfeer op CO niet ten goede. Kan me levendig voorstellen dat mensen zich wel twee keer bedenken voor ze nog een discussie starten, en bij een uitgestorven CO is niemand gebaat.