NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

Henk, je haalt de woorden uit mijn mond. Ik wou wachten tot het karwei klaar was, en dan een dergelijk bericht als het jouwe plaatsen. Het enige wat grotedikken voor verwijt kan hebben is dat ik niet tot in de haarvaten van de technical specs van de condensator heb gekeken hoe de bepinning was. Heb ik ook nooit van mijn leven hoeven doen. Maar hij heeft nu zijn casus belli en is paginas lang aan het haarkloven wat een technische sukkel ik wel niet zal zijn. Ook het woord recappen bevalt hem niet. Dan sla je dergelijke artikelen over, klaar. Ik heb ook het gevoel dat als een vrouw ons leest en bijvoorbeeld haar stofzuiger wil maken, dat ze zich wel tien keer bedenkt, met zo'n zuurpruim, om wat te komen vragen.
Mijn verzoek: heb je niets constructiefs bij te dragen, blijf dan weg. Dat mag ook een forumregel worden, maar daar moeten de moderators maar over beslissen.

Op 9 november 2022 11:37:53 schreef Nikolai Tesla:
Henk, je haalt de woorden uit mijn mond. Ik wou wachten tot het karwei klaar was, en dan een dergelijk bericht als het jouwe plaatsen. Het enige wat grotedikken voor verwijt kan hebben is dat ik niet tot in de haarvaten van de technical specs van de condensator heb gekeken hoe de bepinning was. Heb ik ook nooit van mijn leven hoeven doen. Maar hij heeft nu zijn casus belli en is paginas lang aan het haarkloven wat een technische sukkel ik wel niet zal zijn. Ook het woord recappen bevalt hem niet. Dan sla je dergelijke artikelen over, klaar. Ik heb ook het gevoel dat als een vrouw ons leest en bijvoorbeeld haar stofzuiger wil maken, dat ze zich wel tien keer bedenkt, met zo'n zuurpruim, om wat te komen vragen.
Mijn verzoek: heb je niets constructiefs bij te dragen, blijf dan weg. Dat mag ook een forumregel worden, maar daar moeten de moderators maar over beslissen.

Nu moet je zelf ook niet hoog van de toren blazen hoor. Je hebt kennelijk een botte sluiting in een apparaat die de zekeing doet hemelen. Vervolgens heb je met 30 jaar reparatieervaring toch nog vier dagen nodig om uit te vinden waar die sluiting zit. Ik kan me voorstellen dat veel reparateurs zich dan toch afvragen welke vaardigheden je in die dertig jaar hebt aangeleerd. Ook ik kan niet beamen dat je erg systematisch een fout op spoort.
Je ergert je aan het woord recappen. Soms is het nodig, maar het lost zeker de meeste fouten niet op. Er is een voordeel. Je hoeft er weinig kennis en meetinstrumenten voor te hebben en je kunt er meteen aan beginnen.
Ik blijf er bij, de verkeerde volgorde als je iets wil repareren.

Ik heb meer dingen te doen dan elektronica reparaties. Het is een hobby nu, en over mijn agenda ga ik het hier niet hebben. Fijn, dank je.
Voorts zie ik niet in dat iets wat overduidelijk is, bolle en lekkende elco's all over the place, dat ik dan die besluit te vervangen, juist omdat ik ook ingelezen heb in de materie voordat ik begon te repareren. Dat dat gelijk de oplossing voor de kortsluiting blijkt te zijn vind ik niet meer dan normaal. Er waren al sterke aanwijzingen.
Resume: jouw bedrage raakt kant nog wal. Ik ga hier ook niet meer op reageren, mijn mening is wel duidelijk nu. Of CO dit soort non discussies wil, is aan hen, ik vind het van geen waarde.

Anoniem

De door jouw als ongewenste commentaar ervaren posts komen omdat anticiperend op jouw verhaal een aantal elektronici van mening zijn dat je repair methode niet deugt en je willen helpen dat te verbeteren.

Je start met te verklaren dat je naar aanleiding van een defecte 4A zekering ergens gelezen hebt te beginnen met alle elco's te vervangen.

En nu opeens zit het ding vol met overduidelijk bolle lekkende en kortgesloten elco's 'all over the place'. Hoe geloofwaardig kom je over?

Over de kern van de zaak zwijg je als vermoord.
Is de kortsluiting weg nu je de 'defecte' elco verwijderd hebt?

Hopelijk weet je dat bij een dergelijk grote capaciteitswaarde waar je een ohmmeter aanhangt aanvankelijk een kortsluiting meet, waarna door het opladen de afgelezen weerstandswaarde langzaam stijgt afhankelijk van het weerstandsbereik en het soort meetinstrument.

Ondertusssen zijn we al 5 weken verder, hopelijk heeft je klant geen haast :-)

Henk H.

Golden Member

Kern van de zaak blijft, GD, dat niemand jou heeft aangesteld als de rechter en de beul om over deze kwestie publiekelijk een oordeel over te vellen en een "schuldige" aan de schandpaal te nagelen.

Dus als iemand iets op zijn/haar eigen manier wil doen (ook al is dat niet jouw manier, of de meest gebruikelijke manier) prima. Laat hem of haar lekker, als blijkt dat ze jouw advies niet opvolgen dan negeer je de discussie, de topicstarter, of beide.

Niemand zit te wachten op jouw mening over iemand anders.

Anoniem

Idem voor jou dan, pamperaar. :) Overdrijf je niet een beetje?

Tehnici discuteren nu eenmaal graag heftig over wat de beste foutzoekmethode is..
als dat al niet meer mag...

En vakmensen vinden het niet leuk als hun beroep onderuit gehaald wordt door knoeierij. Net zoals een dokter een natuurgenezer niet hoog inschat..

De reactie is dus niet zozeer persoonlijk gericht, maar vooral tegen de welig tierende goktronica op youtubes en co.
Vaak te herleiden naar aandachtzoekerij van zichzelf overschattende beginners die menen het licht gezien te hebben.

Ik vind , als iemand verkeerd bezig is, dat dat mag duidelijk gesteld worden.

Als een 'ervaren' iemand de polariteitsaanduiding die overduidelijk in koeien van letters op de elco staat aangegeven niet snapt, mag een sarcastische ondertoon wel dacht ik, vooral nadat verschillenden hem daar duidelijk op gewezen hebben en hij het nog 'in Keulen hoorde donderen'.
een
Maar je hebt gelijk, alles wat nuttig kon zijn is al gezegd, het is nu zaak verder af te wachten, hopelijk duurt de reparatie geen halfjaar.
Het is uiteindelijk een vrij rudimentair defect.

Het probleem van de polariteit bij de KEMET elco's is opgelost. Ze staan te koop.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/27587/componenten/4-x-10000uf-10…

Kennelijk is het onmogelijk om de print een beetje aan te passen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 9 november 2022 16:48:58 (16%)

Als ik op internet zoek dan lijkt het erop dat alleen pin 1 en pin 5 worden gebruikt. De andere mag je niet elektrisch aansluiten, als je die nou afknipt, en pin 1 en 5 zitten in één lijn, iets uit center. Mogelijk kun je de originele gaatjes in de print gebruiken, of, als de print, en de diameter van de elco's het toelaten een paar nieuwe gaatjes boren...
Wel controleren of pin 1 en 5 de condensator is...

https://www.farnell.com/datasheets/31825.pdf

RAAF12

Golden Member

Het is wel handig als je het topic doorleest voordat je reageert :-)
Elco's zijn prima te plaatsen als er een gaatje wordt bijgeboord en evt een ongebruikte pin wordt weggeknipt. Maar dat is een brug te ver voor de geachte Tesla. Tis tenslotte zijn feessie waar we slechts getuige van zijn.

Pin 5 wordt niet benoemd maar daar staat een MIN teken op. Andere fabrikanten zetten weer vierkantjes, driehoekjes ect op de pinning zelf voor de duidelijkheid via de legenda in de opdruk op de elco. Dan hoeft de gebruiker dat niet in de annalen op te zoeken. Komt uit de tijd dat er nog geen Internet was en databoeken schaars. Maar als je zo'n elco kocht of tegenkwam in een apparaat was de eerste actie om het geheel goed te bekijken hoe die moet worden aangesloten. Maar die stap was voor tesla iets te ver, zo blijkt. Maar goed, iedereen zijn ding. Ik stop maar, voordat er een modulator gaat ingrijpen. Be careful <grin>

maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2022 12:51:00 schreef grotedikken:
De door jouw als ongewenste commentaar ervaren posts komen omdat anticiperend op jouw verhaal een aantal elektronici van mening zijn dat je repair methode niet deugt en je willen helpen dat te verbeteren.

De kritiek specifiek op jou komt omdat je dit topic slecht las en er van alles bijhaalt. Dan kun je je inderdaad minder goed heel stellig commentaar veroorloven. Er is een verschil tussen pamperen (wat volgens jou alles is dat niet schreeuwerig zeikt) en netjes zeggen waar het op staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

De welbekende oude grijze plaat afdraaien is gemakkelijker voor GD.

@GD: We houden het verder wel even netjes?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

Op 9 november 2022 17:52:17 schreef RAAF12:
Elco's zijn prima te plaatsen als er een gaatje wordt bijgeboord en evt een ongebruikte pin wordt weggeknipt. Maar dat is een brug te ver voor de geachte Tesla.

In verdediging van de TS zal ik toegeven dat ik zelf ook geen fan ben van het domweg gaten boren in (prints in) apparaten, zeker als ze de mijne niet zijn. Liefst laat ik alle aanpassingen zo omkeerbaar mogelijk, en hier is die optie (en de tijd blijkbaar) voorhanden. Als ik een aanpassing moet doen in een prototype zit ik er niet mee, maar ik huiver toch als ik mijn Dremel in een bestaand product zet.

Arco

Special Member

Als er geen baantjes in de weg zitten, en het geheel ziet er netjes uit nadien, dan zou ik geen probleem zien in gaatjes bijboren...
(wel eerst drie keer meten en dan pas boren... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 november 2022 12:19:19 schreef Kruimel:
[...]In verdediging van de TS zal ik toegeven dat ik zelf ook geen fan ben van het domweg gaten boren in (prints in) apparaten, zeker als ze de mijne niet zijn. Liefst laat ik alle aanpassingen zo omkeerbaar mogelijk, en hier is die optie (en de tijd blijkbaar) voorhanden. Als ik een aanpassing moet doen in een prototype zit ik er niet mee, maar ik huiver toch als ik mijn Dremel in een bestaand product zet.

Tja als de originele of passende vervangers gewoon te koop zijn, zou ik dat ook doen. Meestal ligt het toch wat ingewikkelder. Het betreft hier gewoon een reparatie en geen restauratie en dan wil ik ook wel eens wat wijzigen aan de mechanische uitvoering.
Als dat goed gedaan wordt , zal de klant het niet eens merken.

RAAF12

Golden Member

En als er een NC pen wordt weggeknipt zal de stevigheid afnemen en dat is weer op te vangen door er een stevige dot lijm er onzichtbaar onder te doen. Soms moet je wat als de maten verschillen. Ik ben benieuwd naar de afloop.

bprosman

Golden Member

Op 10 november 2022 12:30:12 schreef Arco:
Als er geen baantjes in de weg zitten, en het geheel ziet er netjes uit nadien, dan zou ik geen probleem zien in gaatjes bijboren...
(wel eerst drie keer meten en dan pas boren... :) )

Even stevig op een stuk papier drukken, heb je een malletje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste,

Ik heb wel al eens gehad bij jaren 70 versterker, dat de primaire zekering door was, diodebrug ok, geen sluiting van elco's, secundaire zekeringen ok. Nieuwe zekering geplaatst , versterker heraangesloten met 40W lamp in serie met nestsnoer: alles bleef ok. Thermisch vermoeide zekering was mijn besluit, want versterker bleef ok :-)

It's fun to finally find the failure!
RAAF12

Golden Member

Deze NAD komt uit 2009 en is 2x150W, we kunnen alleen maar hopen dat de oorzaak van het falen wordt achterhaald.

https://tweakers.net/pricewatch/244139/nad-c372/specificaties/

Kruimel

Golden Member

Nog een keer: de oorzaak van het probleem is al achterhaald:

Op 8 oktober 2022 10:06:49 schreef Nikolai Tesla:
Er is een smoking gun: een van de 10.000uF elco's heeft volledige sluiting.
Ook de ESR van de 2e is met 2.3ohm hoog.
Ik moet de mainboard uitmonteren voor de andere 2, maar ik wou u dit nieuws niet onthouden.

Waarom komt die discussie nu telkens weer op dat de zekering stuk is zonder reden?

Op 9 november 2022 17:52:17 schreef RAAF12:
Het is wel handig als je het topic doorleest voordat je reageert :-)

Hier wil iemand met twee defecte elco's deze componenten "recappen", dat is toch nauwelijks reden om dan met modder te gooien over de werkwijze? Ja hij heeft niet passende exemplaren besteld, en heeft liever passende dan dat hij extra gaten boort, dat zal vast nooit eerder zijn gebeurd... :z

maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2022 12:22:25 schreef Nikolai Tesla:
Voorts zie ik niet in dat iets wat overduidelijk is, bolle en lekkende elco's all over the place, dat ik dan die besluit te vervangen, juist omdat ik ook ingelezen heb in de materie voordat ik begon te repareren. Dat dat gelijk de oplossing voor de kortsluiting blijkt te zijn vind ik niet meer dan normaal. Er waren al sterke aanwijzingen.

Mee eens, er wordt vaak slecht gelezen. Dat er een elco kortsluiting had was na een aantal berichten zeker duidelijk. Dat van die bolle en lekkende elco's all over the place had ik ook gemist - kennelijk lees ik ook slecht (ik lees vaak diagonaal dus zeker mogelijk) of stond het er niet superduidelijk.

Dat massaal vervangen van elco's is juist vaak iets dat klakkeloos van "inlezen" wordt overgenomen, vandaar dat er bij mensen die een deel van het verhaal niet meekrijgen al meteen 120dB aan alarmbellen gaat rinkelen. Genoeg mensen die hier komen vragen en alsnog de boel achteruitrepareren.

En ja, GD leest soms slecht en is soms bot en soms ten onrechte heel stellig, en noemt dat dan "je moet niet pamperen". Geloof me, daar wen je aan, ik heb niks tegen de man verder. Het is wel goed om zo nu en dan zulke 'over the top' reacties te lezen om jezelf (mijzelf) eraan te herinneren hoe dun de grens tussen "stevig advies" en "de bocht uitvliegen" is. Ik was eerder in een ander topic ook een beetje te lomp met een eerste reactie, bleek achteraf. Ga ik ook nog even naar terug.

P.S. Ik zou zelf ook naar andere fysiek beter passende elco's zoeken in dit geval. Die genummerde pennen die je als mechanische steun moet gebruiken maar ook niet zomaar aan een van de printvlakken wilt solderen geven daar voor mij de doorslag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alle condensatoren zitten er in (ja ook mechanisch beter passende) en het was tijd voor een test. Helaas, het apparaat ging in beveiliging, de zekering bleef heel. Omdat alles in de schakeling “goed” meettebesloot ik de 2 brugcellen en de 2 thyristoren te testen. En daar kwam wat uit. Bij demontage bleek D702 een barst te hebben. Ook verschilden de spanningen die mijn testapparaat aangaf nogal bij de 2 thyristoren. Ik heb het in een tekening erbij geschreven, of deze spanningen perse fout zijn kom ik in de datasheets niet tegen, maar ze verschillen onderling nogal.
De brugcellen meten goed, maar ik voel er voor na een korstsluiting ze te vervangen.
Een BT151R is overal wel te koop, maar ik zoek nog een adresje met weinig verzendkosten voor 2 x KBU1504. Als iemand deze heeft wil ik ze ook wel van je overnemen samen met 2 BT151R’s. Een GBU15G voldoet ook.

Afbeelding: https://myalbum.com/album/7BLXvXdyz6qaa2/

Kruimel

Golden Member

Ik heb net even gekeken of ik iets kon vinden met deze 'pin spacing' en stroombestendigheid, en vond zo snel niets. Zelf had ik ook niets liggen van >8A in deze behuizing. Ik heb even in dat schema van Arco zitten te kijken en twee dingen vielen me op:

  • Ik kan de gesmolten zekering niet op het schema terugvinden, ik weet niet of hij voor of na de brugcel zit;
  • Er staat een 10A (KBU1004) brugcel gespecificeerd, dus je zou met een 10A weg moeten kunnen komen.

De combinatie van het niet kapot hebben van het component en het moeilijk kunnen vinden zou me er toe doen besluiten om er niet naar te jagen. Brugcellen kunnen best wat hebben, en als een 15A brugcel is afgezekerd met 4A zet ik bij sluiting mijn geld in op een brugcel die niet onder de indruk was.

Kruimel

Golden Member

Oef, dat had ik gemist en ligt de basis van mijn conclusie op zijn gat. |:(

Desondanks zou ik niet jagen op een defecte brugcel die geen symptomen geeft van een defect component, zeker als ze lastig te krijgen zijn en je op een budget zit. Persoonlijk vind ik vooral dat laatste een dingetje, want als je een versterker hebt als deze, struikel je dan over verzendkosten die in de ordegrootte €10 zitten? Bij TME hebben ze de BT151-500RT en de GBU15G en ze rekenen €7,90 verzendkosten. Voor €3 aan componenten misschien veel, maar dat heb je nu eenmaal met reparaties. Helaas hebben weinigen de keuze om genoeg dezelfde apparaten te repareren om een 'reel' op te maken. :P

PS Ben ik de enige die nog niet door had dat Philips Semiconductor voor de tigste keer van naam is veranderd en nu "WeEn" heet? Whut? :?

maartenbakker

Golden Member

Niet zozeer van naam veranderd als wel opgesplitst. NXP is gewoon blijven bestaan maar heeft productlijnen aan op zijn minst NuTune, Ween en Nexperia afgestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."