oplaadbare uv-c desinfectiebox van de action, werkt zoiets nu echt?

Op 15 november 2022 01:11:48 schreef McAwesome:
Bij deze is het dus duidelijk UV-C. Het blijft verbazend dat ze dat voor die prijs willen verkopen...

….

Ach, je schrijft elk jaar een percentage op je onverkochte voorraad af. Na een aantal jaren is elke Euro die je er nog voor krijgt een Euro winst. En dan landt het voor €4 bij de Action. Zoals zo veel artikelen bij de Action is dit vast geen onderdeel van het vaste assortiment. Dit lijkt me een eenmalige partij.

Tidak Ada

Golden Member

Kan ook zijn, dat er iemand een tikvoudtje heeft gemaakt en € 3,950 in het barcodesystem heeft ingevoerd in plaats van € 39,50

Heb er vanmiddag ook maaar een gehaald, zomaar voor de lol.
Kan iemand mij vertellen hoe je het ding opent zónder het doosje te mollen?

>> O, ja ze vertellen dat je je bril er in kunt desinfecteren, maar veel kunststoffen (dus ook brillenglazen) kunnn niet tegen UV-C! <<

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Kan iemand mij vertellen hoe je het ding opent zónder het doosje te mollen?

De vier kruiskopjes aan de onderkant eruit draaien... ;) (onder de rubbervoetjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Is er eigenlijk een manier om dat apparaat thuis zelf te testen op zijn werkzaamheid??

Arco

Special Member

Is er eigenlijk een manier om dat apparaat thuis zelf te testen op zijn werkzaamheid??

Foto's boven gezien?... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 19 november 2022 19:30:37 (66%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Foto’s op eerste pagina gezien, maar zie niks van die schroefjes en rubbertjes.
Ik was bang dat het met die beruchte nokjes was gesloten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Voor eproms wissen is 'ie in ieder geval ongeschikt (waarschijnlijk te zwak)
Eproms zijn na een uur belichten nog steeds geprogrammeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Het kan wel met UV-C leds maar ik denk dat led rechtstreeks in het venstertje van de eprom moet schijnen.

https://www.george-smart.co.uk/2021/08/erasing-eproms-in-2021/

Arco

Special Member

Heb er twee direct met hun venstertje tegen een led gezet. 15 minuten belichten had geen effect...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Ik deed het vroeger met een UV-C TL lamp van 15 W (Osram HNS 15W OFR). De eproms lagen daarbij op een centimeter of twee van de buis en ik had toch een half uur nodig om ze gewist te krijgen.

Ik denk dat het vermogen van de leds uit de desinfectiebox vrij beperkt is en dat je een (veel) langere tijd nodig hebt.

Op 19 november 2022 17:30:49 schreef Arco:
[...]
Foto's boven gezien?... :)

Ik zie in deze draad eigenlijk geen foto's van bacterieen of virussen, die op de rug liggen met de pootjes omhoog. :)
Dat zou voor mij een directer bewijs zijn dat dat kastje/kistje werkt.

Misschien een petrischaaltje met een groeiende bacteriekolonie, die na een oponthoud in het kistje/kastje niet meer blijkt te groeien?

Dit soort prestatie zegt de gebruiksaanwijzing toch dat bedoeling is..?

Tidak Ada

Golden Member

Helaas is mijn petrischaaltje te groot voor dat bakje en bovendien houdt het glas alle UV tegen, anders zou ik wel wat kunnen kweken.

Alles in huis om een goede voedingsbodem te maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Nou ja, het hoeft natuurlijk niet perse een petrischaaltje te zijn..
Een klein bakje van het een of ander of de schroefdeksel van een grote jampot.
In het kistje hoeft er -denk ik zo- geen deksel op, het kistje is sowieso dicht tijdens de actie.

Tidak Ada

Golden Member

't Mot wel UV-C doorlaten. Een jampotdeksel is van metaal en laat sowieso geen licht door :p
Probleem is dat de lichtbronnen in het doosje aan een zijkant stralen en altijd tegen de randen van een containr zullen stralen.
Het zou ook beter zijn geweest als er aan idere zijde van het bakje LED's zaten in plaats van aan één kant. Nu is de belichting niet egaal.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik heb het ding zelf niet, dus weet niet dat de ledjes op bepaalde plekken zitten. Ging ervanuit dat het licht van bovenaf zou komen.
Het zou logisch zijn wanneer de stralende ledjes licht van alle kanten op het te desinfecterende voorwerp zouden werpen.

Arco

Special Member

Leds in de zijkant maken het apparaat veel simpeler te maken, en aangezien alle wanden wit zijn wordt alles toch prima weerkaatst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Of het materiaal absorbeert het UV voor een groot deel….

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Witte oppervlakken reflecteren UV voor 80% of meer...
(UV absorberend materiaal gebruiken zou natuurlijk ook wel van de malle zijn, da's wel het laatste wat je wilt)

Ik heb er trouwens van twee eentje gemaakt, dan heb je wat meer 'oomph'... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 21 november 2022 20:19:22 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar past Tidak's petrischaaltje wel in!

Arco

Special Member

Hoe bedoel je? (hij is niet groter geworden, alleen meer leds... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@elektronono
En de randen van het pertischaaltje houden het UV nog steeds lekker tegen...

Alleen zal het O3 de bacteriën wel enigszins oxideren, zékr de anaerobe jongens.
Maar het blijft een leuk speeltje ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

En de randen van het pertischaaltje houden het UV nog steeds lekker tegen...

Dat maakt niet uit, meeste licht komt toch van bovenaf door reflectie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zou het kistje nog kunnen 'bekleden' met van die aluminium tape. Dan reflecteert het allemaal nog veel meer.
@hieronder, Ah dat wist ik niet. Ook wel logisch eigenlijk, als dat slecht zou reflecteren hadden de ontwerpers van het doosje waarschijnlijk wel iets aan gedaan.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 22 november 2022 14:41:18 (42%)

PE2BAS
Arco

Special Member

Op 22 november 2022 08:21:49 schreef hardbass:
Je zou het kistje nog kunnen 'bekleden' met van die aluminium tape. Dan reflecteert het allemaal nog veel meer.

Dat valt tegen, er zit weinig verschil tussen wit en aluminium oppervlak, waarschijnlijk reflecteert wit zelfs beter...
(wit oppervlak haalt al 90%...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com