Hi,
Ik ben nog niet helemaal klaar met mijn onderzoek naar verbruik van mijn computer systemen en de meetinstrumenten.
De Bulk van het verbruik hier is mijn netwerk omgeving en dat ga ik niet uitzetten om verschillende redenen.
De meetwaarde hieronder zijn in VA, omdat ik ook op VA wordt afgerekend, mijn ouwe trouwe energie meter moest vervangen worden, kon ik niet tegen houden.
Wel kan ik zeggen dat wat betreft de meetapparatuur ik nu nog allen instrumenten aan heb staan waarbij het sluipverbruik laag is.
Dat zijn de KeySight multimeters een b.v. mijn Hameg scoop.
Zelfs mijn 10V Spannings referentie is nu uit, mijn ervaring was dat tijdens langere afwezigheid deze binnen 0,5PPM weer terug op spanning was en meestal beter.
Mijn laatste multimeters van Keithley staan nu helemaal uit, net als de Tektronix multimeters, deze vier multimeters hebben een referentie die altijd onder spanning staat, dit met hun bijbehorende verbruik.
Het komt er op neer dat ik rond de 140VA heb afgeschakeld, dat tikt lekker aan.
Ook weet ik sinds vandaag, wat mijn werkstation ongeveer verbruikt.
Als het aanstaat in de normale toestand met licht werk is dit ongeveer 175VA.
Dat is dus een dikke PC vier monitoren, printer en nog wat klein spul.
Doe ik de Windows Key + L dan is na een korte tijd het verbruik iets meer dan 100VA.
Kies ik de slaapstand voor de computer omgeving, dan is het verbruik ongeveer 75VA.
Bijna altijd kies ik voor het totaal uitschakelen van de computer omgeving, dit al voor de energie duur werd.
Een kleine Eaton ECO 650/850 verbruikt in rust ongeveer 25VA en een groter Eaton model moet ik nog meten, zal de accu's eerst even moeten laden, er zit 2x 12V 7AH in, ik zal het hier laten weten.
Twee andere Switchen hier gaan ook uit als ik ze niet nodig heb.
Er is hier maar 1 TV die af en toe gebruikt word en geen Media kastjes, ook deze spullen schakelde ik al lang af voor dat we horror prijzen voor energie kregen.
In twee ruimten heb ik de lampen vervangen voor zuiniger typen, dat was wel een kleine investering, maar met de huidige prijzen zinnig.
Tot nog toe staat ook de CV hier helemaal uit, dit scheelt vooral gaskosten dit i.v.m. het warm houden van de comfort voorraad heet water.
Met een beetje aanpassen, kan de CV installatie dus vel uren helemaal uit blijven en alleen aan als warm douchen nodig is, of om andere redenen gaat hij aan en weer uit.
Dagelijks meet ik nu water, gas en electra en ik heb daarvoor een spreadsheet gemaakt om het bij te houden.
Wat electra betreft gebruik ik nu tussen de 6 en 8KwH per dag en daar is verder weinig op te bezuinigen als ik gewoon mijn werk wil kunnen blijven doen.
Mijn situatie is als eenpitter natuurlijk anders dan als je een gezin hebt.
Maar over de jaren heen ben ik al flink in electra omlaag gegaan, ik had hier een mooi 19 Inch rek in mijn werkkamer staan met stroom slurpende Servers.
Dit is al aan aardig aantal jaren NAS geworden en de Switches zijn al een tijd zuinige typen.
Mijn router en WiFi heb ik ook aangeepast, ging van 60VA voor beide nu naar 15VA, met de huidige prijzen scheeld dat ruim 300€ op jaar basis.
Door het uitschakelen van de meetapparatuur scheelt dat op jaarbasis net geen 1000€ per jaar!
Natuurlijk gaat de meetapparatuur wel aan wanneer nodig, maar door op te letten, kan er veel bespaard worden.
Ik schrok er wel een beetje van toen ik het verbruik ging meten en bijhouden...
Groet,
Bram