welke sluipverbruik is normaal?

EricP

mét CE

die is ook goed voor 20-25W per uur.

Ga jij je eens heel stil in een hoekje zitten schamen!
Om de een of andere reden had ik het idee dat jij eenheden wel begreep.

Dat is op zich wel grappig aan die mechanische ventilatie: eerst het huis potdicht maken, en er dan een blower in zetten om de lucht te verversen...

Op 15 november 2022 15:12:54 schreef EricP:
[...]Ga jij je eens heel stil in een hoekje zitten schamen!
Om de een of andere reden had ik het idee dat jij eenheden wel begreep.

Dat is op zich wel grappig aan die mechanische ventilatie: eerst het huis potdicht maken, en er dan een blower in zetten om de lucht te verversen...

Als je dan de lucht ververst met een wtw, dan boer je vooruit.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben nog niet helemaal klaar met mijn onderzoek naar verbruik van mijn computer systemen en de meetinstrumenten.
De Bulk van het verbruik hier is mijn netwerk omgeving en dat ga ik niet uitzetten om verschillende redenen.

De meetwaarde hieronder zijn in VA, omdat ik ook op VA wordt afgerekend, mijn ouwe trouwe energie meter moest vervangen worden, kon ik niet tegen houden.

Wel kan ik zeggen dat wat betreft de meetapparatuur ik nu nog allen instrumenten aan heb staan waarbij het sluipverbruik laag is.
Dat zijn de KeySight multimeters een b.v. mijn Hameg scoop.
Zelfs mijn 10V Spannings referentie is nu uit, mijn ervaring was dat tijdens langere afwezigheid deze binnen 0,5PPM weer terug op spanning was en meestal beter.
Mijn laatste multimeters van Keithley staan nu helemaal uit, net als de Tektronix multimeters, deze vier multimeters hebben een referentie die altijd onder spanning staat, dit met hun bijbehorende verbruik.
Het komt er op neer dat ik rond de 140VA heb afgeschakeld, dat tikt lekker aan.

Ook weet ik sinds vandaag, wat mijn werkstation ongeveer verbruikt.
Als het aanstaat in de normale toestand met licht werk is dit ongeveer 175VA.
Dat is dus een dikke PC vier monitoren, printer en nog wat klein spul.

Doe ik de Windows Key + L dan is na een korte tijd het verbruik iets meer dan 100VA.

Kies ik de slaapstand voor de computer omgeving, dan is het verbruik ongeveer 75VA.

Bijna altijd kies ik voor het totaal uitschakelen van de computer omgeving, dit al voor de energie duur werd.

Een kleine Eaton ECO 650/850 verbruikt in rust ongeveer 25VA en een groter Eaton model moet ik nog meten, zal de accu's eerst even moeten laden, er zit 2x 12V 7AH in, ik zal het hier laten weten.

Twee andere Switchen hier gaan ook uit als ik ze niet nodig heb.
Er is hier maar 1 TV die af en toe gebruikt word en geen Media kastjes, ook deze spullen schakelde ik al lang af voor dat we horror prijzen voor energie kregen.

In twee ruimten heb ik de lampen vervangen voor zuiniger typen, dat was wel een kleine investering, maar met de huidige prijzen zinnig.

Tot nog toe staat ook de CV hier helemaal uit, dit scheelt vooral gaskosten dit i.v.m. het warm houden van de comfort voorraad heet water.
Met een beetje aanpassen, kan de CV installatie dus vel uren helemaal uit blijven en alleen aan als warm douchen nodig is, of om andere redenen gaat hij aan en weer uit.

Dagelijks meet ik nu water, gas en electra en ik heb daarvoor een spreadsheet gemaakt om het bij te houden.
Wat electra betreft gebruik ik nu tussen de 6 en 8KwH per dag en daar is verder weinig op te bezuinigen als ik gewoon mijn werk wil kunnen blijven doen.

Mijn situatie is als eenpitter natuurlijk anders dan als je een gezin hebt.
Maar over de jaren heen ben ik al flink in electra omlaag gegaan, ik had hier een mooi 19 Inch rek in mijn werkkamer staan met stroom slurpende Servers.
Dit is al aan aardig aantal jaren NAS geworden en de Switches zijn al een tijd zuinige typen.

Mijn router en WiFi heb ik ook aangeepast, ging van 60VA voor beide nu naar 15VA, met de huidige prijzen scheeld dat ruim 300€ op jaar basis.

Door het uitschakelen van de meetapparatuur scheelt dat op jaarbasis net geen 1000€ per jaar!
Natuurlijk gaat de meetapparatuur wel aan wanneer nodig, maar door op te letten, kan er veel bespaard worden.

Ik schrok er wel een beetje van toen ik het verbruik ging meten en bijhouden...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Op 15 november 2022 14:16:46 schreef NordRack2:
[...]Dan zou ik als ik jou was ook maar zo'n CO2-metertje aanschaffen :9

Dat hoeft niet, ik heb natuurlijke 'scrubbers'... :) (4 grote plantenbakken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 november 2022 20:19:27 schreef blackdog:

Ik schrok er wel een beetje van toen ik het verbruik ging meten en bijhouden...

Groet,
Bram

dat had ik dus ook.
mijn vorige webserver was nog een gewone HP desktop die 24/24 op stond, maar zo een P4 2.4GHz.... dat is geen zuinig beest. die verbruikte 103watt (kon niet echt goed meten op die pc voeding).
ik ben toen van die p4 naar een AMD laptop gegaan, ventilatoren eruit, en een dik blok koper op de cpu. snelheid verlaagd van 3.0GHz naar 900MHz.
verbruik was toen 32W. op zich was ik toen al heel tevreden en de website was nog altijd super vlot.
ben dan met raspberrys gaan spelen en mijn eerste rpi model B deed dat heel goed met slechts 5W aan verbruik (2jaar gedraaid)
daarna nog een rpi3 gehad voor een 5 jaar en nu reeds 2jaar een model 4B.
de cpu omhoog, maar door de switchers een lager verbruik

in een huis zit best veel sluipverbruik, en ben nog niet eens adapters gaan uittrekken. geloof er zo niet in dat een gsm lader zo een hoog sluipverbruik veroorzaakt, die dingen zijn ijskoud als ze in het stopcontact zitten.
de pc bij mij gaat altijd in sleep, wordt nooit uitgeschakelt. maar merk de laatste dagen dat die in het geniep snachts toch wakker wordt. dus een hardware knop aan gezet nu
https://images2.productserve.com/?w=200&h=200&bg=white&trim=5&t=letterbox&url=ssl%3Aimage.allekabels.nl%2Fimage%2F1061790-0%2Fstopcontact-schakelaar-stroomsterkte-16-a.jpg&feedId=19443&k=606958ad56d53762544c84532a8a317af23d56e4

t zal gedaan zijn met zelf aan te springen. als ik dan de spanning aanzet, komt die uit sleep zoals altijd (dacht nogthans dat sleep de boel in ram geheugen hield)

dagverbruik vandaag 25,825kWh, opbrengst zon 8,167kwh. alles electrisch, geen gas (verwarming, water, koken,...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Een beetje niet al te oude pc schakelt automatisch terug als 'ie niks te doen heeft.
(mijn i5 op 3.2GHz schakelt terug naar < 1000MHz en schakelt een aantal threads uit (gebruikt dan maar 26W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoor op t werk van de ene na de andere klant die belt over het enorme verbruik en wat er aan gedaan kan worden. een schrijvende meter kost ook geld en echt maar heel zelden is dan de meter van netbeheerder niet goed. als je dan weer zo'n verhaal hoort, komt de lijst met " normale" verbruikers volgens de klant voorbij, 2 grote tropische aquariums, de jacuzzi, maar die gebruiken we niet in de winter. oh, staat die ook uit dan? water is gewoon warm dus daar is reden 3 ook al gevonden. verlichting? 3 uplights aan in de avond op halogeen, vijverpomp die 24/7 loopt, en geen 15W dingetje ook. amerikaanse koelkast uit de 90's die zuipt als een auto uit de usa. men wordt nu pas wakker eigenlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ook zo'n homewizard P1 metertje geïnstalleerd, kom je toch tot spannende conclusies af en toe :). Sluipverbruik van 350 watt terug gebracht tot 135-167 (afhankelijk of de koelkast iets doet of niet)

  • Domotica die de hele dag niets staat te doen (in de avond gaan de lampen, rolluiken e.d. pas aan) dus dat spul heb ik nu tijdelijk achter een schakelklok staan (40W)
  • Extra bierkoelkast uitgezet
  • Laserprinter uit i.p.v. standy (10W)
  • Ziggo TV kastje (13W)
  • Laptop niet aan de docking laten hangen (15W)
  • Hele werkkamer met monitoren e.d. achter een schakelaar gezet (15W)

Enige wat nu stroom verbruikt is de Ziggo modem in Bridge (11W), mijn router (24W (!!), mijn NAS met 4 disks die continu een paar camera's in de gaten houdt, met de camera's erbij is dat dus > 70 Watt, en 's nachts wat tuinlampen die aanblijven ivm de veiligheid (woon achteraan in een straat zonder uitzicht, is helaas nodig). Het deel van de domotica dat overdag niet uit kan lust ook nog wel wat, inclusief een 4 tal netwerkswitches... Ik ben er nog niet over uit hoe ik dat zonder al te veel "luxe" in te leveren nog verder omlaag kan brengen

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 15 november 2022 21:49:08 (10%)

over de gehele nacht wordt hier +-250Wh verbruikt (das dus iets van een 32 Watt, als je het zo wil uitdrukken).

Alles gaat dan ook uit, inclusief ketel, modem/wifi. enkel de deurbel en de ijskast/vriezer blijven over. Gaat al jaren zo. Ik verbaas me er een beetje over dat menig CO lid er nu pas achter komt dat computer niet voor niets werkt en meteen een vraag : waarom laten jullie die PC en andere dingen 's nachts draaien?

Op 15 november 2022 21:47:37 schreef Antoine:
H inclusief een 4 tal netwerkswitches... Ik ben er nog niet over uit hoe ik dat zonder al te veel "luxe" in te leveren nog verder omlaag kan brengen

4 netwerk switches? wat utp bijtrekken kan miss ook al schelen hier. ik heb al jaren 1 switch die pas inschakelt als de pc aangaat, op een kleine switch kan de boel dan draaien. 2 wifi punten schakelen pas in bij thuiskomst. printer had ik ook al jaren op een stekkerschakelaar zitten. monitoren staan ook al meerdere generaties op 20-30 % backlight, dat scheelt zeker bij een tv ook veel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2022 21:57:43 schreef testman:
[...]

4 netwerk switches? wat utp bijtrekken kan miss ook al schelen hier. ik heb al jaren 1 switch die pas inschakelt als de pc aangaat, op een kleine switch kan de boel dan draaien. 2 wifi punten schakelen pas in bij thuiskomst. printer had ik ook al jaren op een stekkerschakelaar zitten. monitoren staan ook al meerdere generaties op 20-30 % backlight, dat scheelt zeker bij een tv ook veel.

Een grote 16 poorts waar alle domotica opzit, een 8 poorts POE switch voor de camera's en gigabit verbindingen, dan nog eentje bij de TV (Xbox, PC, TV zelf etc) en eentje op de werkkamer bij gebrek aan poorten, maar die laatste gaat dus uit met de schakelaar. Mijn sluipverbruik is 4kWh per dag volgens de Homewizard meter, ik denk dat dat aardig kan kloppen.

Toch zijn al die standby dingetjes volgens mij niet de reden, de TV erin of eruit scheelt helemaal niets, idem met PC, Xbox, en al dat anders spul met een soft aan/uit functie.

Bij mij is het probleem de NAS en de netwerkmeuk, samen met het deel domotica wat overdag aanblijft.

JoWi

Special Member

Op 15 november 2022 21:55:55 schreef kris van damme:
over de gehele nacht wordt hier +-250Wh verbruikt (das dus iets van een 32 Watt, als je het zo wil uitdrukken).

Netjes, ik zit op 83 Watt gemiddeld, dus ruim 600 Wh per nacht. Dit is bepaald door alle data van de P1 meter van het afgelopen jaar (elke 2 minuten wordt de meterstand in een DB opgeslagen). Maar de grote winst is behaald door vorig jaar de 35 jaar oude AC mechanische afzuiging te vervangen door een moderne DC versie. De koel/vrieskast was al een paar jaar gelden vervangen. Die twee zijn goed voor zo'n 30-35 Watt bij elkaar. De rest komt van 2 RPI's, 2 modems, 2 switches en talloze kleinverbruikers (2..5 Watt) als een weerstation, 4 ESP's voor home automation, 3 DECT telefoons, VOIP telefoon, beltrafo etc..
Met moeite zou ik het zo'n 20 Watt omlaag kunnen krijgen maar aangezien mijn panelen net iets meer dan mijn jaarverbruik opwekken (2000 kWh) laat ik het maar zolang de saldering nog bestaat.

Ignorance is bliss
Sine

Moderator

Op 15 november 2022 20:19:27 schreef blackdog:

De meetwaarde hieronder zijn in VA, omdat ik ook op VA wordt afgerekend, mijn ouwe trouwe energie meter moest vervangen worden, kon ik niet tegen houden.
Bram

Bram, dat is onzin, je wordt nog gewoon in ouderwetse watts afgerekend. Blindvermogen betaal je niet.

Een kleine Eaton ECO 650/850 verbruikt in rust ongeveer 25VA

En iets van 3 - 5 W

Op 15 november 2022 20:40:06 schreef Arco:
[...]
Dat hoeft niet, ik heb natuurlijke 'scrubbers'... :) (4 grote plantenbakken)

Ik kan je alvast verklappen dat je het daarmee niet gaat redden.

Door dit topic heb ik ook maar eens een lijstje opgesteld van álles waar een stekker aan zit. Ik ga het verbruik ervan meten.
Nog vóór het meten:
Belangrijkste kandidaten zijn mijn twee 20 jaar oude vriezers: binnenkort te vervangen door één groter energiezuinig type. Ook de koelkast is 20 jaar oud, die staat dus ook op de vervang-lijst.

De grootste besparing heb ik echter al ruim 3 jaar geleden gedaan:
Elektrische huurboiler en oude CV weggedaan, beide toen 20 jaar oud. In plaats daarvan een moderne combi-CV, mét hybride warmtepomp. Zonnepanelen (3575 Wp) had ik al eerder. Die hybride warmtepomp verbruikt -op jaarbasis- zelfs minder stroom dan die oude boiler. Die boiler stond dus voornamelijk de zolder/vliering te verwarmen! Over de afgelopen 12 maanden had ik minder dan 0 op de elektriciteitsmeter (ook dankzij de NL-salderingeregeling). En door die hybride warmtepomp- is mijn gasverbruik met ruim 60% afgenomen.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ik heb nog steeds geen zekerheid dat een consument niet in VA wordt afgerekend.
Wel een oud document gevonden van de Eerste Kamer dat voor consumenten dat het blind vermogen niet berekend wordt.
Mijn energie "leverancier" weet niet wat er berekend wordt, kleine zoektocht bij Linader die het beheerd, heeft nog niets opgeleverd.

Dus als jij meer weet Sine, dan hoor ik graag waar ik wat bevestiging kan vinden dat mijn ISKRA ME162 zonder modem, welke energie hij op het display aangeeft/ brekend wordt.

Energie boer
Ook nog contact opgenomen met mijn energieboer, ik zij dat ik de meeterstanden niet kon invoeren, dat hebben ze niet voor zeg op maandbasis, alleen 1x per jaar.
Dan gaan ze berekenen aan de hand van de temperatuur op dag basis, met mijn flink terug gebrachte verbuik voor de laatste maanden krijg ik wel een hele kromme berekening als ze het vorig jaar gaan aanhouden...
Ik zij nog, dat is een leuk verdien model! werd natuurlijk niet op greageerd.

Dan nog even dit over kleine UPS systemen:
UPS van APC, het Pro 900 model
Volle Accu in Watt = 15,5
Volle Accu in VA = 32,7

EATON Ellipse 850 Pro (Geen ECO Model)
Volle Accu Watt = 15
Volle Accu in VA = 24

De EATON Ellipse Pro 650 ECO zal ik nogmaals meten, maar aan de hand van de temperatuur van de kast, kan ik nu al zeggen dat dit waarschijnlijk geen 5-Watt zal zijn.
Ik heb hier een mooi folder van EATON met hun UPS producten, bij de grotere producten wordt soms de Power Factor aangegeven, meestal 0.9 maar,
Maar bij de kleiner modellen wordt staat opgegeven dat ze met een bepaalde instelling (EcoControl) tot 25% besparing kunnen geven.
Dat is dus het afschakelen van externe apparatuur als de hoofdgebruiker is uitgeschakeld, dat maakt de UPS zelf natuurlijk niet efficienter.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@henkg
Ik raad je aan te beginnen met te inventariseren wat je zoals hebt aangesloten door te proberen elke groep stroomloos te krijgen.
Je zal je (waarschijnlijk) verbazen over vergeten verbruikers.
Zo had ik ooit ontdekt dat mijn freesbank 'terwijl hij altijd uit stond' toch 18W verbruikte in een trafo voor de relais: dus in het vervolg toch maar die schakelaar achteraan-onderin omgezet.

Dus eerst alles uit, en dan per groep aan de gang. Je kan dan ook met je slimme meter vrij makkelijk verbruik bepalen door zaken af- en bij te schakelen.

Sine

Moderator

Op 16 november 2022 12:14:44 schreef blackdog:
Hi Sine,

Ik heb nog steeds geen zekerheid dat een consument niet in VA wordt afgerekend.

Ik blijf me afvragen waar dat idee überhaupt vandaan komt? (als in: je bent niet de eerste)

100% ik kWh, anders was het overigens ook wel kVAh geweest wat je meter telt.
Niet alleen voor consumenten overigens, de industrie wordt ook afgerekend in kWh, maar een bedrijf kan wel extra 'beboet' worden voor een hoge kVAr.

Mocht je er echt aan twijfelen hang dan een flinke capacitieve last aan je net, en je zult zien dat de meter niets registreert.

De EATON Ellipse Pro 650 ECO zal ik nogmaals meten, maar aan de hand van de temperatuur van de kast, kan ik nu al zeggen dat dit waarschijnlijk geen 5-Watt zal zijn.
Ik heb hier een mooi folder van EATON met hun UPS producten, bij de grotere producten wordt soms de Power Factor aangegeven, meestal 0.9 maar,
Maar bij de kleiner modellen wordt staat opgegeven dat ze met een bepaalde instelling (EcoControl) tot 25% besparing kunnen geven.
Dat is dus het afschakelen van externe apparatuur als de hoofdgebruiker is uitgeschakeld, dat maakt de UPS zelf natuurlijk niet efficienter.

Dat die APC-tjes zuipen als een oude zeeman is niets nieuws.
Die Eatons hebben bij een (goede) volle accu als grootste verbruiker het relais wat de last moet omschakelen. Heb je de variant die ook last kan afschakelen dat zit daarvoor nog eens een extra relais in het ding die een paar watt staat te verdampen.

Ik heb mijn uitvoering terug naar 3W, het omschakel relais vervangen door een type met lage spoelstroom (oa finder heeft verschillende relais in 'eco' uitvoering) En het 'ecocontrol' relais heb ik vervangen door een draadbrug. Wat er niet is kan ook niets verstoken ;)
Zonder modificaties zit je normaal aan een 4-6W

Druk aan het meten van (sluip)verbruik. Dat is nog lang niet klaar.
Meten per groep, of zelfs per WCD geeft te weinig informatie: hier zit b.v. bijna al mijn AV-spul + netwerk-achtige zaken op één WCD (bij álles tegelijkertijd in vol gebruik zal ik op die WCD ruim binnen de 800 Watt blijven, en op die groep zitten geen andere echt grote verbruikers).

Daarom heb ik een lijst gemaakt van alles waar een stekker aan zit, in mijn hele huis (en tuin). Nu al 30 stuks, en af een toe vind ik er nog eentje bij. Daarvan meet ik het verbruik apart, meestal het verbruik in standby. Maar voor van b.v. mijn oude koelers / vriezers ga ik het actuele verbruik over b.v. 24 uur meten. Dan weet ik of het zinnig is om ze te vervangen door een moderner, energiezuiniger model.

De gevonden grote boosdoeners tot nu toe (usual suspects, maar meten is weten):
Mijn NAS (DS920+ met 4x 4 TB WD Red schijven): 31 Watt. Bij 24/7 en een kWh-prijs van 0,40 (prijsplafond NL): € 110,- per jaar. Router + extra switch: 15 Watt. Per jaar € 52,50. Mijn UPS, APC Back-UPS 950VA BX950MI-GR, standby: 15 Watt (niet eens zo slecht, voor een APC, een oude zeeman zuipt meer). Per jaar € 52,50.
Maar ja: nu comfort en rust, hoewel de stroomvoorziening hier vrijwel vlekkeloos is.

En ach: in totaal heb ik -over 12 maanden- minder dan nul elektriciteitsverbruik, door zonnepanelen en dankzij de NL-salderingsregeling.
Toch wil ik niet nodeloos verbruiken (verspillen dus), daarom gaat het meten (en het eventueel nemen van acties) dóór.

O ja: ik meet met een Voltcraft Energy Monitor 4500 Advanced

Als je onder nul komt, dan kost die 31Watt jou niet 0.40 maar 0.07 per kWh...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew: Beetje flauw om mijn overschot alleen te verrekenen met mijn NAS. Dat overschot dient verrekend te worden over alle verbruikers. Mijn hybride warmtepomp neemt dan -met jouw rekenmethode- procentueel verreweg de grootste hap uit mijn overschot.
Dat overschot is maar tijdelijk. Ik (en iedereen?) krijgen steeds meer verbruikers. Hier staat b.v. een full electric auto in de planning.

[Bericht gewijzigd door henkg op donderdag 17 november 2022 09:26:43 (22%)

vanacht ook 1,2kWh gehaald. k ga mezelf een doel opleggen van "minder dan 1kWh" te halen per nacht.
van 22h tot 7h is dat dus van gemiddeld 133W naar 111W. das nog pittig om te halen.
de enige die ik snachts in mijn verbruik niet terug vind, is mijn koelkast in de keuken... moet ik nog eens achter zoeken.

nu vooral een paar nachten een 'standaard' verbruik op laten meten en dan vergelijk wat ik kan verbeteren. ik heb nu 2x 1,2kWh en 1x 1,3kWh gehad

Op 17 november 2022 08:21:02 schreef henkg:
Meten per groep, of zelfs per WCD geeft te weinig informatie: hier zit b.v. bijna al mijn AV-spul + netwerk-achtige zaken op één WCD (bij álles tegelijkertijd in vol gebruik zal ik op die WCD ruim binnen de 800 Watt blijven, en op die groep zitten geen andere echt grote verbruikers).

ik heb zowat 20groepen in de zekeringkast. als er 10 geen sluipverbruik hebben, hoef ik al veel stopcontacten niet meer te gaan bekijken.
ik heb per groep eerst gekeken wat het verbruikte, en de hoge verbruikers groepen dan nader bekeken wie het deed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 november 2022 07:23:25 schreef fcapri:
nachtverbruik 1,2kWh ipv 1,6kWh (we komen van 2,6-3,5 vorige week).
...
https://www.circuitsonline.net/forum/file/89164/forum-post

baseline verbruik van 98-99W nu en de diepvriezer springt maar 11min meer aan ipv 23

update: baseline verbruik terug gekregen naar 81W. t wordt toch moeilijker om die laatste watts eraf te krijgen.
mijn doel van minder dan 1kWh te halen snachts komt wel in zicht. vannacht afgeklokt op 1,08kWh.

mijn grafiek werkt echter maar van 0h tot 7h (en niet van 22h de dag ervoor) vandaar het verschil. ook de grafiek speciaal gemaakt met zoom op het 0-150W verbruik.
vergelijking met die 'goeie' 15de nov en vannacht (de diepvriezer blijft me verbazen, de 15de had die hele smalle verbruiktspieken, nu weer meer). als ik die weer naar het verbruik van de 15de krijg, zit ik volgens mij op 1kWh per nacht. misschien weer de vorming van ijs dat de motor net dat iets langer doet draaien...

vannacht vergelijken met de 7de van mijn gequote post. zonder de diepvriespieken ben ik dus van baseline 200W naar baseline 80W gegaan.
hierdoor:
-2x UPS APC 1000W verwijderd en vervangen door een 600W kleine ups.
-pc die snachts in sleep staat, effectief met knopje uitgeschakelt op het stopcontact
-TV (met digibox en 5Pswitch) ook achter zo een schakelaar.
-Rpi3 en rpi4 van de camera systemen vervangen door rpi zero (doet 2W verbruik volgens de verbruiksmeter maar denk dat die niet precies meet op lage vermogens)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

-pc die snachts in sleep staat, effectief met knopje uitgeschakelt op het stopcontact

Mijn PC in sleep deed nog steeds ca 30W, dus die gaat nu ook gewoon helemaal uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 november 2022 19:26:02 schreef benleentje:
[...]Mijn PC in sleep deed nog steeds ca 30W, dus die gaat nu ook gewoon helemaal uit.

ik zet die in sleep, dan gaat de monitor naar een oranje lampje, en de powerled van de pc knippert.
veel verbruik heeft die niet, maar windows vind het altijd grappig om midden van de nacht uit sleep te komen en dan de vraag stellen of die mag updaten.
staat die de hele nacht te draaien dan (60W). paar keer dat windows gewoon zelf aan de updates begint, en dan ben ik alle niet-gesavede data kwijt.
de browser start weer met alle tabbladen, maar excel start gewoon leeg, word start niet meer op en paint shop pro heeft niks meer open (doe vaak screenshots die ik niet gesaved open houd.

nu dus een power knop op stopcontact. de led op de pc gaat effectief uit, en als ik die smorgens aanzet, komt die gewoon uit sleep. dat vond ik raar, want sleep is normaal dat alles in ram blijft staan, hibernate is alles wegschrijven op disk. mijne doet iets van beide blijkbaar.

vandaag proberen nog ergens 1W uit te schakelen om op 79W base te komen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Als je pc 30W in sleep gebruikt is er toch wel ergens wat goed mis... :)

Mijne (3.2GHz i5) gebruikt in normaal gebruik (idle, geen rekenwerk) maar 22W, in sleep 1.5 a 3W (afhankelijk van de ingestelde 'wakeup' features in de bios)

Het 'energieplafond' in 2023 is met 2900kWh niet echt aanlokkelijk om met een warmtepomp/airco als verwarming te gaan werken.
Boven dat plafond is electrisch verwarmen 60% duurder als met gas!

(en ik dacht nog wel dat de overheid ons van het gas af wil hebben. Op deze manier gaat dat natuurlijk nooit lukken...)

Was wel zo reeel geweest om dat 2900kWh plafond voor mensen met electrische verwarming (dus weinig gasgebruik) een stuk op te trekken.
Nu heeft alleen electrisch verwarmen economisch gezien alleen nadelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com