Uit de oude doos...

revado

Honourable Member

Op 8 december 2022 21:43:23 schreef McAwesome:
[...]

De ZX81 werd toen ook aangeboden als bouwpakket. De geur van de onderdelen doet me ook weer aan mijn jeugd denken.

Ja, dat is hem!
Ik had geen bouwpakket, maar er wel zelf alles aan geknutseld.

Jeever

Golden Member

Op 7 december 2022 08:23:41 schreef revado:
Er zullen nu wel wat herinneringen naar boven komen denk ik.

Mijn allereerste meetapparatuur
Bouwpakketten van MBLE (Manufacture Belge des Lampes Electrique), later ook in Nederland door Philips op de markt gebracht:
- BEM002 buisvoltmeter
- BEM003 oscilloscoop
- BEM004 sinus/blok-generator

Moet ergens begin jaren '60 zijn geweest, toen ik in Deurne (niet in NL, maar in Vlaanderen) op de MTS zat. Met die prachtige apparaten heb ik nog in de jaren zeventig mijn eerste nabouw schakelingen voor elektuur en RB ontworpen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2022 21:35:11 schreef McAwesome:
Blauw ligt ook aan de bovenkant van het zichtbare spectrum en kan via fluorescentie omgezet worden naar langere golflengten zoals rood en groen. Met een felle groene led en een fosfor kan je naar analogie hooguit geel licht maken.

Toch zijn er wel stofjes die infrarood kunnen omzetten naar rood en ik geloof zelfs nog groen licht. Minstens 1 van die 2 deed dat niet helemaal zonder externe toevoer van energie, je moest die eerst 'opladen' onder (gewoon) licht. Ik weet niet hoe dat werkingsprincipe heet en waar het precies op berust. Het zal inderdaad geen fluorescentie wezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Als het echt om een oude doos gaat, is dit wel interssant:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Nog nooit gezien.
Enig idee uit welk jaar dat ding komt?

Tidak Ada

Golden Member

Daar zit dit buisje in RCA 319 - 1"Ø :

Data en schema in pdf

RCA-913.PDF

Het is ooit, zowel gebouwd als als kit, op de markt geweest bij NATIONAL (USA).

Ik heb het buisje hier wel.

Ooit lag het buisje bij Radio Labor in den Haag in de etalage :9~ . Toen had ik het geld er niet voor....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Op 8 december 2022 22:59:01 schreef maartenbakker:
[...]
Toch zijn er wel stofjes die infrarood kunnen omzetten naar rood en ik geloof zelfs nog groen licht. Minstens 1 van die 2 deed dat niet helemaal zonder externe toevoer van energie, je moest die eerst 'opladen' onder (gewoon) licht. Ik weet niet hoe dat werkingsprincipe heet en waar het precies op berust. Het zal inderdaad geen fluorescentie wezen.

Dat klopt.
Ik heb ooit ( zeker 30 jaar terug) een creditcard formaat kaartje gehad om IR afstandsbedieningen te testen.
Dat was een kaartje bestaande uit 2 lagen folie met in het midden een soort kristallen er in.
Dat ding moest je in stevig licht "opladen" en dan kon je er de AB er op richten en zag je het rood knipperend oplichten als de AB werkte.
Misschien heb ik dat kaartje nog wel ergens.
Nu doe je dat met de camera van je telefoon :)

Tidak Ada

Golden Member

@Thevel

Datasheet toont 'October-20-1936' (Zie pdf)

Advertntie:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Klinkt misschien raar, maar ik ben opgegroeid met die oude dingen, en dat interesseert me nog altijd meer dan een simpel pic'je programmeren.

Vergeet niet, het werkte toen ook allemaal goed en zelfs veel langer dan nu.
Ik heb nog tijdschriftjes liggen van Elex, dat was ook leuk toen.

Ben wat bezig met sorteren, er zijn nog dingen die ik hier ga tonen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

dubbel

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 9 december 2022 00:31:53 (97%)

Die alarm van mij dus ook, iemand had die erbij gegooid. Ik kreeg klachten dat ik alles laat los slingeren thuis... :+

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2022 00:06:04 schreef CrossFireX:
Nog wat oud spul...

[bijlage]

[bijlage]

Dat Philipsblikje uit 1983 komt bij een toen nog niet bedrijfsonderdeel van BARCO vandaan ;-) F.I.M.I. in Saronno. Wat is het voor iets?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2022 01:00:21 schreef CrossFireX:
Die alarm van mij dus ook, iemand had die erbij gegooid. Ik kreeg klachten dat ik alles laat los slingeren thuis... :+

Aha ja ik dacht al wat is er aan de hand :)

Kan ik hier wat mee? Nog niet opgezocht.
Verschillende fabrikanten zie ik.

Nee zie ik, voor TV deflectie spoel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 9 december 2022 13:36:43 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En deze zitten ook in die doos...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Ach ja de Athlon links. Dat was een CPU waar nogal eens een hoekje afbrak doordat de cooler er niet goed op werd geplaatst. Zo'n kale die is best kwetsbaar. Ik had er ook een in een zelfbouw PC. Daarvoor alleen Intel gebruikt, dat begon met een 8086 in een Tulip XT met copro, toen zelfbouw met Asus mobo en een 486DX33 (nog zonder koeling) en daarna Pentiums. Nu doe ik al geruime tijd alleen nog maar kant en klare laptops. Leuk spul!

En deze ook, Pentium 3 /1000

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ook AMD Athlon

En deze kaartjes...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 9 december 2022 14:14:01 (59%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

AMD K6-450 Mhz.

Koelplaat met ventilator kan er niet af zonder schade te doen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

AMD/ATI X1950XTX...

Manufacturer: ATI
Model: X1950 XTX
Reference card?: Yes
Target market segment: Desktop
Die name: RV580+
Architecture: Ultra-Threaded Shader Engine
Fabrication process: 80 nm
Transistors: 384 million
Bus interface: PCI-E 1.0 x 16
Launch date: October 2006

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 9 december 2022 14:50:10 (71%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Turbokeu

Golden Member

Op 9 december 2022 13:40:50 schreef CrossFireX
En deze zitten ook in die doos...

Ha, een Athlon 1800...
De beste waren de AXIA en AVIA versies (hier een AXDA), mijne (een AVIA) draaide zonder problemen op 2.3GHz (wel met de nodige warmteontwikkeling).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
McAwesome

Golden Member

Op 8 december 2022 22:59:01 schreef maartenbakker:
[...]
Toch zijn er wel stofjes die infrarood kunnen omzetten naar rood en ik geloof zelfs nog groen licht. Minstens 1 van die 2 deed dat niet helemaal zonder externe toevoer van energie, je moest die eerst 'opladen' onder (gewoon) licht. Ik weet niet hoe dat werkingsprincipe heet en waar het precies op berust. Het zal inderdaad geen fluorescentie wezen.

Je had vroeger van die infrarood detectiekaartjes om afstandsbedieningen te testen. Die moest je inderdaad eerst "opladen" met zichtbaar licht.

LUMITEK IR Sensor Cards work on a principle known as "Electron Trapping", where phosphor-based compounds are employed to absorb and "trap" incoming light energy from a short wavelength, and release that stored light in the form of visible light upon stimulation from a longer IR wavelength. The visible result is a localized glow which is relative in intensity to the amount of stored light and IR power levels exciting the active area.

In groene laserpointers heb je een IR-diode (808 mn) die een Nd-YAG laser pompt waar dan 1064 nm uit komt. Met een frequentieverdubbelingskristal wordt daar dan 532 nm of groen van gemaakt.

Crystal materials lacking inversion symmetry can exhibit a so-called χ(2) nonlinearity (→ nonlinear crystal materials). This can give rise to the phenomenon of frequency doubling [1], where an input (pump) wave generates another wave with twice the optical frequency (i.e. half the vacuum wavelength) in the medium. This process is also called second-harmonic generation.

Nu is de efficiëntie daarvan maar bedroevend en voor algemene verlichtingstoepassingen is dit ook veel te duur.