Uit de oude doos...

maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2023 23:24:16 schreef Tidak Ada:
Kan de link niet via Mullard gelegd worden?

Mullard maakte in elk geval ook meetapparatuur, dus dat zou prima mogelijk zijn. Ik geloof dat Philips daarnaast zelfs nog 1 of 2 andere fabrieken van dergelijk spul had in het VK.

EDIT: ik lees net dat de condensatoren uit het andere apparaat zullen komen.

Op 12 januari 2023 23:51:39 schreef Hoeben:
Omdat de condensatoren zo mooi op capaciteit zijn gebleven kan dat toch wel MKP zijn. Zeker omdat in de link van Bert_Camper PP staat. Metaallaagje erop en je hebt MPP.

Bestond gemetaliseerd polypropyleen dan al? Vanwege productieproblemen dacht ik dat zeker tot in de jaren '70 alleen gewikkelde metaal/pp folie gebruikt werd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Ik legde van de week de hand op een oude doos, waarin tientallen stroboscoopkitjes uit de jaren '80 zitten.

Op de foto een tussenresultaat, nog even wat rommelen en testen om hem reproduceerbaar af te bouwen. De blauwe elco was zo goed als onderbroken en is al door een moderne vervangen. Over de flitselco twijfel ik nog even.

Bonuspunten voor wie weet van welke fabrikant de kit kwam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je met Kemo heel dicht bij zit, maar net niet helemaal.

De firma De Weerd, inmiddels gesloten, had nog grote hoeveelheden kitjes in de oude doos liggen, waarvan een deel (deze stroboscopen, wat videoversterkers en een bonte verzameling uit de DDR) met een omweg mijn kant op is gekomen onder het motto restanten en curiosa.

Ze hadden ooit een groot assortiment zelf samengestelde kitjes die kennelijk soms klonen van Kemo en soms van andere ontwerpen (ELV videoversterker uit Elektuur) zijn. Mogelijk uit de tijd dat Kemo nog geen Nederlandse importeur had en er een gat in de markt zat.

Je zou zeggen dat dat gouden tijden moeten zijn geweest, anders ga je niet een omvangrijk kitassortiment samenstellen in plaats van simpelweg in te kopen (hoewel import uit Duitsland of België toen natuurlijk nog niet zo simpel was als nu - ik herinner me goed dat mijn vader eens koffiezetters van Emide importeerde en daar stonden toch mooie douanestempels op enzo. Ik meen dat ze bij Emmerik de grens over gingen).

Die koffiezetters waren bruin met creme en toch net iets minder degelijk dan ze hadden moeten zijn; geen idee of ik daar nog iets van heb in een andere oude doos... De herinneringen wel in elk geval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Die laatste regel doet het hem ;)

"Deze bouwsets zijn terdege getest en werken altijd"

Altijd! Heb je dat goed begrepen?! :+

fripster

Golden Member

@maarten: Ik ben zeer geinteresseerd wat je uit de DDR hebt... Kun je dat hier of in je webwinkel tonen?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
revado

Honourable Member

Op 14 januari 2023 09:00:08 schreef Sine:

"Deze bouwsets zijn terdege getest en werken altijd"

Dat viel mij ook al op.
Knap om een bouwset te testen, zal je hem toch eerst in elkaar moeten zetten :)

Zouden ze de gebruiksaanwijzing met zo'n liniaaltje met lettertjes hebben geschreven?
Kan best dat iemand daar vele uren aan heeft zitten pielen op zo'n stencil master en alles met de hand heeft getekend.

Is de Weerd niet meer? Heb ik een aantal webklokken gekocht ooit.

Nog een oude "doos"
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/norma-foto-top.jpg[/url

vermoedelijke schema

[url=https://www.uploadarchief.net:443/files/download/norma%20schema.jpg]https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/norma%20schema.jpg

Moet alleen binenkort weer eens 2 platte 4,5 batterijen kopen, de meter doet het maar half.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/norma%20batterij.jpg

Lucky Luke

Golden Member

Oh, slimme constructie met die spanningsbereikschakelaar: als je er meerdere indrukt sluit je niks kort èn wint de ‘laagste’ spanning. (Verder lijkt het iets zelfoscillerends/blokeeroscilator-achtigs te zijn, primair. En secundair nog een verdubbelaar met 2 diodes).

Op 14 januari 2023 09:45:28 schreef fripster:
@maarten: Ik ben zeer geinteresseerd wat je uit de DDR hebt... Kun je dat hier of in je webwinkel tonen?

Ik heb een potmetertje waarvan ik een datasheet probeerde te zoeken. Dat lijkt ook oud-ddr productie te zijn: ik vond geen datasheet maar verkopers die beweren dat het uit de ddr komt.

de 100k RFT op deze foto.

Ik heb er maar 1, ik weet niet meer waarvandaan, ik denk uit een grabbeldoos. Als er meer van dat spul in Deurne lag komt het daarvandaan.

Op 14 januari 2023 09:00:08 schreef Sine:
Die laatste regel doet het hem ;)

"Deze bouwsets zijn terdege getest en werken altijd"

Altijd! Heb je dat goed begrepen?! :+

[ haags]‘Dus nou niet onze klantenservice gaan legge belle…’[ /haags]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Hubie

Special Member

RFT was idd DDR, Oost Duitsland.Ze maakten ook verdomd goede communnicatie ontvangers die,na de val van de muur,hier in NL in dumpzaken opdoken.

https://de.wikipedia.org/wiki/Rundfunk-_und_Fernmelde-Technik

Dingen namaken waren ze ook goed in.
Jouw meerslagsinstelpotmetertje(3 x woordwaarde) = een 1:1 copy van Bourns.

Op 13 januari 2023 01:18:11 schreef maartenbakker:
[...]Bestond gemetaliseerd polypropyleen dan al? Vanwege productieproblemen dacht ik dat zeker tot in de jaren '70 alleen gewikkelde metaal/pp folie gebruikt werd.

Geen idee. Volgens mij konden ze dat technisch langer. Maar tegen een te hoge prijs waardoor het commercieel niet ging. Die condensatoren zullen destijds dan wel duur zijn geweest?

Jammer dat Philips/BC/Vishay in Roeselare (BE) dicht is, daar had ik het aan een contact kunnen vragen. Die maakten al heel lang MKP.

KGE

Golden Member

Op 14 januari 2023 13:26:05 schreef Hubie:
RFT was idd DDR, Oost Duitsland.Ze maakten ook verdomd goede communnicatie ontvangers die,na de val van de muur,hier in NL in dumpzaken opdoken.

https://de.wikipedia.org/wiki/Rundfunk-_und_Fernmelde-Technik

Dingen namaken waren ze ook goed in.
Jouw meerslagsinstelpotmetertje(3 x woordwaarde) = een 1:1 copy van Bourns.

In Nederland werd ook wel audio en TV van RFT aangeboden. Ik kan mij van mijn vorige baan herinneren (uit een ver verleden) dat we een keer een aantal 37 cm kleuren TV-tjes van RFT hadden staan. Aan elke beeldbuis die daar in zat was wel wat mis, veel fosforlaag fouten (vlekjes, ontbrekend etc.)
Kwaliteit was verder niet heel slecht maar inwendig leek het allemaal erg ouderwets.

Hubie

Special Member

In de jaren 90 was ik een keer op bezoek bij HOKA,Oude Pekela.
Die had een paar RFT-EKD 500 ontvangers staan.Splinternieuw in een stalen koffer inclusief spareparts.fl.4900 vroeg hij er voor.Dat vond ik een beetje teveel geld.Voor fl.3000 had ik hem meegenomen maar dat vond Horst te weinig dus de deal ging uiteindelijk niet door.

Edit\@KGE,consumentenspul uit de DDR was niet echt "top kwaliteit" maar voor het prof.spul keken zie niet op een paar (DDR) marken.

https://www.fenu-radio.ch/RFT_EKD-500-en.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 18 januari 2023 02:16:22 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 14 januari 2023 09:45:28 schreef fripster:
@maarten: Ik ben zeer geinteresseerd wat je uit de DDR hebt... Kun je dat hier of in je webwinkel tonen?

Dat ga ik zeker tonen, denk dat een forumtopic daar nog wat meer ruimte voor biedt, al komen ze ook wel in m'n webshop terecht als ik heb bedacht wat ze moeten opbrengen. Ik ben nog niet aan die doos toegekomen, maar wil sowieso daar wat van archiveren, het is spul dat ik nog nooit eerder gezien had. Deels helaas niet meer in de originele doosjes maar er is genoeg aan te zien.

Op 14 januari 2023 11:14:57 schreef Peter112:
Moet alleen binenkort weer eens 2 platte 4,5 batterijen kopen, de meter doet het maar half.
[afbeelding]

https://www.elba-elektro.nl/voedingen/batterijhouders/batterijhouder-3… O-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 14 januari 2023 16:11:30 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een Micro Professor heb ik ook nog les op gehad op de MTS.
Deze week kwam ik een Eurocom 1 op marktplaats tegen en gelijk gekocht.
En hij start zelfs op. Boek van Kluwer er ook nog bij.

Op 14 januari 2023 18:33:38 schreef Q96:
Deze week kwam ik een Eurocom 1 op marktplaats tegen en gelijk gekocht.
En hij start zelfs op. Boek van Kluwer er ook nog bij.

Die heb ik ook nog een, ik heb de rom toen verbouwd omdat ik die stomme "6802 control" knippering (de prompt dus) erg irritant vond. Nu is het een mooi knipperend streepje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

Op 14 december 2022 21:56:35 schreef maartenbakker:
Ik denk 1966, 1970 of waarschijnlijk niet 1976. Weliswaar kan ik de tweecijferige datumcodes niet helemaal thuisbrengen maar omdat er 12NC's opstaan kan het nooit vóór 1963 zijn en 1966 zal erom hangen (het model bestond al wel eerder onder andere nummers). Die dingen waren inderdaad een stuk beter dan teerknollen!

Ik heb die 2 olie/papier condensators ook nog even gemeten,ziet er goed uit.
Als (praktische) test zou ik er eigenlijk kortstondig een paar honderd Volt doorheen moeten jassen om zeker te zijn dat ze nog goed zijn,maar ik geloof het wel zo.. zo wel..

pa3gws

Golden Member

Ook iets uit de oude doos en wat nu helemaal uit den boze is. ;-)
Een stroomdief mijn pa had die dingen vroeger op zolder in gebruik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 17 januari 2023 16:11:22 schreef pa3gws:
Ook iets uit de oude doos en wat nu helemaal uit den boze is. ;-)
Een stroomdief mijn pa had die dingen vroeger op zolder in gebruik.

dit ding zat bij een vorig werkgever op zolder in een installatie armatuur, daar zat weer een slinger van vd draad en e27 fittingen op een stuk of 25, zo over een zolder en kruipzolder gespannen.

oorspronkelijk waren die dingen voor op de markt, standjes werden zo doorgelust, meer als een 25W lamp zat er toen niet in een stand ( jaren 40-50 )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Rosenthal,porseleinen theekopjes.. en weerstanden natuurlijk..beetje rare combinatie..;-)
Een nog ongebruikte 40 Watt-10 kΩ rheostat uit de oude doos.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 18 januari 2023 03:14:23 (14%)

pa3gws

Golden Member

Wij hadden op zolder maar 1 lamp en mijn pa kweekte vogeltjes dus moest er meer licht komen.
Dus de stroomdief in plaats van de lamp en vervolgen met verlengsnoeren en vastgespijkerd tweelingsnoer.
De hele zaak van stroom voorzien en dat was voor zover ik weet een paar TL balken met schakelklokken en een broed machine. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 januari 2023 16:11:22 schreef pa3gws:
Ook iets uit de oude doos en wat nu helemaal uit den boze is. ;-)
Een stroomdief mijn pa had die dingen vroeger op zolder in gebruik.

Heb ik ook! Erg handig als tijdelijke noodoplossing O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 januari 2023 16:11:22 schreef pa3gws:
Ook iets uit de oude doos en wat nu helemaal uit den boze is. ;-)
Een stroomdief mijn pa had die dingen vroeger op zolder in gebruik.

Bij mijn moeder moet er ook nog één in de kelder liggen.
Dat was idd een stroomdief. Vroeger betaalde je voor de elektriciteit voor licht minder dan voor de elektriciteit voor andere apparaten. Dus kwamen deze dingen op de markt om andere apparaten op het goedkopere licht aan te sluiten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hubie

Special Member

Wij gebruikten vroeger thuis zo'n bakelieten 3 weg stekker.Die dingen kregen binnen no time last van uitgelubberde contacten zodat ze al heet werden als je er een paar honderd Watt uit trok.

Op 17 januari 2023 23:14:12 schreef Nightwalker:
Vroeger betaalde je voor de elektriciteit voor licht minder dan voor de elektriciteit voor andere apparaten.

Dat lijkt me een onhoudbare situatie. Je moet dan twee meters hebben; een groep op de ene meter voor uitsluitend de verlichting en een groep op de andere meter voor de wandcontactdozen en de rest van de installatie. Binnen 10 minuten is er een hobby-electriciën aan het werk die deze twee groepen aan elkaar knoopt en de stop uit de verlichtingsgroep verwijdert.
Ik heb dat nog nooit gezien of er van gehoord.