Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Op 30 december 2022 23:11:56 schreef EricP:
@bprosman: wat gebruik je als 'breadboard'? Het lijkt wel een stukje PVC vloertegel ofzo?

Dat zijn kunststof snijplanken van Action, heel fijn spul om in te boren/tappen enz.

Die gebruik ik wel vaker om (al dan niet tijdelijk) spul op te schroeven, hoofdzakelijk dat het dan niet door meetsnoeren van tafel te getrokken word.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Op 30 december 2022 22:38:48 schreef bprosman:
Qua project stelt het geen bal voor maar lag al iets te lang op de werkbank en vandaag weer zitten kl*ten omdat ik een kapot kabeltje trof :-(

Alles op een "Breadboard" geschroefd, anti slippootjes er onder, klein schakelend voedinkje er aan met een "achtje" als netsnoer en Mini-USB uitbreiding er aan gemaakt.

Je hebt dat printje van AliExpress uitgebreid met Mini USB en een eigen voeding , handig !

Wel eens meegemaakt dat USB-C maar aan één kant is bedraad en dat de plug dus naar omdraaien niet werkt ? Ik wel dus tijdens het testen altijd beide kanten van de USB-C plug testen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 december 2022 22:38:48 schreef bprosman:
Qua project stelt het geen bal voor maar lag al iets te lang op de werkbank en vandaag weer zitten kl*ten omdat ik een kapot kabeltje trof :-(

[...]
[bijlage]

Een tijdje geleden deze gemaakt. Buiten wat geklooi met de initiële touch uitlijning werkt het nu perfect.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 31 december 2022 09:38:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Een tijdje geleden deze gemaakt. Buiten wat geklooi met de initiële touch uitlijning werkt het nu perfect.

Ook een mooie

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik kon het niet laten, en bouwde vanavond de toggle flip flop met relais uit de pdf uit een gesloten schooltopic.

Schakeling:

Hij werkt prima :) Ik ben dol op dit soort knutseltjes.

Start, alles uit. RESET toestand.

Indrukken, relais B gaat aan.

Loslaten geeft de SET toestand, beide relais zijn aan.

Indrukken, relais A is als enige nog aan.
Bij loslaten is men terug in reset.

Het is een slimme schakeling, hij maakt gebruik van het feit dat twee relais in serie blijven houden op de halve voedingsspanning.

Totale beginner

Golden Member

Hallo iedereen,

Graag laat ik mijn laatste project zien. Wij gebruikten voorheen voor NB-IoT of LTE-M de bordjes van PyCOM zoals de GPy. Nu is PyCOM bijna failliet gegaan en recent overgenomen maar de GPy reeks is volledig uitgefaseerd. In eerste instantie vond ik dat super jammer omdat het bij mijn weten het enige CE/FCC gekeurde board was met dergelijke '5G' Internet-of-Things verbindingen.

Na wat wikken en wegen heb ik de sprong gemaakt om zelf een alternatief te ontwikkelen met als doel dit eind deze maand of begin februari te crowdfunden op kickstarter.

Het is een ESP32-S3 board geworden die helemaal pin compatibel is met de PyCOM boards maar wel een veel nieuwere modem aan boord heeft en ook GPS heeft ingebouwd. Ik heb het project Walter genoemd en ik heb alles beschreven op https://www.quickspot.io

Het is mijn derde 4 layer PCB maar ik blijf 4 lagen toch altijd speciaal vinden. De chipset was lastig met de hand te solderen omdat alle pads onder de module zitten maar ik heb dit voor de eerste keer met een hotplate gedaan en dat ging alvast super.

Thevel

Golden Member

Op 6 januari 2023 21:26:40 schreef Aart:
Het is een slimme schakeling, hij maakt gebruik van het feit dat twee relais in serie blijven houden op de halve voedingsspanning.

Er vanuit gaande dat de 2 relais identiek zijn moet coil A wel geschikt zijn om aan te trekken bij halve voedingsspanning anders werkt het niet.
is natuurlijk simpel op te lossen door een wat hogere voedingsspanning of een weerstand te plaatsen over coil 2.

Als ik voor m'n modelbouw-hobby een overweg of iets anders met veel LEDjes in elkaar zat te bakken, was het testen van die LEDjes altijd het klusje wat me het meeste frustreerde, want die krokodilklemmetjes blijven op wikkeldraadjes niet zitten én ik moest altijd een weerstand en een extra kabeltje zoeken.

Op m'n huidige werk heb ik genoeg inspiratie opgedaan om dat anders aan te pakken.

Ik begon wat te schetsen: voor m'n gevoel is gemeenschappelijke anode tegenwoordig gebruikelijk(er) voor allerhande LED-zaken.
Maar omdat ik de bui al zag hangen, besloot ik ook een optie voor gemeenschappelijke kathode in te bouwen. Met een dubbelpolige schakelaar zou de hoofdtest dan nog dezelfde richting op moeten staan.

Voor een AHOB heb ik minstens 7 test-uitgangen nodig en omdat ik mezelf ken, besloot ik er 8 in te bouwen. Dat bleek met wat schuiven met de schakelaars op het front toch wel wat te optimistisch en zeker bij het bedraden was ik blij dat ik voor 7 schakelaars had gekozen.

10 APEM'etjes, 8 LEDs en 8 rubber kraagjes ervoor, 13 weerstanden, 14 diodes, 7 SMD-bruggelijkrichters, 14 twee-millimeter banaanbussen en 2 grote banaanbussen en dat alles in een metalen Bimbox kastje...

Op m'n Proxxon kruistafeltje kreeg ik het deksel net ingespannen.

Na het doorboren naar de grote gaten:

Na het bevestigen van alle onderdelen. Gelukkig geen rare uitschieters met de grote boren.

Vervolg volgt!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Normaliter gebruik ik de anti-draai ringetjes niet, maar in dit geval heb ik wél gaatjes geboord aan de binnenkant van het deksel om de schakelaars op hun plek te houden.

En dit was waarom ik blij was dat ik niet voor 8 schakelaars gegaan was.
Voor hen die zich afvraagt of ik geen kleinere weerstanden had... daar heb ik er 30 al ja-ren van liggen en de kans dat ik ze ooit nog eens nodig zou hebben...

En een foto van het ingeschakelde resultaat bij weinig licht, want... nou ja, LEDjes :P

De gebruikte waardes zorgen ervoor dat ik praktisch alles tussen 6 en 28 Volt of zo wel aan kan sluiten zonder dat er iets doorbrandt.

Ik broed nog op de aansluiting op een werkstuk, maar dat gaat ook wel lukken.

[Bericht gewijzigd door weardguy op dinsdag 10 januari 2023 20:37:12 (17%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Op 10 januari 2023 20:32:05 schreef weardguy:

Op m'n Proxxon kruistafeltje kreeg ik het deksel net ingespannen.

Binnenkort ga ik toch de Y-As verlengen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Met zoveel dingen tegelijk bezig waar een ADHD'ert een puntje aan kan zuigen maar soms komt er wel eens iets af.
Een "remote controller" voor mijn MF70 freesje met Estlcam.
Keyboard van de kringloop , controllertje er uit en "The matrix" uitgemeten.
Schakelaartjes komen van de laatse radio vlooienmarkt in Zwolle.

Sticker is glanzende vinyl , die in de laserprinter kunnen (van Amazon / A4 formaat).

Op de draaibank nog een tooltje gemaakt om deze schakelaars goed aan te draaien.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ziet er netjes uit Bram!

groet, Gertjan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 januari 2023 18:51:41 schreef bprosman:
[...]

Op de draaibank nog een tooltje gemaakt om deze schakelaars goed aan te draaien.
[bijlage]

EAO schakelaars?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 30 januari 2023 11:55:00 (49%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 januari 2023 20:32:05 schreef weardguy:
Als ik voor m'n modelbouw-hobby een overweg of iets anders met veel LEDjes in elkaar zat te bakken, was het testen van die LEDjes altijd het klusje wat me het meeste frustreerde, want die krokodilklemmetjes blijven op wikkeldraadjes niet zitten én ik moest altijd een weerstand en een extra kabeltje zoeken.

De frustratie snap ik, maar ik mis wat modelbouwachtergrondkennis… wat is een AHOB? Hoe gebruik je dit testkastje?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

Een AHOB is een spoorwegovergang met halve bomen,, geloof ik.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 30 januari 2023 11:54:35 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

EAO schakelaars?

Deze (geen kloontjes) :

LPR_LPS.pdf

Had ze op de vlooienmarkt voor 1 Euro/stuk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Denk dat de LPR kloontjes zijn van EAO. Nog een tip voor de tool. Maak er een gleuf in zodat je ook schakelaars met draad kan los draaien.

Originele EAO tool.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Op 30 januari 2023 17:54:01 schreef bprosman:
[...]
Deze (geen kloontjes) :
[bijlage]

Had ze op de vlooienmarkt voor 1 Euro/stuk.

Klinkt als, lijkt op. Smaakt net ff anders ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 30 januari 2023 18:32:34 (60%)

had pas bij een klant een paneel voor verlichting te schakelen met eao schakelaars uit de 90's nog. van dat model bleken nog nieuwe knoppen leverbaar te zijn. bij eao zelf besteld, en die konden er ook inlays bijdoen met geprinte tekst, ledje erin en het spul kan weer jaren mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 30 januari 2023 18:12:18 schreef buckfast_beekeeper:
Denk dat de LPR kloontjes zijn van EAO. Nog een tip voor de tool. Maak er een gleuf in zodat je ook schakelaars met draad kan los draaien.

Originele EAO tool.

Ja had m ook al in de datasheet zien staan, maar behalve in dit kastje ga ik ze niet echt meer gebruiken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@Bprosman
Alles op een "Breadboard" geschroefd, anti slippootjes er onder, klein schakelend voedinkje er aan met een "achtje" als netsnoer.

Ik gebruik ook broodplanken, meestal mdf-plaat.
Maar vandaag bij Action een paar van die kunststof "broodplanken" gekocht. Een grote maat en twee kleintjes. Inderdaad voor boren en tappen prima materiaal.
Nu mijn vraag, ik had al een paar zelfgebouwde voedinkjes (trafootje, 7805 etc) klaarliggen maar zie nu dat je een "kastje" op de plank geschroefd. Is dat een Meanwell voeding, b.v. een IRM-20-5 en die in een doosje gemonteerd met een achtje aansluiting of zo'n DIY schakelende voeding bouwdoosje ? Die Meanwel IRM-20-5 kan ik hier "om de hoek" kopen voor €16,00.
Met belangstelling, ruud

bprosman

Golden Member

Op 31 januari 2023 19:13:44 schreef Bapaktus:
@Bprosman
Alles op een "Breadboard" geschroefd, anti slippootjes er onder, klein schakelend voedinkje er aan met een "achtje" als netsnoer.

Ik gebruik ook broodplanken, meestal mdf-plaat.
Maar vandaag bij Action een paar van die kunststof "broodplanken" gekocht. Een grote maat en twee kleintjes. Inderdaad voor boren en tappen prima materiaal.
Nu mijn vraag, ik had al een paar zelfgebouwde voedinkjes (trafootje, 7805 etc) klaarliggen maar zie nu dat je een "kastje" op de plank geschroefd. Is dat een Meanwell voeding, b.v. een IRM-20-5 en die in een doosje gemonteerd met een achtje aansluiting of zo'n DIY schakelende voeding bouwdoosje ? Die Meanwel IRM-20-5 kan ik hier "om de hoek" kopen voor €16,00.
Met belangstelling, ruud

Hoi Ruud, het is nog veel simpeler, het is een standaard kunststof doosje met klikdeksel. Deksel op de broodplank geschroefd. Achtje er in Dremelen, en het voedinkje is een USB lader van Action waar ik het printje uitgesloopt heb. Als het 24/7 aan zou moeten staan zou ik het niet doen, en voor (ook) een merk (Meanwell) gaan , maar dit is maar incidenteel gebruik.

https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-dual-usb-wandlader/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Jullie willen niet weten hoeveel van de vele typen EAO schakelaars ik gemonteerd/vervangen heb.
Niet omdat ze zo slecht waren, maar b.v. jarenlang een intercom spreek functie bediend, dit dan een kleine 100x per dag.

Het bedrijf waar ik vroeger werkte kocht die schakelaars in bij Figroen, dus bij mij zit het nog in mijn hoofd als "Figroen" schakelaar...

Nog wat info, de schakelaar die Sine laat zien is een van de modellen die in een 16mm gat past.
Hou er rekening mee dat er aardig wat verschillende contact typen zijn, je zal echt het type nummer moeten lezen.
Ook zijn er modellen zonder hoorbare mechanische klik, b.v. voor intercom of microfoon systemen, zodat je niet een ploink door het system hoort op gepikt door de microfoon die ook in de behuizing is gemonteerd.

Sine zijn plaatje laat een breek en een maak contact zien en twee lampcontacten op de achterzijde.
Die schakelaar pakketjes zijn er zeker tot drie stuks op elkaar.

Ik kan nog wel even doorgaan... :+

Groet,
Bram

PS
Tot twee keer aan toe vergeet ik het, bprosman, net kastje!

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten