Op 5 februari 2023 12:51:16 schreef Jinny:
Ik heb geen huis, nog gemakkelijker.

maar als jouw verblijf een rotte vloer heeft heb je al heel snel een aquarium :P

Op 5 februari 2023 13:56:06 schreef testman:
[...]

maar als jouw verblijf een rotte vloer heeft heb je al heel snel een aquarium :P

:D :D :D

Op 5 februari 2023 12:47:22 schreef fcapri:
[...]

dat denk ik zo nog niet.
Als ik mijn huis nu zou verkopen, zou het al veel meer opbrengen dan ik het 2jaar geleden kocht
1) nieuwe zonnepaneel installatie die aardig opbrengt. nu al 6,5kWh opgewekt, op een semi bewolkte winter dag.
2) warmtepomp installatie die heel zuinig is, zowat 4-5keer zuiniger dat de accumulatie die hier stond
3) de oude boiler werd al vernieuwd, en daar komt deze zomer de warmtepomp boiler in de plaats.

kortweg, voor een jong gezin 1x de kost bij de bank voor de aankoop, en 10-15jaar zorgeloos wonen. een EV kan hier gewoon bij de zekeringkast bij aangesloten worden.
heb 63A aansluiting in huis, EN 63A die naar de loods loopt. je kan kiezen waar je de paal zelf zet.

rustige buurt, parkeerplaats voor een 5-6 autos, zonnige tuin met veel fruitbomen => daar heb ik het voor gekozen dus.

men vorige huis kocht ik ook als een 'fabriekspand' voor 99K, dat is 3jaar geleden verkocht voor 195K en was alles behalve af.
ik heb electriciteit grotendeels vernieuwd (achterbouw moest nog gedaan worden), nieuwe vloer erin, keuken, badkamer...
als je het maakt zodat het in de markt valt, ben je het zo kwijt.

in belgie is het grootste probleem de EPC waarde en de electriciteit die 99% van de verkopen niet in orde is. verbeter die 2 en het is zo weg

Als je vandaag zou verkopen. Binnen 20 jaar is het plaatje anders.

Pv-installaties van 20 jaar oud zijn paneeltjes van 150Wp en een omvormer met lcd-display.

De prijsstijging van je rustige buurt, parkeerplaatsen en fruitbomen zullen dat waarschijnlijk meer dan compenseren. (grappig dat je deze argumenten aanhaalt)

Het is de mogelijkheid om(=de optie) een pv-installatie of laadpaal te plaatsen die waardevol is. Niet het spul zelf

Op 5 februari 2023 12:47:22 schreef fcapri:
[...]

men vorige huis kocht ik ook als een 'fabriekspand' voor 99K, dat is 3jaar geleden verkocht voor 195K en was alles behalve af.
ik heb electriciteit grotendeels vernieuwd (achterbouw moest nog gedaan worden), nieuwe vloer erin, keuken, badkamer...
als je het maakt zodat het in de markt valt, ben je het zo kwijt.

dat huis waar dakgoten als fasedraad waren gebruikt. kan me je foto's met de renovatie nog herinneren. in dat pand was wat afgebrast in veel decennia. utp met netvoeding erop en zekeringen met draad eromheen gedraaid zaten daar, de 100A netvoeding zat dus eigenlijk op elk wcd.

Op 5 februari 2023 15:39:19 schreef testman:
[...]

dat huis waar dakgoten als fasedraad waren gebruikt. kan me je foto's met de renovatie nog herinneren. in dat pand was wat afgebrast in veel decennia. utp met netvoeding erop en zekeringen met draad eromheen gedraaid zaten daar, de 100A netvoeding zat dus eigenlijk op elk wcd.

yep, dat was het.
daarom koop ik liever een huis waar ik de electra zelf in orde kan zetten, dan is het tenminste goed gedaan.

in ons appartement was alles vernieuwt, behalve de zekeringkast. dus 2000€ van de verkoopprijs af om die te vervangen.
nuja, één van de afkeurpunten was ook dat een electrische radiator met soepel draad de muur in ging.
echter in de zekeringkast kwam enkel harde kern draad toe.
aan de radiator beginnen kappen in de muur, vond ik de 'lasdoos'.
soepel draad in een suikertje naar vaste draad, krantepapier erom heen, de muur in en plaaster met behang erover.

Op 5 februari 2023 15:05:02 schreef evelo:
[...]

Als je vandaag zou verkopen. Binnen 20 jaar is het plaatje anders.
Pv-installaties van 20 jaar oud zijn paneeltjes van 150Wp en een omvormer met lcd-display.

De prijsstijging van je rustige buurt, parkeerplaatsen en fruitbomen zullen dat waarschijnlijk meer dan compenseren. (grappig dat je deze argumenten aanhaalt)

dat kan wel kloppen, maar dan heb ik er 20jaar lang x 5000€/jaar aan uitgespaart, dus men geld dik terug verdiend.
het is met allemaal apparaten zo. wat zal een 11KW laadpaal in de toekomst nog waard zijn? gaan ze die connectoren nog gebruiken? die spanningen? zijn misschien waterstofautos dan? of andere technologie (capacitance gel van demolition man :-) ) https://youtu.be/LQIRD57lls8?t=226.
wat is een tesla van 2020 nog waard dan...

Bespaar tip die ik afgelopen weekend heb geleerd...

Doe geen wollen trui aan tegen de kou als je met elektronica componenten bezig bent en koop een antistatisch armbandje :X

Op donderdag 20 oktober 2022 15:18:18 schreef RAAF12:
Hier nog geen verwarming aan en het is 17.2°C, helaas val ik buiten de boot in het diagram. RH is relative humidity

[bijlage]

[bijlage]

Inmiddels is de situatie uitgebreid in Huize Raaf en heeft de woningbouw corporatie een Daalderop CO2 meter in de woonkamer geplaatst. Als de spanning erop wordt gezet gaan de LED's even knipperen. De sensor module chip is afgelakt met glimmend spul kan ik dat er veilig afhalen om het typenummer te kunnen lezen?

klik voor groter op de afbeelding.

Die CO2 zooi hebben ze hier ook geinstalleerd in slaapkamer en woonkamer... :(

Dat is geen verbetering: Het water stroomt bij koud weer 's ochtends nu over de ramen (vroeger nooit last van gehad), en het is afgrijselijk lelijk aangelegd...
De ventilatie gaat nu ook op 'rare' momenten aan. (bijv als het raam openstaat, dan kan er moeilijk sprake zijn van teveel CO2))

Hier zit het netjes, er is een gat geboord vanuit het voorraadhok naast de keuken. Ik ga het in de gaten houden met de meter die geeft het CO2verloop goed weer. Er moet nog een stuk van kamerdeur worden afgezaagd daar zat een tochtplint gemonteerd. De WC, keuken en badkamer deuren zijn al ingekort. Het ventilatie systeem werkt op onderdruk en er zitten kleppen in de 3 ventilatiebuizen die automatisch open en dicht gaan. In de afzuigkap boven de inductieplaat zit geen fan maar een klep die langzaam daalt. Mooi systeem!

Op vrijdag 17 oktober 2025 12:02:36 schreef Arco:
De ventilatie gaat nu ook op 'rare' momenten aan. (bijv als het raam openstaat, dan kan er moeilijk sprake zijn van teveel CO2))

Mogelijk reageert het ook op vocht? Als het dan vochtig is buiten, en warm genoeg dat je nog niet echt stookt…

Mogelijk reageert het ook op vocht?

's Winters als het vriest stroomt het water over de ramen, dus vocht doet 'ie niet veel mee... ;)

Ik zit ff naar dat printje te kijken. De microcontroller is duidelijk, altijd leuk om een AVR in het wild te spotten. Linksboven iets draadloos/RF. Rechtsboven voeding. Dat extra opbouwprintje midden onder bevat dan de co2 sensor?

Nu ben ik een complete LEEK op dit gebied, maar wat wil je met CO2 meten?

bij een oude ketel wil je een CO melder, maar CO2... Hoe wil je er wat aan doen?
raam open zetten? Komen de uitlaatgassen van buiten naar binnen
een lekke uitlaat van je CV ketel detecteren? Kan hoor, maar meestal gaat je CO melder dan al wel af.

ik zie het nut helemaal niet.

(p.s. Mijn vrouw wilde ook een CO melder in ons nieuwe huis. Ik vroeg haar waarom en waar: we hebben een warmtepomp en geen CV ketel ;) )

De CO2 melder wordt geplaatst om een 'ongezond leefklimaat' te voorkomen (teveel CO2 geeft hoofdpijn e.d.)
Maar je kunt indedaad net zo goed een raampje openzetten of een paar grote planten in huis zetten...

Bij mij was de plaatsing niet zo netjes:

Ik ging van een net ingebouwd dubbele wcd naar een lompe opbouwdoos met een stuk goot erboven... :(
Lucht is sowieso nooit een probleem, ik heb flink wat planten.

Bij de oude ventilatie had ik een tijdklok eraan gehangen om de ventilatiestamd aan te passen...

Op vrijdag 17 oktober 2025 16:35:03 schreef Arco:
[....]

[...]

En een hele hoge energierekening?

Of heb je afgetapt voor de meter???
:+ :+

https://images.nu.nl/m/m1oxepda4w60_wd854/0/434/4256/2394/wiet.jpg

Op vrijdag 17 oktober 2025 15:58:29 schreef PE9SMS:
Ik zit ff naar dat printje te kijken. De microcontroller is duidelijk, altijd leuk om een AVR in het wild te spotten. Linksboven iets draadloos/RF. Rechtsboven voeding. Dat extra opbouwprintje midden onder bevat dan de co2 sensor?

Ja dat klopt dat is de CO2 moduul. Ik wilde weten of het een soortgelijk moduul is als in de losse meter. Die zijn er in diverse kwaliteiten.

Op vrijdag 17 oktober 2025 16:14:32 schreef High met Henk:
Nu ben ik een complete LEEK op dit gebied, maar wat wil je met CO2 meten?

bij een oude ketel wil je een CO melder, maar CO2... Hoe wil je er wat aan doen?
raam open zetten? Komen de uitlaatgassen van buiten naar binnen
een lekke uitlaat van je CV ketel detecteren? Kan hoor, maar meestal gaat je CO melder dan al wel af.

Het probleem is dat mensen (ook in ruststand) CO2 produceren. En boven de 1000 krijg je al problemen met concentratievermogen en dat soort ongein. Teveel is echt zwaar ongezond.

Als je vraaggestuurde ventilatie wilt doen dan kijk je (naast vocht en temperatuur) naar de hoeveelheid CO2 in de ruimte.

En als je dat meet dan zie je precies wanneer ik in de woonkamer ben.

Kijk trouwens niet TE veel naar die CO2 meters van ome ali en co, dat zijn vaak VOC meters, en die meten vanalles, maar niet direct CO2
Een mogelijke test is met wat alcoholdamp oid in de buurt komen, daar mag een CO2 sensor niet op reageren. Doet het dat wel dan heb je een VOC sensor en is het CO2 getal op je meter waardeloos.

Die sensor in die itho module van RAAF is een echte CO2 sensor. Waarschijnlijk een MH-Z19B of een broertje daarvan.

Dat zwarte ding wat glimt en lijkt afgelakt op de bovenzijde is volgens mij toch niet de sensor. Die zal aan de andere kant van de PCB zitten om de lucht op CO2 te testen. Maar helaas afwezig nu om het gelijk te checken.

edit: Sine :-)

Dat is een hele module inderdaad, en die zou ik ook niet open prutsen, beste kans dat je hem daarmee sloopt.

En zo interessant is het ook niet wat voor een exact type dat is, het is in ieder geval een NDIR sensor.

https://sensirion.com/media/documents/9E7DA521/627C2C8D/CD_IN_SCDxx_Tr…

[Bericht gewijzigd door Sine op (52%)]

Yep opzetprintje maar beter zo laten en ga de sheet bestuderen.

Op vrijdag 17 oktober 2025 17:52:58 schreef Sine:
[...]

Het probleem is dat mensen (ook in ruststand) CO2 produceren. En boven de 1000 krijg je al problemen met concentratievermogen en dat soort ongein. Teveel is echt zwaar ongezond.

Als je vraaggestuurde ventilatie wilt doen dan kijk je (naast vocht en temperatuur) naar de hoeveelheid CO2 in de ruimte.
[...]

ik weet dat wij ook CO2 produceren. Echter ik heb helaas geen ventilatie op open ramen na in mijn huis.
Wel super geisoleerd, wat dus net niet handig is voor CO2. vandaar mijn vraag.

Wellicht dat Arco nog antwoord maar planten zorgen zeker voor een beter leefklimaat. Bij mij is het al gauw na 2 uur uitademen de rode zone in op de CO2 meter. Eerst een groenige LED erbij en daarna een rode. In de oude situatie want die sensor in de muur is pas net geplaatst in huis. En hoe meer mensen in huis des te sneller is de lucht bedorven. Veel mensen luchten niet omdat ze het zonde vinden dat de warmte het huis uitgaat en niet tegen de koudere temperatuur kunnen. Dus zitten ze in een veel te hoog CO2 door te leven.

Deze gestuurde fans zitten er nieuw op de daken van de galerijflats.

Op vrijdag 17 oktober 2025 21:40:11 schreef High met Henk:
[...]

ik weet dat wij ook CO2 produceren. Echter ik heb helaas geen ventilatie op open ramen na in mijn huis.
Wel super geisoleerd, wat dus net niet handig is voor CO2. vandaar mijn vraag.

Oude huizen waren lek genoeg dat je geen ventilatie nodig had, maar als je die (goed) gaat isoleren dan dicht je ook die lekken.
Daarom hebben alle moderne woningen een vorm van ventilatie.

In de jaren 80 en 90 werd dat opgelost met duco's en centrale ventilatie (afzuiging)

Nieuwe woningen worden gebouwd met balansventilatie en warmteterugwinning.
Hier staat een lijstje met systemen: https://alphaventilatie.nl/ventilatie/ventilatiesystemen/

Bij een modern geïsoleerde woning eigenlijk noodzakelijk.
https://www.duurzaamthuis.nl/het-effect-van-isolatie-op-het-binnenklim…

Op vrijdag 17 oktober 2025 16:35:03 schreef Arco:
De CO2 melder wordt geplaatst om een 'ongezond leefklimaat' te voorkomen (teveel CO2 geeft hoofdpijn e.d.)
Maar je kunt indedaad net zo goed een raampje openzetten of een paar grote planten in huis zetten...

Bij mij was de plaatsing niet zo netjes:

[bijlage]

Ik ging van een net ingebouwd dubbele wcd naar een lompe opbouwdoos met een stuk goot erboven... :(

[bijlage]

Bij de oude ventilatie had ik een tijdklok eraan gehangen om de ventilatiestamd aan te passen...

redelijk standaard bij nieuwbouw die dingen, alleen 230V nodig, rest is draadloos. dan is het mooi op een inbouwdoos gezet. bij oudbouw die renovatie krijgt is het vaak nog erger als dit gemaakt. heb er al wat opgelost, zo bij een wcd geprikt, maar knetterde nogal..