Bespaar tips.

Op 5 februari 2023 12:51:16 schreef Jinny:
Ik heb geen huis, nog gemakkelijker.

maar als jouw verblijf een rotte vloer heeft heb je al heel snel een aquarium :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 5 februari 2023 13:56:06 schreef testman:
[...]

maar als jouw verblijf een rotte vloer heeft heb je al heel snel een aquarium :P

:D :D :D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Op 5 februari 2023 12:47:22 schreef fcapri:
[...]

dat denk ik zo nog niet.
Als ik mijn huis nu zou verkopen, zou het al veel meer opbrengen dan ik het 2jaar geleden kocht
1) nieuwe zonnepaneel installatie die aardig opbrengt. nu al 6,5kWh opgewekt, op een semi bewolkte winter dag.
2) warmtepomp installatie die heel zuinig is, zowat 4-5keer zuiniger dat de accumulatie die hier stond
3) de oude boiler werd al vernieuwd, en daar komt deze zomer de warmtepomp boiler in de plaats.

kortweg, voor een jong gezin 1x de kost bij de bank voor de aankoop, en 10-15jaar zorgeloos wonen. een EV kan hier gewoon bij de zekeringkast bij aangesloten worden.
heb 63A aansluiting in huis, EN 63A die naar de loods loopt. je kan kiezen waar je de paal zelf zet.

rustige buurt, parkeerplaats voor een 5-6 autos, zonnige tuin met veel fruitbomen => daar heb ik het voor gekozen dus.

men vorige huis kocht ik ook als een 'fabriekspand' voor 99K, dat is 3jaar geleden verkocht voor 195K en was alles behalve af.
ik heb electriciteit grotendeels vernieuwd (achterbouw moest nog gedaan worden), nieuwe vloer erin, keuken, badkamer...
als je het maakt zodat het in de markt valt, ben je het zo kwijt.

in belgie is het grootste probleem de EPC waarde en de electriciteit die 99% van de verkopen niet in orde is. verbeter die 2 en het is zo weg

Als je vandaag zou verkopen. Binnen 20 jaar is het plaatje anders.

Pv-installaties van 20 jaar oud zijn paneeltjes van 150Wp en een omvormer met lcd-display.

De prijsstijging van je rustige buurt, parkeerplaatsen en fruitbomen zullen dat waarschijnlijk meer dan compenseren. (grappig dat je deze argumenten aanhaalt)

Het is de mogelijkheid om(=de optie) een pv-installatie of laadpaal te plaatsen die waardevol is. Niet het spul zelf

Op 5 februari 2023 12:47:22 schreef fcapri:
[...]

men vorige huis kocht ik ook als een 'fabriekspand' voor 99K, dat is 3jaar geleden verkocht voor 195K en was alles behalve af.
ik heb electriciteit grotendeels vernieuwd (achterbouw moest nog gedaan worden), nieuwe vloer erin, keuken, badkamer...
als je het maakt zodat het in de markt valt, ben je het zo kwijt.

dat huis waar dakgoten als fasedraad waren gebruikt. kan me je foto's met de renovatie nog herinneren. in dat pand was wat afgebrast in veel decennia. utp met netvoeding erop en zekeringen met draad eromheen gedraaid zaten daar, de 100A netvoeding zat dus eigenlijk op elk wcd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 februari 2023 15:39:19 schreef testman:
[...]

dat huis waar dakgoten als fasedraad waren gebruikt. kan me je foto's met de renovatie nog herinneren. in dat pand was wat afgebrast in veel decennia. utp met netvoeding erop en zekeringen met draad eromheen gedraaid zaten daar, de 100A netvoeding zat dus eigenlijk op elk wcd.

yep, dat was het.
daarom koop ik liever een huis waar ik de electra zelf in orde kan zetten, dan is het tenminste goed gedaan.

in ons appartement was alles vernieuwt, behalve de zekeringkast. dus 2000€ van de verkoopprijs af om die te vervangen.
nuja, één van de afkeurpunten was ook dat een electrische radiator met soepel draad de muur in ging.
echter in de zekeringkast kwam enkel harde kern draad toe.
aan de radiator beginnen kappen in de muur, vond ik de 'lasdoos'.
soepel draad in een suikertje naar vaste draad, krantepapier erom heen, de muur in en plaaster met behang erover.

Op 5 februari 2023 15:05:02 schreef evelo:
[...]

Als je vandaag zou verkopen. Binnen 20 jaar is het plaatje anders.
Pv-installaties van 20 jaar oud zijn paneeltjes van 150Wp en een omvormer met lcd-display.

De prijsstijging van je rustige buurt, parkeerplaatsen en fruitbomen zullen dat waarschijnlijk meer dan compenseren. (grappig dat je deze argumenten aanhaalt)

dat kan wel kloppen, maar dan heb ik er 20jaar lang x 5000€/jaar aan uitgespaart, dus men geld dik terug verdiend.
het is met allemaal apparaten zo. wat zal een 11KW laadpaal in de toekomst nog waard zijn? gaan ze die connectoren nog gebruiken? die spanningen? zijn misschien waterstofautos dan? of andere technologie (capacitance gel van demolition man :-) ) https://youtu.be/LQIRD57lls8?t=226.
wat is een tesla van 2020 nog waard dan...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bespaar tip die ik afgelopen weekend heb geleerd...

Doe geen wollen trui aan tegen de kou als je met elektronica componenten bezig bent en koop een antistatisch armbandje :X