Hoi,
Ik heb op MP een oude Conrad PS-2430D (2 X 0-40V 0-3A) lineaire dubbele voeding gekocht.
Deze werkt an sich prima en de ruis is ook nog volgens de specs ( < 2mV).
Het schema voeg ik bij.
"Literatuuronderzoek" leert het volgende),
Er werden de volgende "vouten" genoemd:
1) Lekke hoofdvoedings elko -> doorbranden van bruggelijkrichterdioden
Dit is aannemelijk voor deze leeftijd: Nieuwe Elko's!
2) Na aansluiten van een soldeerbout (power supply als voeding) : "Darlington Powertransistor (TIP 31A / 2N 3773 defect.
3) aansluiten van spanningsvermenigvuldiger, idem
4) Soms brandt ook de Volt Potmeter door (PT101/102), de "sense R 115 (naar de Opamp IC102A en soms de Op Amp zelf (4558) door.
Ik merk nu het volgende op:
1)
Er is al een beveiligingsdiode ( D110) aan de uitgang tegen te hoge "Back Voltage" (alsmede belastingsweerstand ca. 10K (R 114) en ontstoorcondensator ( C402, 100 uF, 50V).
Dit wordt ook in diverse Elektuur, Delta en Chinese voedingen zo gedaan.
2) Er is echter geen beveiligingsdiode over de 2 power T's TIP31A. 2N3773 (T101 ?T401)
Vergeten of kostenbesparing?
Kunnen jullie nog meer adviezen geven hoe deze voeding meer "Idiot proof" gemaakt kan maken:
BV
- Bescherming tegen inductieve piekspanningen op de uitgang (varistor of Transil diode?),
- meer robuuste vervanger van de TO3 2N3773: Hoger wattage, sroom, VCeo?
Welk type zou geschikt zijn?
Alle advies is welkom!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 7 februari 2023 19:59:31 schreef redguuz:
Hoi,1)
Er is al een beveiligingsdiode ( D110) aan de uitgang tegen te hoge "Back Voltage" (alsmede belastingsweerstand ca. 10K (R 114) en ontstoorcondensator ( C402, 100 uF, 50V).Alle advies is welkom!
tussen poolklem en de diode een zekering plaatsen F4A. diode een stevige nemen, 3A of meer. wat er standaard inzit ( vaak 1n4004 oid )fikt vlot door voor de zekering tript..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Welk type zou geschikt zijn?Alle advies is welkom!
Er is zeker een accu verkeerdom op aangesloten geweest, bij die stromen gaat alles roken.
Dit is al een zeer stevige jongen, nog robuster?
1) Lekke hoofdvoedings elko -> doorbranden van bruggelijkrichterdioden
Dit is aannemelijk voor deze leeftijd: Nieuwe Elko's!
Dat ligt meestal aan de elco's zelf, kortsluiten is niet een heel alledaagse manier om te overlijden voor elco's (zoals uitgebreid hier besproken), zeker niet voor bufferelco's, al houdt 50V niet over voor een 40V voeding. Op 3A staat daar al een rimpel op van 10V, dus het zou best goed kunnen dat 50V gewoon niet genoeg is voor deze keuze van transformator. Je kunt eens meten wat de spanning in rust is. Als al bekend is dat deze typen overlijden is vervangen met een 63V exemplaar op zich wel een goed idee, zeker omdat er geen secundaire zekering is.
2) Na aansluiten van een soldeerbout (power supply als voeding) : "Darlington Powertransistor (TIP 31A / 2N 3773 defect.
Dit snap ik niet, is jouw voeding nu stuk of heeft iemand dat ooit ergens gehad? 
3) aansluiten van spanningsvermenigvuldiger, idem
Zelfde vraag
4) Soms brandt ook de Volt Potmeter door (PT101/102), de "sense R 115 (naar de Opamp IC102A en soms de Op Amp zelf (4558) door.
Dat klinkt een beetje alsof het IC daar eerst is overleden omdat ik geen andere potentiële stroomwegen zie die dit zouden kunnen veroorzaken. Misschien is D104 stuk geweest en zijn de IC's overleden door overspanning. Dat D104 uit twee componenten bestaat doet vermoeden dat er niet heel veel marge is.
Ik merk nu het volgende op:
1)
Er is al een beveiligingsdiode ( D110) aan de uitgang tegen te hoge "Back Voltage" (alsmede belastingsweerstand ca. 10K (R 114) en ontstoorcondensator ( C402, 100 uF, 50V).Dit wordt ook in diverse Elektuur, Delta en Chinese voedingen zo gedaan.
Deze diode is tegen ompoling, niet tegen overspanning. Daar kan je meestal toch niet heel veel aan doen. Als iemand een 50 of 60V voeding aansluit op de uitgang van je 40V exemplaar ben je bij veel Elektuur- en Delta-voedingen ook zuur en moet je repareren. Je kunt eventueel een diode in het voorwaartse pad aanbrengen tussen R401 en C402, dan is het grootste deel van de schakeling beschermd tegen medium hoge spanningen.
2) Er is echter geen beveiligingsdiode over de 2 power T's TIP31A. 2N3773 (T101 ?T401)
Vergeten of kostenbesparing?
Kan beide, maar toevoegen kan geen kwaad. Het kan natuurlijk gebeuren dat er een spanning op de uitgang wordt gezet en er stroom via de emitter-basisovergang (die zich als zenerdiodes van meestal een volt of 5-10 gedragen) van de transistor de bufferelco in loopt. Dit duurt nooit lang (tot de elco vol is), dus ik weet niet hoe snel dit een probleem is. De rest van de voeding is beschermd via D109, dus het zou alleen een potentieel probleem zijn voor de uitgangstransistoren.
Kunnen jullie nog meer adviezen geven hoe deze voeding meer "Idiot proof" gemaakt kan maken:
BV
- Bescherming tegen inductieve piekspanningen op de uitgang (varistor of Transil diode?),
Bedenk je even hoe een inductieve spanning werkt. Als je een spoel op de uitgang hebt zitten en de voeding stopt er op één of andere manier opeens mee dan zal die inductieve stroom via D110 blijven rondcirkelen tot hij is gedissipeerd. Positieve piekspanningen kunnen alleen als de spoel extern van energie wordt voorzien. Dit is een non-probleem.
Welk type zou geschikt zijn?Alle advies is welkom!
Deze transistoren zijn al 150W, hebben een bijzonder groot 'safe operating area' (2N3771, 2 en 3 zijn daar speciaal voor gemaakt) en zijn nogal traag, waardoor een vervanger waarschijnlijk meteen gaat oscilleren. Er zit ook al een thermische beveiliging in, dus daar kan het ook al niet heel snel fout gaan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi redguuz, 
Koop goede 2N3773 transistoren of beter deze MJ15003 van ON Semi, hier te koop:
https://secure.reichelt.de/nl/en/power-transistor-npn-140v-20a-250w-to…
En dan niet toch de goedkopere versie uit India kopen!
Over deze transistor(T401) en over de uitgang(D110) een dikke diode plaatsen, b.v. deze:
https://www.reichelt.de/nl/en/rectifier-diode-1000v-10a-p600-p1000m-di…
Ik heb een axiaal type voor je uitgekozen zodat het wat makkelijker te monteren is.
Over de penen 2 en 3 van IC 102B 2x 1N4148 plaatsen antie parallel
R113 die aan de basis van T401 gemonteerd zit verlagen naar 68Ω
Plaats een extra weerstand vanaf de basis van T101, dit is de TIP31a een 10K weerstand naar de + uitgang dat is het zelfde als de onderkant van R113.
Deze twee aanpassingen zorgen er voor dat je voeding stabieler wordt, samen met de MJ15003 krijg je dan een betere fasemarge, dit is heel belangrijk voor LAB power supply's.
----------------------------------
Ik kan niet vinden wat L3 doet, of ik bedoel hoe deze wordt aangestuurd...
R103 als RL3 gemaakt is, levert de stoom voor de eerste Zener stabilisatie, hieruit worden onder meer de opamp’s gevoed en de powersectie van stuurstroom voorzien door R105.
Vanuit deze Zenerspanning wordt de Referentie spanning gemaakt met IC101 wat een LM336 is van 2,5V.
Deze 2,5V referentie spanning wordt gebruikt om de twee regelloops in te stellen,
Voor de I Loop, dat is IC102a en de referentie spanning wordt aan de +ingang van dit IC toegevoerd via instelpot PR102 en weerstand R104.
samen met de Potmeter PT103 en de weerstanden R121 en R122 wordt er een spanning op de + ingang van deze opamp gezet die wordt vergeleken met de spanning op de -ingang van deze opamp.
R115 meet op de bovenkant van R401 wat de emitter van de power transistor is hoeveel spanning er over R401 valt.
Als deze spanning voorbij het punt komt van de spanning die op de +ingang staat, dan gat de uitgang van IC 102a naar beneden en trekt de stuurstroo die R105 levert zo ver weg zodat er een balans ontstaat voor de maximaal ingestelde stroom.
Voor de U loop wordt IC 102b gebruikt.
De -ingang van dit IC hangt via R123 en C110 aan de plus uitgang, dit is zijn referentie punt.
Uiteindelijk wordt de waarde/spanning van de -aansluiting gemeten door de combinatie van PT101 en PT102 potmeters.
Een opamp wil altijd zijn ingangen op gelijk spanning niveau hebben en ik heb net aangegeven dat de -ingang van de opamp die aan de + ingang hangt(via een spanningsdeler R123 en R124 de referentie is.
De spanning op de -ingang hangt ongeveer 160mV boven de +uitgang van de voeding.
De uitgang van het IC 102B trek net zoveel stroom weg door R105 als nodig is om op het knooppunt van de +ingang van IC102b weer +160mV te krijgen.
R107 en P101 is de uitgangspanning trim mogelijkheid en de waarde van de twee potmeters PT101 en PT102 bepalen dus de uitgangspanning, simpel wet van Ohm Berekening als je de Referentie spanning van IC 101 weet, welke 2,5V is.
--------------------
Het onderste deel zijn twee comperator die kijken welke op welke spanning de voeding staat ingesteld en aan de hand daarvan wordt het desbetreffende relais of beide ingeschakeld.
Dit wordt gemeten door R204 en R213.
--------------------
Je kan in ieder geval alle elco's controleren die voor de gelijkrichting wordt gebruikt, zoals C101, C102, C401 en C201 en dat dan ook voor het andere kanaal.
Ik hoop dat dit een beetje helpt,
Groet,
Bram
Allen,
Bedankt voor de uitgebreide reakties. Ik kom er morgen op terug.
Maar even volledigheidshalve:
Zoals ik al in de aanhef zei, doet mijn dubbele voeding van MP het helemaal goed,
Maar uit de "Case Histories", die ik op het Web heb gevonden, is hij niet helemaal " Idiot Proof".
(Verkeerd aansluiten van akku, uitvallen van netspanning met akku aangesloten).
Ik heb opgemerkt dat Elektuur zowel een langsdiode (Skottky) gebruikte in een akkulader of de parallele diode , zoals in deze voeding.
Ik begrijp nu dat de laatste moet gebeuren in combinatie met een serie F4 zekering.
Verdere "Case Histories" :
1) Defekt na aansluiten 100W 23V LED lamp:
-> Doorgeslagen voedingselko Elko en daaruit resulterende doorgebrande bruggelijkrichter :
zie: https://www.mikrocontroller.net/topic/349802
2) Defekt na aansluiten soldeerbout (om deze te verhitten), bij gebrek aan een soldeerstation; -> 2N2773 defekt (door inductive belasting?)
zie https://www.mikrocontroller.net/topic/503133
3) Ook op CO worden diverse defekten besproken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/71885#highlight=2403d+ps
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149197#highlight=2403d+ps
In plaats van de 2N3773 had ik misschien een TO3 MJ 11033 Darlington (120V 50A 300W) in gedachten. Maar die zou ik enkel monteren , als ik de voeding op zou blazen.
benleentje
Golden Member
In plaats van de 2N3773 had ik misschien een TO3 MJ 11033 Darlington (120V 50A 300W) in gedachten. Maar die zou ik enkel monteren , als ik de voeding op zou blazen.
IK zou niet weten hoe je de 2N3773 in deze voeding defect kan krijgen als dat al gebeurd is dat een gevolg van een ander defect in de voeding en dat de stroom regeling compleet niet meer werkt.
Op 7 februari 2023 23:53:43 schreef redguuz:
Maar uit de "Case Histories", die ik op het Web heb gevonden, is hij niet helemaal " Idiot Proof".
(Verkeerd aansluiten van akku, uitvallen van netspanning met akku aangesloten).
De oplossing is heel simpel, geen accu's laden met een labvoeding, daar zijn acculaders voor.
En als je dat dan toch dwingend wilt doen dan verdomd goed opletten bij het aansluiten. Een gewone labvoeding kun je niet beveiligen tegen verkeerd aansluiten.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 8 februari 2023 09:54:26 schreef Sine:
[...]
De oplossing is heel simpel, geen accu's laden met een labvoeding, daar zijn acculaders voor.
Akkoord. (ik doe het uitzonderlijk toch eens maar ik let goed op)
Mijn CTEK (motorfiets)acculader moet je volgens de handleiding eerst aan de accu koppelen vooraleer zijn netstekker in de WCD te steken.
Sine,
Niet (helemaal mee eens). Maar dat mag toch?
1)
Ik heb zelf (medio 1990 er) jaren een Elektuur motor akkulader /onderhoudslader volledig bestand gemaakt tegen verkeerd aansluiten op de akku :
Dit functioneerde dmv een beveiligingsrelais dat bekrachtigd werd (via een diode aan de uitgang), als de akkudraden verwisseld waren).
De relaiscontacten schakelden dan de aansluiting naar de akku af (er werd tevens een rode waarschuwings LED ingeschakeld).
Elektuur vond het niet nodig om de lader "Fool Proof" te maken tegen verkeerde aansluiting (maar ik ken mezelf!)..
Deze akkulader/onderhoudslader (gebaseerd op een L200 ) werkt nog altijd zonder problemen na al die jaren in de winter in gebruik te zijn (is echt "bullet proof"), zie bijlage 1.
2)
De andere oplossing (van een zware diode die parallel over de uitgang staat plus een serie zekering F4) in de + uitgangsdraad werkt zeker ook.
Je moet dan wel de zekering vervangen, als je fout hebt aangesloten.
NB
Deze parallel diode is al op heel veel voedingen aanwezig (Conrad, Delta, Elektuur).
Echter de meeste hebben ook een zware diode over de Darlington uitgangsscombinatie.
(beschermt eveneens tegen verwisselen van + /- draad op een akku).
Ik vroeg me af waarom deze diode niet in deze CONRAD PS-2430D voeding zit?
BLACKDOG adviseert mij om dit alsnog te doen.
3)
De "Case Histories" van kapotte Conrad PS-2403D voedingen, die ik in mijn vorige mail noemde, laat zien dat de 2N3773 / TIP31 wel degelijk opgeblazen kan worden en als je pech hebt, ook nog de spanningsregelaar potmeters plus een OPAMP 4558.
Dat was de kern van mijn vraag: Ik wil die zwakke punten van deze CONRAD voeding eruit halen (Maar ik ga dat pas doen, als ik de voeding onverhoopt zou opblazen). Nu werkt alles prima!
4)
Ook ben ik nog van plan een Varistor of een Transildiode parallel over de uitgang te hangen om het apparaat te beschermen tegen hoge spanningspieken door een gebruiker:
(iemand meldt dat hij met een spanningsvermenigvuldiger op de uitgang, de voeding heeft opgeblazen.
Het gebruik van een Transildiode (plus zekering) of een Varistor wordt in Automotive ECU's ook zo gedaan (e.g. Weber Marelli P7/P8 ECU).
Zo denk ik dat deze Conrad Voeding nog beter wordt, door hem beter tegen stommiteiten te beschermen.
Blijkbaar zijn we het wel eens 
1.
Dat klopt, dat kun je prima maken. Maar dan is het geen labvoeding meer maar een acculader 
Die L200 lader was overigens bestand tegen ompolen, daar dient onder andere de weerstand voor in de massa van de L200.
Overigens heeft elektuur nog ooit een betere versie gebouwd rond een L200, die had temperatuur compensatie en bulk laden.
(deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/157169, maar die had ook door zijn simpele constructie ook zo zijn smerigheidjes)
2.
Je kunt dat uiteraard zekeren, maar elke zekering maakt weer een spanningsval. Dus tenzij je de sense draden achter de zekering kunt aansluiten is dat niet heel wenselijk voor een labvoeding.
Die parallel diode wil je altijd hebben, zeker als je voeding in serie wilt kunnen aansluiten zonder brokken.
Die diode over de torren is vooral voor als er een vreemde spanning op de voeding komt te staan. Denk aan een flinke aangesloten elco. Dan kon het een en ander wel eens niet zo blij worden als je de voeding uitschakelt.
Dus ja .. die diode(s) zou ik zeker toevoegen.
Die kosten extra geld, en het waren geen heel luxe voedingen 
3.
Natuurlijk kun je alles opblazen, maar daar moet je toch aardige je best voor doen. Bij 'normaal' gebruik zal dat niet lukken.
4.
Een transorb kom je eigenlijk niet tegen bij een voeding, en ook die is normaalgezien niet nodig.
Piekjes van buiten moet je eigenlijk met toevoeging van die twee diodes al kunnen opvangen.
Op 7 februari 2023 22:09:40 schreef blackdog:
Koop goede 2N3773 transistoren of beter deze MJ15003 van ON Semi, hier te koop:
https://secure.reichelt.de/nl/en/power-transistor-npn-140v-20a-250w-to…
Op 7 februari 2023 23:53:43 schreef redguuz:
Opnieuw: de 2N3773 heeft een heel goede 'safe operating area' die net zo goed is als de genoemde exemplaren in het 'worst case' scenario dat de relais allemaal op de hoogste spanning staan (ergens ten noorden van 50V) en er een kortsluiting ontstaat. Het heeft geen zin om een "zwaardere" transistor op deze plek te stoppen omdat warmte-afvoer van de transistor zelf niet het probleem gaat zijn. Bovendien is het GBW van dit ding iets van 200kHz, dus oscilleren ligt op de loer!
1) Defekt na aansluiten 100W 23V LED lamp:
-> Doorgeslagen voedingselko Elko en daaruit resulterende doorgebrande bruggelijkrichter :
zie: https://www.mikrocontroller.net/topic/3498022) Defekt na aansluiten soldeerbout (om deze te verhitten), bij gebrek aan een soldeerstation; -> 2N2773 defekt (door inductive belasting?)
zie https://www.mikrocontroller.net/topic/503133
3) Ook op CO worden diverse defekten besproken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/71885#highlight=2403d+ps
Als ik die tweede link van mikrocontroller.net moet geloven staat er ongeveer 57V op de uitgang als het ding stuk is, dus ik zou wel even kijken wat voor elco er in je apparaat zit. Als het een 50V exemplaar is zoals het de BOM lijkt te zijn (kan ook 80V zijn, ben niet zeker) of hij van onbekende herkomst is zou ik wel even gaan zoeken naar een fatsoenlijk 63V exemplaar. Een te lage 'rating' zou wel verklaren waarom ze zo vaak stuk gaan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Nog wat opmerkingen van mij.
redguus zij dit: laat zien dat de 2N3773 / TIP31 wel degelijk opgeblazen kan worden en als je pech hebt
Die "pech" die lab voedingen opblaast, komt bijna altijd door de gebruiker en redguus is zeker niet alleen hierin, is mijn ervaring bij het lezen van fora. 
Als ik uitleg op een forum hoe je het beste met je meetinstrumentarium kan omgaan, staan men in de rij om te vertellen wat allemaal de uitzonderingen zijn.
Van mij mogen jullie, het is jullie lab voeding, maar denk je ook aan je familie en anderen hun eigendommen als gevolg van de uitzonderingen? 
Goed even terug naar de powertransistor, als er wat vervangen moet worden, doe dan wat ik aangeef, dus het type wat ik in mijn vorige post aangaf en ook het merk.
Denken dat een 2SC5200 ook kan(ja dat kan maar niet zonder extra maatregelen) is niet echt handig, de moderne audio power transistoren hebben een FT van tussen de 25 en 70MHz.
Dat kan met verkeerd gekozen bedrading en driver, geen Rbe weerstand enz. voor generatie verschijnselen zorgen.
De MJ15003 transistor van ON Semi heeft een Ft ergens tussen de 2 en de 5MHz en die is redelijk goed bestand tegen niet te lange bedrading en geeft met mijn toevoegingen een beter regelgedrag.
De aangegeven waarden van de aanpassing van de weerstanden zijn ook van belang.
De opmerking van "hoe krijg je een 2N3773 stuk" het is geen Superman, het is vooral een trage slak en dit samen met de veel te hoge Rbe weerstand welke erg ongunstig voor een goed gedrag.
De trage opamp's helpen ook niet echt mee de piekstromen te beperken bij een normale overbelasting situatie, nee ik heb het hier niet over een accu laden.
Hoe laat je een LAB voeding heel, nadenken voor je doet en een wijze beslissing nemen, haast een spoed is zelden goed. 
GEEN accu's mee laden dus is mijn advies! (mag in de wind geslagen worden,
) kan je je driften toch niet in toom houden, dan een dikke diode gebruiken(die veel meer aan kan dan de laadstroom en van voldoende sperspanning) die je misschien wel moet koelen boven de 2-Ampere laadstroom.
Als er dan toch een accu geladen gaat worden met de LAB voeding, dan is als extra, een goed gekozen zekering bij de serie diode een goed plan.
En hou het geheel in de gaten, ook jullie maken fouten en weglopen bij zo'n laad systeem zonder toezicht is ...
Amen
Bram
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Laat ik dan nog een kleine toevoeging doen uit de open deuren categorie:
"As soon as something is declared idot-proof, a better idiot emerges.".
benleentje
Golden Member
hah die dikkebaard toch heeft helemaal gelijk. Ik ben jaren onderhoudsmonteur geweest en weet ondertussen ook wel hoe je iets idioot bestendig moet maken. Daarbij is het toch maar gewoon het beste om zaken eenvoudig te houden en vooral niet te over engineeren. Dus je maakt zaken zo sterk mogelijk maar je zorgt er ook voor dat als het kapot het iets goedkoops is en dat je het ook snel kan vervangen.
Ontwerpen is vooral veel compromissen sluiten en waarschuinkijk was er ook een strak budget. Voor een voeding met dergelijk vermogen, spanning en stroom zou ik 2 eind torren verwachten maar 1 vind ik aan de krappe kant en dat blijkt ook.
Hoi Bram,
Helemaal mee eens en respect dat je veilighuidsaspecten van deze voeding zo duidelijk aan de orde stelt (veroorzaakt door concessies/tekortkomingen in het design):
1) Duidelijk onderbemeten Power Transistor 2N3773 (ook al is het een zware jongen: hij is nog steeds te zwak om sommige scenario's van power dissipatie aan te kunnen).
2) Veel te klein koellichaam voor mximum stroofafname (net voor overschakeling naar de volgende AC Voltage "stap").
3) Thermische beveiliging onvoldoende of zelfs niet effectief.
4) Ongecontroleerde backflow van stroom als tijdens het laden / onderhouden van een accu, de netspanning uitvalt.
5) Onvoldoende bestand tegen inductieve piekspanningen.
PS
Ik heb op een Duits forum dezelfde conclusies gevonden (zowel voor deze Power Supply in het bijzonder en voor Lab Power supplies in het algemeen).
Ik heb de tekst het uit het Duits laten vertalen met DeepTranslatorL,een beetje gammele vertaling maar de conclusies zijn duidelijk!
Bram en alle anderen: Hartelijk dank voor dit leerproces!
Ik heb net naar Aircrash Investigation gekeken en een kleine oorzaak kan zeker enorme gevolgen hebben!
Dat geldt ook voor een Poer supply die als acculader wordt gebruikt (waarvoor hij niet ontworpen is) en die lange tijd onbewaakt is.
Wat ik eigenlijk mis in dit topic is de snelle piekstroombegrenzer (rood getekend deel) van blackdog in de CO2016-voeding.
Zou die hier geen meerwaarde hebben om de 2N3773 te beschermen, of is de SOA ruim genoeg?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kan met schade en schande vertellen dat je een regelbare voeding niet moet gebruiken om accu's te laden...
Een keertje een zware loodaccu verkeerd om aangesloten per ongeluk voor korte tijd... Resultaat; Twee verbrande diodes van 6A die antiparallel geschakeld waren op de print. Die twee diodes lagen dan als overmaat van ramp in sluiting, en dus branden er printsporen door in de voeding...
Twee nieuwe diodes en printsporen overbrugd met een stuk draad, gelukkig verder geen schade.
Zo een loodaccu brand echt alles weg in je voeding, met gemak.
Zelf heb ik nooit een voeding stuk gehad door het laden van een accu, maar wel een set meetsnoeren. Na een halve seconde hing de hele kamer vol rook en lagen de spetters soldeertin op de vloer. Probleem hier is dat banaanstekkers aan beide kanten bloot liggen en een klein tikje is genoeg om ze aan elkaar te lassen. 
Het blijft een beetje speculeren wat er gebeurd is bij het stuk gaan van de voedingen "op internet", maar op basis van het schema stel ik voor om antwoorden te vinden op de volgende vragen om een beeld te vormen over wat mogelijk een probleem zou kunnen zijn:
- Wat zijn de spanningen op de verschillende transformatortaps? Meet ook de netspanning om vast te stellen wat de 'worst case' situatie is;
- Wat is de aangegeven spanning van de elco? 50V of 80V of iets anders? Welke spanningen meet je in de praktijk met de uitgangsspanning op een hoge stand? Als dat maar een fractie minder is dan de gespecificeerde spanning van de elco zou ik die vervangen met een grotere, misschien zelfs met een grotere capaciteit;
- Hoe groot is het koelblok? Maak eens een schatting van de thermische weerstand op basis van bijvoorbeeld formaat voor je beweringen doet over hoe ondergedimensioneerd de voeding is, want dat zou je dan na kunnen rekenen. De meeste TO-3 transistors kunnen tot 200°C aan, en dat vermindert de grootte van het koellichaam dat nodig is;
- Werkt de thermische beveiliging? Je kunt die makkelijk testen met een 'heat gun' als je die hebt, maar iets lomps als een verfstripper of soldeerbout werkt met wat beleid ook. Een rapport van een defecte thermische beveiliging kan een incident zijn;
- Maak eens een foto van (de binnenkant van) de voeding zodat er een beetje een idee ontstaat over de netheid van de opbouw en waar er ruimte is voor verbetering en aanpassing. Een goede voeding staat of valt met de layout;
- Wat is de spanning van de hulpvoeding (over C101 en C102) en de spanning over R103 en D104? Als de stroom daar opmerkelijk groot is, of de zeners worden erg heet zou ik daar ook proberen een zwaarder exemplaar te plaatsen. Kijk meteen ook even of dit punt in het schema verbonden is of niet:Ik zou het raar vinden als het niet zo is, maar je weet maar nooit. Ik denk dat een deel van de defecten die in fora genoemd worden misschien het overlijden van D104 zou kunnen zijn, of dat een risico is kan je testen. Ik speculeer dat de energie in de lekinductie tijdens het omschakelen van de relais ook hier terecht kan komen omdat de hulpspanning van dezelfde transformator wordt afgenomen. Als de relais dan wat lopen te klapperen kan je de hulpvoeding hypothetisch "oppompen".
De topics waar eerder naar verwezen werd tonen wisselende hoeveelheden inspanning en erg weinig van de aanpassingen en verbeteringen en hoe ze geïmplementeerd zijn, dus een deel van het basiswerk moet hier zo te zien nog worden gedaan.
Hoi Kruimel,
Ik stel voor om de thread nogmaals geheel te lezen (ook de bijlagen), want veel opmerkingen / vragen zijn al geadresseerd.
Overigens zijn voedings elko's van oude voedingen altijd verdacht.
NB
Ik ben nog bezig met de reparatie van een Elektuur precisie voeding (nu 43 jaar geleden gebouwd).
Deze was spontaan defekt geraakt; zie
thread:https://www.circuitsonline.net/forum/view/160757
Het blijkt nu dat een de 4700 uF 40 V FRAKO helemaal kortgesloten was (door een zeer aanzienlijke lekkage);
Destijds werd dit merk als goed beschouwd, maar nu weten REVOX en STUDER eigenaren beter: Deze elko's begeven het met een forse kortsluiting.
Ook deze elko had ook de bruggelijkrichter doen doorslaan (niet afgezekerd), hoewel de nominal max spanning 50% hoger was dan de actuele spanning.
Overigens heb ik deze voeding met veel plezier 15 jaar als motorakkulader/ onderhoudslader gebruikt.
Simpelweg de Max. stroom op 0.4 A afstellen en de max . spanning op 13.8V
Wel uiteraard altijd goed opgelet dat ik de + en - draad niet verwisselde.
(dat is trouwens nog oppassen, want de Norton die ik toen had, had Plus aan massa!
Later (1994) heb ik toe een speciaal Elektuur Motorlader/onderhoudsladertje gebouwd, die nog steed goed functionneert.
Bulletproof!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 9 februari 2023 17:11:24 schreef redguuz:
Hoi Kruimel,Later (1994) heb ik toe een speciaal Elektuur Motorlader/onderhoudsladertje gebouwd, die nog steed goed functionneert.
Bulletproof!
ik gok op de L200c gebaseerde en temperatuur gecompenseerde lader. die heb ik ook meerdere gebouwd. 1 heeft menig jaren als druppel lader van mn 12V systeem gewerkt. tot het anders werd en de lader tevens voeding is, en er een factor 20 meer vermogen nodig was.
@ Testman,
Ik denk dat jij deze L200 voeding bedoelde:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157169
Ik heb destijds een iets oudere motor Elektuur akkulader gebouwd,ook met een L200, zie bijlage 1.
Hierbij heb ik toen een automatisch relais toegevoegd dat de + aansluitdraad afkoppelt, wanneer de akku verkeerd aangesloten zou worden.
Elektuur had al een skotky serie diode (BYW29-100) ingebouwd, om te voorkomen dat de akku terug dumpt in de voeding, als de netspanning uit zou vallen.
Zoals gezegd, werkt deze lader nog steeds probleemloos na la die jaren.
@ Kruimel
hierbij nog de antwoorden op je vragen;
1)
de spanningen waarop wordt overgeschakeld: ca. 13V DC en 26V DC (3 stappen)
2)
de aangegeven spanning op elko C401 is 80V
3)
Grootte Koelblok: zie foto 1)
NB de 2N2773 is een merkwaardig Indiaas merk : Greaves Limited ( Foto 2)
( De hele voeding werd trouwens in India gefabriceerd).
4) Werking thermische beveiliging: (Nog) niet getest: RL3 is een thermisch "relais"
5) Foto van de binnenkant: (van het net geplukt, ik had net mijn voeding weer dichtgeschroefd, want net zoals jij, was ik ook benieuwd) -> zie foto 3.
Het is een knoert van een trafo; het geheel ziet er redelijk uit, maar ik ben van plan de koolpotmeters te vervangen door 10 slagen WW typen.
6) Jij Hebt inderdaad correct opgemerkt dat het schema een fout bevat
Ik voeg een alternatief schema bij (uit de Poolse gebruiksaanwijzing).
Ik ben tzt van plan de aanbevelingen van Blackdog en Testman te implementeren (plus ook de elko's te vervangen).
Maar dit project staat wat lager op de lijst.
De voeding werkt gewoon goed.