En hierbij nog de trafo:
Primaire: 230V 50Hz 1.65A
Secondaire
I (2X)
0 - 18.2.-34.18 - 44.75 3.15 Amp
II (2X)
0 - 14.9 - 22.37
III (2x)
0 - 7.46
IV (2X)
0 - 7.46
De mijne ziet er nog als nieuw uit;
Deze heeft blijkbaar in een vochtig schuurtje gestaan.
Ok, dat zijn handige antwoorden, net als dat beter getekende schema. We kunnen nu een paar schattingen maken:
- 'Worst case' dissipatie is 62W op 0V/3A, 91W op 13V/3A (<- een handige laadspanning) en 97W op 26V/3A, uitgaande van geen spanningsval van de trafo en brugcel en 10V rimpel op de elco. Dat is wel pittig voor een enkele transistor. Koelblok lijkt (pixeltellend op basis van de maat van de IEC connector) grofweg de maat van een Fischer SK35/100 die ongeveer 0,9K/W is (Fischer catalogus: p.8). Dat geeft met een ΘCS van 0,5K/W van de isolatie bij 25°C omgeving een absolute maximale PD van 68W;
- De foto toont een rudimentaire bundeling van de kabels naar de transistor, dus als je een snellere transistor plaatst is dat opschonen aan te raden;
- De zeners die samen nummer D104 hebben zijn waarschijnlijk 2x6,2V om een regel in de BOM te besparen, en dissiperen samen niet meer dan 0,27W, en zijn wat mij betreft niet verdacht. Zeners kunnen wel wat hebben, en 0,14W is geen probleem;
- Ik ben eerder een Greaves transistor tegen gekomen op een Duitse site: Richi's lab: Greaves 2N3055. De transistor daar is defect, maar niets wijst er op dat dit een kwaliteitsprobleem is. De bouw lijkt sprekend op die van moderne ST componenten: ST 2N3055 en ik ben niet achterdochtig over de fabrikant zelf.
Het feit dat de trafo gespecced is voor 3,15A wil zeggen dat 3A uitgangsstroom erg optimistisch is. De RMS stroom door een trafo die belast wordt met een brugcel en een elco is in de praktijk bijna 2x zo hoog als de DC afgenomen stroom.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
Kruimel,
Bedankt voor deze uitgebreide info plus engineering inschattingen.
Begrijp ik het volgende nu goed:
1)
Een stuks Power TR 2N3773 is krap, maar het zou net kunnen
2)
Het koellichaam is 50 % onderbemeten voor volle belasting (3A)
3)
De trafo is ook zeker 50 % overbelast bij 3A afname (op beide kanalen).
Is het daarom niet wijs om de maximale uitgangsstroom van beide kanalen te reduceren tot 2A door "sense" R404 te vergroten van 0.22 Ohm 5W naar 0,33 Ohm 10W ?
Anders moet je volledig op de thermische protectie vertrouwen (laatste barrière tegen catastrofaal falen).
m.a.w.
de Conrad PS 240/3D is dus eigenlijk een 40V/2A dubbelkanaals voeding.; geen 40V/3A dubbel kanaals voeding!
Op 10 februari 2023 17:39:44 schreef redguuz:
Begrijp ik het volgende nu goed:1)
Een stuks Power TR 2N3773 is krap, maar het zou net kunnen
Ligt er aan. Ik veronderstel dat de RMS-spanning van de trafo niet daalt, en zo gaat dat in de werkelijkheid natuurlijk niet. Op basis van mijn aannames kom je met 97W dissipatie niet uit met deze transistor op dit koellichaam en mica isolatie, al zal je ook niet meer dan 30W kwijtraken door spanningsval. Mijn intuïtie zou zijn om meerdere transistoren te willen*.
2)
Het koellichaam is 50 % onderbemeten voor volle belasting (3A)
Het probleem is hier niet het koellichaam. Als je 97W kwijt wil met een 1,17K/W transistor en een 0,5K/W isolatieplaatje heb je een absolute minimum maximum ΘJA=175°C/97W=1,8K/W thermische weerstand nodig, en dan houd je 1,8-0,5-1,17=0,13K/W over, en dat maakt het koellichaam ongeveer 7x (of 600%) groter, niet 50%.
3)
De trafo is ook zeker 50 % overbelast bij 3A afname (op beide kanalen).
Ligt er aan hoe je rekent, maar in mijn optiek is hij dan iets onder de 100% overbelast, maar daarvoor zou je echt de RMS stroom moeten meten. Transformatoren zijn niet snel stuk en als ze thermisch beveiligd zijn heb je lang (ordegrootte uren) voor ze overhitten en als er een beveiliging is neig ik nog wel het voordeel van de twijfel te geven.
Is het daarom niet wijs om de maximale uitgangsstroom van beide kanalen te reduceren tot 2A door "sense" R404 te vergroten van 0.22 Ohm 5W naar 0,33 Ohm 10W ?
Kan je doen, de nieuwe weerstand hoeft geen groter vermogen te hebben omdat de stroom afneemt. De dissipatie is P=I2R, dus het gedissipeerde vermogen neemt in dit geval af van 1,98W naar 1,32W.
Om te zorgen dat je de uitlezing van je digitale meters niet om zeep helpt zou ik eerder aanraden om R104 te vergroten. Er is geen waarde voor PT103 in de BOM, maar ik denk dat het 47k is en dan zou een nieuwe waarde voor een 2A uitgangsstroom bijna exact 220k zijn (@PR102=0Ω).
Anders moet je volledig op de thermische protectie vertrouwen (laatste barrière tegen catastrofaal falen).
Eén laag beveiliging vind ik ook te weinig, maar als er een secundaire thermische beveiliging was (zoals een niet resettende thermische zekering) was ik al tevreden geweest. Overbelasting gebeurt hier alleen in specifieke omstandigheden.
de Conrad PS 240/3D is dus eigenlijk een 40V/2A dubbelkanaals voeding.; geen 40V/3A dubbel kanaals voeding!
Als ik hem had ontworpen wel, maar ja, dan waren er ook wel andere dingen anders geweest. 
Anderzijds denk ik dat je hier een interessant stuk voedingsmechanica hebt. Als het je interesseert is dit is een geweldig platform om zelf een voeding in te bouwen: alle moeilijke en dure dingen zitten er al in.
*Ik was initieel best fan van die grote TO-3 transistoren omdat ze ogenschijnlijk zo veel vermogen aankonden. In werkelijkheid wordt het helaas snel lastig om er meer dan 50W in te dissiperen, zelfs in "machtige" exemplaren zoals de MJ11032 of de BUX22. Met een realistisch formaat (passief) koelblok (≥0,5K/W) en goed isolatiemateriaal (Al2O3≈0,3K/W) kom je met zo een duur ding net op 125W 'best case' dissipatie, terwijl je dat op dit blok met twee stuks goedkope 2N3055 met goedkope isolatie (0,6K/W) ook al bijna haalt (≈114W) en met een drievoud el-cheapo's ben je al beter uit (≈146W).
benleentje
Golden Member
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Kan de voeding 1 minuut 3A leveren? >> ja dat kan. Kan hij dat ook een uur? >> nee dat kan niet.
Zou ik het een labvoeding noemen nee dat niet dan moet het 24/7 op vol vermogen kunnen werken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat de fabrikant niet chinees is. Daar vinden ze het acceptabel om 3A op de voorkant te zetten want: "kan een paar minuten 3A".
Ding doet het goed. Test hem eens. Zet hem op 3A stroom limiet, sluit de multimeter aan in stroomstand en zet de boel aan. Kijk hoe lang hij het volhoudt. Ik verwacht zeker "enkele uren".
Iedereen bedankt!!
ik constateer uiteindelijk:
1)
Er waren members die dachten dat 1 stuks powertor 2N3773 ruim voldoende was (en bovendien "niet kapot te krijgen") ;
Dat blijkt onjuist te zijn.
2)
Er werd gesteld dat het koellichaam voldoende groot was.
Dat is blijkbaar ook onjuist : het moet voor "Steady State" gebruik VEEL groter zijn.
(NB In de CONRAD gebruiksaanwijzing wordt er zelfs op gewezen, dat je je kunt verbranden aan het koellichaam).
(In mijn optiek moet een koellichaam , niet meer dan handwarm worden, anders is de levensduur van de transistoren zeer beperkt: zie derating curves in de spec bladen).
3)
De ervaringsfeiten van beschadigde/opgeblazen PS-2403D voedingen wanneer ze zwaar belast werden (o.a. Duitse Fora (bv www.mikrokontroller.net) waren dus juist.
(Overigens heb ik geen zin bewust een goed werkende voeding op te gaan blazen, om dit nogmaals te bewijzen).
(In deze context is de thermische beveiliging (RL3) niet altijd betrouwbaar gebleken.
4)
Het is een voeding: "Designed and Made in India", voor de Hobbymarkt
(met zijn beperkingen, maar toch in mijn optiek: Veel Waarde voor zijn geld"!, mits je hem met beleid gebruikt.
Eind Conclusies;
Het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag (TOP) is dus:
A) Conrad PS-2430D Voeding "deraten" naar 2 A max.
B) Verbeteringen/upgrades van Blackdog toepassen o.a. krachtige power TOR MJ15003, extra en sterkere beveiligingsdioden, bescherming van de opamps en verbeteringen in de stabilisatieregeling.
C) aansluitkabel gebruiken met serial Skottky diode (100V 10A) voor bepaalde kritische toepassingen.
D) En voor de rest: zoals velen al gesteld hebben:
"Beter niet als lader voor "Lood Akku's" (of nog erger Li Ion of LiFePO akku's gebruiken".
IEDEREEN hartelijk dank voor de uitgebreide adviezen en info.!!
Het spijt me maar ik ben het opnieuw oneens met je conclusies. 
Op 11 februari 2023 11:00:50 schreef redguuz:
2)
Er werd gesteld dat het koellichaam voldoende groot was.
Dat is blijkbaar ook onjuist : het moet voor "Steady State" gebruik VEEL groter zijn.
Waar las je dat? In elk geval denk ik dat het een combinatie is van factoren die dat maakt. De warmteweerstand naar de omgeving wordt ook in belangrijke mate bepaald door de isolatie tussen transistor en koelblok. Met dit (geschatte) 0,9K/W koelblok en 3 stuks 2N3055 (1,52K/W) met siliconen isolatiepads (0,5K/W) bijvoorbeeld zou je max 175/(0,9+(1,52+0,5)/3)=111W kwijt kunnen op 25°C. Met een enkele transistor is dat praktisch onmogelijk.
(In mijn optiek moet een koellichaam , niet meer dan handwarm worden, anders is de levensduur van de transistoren zeer beperkt: zie derating curves in de spec bladen).
Dat is niet nodig, naar het thermische verouderingsmechanisme van silicium halfgeleiders moet je met een vergrootglas zoeken. De datasheets tonen alleen dat je op hogere temperaturen minder vermogen kan dissiperen om het silicium onder de TJmax te houden, maar die grafiekjes zijn niet meer dan een grafische weergave van de ΘJC op dezelfde pagina.
B) Verbeteringen/upgrades van Blackdog toepassen o.a. krachtige power TOR MJ15003, extra en sterkere beveiligingsdioden, bescherming van de opamps en verbeteringen in de stabilisatieregeling.
Als je wil kan je hier een MJ15003 monteren (met als toegevoegd risico dat hij te snel is), maar dan zit je nog steeds met een eindresultaat dat gedomineerd wordt door de thermische weerstand van de isolatie en het koelblok. In een MJ15003 (0,7K/W) geïsoleerd (0,5K/W) op dit 0,9K/W koelblok kan je max 175/(0,7+0,5+0,9)=83W dissiperen in plaats van 68W. Ik vind dat geen waardevolle toename, zeker als je met de twee eerdergenoemde goedkopere transistoren het probleem (ten koste van wat mechanisch werk) beter kan oplossen.
Ik vond bij de Baco in IJmuiden een aantal NOS 2N3442 te koop die ideaal zouden zijn voor deze voeding:
Ze zijn uitgesoldeerd maar (volgens Baco) in goede staat. Ik wil ze daarin wel vertrouwen, ik heb goede ervaringen met hun NOS producten. Ze zijn bovendien vergelijkbaar traag (fT=80kHz) als de 2N3773.
Deze voeding schreeuwt wat mij betreft om een paar kleine (temperatuurgestuurde) fannetjes: actieve koeling doet wonderen met de warmteweerstand, je hebt alleen nog een paar schroefgaten nodig:
Ik ben wel nieuwsgierig om te zien wat het uiteindelijk zal worden, dus laat het zeker zien als je er aan toe komt!
benleentje
Golden Member
Er waren members die dachten dat 1 stuks powertor 2N3773 ruim voldoende was (en bovendien "niet kapot te krijgen") ;
Ik verwacht als een voeding het label labvoeding krijgt hij dan ook bijna niet kapot te krijgen is. Ik had beter eerst goed naar het schema kunnen kijken.
2) voor natuurlijk koeling is het koellichaam te klein voor het volle vermogen dat er in de tor gaat zitten. Met een ventilator is het dan weer groot genoeg.
en dan met een schakeling om e ventilator temperatuur gestuurd te maken zal de ventilator grootste deel van de tijd uit zijn om nauwelijks hoorbaar.
(met zijn beperkingen, maar toch in mijn optiek: Veel Waarde voor zijn geld"!, mits je hem met beleid gebruikt.
Precies. Ik zou dan ook niet nog goed werkende transistoren al vervangen, als je de beperkingen kent zullen die wel heel blijven. Er zomaar veel snellere transistoren inzitten lijkt mij geen goed idee.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 11 februari 2023 11:00:50 schreef redguuz:
1)
Jij concludeert uit "er zijn mensen op het internet die het ding stuk hebben gekregen", dat ze stuk kunnen. En dan is jou conclusie "hij is te licht". Dat is niet de juiste conclusie. Zoals ik het begrijp is deze tor prima geschikt voor de taak in deze voeding en is een zwaardere niet/nauwelijks te vinden. Zomaar door een andere vervangen die niet of nauwelijks zwaarder is, lijkt mij niet aan te raden. Voor je het weet is de versterking hoger of de tor sneller, waardoor de boel gaat oscilleren of zoiets.
Dat mensen hem kapot krijgen kan bijvoorbeeld liggen aan dat ze andere rare dingen er mee hebben gedaan. Voor een eind-tor van een labvoeding is dat mogelijk: "plots een accu aansluiten terwijl het ding uitstaat" (afvlak elco is dan ontladen). Dan komt er mogelijk een reverse spanning over de tor, waar ie mogelijk beperkt tegen kan.
benleentje
Golden Member
Dat mensen hem kapot krijgen kan bijvoorbeeld liggen aan dat ze andere rare dingen er mee hebben gedaan.
Maar zolang hij niet kapot is gewoon lekker laten zitten.
Het is in de basis een brak ontwerp dat helemaal foolproof krijgen kan best of gewoon een aantal transistoren op voorraad houden en die als het een keer zover is gekomen dat het kapot gaat die vervangen.
Zo een tor gaat defect van buiten de SOA of dat hij heel erg warm is geworden en dan door door buiten de soa komt of dat hij gewoon te warm word.
De tor zit nu op een koelprofiel en als dat thermisch goed is gekoppeld zal zo een tor in ieder geval op korte termijn het vermogen aan kunnen. Ik heb laats een aantal voedingen getest op vol vermogen met uitgeschakelde ventilator omdat ik liever zonder ventilator werkt en zelf met 3 torren op een vrij krappe koelplaat duurde dat best een aantal minuten voordat het 40 graden werd. En bijna een kwartier voordat de boel op de 100 graden was. Mijn indruk was dat zo een tor in mijn geval 2N3055 best heel wat aankan en dat ze niet zo heel snel te warm worden. Ik had daarvoor de indruk dat het heel snel uit de hand zou gaan lopen.
Ook dat de voeding gewoon best zonder ventilator kan en dan indien nodig de ventilator steeds harder laten werken.
@ Kruimel,
Je hebt inderdaad duidelijk laten zien, dat onder sommige condities het koellichaam zwaar onderbemeten is.
(Aanvankelijk had je gesteld dat het koellichaam wellicht groot genoeg kon zijn, maar na het zien van de de foto van de koelplaat en met jouw engineering berekeningen, heb je getoond dat de koelplaat duidelijk zwaar onderbemeten is.
Sorry, voor de verkeerde indruk van jouw input, die ik ongewild gegeven heb.
De thermische beveiling (Thermal relay RL3 is de enige bescherming tegen hoge koellichaam temperaturen.
Blijkbaar was deze thermal Relay niet goed uitgelegd, want de fabrikant heeft in meer recente versiesn (VL 240-3D) deze beveiliging opgewaardeerd.
@ REW
De reverse stroom door bv het aansluiten van een externe akku bv is een ander probleem: de oplossingen zijn door Blackdog genoemd.
Bovendien, door ondergetekende (en ook geadviseerd door de vorige eigenaar): Het toepassen van een seriële Skotky diode (10A/100V) zwevend gemonteerd in de plus kabel.
Deze voorkomt reverse stromen bij netuitval tijdens laden van akku's, aansluiten van apparaten met nog opgeladen condensatoren e.d.
@ benleentje,
Mee eens om er nu zo weinig mogelijk werk in te stoppen (alles werkt immers):
Ik ga enkel de
- een zware diode over de Darlington zetten
- de parallele diode D110 over de uitgang verzwaren de
- de maximum stroom van de voeding reduceren tot 2A max.
Dai is heel snel te doen en maakt deze voeding genoeg idiot proof voor mij!
Bedankt voor het extra advies!!
Mocht je stevige diodes zoeken kan je een brugcel als beveiliging gebruiken, je kunt dan met een enkel goedkoop component beveiligen tegen ompoling en spanning over de transistor. Als je hem schakelt zoals dit zullen de diodes per paar parallel staan:
Brugcellen zijn vrij goedkoop in zware uitvoering te krijgen en zijn robuust en makkelijk ergens vast te schroeven. Met een beetje geluk kan je met een degelijke brugcel voldoende kortsluitstroom opnemen om de externe bedrading te smelten voor je brugcel stuk is.
Het is niet kritisch de diode over de transistor zwaar uit te voeren, maar is hier een toevallig gevolg: een 1N4007 of 1N5408 is al voldoende omdat je 'worst case' de elco erdoor oplaadt als je extern iets aansluit. Daar wordt (ook in dit topic weer) onnodig zwaar materiaal voor aangeraden.
Hi Kruimel,
1)
Hartelijk dank voor de suggestie voor het gebruiken van een brugcel ipv losse dioden.
Maar helaas is een brugcel als vervanger van 2 losse dioden niet praktisch omdat de twee betreffende dioden in totaal andere locaties[/i] in het apparaat zitten.
2) Ik voeg ter info nog wat foto's toe van mijn Conrad PS-2403D voeding : twee van het interieur en twee van de koelplaat met powertor 2N3773 en de Thermoswitch ("thermal relay" RL3).
3) Ik heb een "endurance test" gedaan van meer dan een uur met een 2 Ampere belasting (load was een H4 60/55 autolamp).
(De temperatuur van de koelplaat werd gemeten met een K55 thermocouple).
Na een uur was de temperatuur van de koelplaat min of meer gestabiliseerd op 60 graden C ! Dit is tamelijk heet[ (je kunt er je vingers behoorlijk aan verbranden). Temperatuur tegen de tijd zie Figuur 1.
Omdat de koelplaat al 60 graden heet wordt met een 2A belasting, concludeer ik dat deze PS-2403D (2 x 40V 3A Lab voeding) feitelijk slechts een 2 Ampere ( / kanaal} voeding is .
Hij is helemaal niet in staat 3 Ampere over langere tijd te leveren.
Dit komt overeen met jouw dissipatieberekeningen van deze koelplaat (zwaar onderbemeten ofwel er moet geforceerde koeling toegevoegd worden).
4) De thermoswitch L3 sprak bij bovenstaande test niet aan.
Omdat er een aantal gebruikers zijn, die hun voeding hebben opgeblazen met langdurige zware belastingen, vraag ik me serieus af of deze thermische beveiliging wel goed werkt (en bij welke koellichaam temperatuur hij getriggered wordt!
Maar zoals ik eerder had gesteld ga ik dat zelf niet proberen.
(Ik ga nog wel testen, hoe lang het duurt voordat de koelplaat 60 graden bereikt bij een belasting van 3 Ampere. Ik verwacht dat dat redelijk kort zal zijn!
Saillant punt is dat nergens in de Technische specs en de handleiding, gespecificeerd wordt, bij welke koellichaam temperatuur wordt afgeschakeld.
Er wordt ook geen richtlijn gegeven, hoe lang je deze voeding met 3 Ampere kunt belasten.
NB Bovendien was de bovenstaande test was maar op 1 kanaal;
Met 2 kanalen wordt de trafo ook nog eens flink (over) belast.
Conclusie:
Ik vind dat de specs van deze voeding (Lab Power Supply 2 x 40V 3 A), behoorlijk overdreven zijn!
Hoe zit die thermische beveiliging gemonteerd? Het lijkt wel of hij met 'hot melt glue' is vastgelijmd, dan valt dat ding er af op het moment dat je hem nodig begint te hebben. 
Op 13 februari 2023 18:08:51 schreef redguuz:
Hartelijk dank voor de suggestie voor het gebruiken van een brugcel ipv losse dioden.
Maar helaas is een brugcel als vervanger van 2 losse dioden niet praktisch omdat de twee betreffende dioden in totaal andere locaties in het apparaat zitten.
De primaire beveiliging is tegen omgepoolde accu's zodat je deze brugcel zo dicht mogelijk bij de aansluitklemmen moet maken. Gaat er dan stroom lopen dan is het slagveld minder groot. De extra draad die dan naar de elco gaat mag rustig lang zijn, de stroom bij het aanspreken van deze diodes is als het goed is erg kort.
3) Ik heb een "endurance test" gedaan van meer dan een uur met een 2 Ampere belasting (load was een H4 60/55 autolamp).
(De temperatuur van de koelplaat werd gemeten met een K55 thermocouple).
Ik denk dat een betere test zou zijn om een kortsluiting aan te brengen. Nu is de spanning over de transistor niet zo groot omdat er spanning over de lamp staat.
Na een uur was de temperatuur van de koelplaat min of meer gestabiliseerd op 60 graden C ! Dit is tamelijk heet[ (je kunt er je vingers behoorlijk aan verbranden). Temperatuur tegen de tijd zie Figuur 1.
Omdat de koelplaat al 60 graden heet wordt met een 2A belasting, concludeer ik dat deze PS-2403D (2 x 40V 3A Lab voeding) feitelijk slechts een 2 Ampere ( / kanaal} voeding is .
Hij is helemaal niet in staat 3 Ampere over langere tijd te leveren.
Je neemt deze metingen met serieus, goed bezig. 
Een temperatuur van 60°C is niet zo erg, transistoren in metalen behuizingen kunnen wel wat hebben. Bij de berekende absolute max van 68W zou het koellichaam 25°C+0,9*68=86°C worden. De TJmax van deze transistor is 200°C.
Die onderdimensionering van de transfo gaat pas meetellen zodra je beide kanalen tegelijk belast én hogere uitgangsspanningen gebruikt. In alle andere gevallen worden niet alle secundaire wikkelingen gebruikt waardoor het met de warmtehuishouding wel losloopt. Zelfs met 1 kanaal belast met 40V/3A en het andere onbelast blijf je nipt binnen het "thermische budget" van de transfo. Ook met beide uitgangen belast met 3A en een lage spanning zal je de transfo niet overbelasten.
Ik zou eerder geneigd zijn een clixon of thermische zekering op de transfo te monteren zodat de boel uitgeschakeld wordt wanneer de kern pakweg 70°C overschrijdt. Zo blijft je voeding wat breder inzetbaar. Maar dan moeten die 2N3773 het wel houden natuurlijk.
Hoi Kruimel,
Bedankt voor de response!
1)
Hoe zit die thermische beveiliging gemonteerd? Het lijkt wel of hij met 'hot melt glue' is vastgelijmd, dan valt dat ding er af op het moment dat je hem nodig begint te hebben. https://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/facepalm.gif
Ik ben van plan een betere thermoswitch te monteren (ca. 60 graden C), die naast de powertor 2N3773 in het dikke vlakke deel van de koelplaat geschroefd gaat worden.
Ik ga de kandidaat dan eerst testen in heet water of slaolie om te checken dat hij hij betrouwbaar schakelt.
Nog suggesties voor een goede kandidaat?
2)
Het is heel gemakkelijk een dikke diode bv 1000V 10 A over de uitgang te solderen (zie ook positie van uitgangselko C402 en keramische C's (C406 en C408) naar massa).
Super bereikbare lokatie.
3)
Idem, is het zeer eenvoudig een dikke diode over het Darlington uitgangspaar op de achterkant van de prinplaten, te solderen (ook goed bereikbaar).
4)
Zelfde verhaal voor de bescherming van de LM1458, IC 102B, volgens advies Blackdog:
Over de penen 2 en 3 van IC 102B 2x 1N4148 plaatsen antie parallel
Vraag :
bedoelt Blackdog simpelweg anti parallele 1N4148's van pen 2 naar pen 3 ?
Dus niet 2 dioden antiparallel naar massa, voor elk pen2 en pen 3 ?
5)
Nog een T4 zekering toevoegen voor de bruggekijkrichter om de trafo te beschermen in geval van kortsluiting van C401 en B401.
6)
Ik heb al een aansluitkabel (voor de + leiding) met een zwevwnde seriele dikke diode gefabriekt, als ik ooit een akku zou willen laden (Hoogst onwaarschijnlijk).
Het lijkt mij dat zo deze voeding met de bovenstaande maatregelen wat robuuster is geworden.
(hij wordt in de oorspronkelijke vorm nog steeds op de markt gezet), maar je moet hem met beleid gebruiken.
Bedankt voor al het advies!
Mart
Op 13 februari 2023 22:51:35 schreef redguuz:
Ik ben van plan een betere thermoswitch te monteren (ca. 60 graden C), die naast de powertor 2N3773 in het dikke vlakke deel van de koelplaat geschroefd gaat worden.
Ik ga de kandidaat dan eerst testen in heet water of slaolie om te checken dat hij hij betrouwbaar schakelt.
Nog suggesties voor een goede kandidaat?
Nee niet echt. Ik heb ooit een set thermische schakelaars van AliExpress bekeken, maar heb geen data om te tonen hoe "goed" ze zijn. De originele waar ze van zijn gekopieerd komen ook ter sprake en zijn misschien zinvolle kandidaten. Handig was dat ze de vorm van een TO-220 behuizing hebben en makkelijk vast te schroeven waren:
Als je voor foolproof gaat zou ik ze niet via de schaduw-import kopen, want dan wordt je afhankelijk van wat er die dag op de rommelmarkt bleef liggen. Overigens zou het best kunnen dat je thermische beveiliging er eentje is van 80 of 90°C. Dat is IMHO niet onacceptabel, al is de marge dan minder ruim.
4)
Zelfde verhaal voor de bescherming van de LM1458, IC 102B, volgens advies Blackdog:[...]
Vraag :
bedoelt Blackdog simpelweg anti parallele 1N4148's van pen 2 naar pen 3 ?
Dus niet 2 dioden antiparallel naar massa, voor elk pen2 en pen 3 ?
Nee, de routine is om de spanning tussen de ingangen te beperken to een fractie van een Volt. Als zo een opamp aan het regelen is zou er nooit meer dan een paar mV moeten staan, maar in foutcondities wordt dat meer. Dit advies is in zekere zin wat gedateerd geraakt, hele oude opamps konden niet tegen een groot spanningsverschil tussen de ingangen, maar tegenwoordig is dat minder een issue geworden. Dit type kan bijvoorbeeld 30V aan volgens de datasheet:
5)
Nog een T4 zekering toevoegen voor de bruggekijkrichter om de trafo te beschermen in geval van kortsluiting van C401 en B401.
...of iets dat daar achter besluit de geest te geven (*kuch* transistor *kuch*).
Op 13 februari 2023 22:07:50 schreef subsonik:
Ik zou eerder geneigd zijn een clixon of thermische zekering op de transfo te monteren zodat de boel uitgeschakeld wordt wanneer de kern pakweg 70°C overschrijdt. Zo blijft je voeding wat breder inzetbaar.
Mee eens, als je toch thermische beveiligingen aan het inbouwen bent kan je er wel twee of 3 in serie zetten toch?
benleentje
Golden Member
Dan natuurlijk nooit bij Ali kijken, ik koop dan liever bij Conrad, daar heb ik tot nu toe altijd betrouwbaar spul van.
Onderstaand schakelt uit bij 60 graden en weer in bij 45 graden
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tb05-bb5d-60-temperatuurbewa…
Daar heb ik er een 2 van in gebruik om een ventilator te schakelen. Ik gebruik daar aluminium tape voor om ze ergens vast te zetten, het aluminium tape geleid goed warmte en door het er overheen te plakken zit de sensor goed thermische gekoppeld, werkt voortreffelijk. Je kan niet overal zo makkelijk bij om een gaatje te boren met tape heb je meer plaatsen waar je het kan bevestigen.
Eerder las ik dat de torren ca 60 graden dan is nog echt zo heel erg warm, ik zou dan zelf die 60 graden schakelaar nemen om een ventilator in te schakelen en dan nog 1 van 70 graden voor de beveiliging.
In mijn voedingen waar zo een ventilator normaal continu draaien mogen de torren eerst van mij ca 40 - 45 graden worden en dan laat ik wel de ventilator langzaam meedraaien om bij ca 65 graden om de max snelheid te zitten. Feitelijk zijn in voedingen waar verplicht een ventilator moet meedraaien eigenlijk gewoon de koelprofielen veel te klein net zoals bij jouw.
@ Kruimel en Benleentje,
Ik heb jullie advies goed ter harte genomen maar ik heb besloten een 60 0C Open (NC) /45 0C automatic Reset Bimetallic Thermo Schakelaar (een variant) te kopen bij Conrad.
Deze versie met alle certificaten (made in Armenie ! ) heeft een M4 draadeind, en een 6 kant body wat mij handiger lijkt voor montage op een koelplaat.
https://www.conrad.nl/nl/p/thermorex-tk24-t02-mg08-oe60-s45-bimetaalsc…
Verdere details: Zie bijlagen.
Ik heb ook de Indiase Thermoswitch gevonden,die er nu in zit, maar ik kan geen specs vinden (totnutoe).
Ik weet dus niet wat de opening temperatuur van die moet zijn.
benleentje
Golden Member
Ik heb ook de Indiase Thermoswitch gevonden,die er nu in zit, maar ik kan geen specs vinden (totnutoe).
Het kan best dan ze een sensor hebben gebruikt die te hoog in temperatuur zit.
Persoonlijk vind ik 60 graden weer wat laag. Maar ik snap de keuze wel vooral voor deze voeding. In een beter ontwerp durf ik wel wat hoger te gaan, maar in een beter ontwerp speelt het probleem ook veel minder en zit dat er al in.
JE zou er bv ook nog een 2de voeler bij kunnen plaatsen die alleen een led aanstuurt
@ benLeentje, kruimel
Ik heb nog wat performance metingen gedaan aan de PS 2403D (stroomsterkte CC, 1 Ampere, 2 Ampere en 3 Ampere continu tegen de tijd (zie bijlagen):
Conclusies:
1) De voeding is onvoorwaardelijk robuust bij 1 Ampere:
Asymptotische temperatuur 49.0 graden C, 6 uur gemeten
2) Idem bij 2 Ampere.
Asymptotische temperatuur 60.7 graden C, 1 uur gemeten
Deze PS 2403D labvoeding is dus onvoorwaardelijk voor max. 2 Ampere continu geschikt.
Echter:
3) bij 3 Ampere continue afname blijft de temperatuur gestaag toenemen (zie ook plot temperatuur tegen Log (tijd) ) en stabiliseert absoluut niet!
Na 8 minuten 50 seconden is het koellichaam 65.5 graden C, zonder enige neiging om te stabiliseren.
(ik heb de meting gestopt bij 66.2 Graden C @ (9 minuten 10 seconden).
NB
De temperatuurbeveiliging werkt NIET (tijdig genoeg) :
De voeding blijft zich dus verhitten en zal zich zelf uiteindelijk spontaan opblazen.
Dit werd ook door tenminste 2 Duitsers gemeld:
1) Een had een soldeerbout aan de voeding gehangen
2) Een andere had een zware "ledlamp" aan de uitgang gebruikt
In beide gevallen was de voeding op : 3 Ampere: maximum stroomsterkte. ingesteld.
Aanbevelingen:
1)
Als je dus deze voeding "Foolproof" wilt maken, moet je hem intern limiteren op max. op 2 Ampere CC.
2)
Je kunt eventueel tijdelijk max. 3 Ampere afnemen, mits je tijd in de gaten houdt (stopwatch op telefoon), en het gebruik tot maximum 5 minuten beperkt.
3)
Het wordt aanbevolen de onbruikbare Temperatuur schakelaar RL3[ op het koellichaam/b] te vervangen door een betrouwbaar 60 graden of 65 graden C alternatief exemplaar.
(ik heb de Indische RL3 in een pannetje slaolie verhit (monitoring temperatuur met K55 thermocouple).
Echter, ik heb niet verder gemeten dan 80 graden C : bij 80 graden C toen was de thermoschakelaar RL3 nog steeds gesloten!
Ik laat tzt nog de performance zien op 3 Ampere afname, terwijl de gewijzigde thermische beveiliging van Thermorex ingrijpt bij ca. 60 graden C (nieuwe Conrad Temperatuurschakelaar).
(https://www.conrad.nl/nl/p/thermorex-tk24-t02-mg08-oe60-s45-bimetaalsc…)
Misschien is er nog een eigenaar/gebruiker van deze voeding PS 2403D, die deze ervaringsfeiten en verbeteringen kan gebruiken.
[attachment=0][attachment=1][attachment=2][attachment=3]
Kortsluiting.
Maar als het een lamp 12v 65 geweest zou zijn, gedraagt een koude lamp met wattage zich eveneens als een kortsluiting.
Probeer het maar op je eigen voeding!