benleentje
Golden Member
Is er naast dit nog mogelijk om met 10mm leds in rijen van 5 bij 7
11 verschillende cijfers en tekens te maken op 1 printplaat
Ja dat kan er zullen denk ik ook wel meerdere manieren mogelijk zijn.
Makkelijks is om alles leds los van elkaar te hebben met 1 gezamenlijke aansluiting aan de plus. Andere zijde van de led voor elke led een eigen weerstand.
Voor elke led die moet branden dan een diode naar een schakelaar voor bv het pijl symbool.
Voor een ander symbool dan ook weer voor elke led die aan moet een diode en 1 schakelaar.
Voor het pijl symbool zie ik 11 leds die branden en dan heb je 11 diodes nodig
voor het driehoek symbool erbij zijn nog eens 12 diodes nodig.
Wanneer je vrij bent in de hardware: 5 * 7 (h * v) kun je een kwart slag draaien en dan heb je twee maal 3 * 5 (h * v) naast elkaar. Getallen blijven goed leesbaar en je hebt op een enkel display dan 00 t/m 99 als mogelijkheid. Geen mooie cijfers, maar duidelijk genoeg.
Het idee lijkt te zijn om de indruk van het matrixbord bij een spoorsein te imiteren zoals in de bijlage van de TS hier: bericht.
Kruimel dat klopt helemaal en mij maakt het niet uit of elk symbool via een Schakelaar gaat of via een aansturing die elke 15 0f 30 seconde wisselt
Het is niet zo zeer voor bij de modelbaan maar vind het leuk om zoiets te Hebben ik heb een echte cijferbak die de 4 en 8 heeft maar dat zijn Gloeilampjes dus dat is niet echt als voorbeeld te gebruiken
buckfast ik heb geen 3D printer en ga eerst even kijken en uitzoeken hoe een MAX7219 en anderen benoemde werkt zodat ik dat wat beter snap
Stel ik neem 35 led deze komen in een rij van 5 bij 7 elke led een eigen Weerstand voor 12V en dan voor de 11 symbolen een eigen ingang met of zonder min van elke led parallel geschakeld
Zou iemand hier dan een tekening van kunnen maken om zo de printplaat er voor te laten maken er moet ergens een site wezen waar je dat kan uploaden en dan zo de printplaat voor een maar euro kan laten maken
all moet ik wel even kijken of ik de site nog kan terug vinden
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Er is een heel topic over printenbakkers. Zelf bestel ik meestal bij JLCPCB.
De 3D printer zou het een stuk eenvoudiger maken om de leds mooi recht op de plaats te hebben voor je gaat solderen. Ken je niemand die er 1 heeft of een maker lab in de buurt?
Gebruik je een MAX7219 dan heeft elke led geen weerstand nodig.
Gebruik je een Arduino/ESP32/ESP8266 kan je ook met 1 rotary encoder alle seinbeelden doorlopen.
Voor je aan een print kan beginnen moeten er toch wat zaken beslist worden.
- Grote van de printplaat
- Leds en schakelaar(s) op dezelfde print of gescheiden.
- Type schakelaar(s). Rotary, aparte schakelaars of een 12 standen schakelaar.
- Gebruik van µC of niet? Welke?
- Gebruik van MAX7219 of diodes. Gebruik je geen µC, dan is de MAX7219 niet mogelijk.
- SMD of through hole?
- Alleen leds aan de voorzijde of ook andere componenten.
- 12V of 5V? Is het een alleenstaand project, dan is 5V aangeraden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In de plaats van de 3d-printer kan men ook een plaatje alu nemen, of zo, en er 35 gaten in boren. Die moeten dan wel precies op hun plaats zitten, uit de hand gaat dat niet zo goed lukken denk ik.
Rotary encoder ja, of zelfs een ouderwetse duimwielschakelaar, dat sluit nog het dichtste aan bij het aanvankelijke idee van de topicstarter.
Ter inspiratie: kijk eens naar https://www.aliexpress.com/item/1005004719427609.html, dat doet precies het gevraagde en is supersimpel toe te passen doordat de ledmatrix recht in het printje plugt. De printjes kunnen blijkbaar in daisy-chain gekoppeld worden, ook, al is dat misschien niet nuttig in deze toepassing. Let wel het ding is gemaakt voor 5V, zal het dus beter doen aan een Arduino Nano dan aan een Raspi, want die doet 3,3V voor zijn I/O. Raspi zou sowieso overkill zijn, trouwens.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (62%)]
Op 15 februari 2023 08:37:39 schreef Paulinha_B:
In de plaats van de 3d-printer kan men ook een plaatje alu nemen, of zo, en er 35 gaten in boren. Die moeten dan wel precies op hun plaats zitten, uit de hand gaat dat niet zo goed lukken denk ik.
Dus in plaats van een 3D printer kan je beter CNC'en? Tja, dan lijkt een 3D printer me een aannemelijker optie om naar te zoeken.
In elk geval lijken er dus drie vereisten te zijn:
- Een 5x7 matrixprintje maken voor 10mm LED's, de pitch in het prototype was zo te zien 17,78mm. Dat is geen probleem, dat teken je zo en is goedkoop om te maken. Ik geloof dat buckfast_beekeeper dat al min of meer heeft aangeboden;
- Een aansturing om op dat display een aantal symbolen te tonen. Daar heb ik geen pasklare oplossing voor, maar de technische diepgang is niet enorm. In het ideale geval zou het bovenstaande printje de aansturing integreren;
- Een frontpaneel om de LEDs uitgelijnd te houden. Deze kan je ook als PCB bestellen, ik heb meer dan eens mechanische onderdelen van PCB materiaal laten maken (hier bijvoorbeeld een frontpaneel). Als het niet te groot is, is dat best te betalen.
Het lijkt er dus wel op dat elke individuele stap best te doen is, maar de systeemintegratie nog wat aandacht verdient. Ik denk dat een tekening van hoe het mechanisch in elkaar moet handig gaat kunnen zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@Kruimel: waar komt die "beter" vandaan?? Ik heb gesteld "men kan ook", niet minder en niet meer. En wat "aannemelijk" is, dat kan en zal voor eenieder verschillend zijn.
Verder niet vergeten dat de topicstarter niet vroeg om mechanische vormgeving, wel om een elektronisch schema.
Dus je suggereert een antwoord op een vraag die niet wordt gesteld en dat niet beter is dan de bestaande suggestie? 
buckfast_beekeeper
Duimwielschakelaar werd ook al aangehaald. Voor een rotary heb je 2 of 3 inputs nodig. Voor een duimwiel in BCD minimaal 4. Met gewone schakelaars heb je evenveel ingangen nodig als er mogelijke beelden zijn.
Een print om uit te lijnen is ook te doen. In zwart kan zonder opdruk kan je die ook gebruiken als front. Zonder hulpmiddel 35 leds mooi op rij plaatsen en allemaal net even hoog is een uitdaging. Maar zeker niet ondoenbaar. Mijn optie voor een 3D printer is gewoon geopperd omdat die niet meer zo uitzondelijk zijn. CNC freesjes weet ik minder staan. In plexi of hout laseren is ook een optie. Het is dan gewoon de juiste persoon vinden.
MAX7219 kan je inderdaad daisy chainen. Alleen moet er dan wat meer data verzonden worden.
Paulinha_B
Honourable Member
Het is dan gewoon de juiste persoon vinden.
Precies. Wie kent men, liefst niet al te ver weg, en welke machinerie is er daar "beschikbaar". Voor alle duidelijkheid: ook ik zou het met de 3d-printer doen, want cnc-toestanden bezit ik (nog) niet. Wat voor de topicstarter het beste is, dat kan die zelf best bekijken, we weten niet tot welke apparatuur zij/hij toegang heeft.
Dat gezegd zijnde wil ik toch nog eens herhalen dat we nu mechanische vormgeving aan het bespreken zijn, en daar werd niet echt om gevraagd.
Terug naar de elektronica, dus: ja, ALS er met een cpu-tje of controllertje wordt gewerkt DAN is een encoder handiger dan een duimwielschakelaar. Alleen is de topicstarter daarvan nog niet overtuigd, het uitgangspunt was een stevige diodematrix, en daarvoor is duimwiel dan weer handiger.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik ben zomaar voor de lol eens helemaal herbegonnen vanaf het begin de draad; daarbij toevoegende wat er al werd bediscuteerd.
Uitgangspunten:
* geen cpu of controller, de topicstarter vermijdt dat liever ook al wordt het niet helemaal uitgesloten
* bediening met een of meerdere manuele schakelaar(s) - ik koos voor een bcd-duimwiel
Idee:
* er dienen vijf patronen te kunnen worden gekozen, plus wellicht een "uit" stand waarbij geen enkele led brandt
* we nemen de vier bcd-lijnen van de duimwielschakelaar en voeren deze toe aan een decoder, deze moet minstens vijf uitgangen hebben, ik kies voor een xxx138. Wil men ooit de negende en tiende mogelijkheid ook implementeren, dan wordt het een xxx154, en die dingen vreten veel plaats op een print - of een tweede '138 zou ook kunnen, en dan wat stoeien met de "enable"-lijnen, die '138 is goed voorzien terzake;
* de diverse patronen hebben resp. 15,15,17,17,14 leds nodig, en die komen allemaal parallel te staan. Tussen de uitgangen van de '138 en de diodematrix zijn dus drivers nodig, nog effe te bekijken;
* ik heb even geteld en de optelmatrix zou een totaal van 78 diodes moeten omvatten, 1n4148 o.i.d.
Voor mezelf vind ik dat veel te complex, 78 diodes in een schema, ik mag er niet aan denken. Maar als de topicstarter op dit idee wil verdergaan, dan ben ik beschikbaar voor discussie en misschien zelfs voor schematekenen. Print ontwerpen lijkt me overkill, tenzij er grote aantallen nodig zijn en dat zou wel eens kunnen, misschien. Op gaatjesprint zou men met wat creativiteit en inventiviteit de diodematrix misschien ook plaatsbesparender kunnen uitvoeren, een laagje diodes per uitgangspatroon of zo, allemaal boven elkaar, ik denk maar even hardop.
Voor alle duidelijkheid, zelf zou ik het zeker met een Arduino of ESP32 doen, maar ik probeer mee te denken met de aanvankelijke vraagstelling.
@Topicstarter, laat eens iets horen?
Ik Ben er weer was even een middagje weg
Bedankt voor het mee denken Paulinha_B
Laten we het zo simpel mogelijk houden voor mij en iets maken wat te Vergelijken is met een vellemann bouw pakket en dan 1 printplaat voor alle Leds vergeleken met een universeel printplaatje van 16 bij 10 cm zoals op De Hierbij toegevoegde foto met naast elkaar 5 legen gaatjes tussen de Pinnen en Met het ledje naar boven 6 legen gaatjes tussen de pinnen maar Dan een printplaat zonder alle overigen gaatjes er tussen dan de achterkant De banen naar benende Of naar de zijkant op met de op de foto te ziende Connectors te verbinden met een 2de printplaat die 2de graag niet groter Als de printplaat waar de leds op Komen printplaat 2 de anderen connector Om de 2 te verbinden 12V ingang Spanning en dan voor elke symbool onder 2 soldeer punten waar ik later dan Elke type schakelaar aan kan maken die ik Zelf zou willen en dan op de 2de printplaat alle weerstanden en diodes of Een plaats in het midden waar dan een ESP32 of iets anders op kan wat ik Zelf niet hoef in te stellen
Dat zou heel super zijn mocht het goedkoop zijn om ergens die printplaten Te Laten maken wat ik wel hoop zou ik misschien ook nog een anderen 2de Printplaat willen die aan de eerste kan ook met 12V ingang maar dan met een Potmeter er aan die dan zelf alle 11 dacht ik symbolen laat zien en dat je Met de potmeter de snelheid kan regelen tussen de 10sec en 1min ook weer Met iets wat ik veder zelf niet hoef in te stellen via de computer hopelijk Is dat mogelijk ik wil er zelf van beide laten we zeggen 5 of 10 stuks dat Zou Gaan om 20 tot 40 printplaatjes totaal hopelijk lukt dan voor max 60 Euro voor alleen de printplaatjes de leds die ik wil gebruiken zijn dan de 3V chanzon leds van AliExpress
Paulinha_B
Honourable Member
(we klagen wel eens over berichten zonder hoofdletters, maar hoofdletters op plaatsen waar ze niet horen vind ik eigenlijk nog verwarrender. Wat punten en komma's zouden de zaak nog leesbaarder maken. Poets dat eens op, aub)
Ik merk dat ik geen aandacht op kan brengen om dit topic te volgen, dus excuses als ik de plank mis sla.
Maar ik zie nu ledjes op gaatjesprint.
Dan hoeft het geen matrix te zijn en zijn ze individueel aan te sturen. Dan is, als er bezwaren zijn tegen een microcontroller, een diodematrix voor een eenmalig knutsel een eenvoudige oplossing.
Eind vorige eeuw, voor ik met microcontrollers ging werken, maakte ik een compact matrixje voor een lichteffect:
(sorry voor de decennia aan stof 
Als men zoiets maakt op gaatjes-koperbanenprint: voor 35 pixels zou het 89 mm breed x 2,54 mm lang zijn voor ieder patroon. Simpel, als sandwich met de leds compact in elkaar te zetten, voor een eenmalig project qua tijd goed te doen en 1n4148's zijn (bijna) gratis.
Paulinha_B
De tekst kan ik niet meer aanpassen als ik een bericht plaats dan is de tekst Operavlakte bij mij kleiner als dat hij is als de bericht is geplaatst vandaar Dat de hoofd letters soms verkeerd staan weet niet of dat de site is of mijn Computer
wat betreft de punten en komma's moet ik toegeven dat mijn spelling
Niet helemaal 100 is vandaar dat ik die nooit gebruik dit zou dus wel vaker Gaan voorkomen helaas
Paulinha_B
Honourable Member
Ja sorry hoor, stel het dan maar zonder mij.
Dat men al eens per ongeluk een rommeltje post, dat kan al eens gebeuren.
Dat men post op een manier die niet toelaat om zoiets recht te zetten dat kan er bij mij niet in.
Bekijk het maar, veel plezier gewenst in uw "Operavlakte"
.
buckfast_beekeeper
Op 15 februari 2023 21:09:08 schreef Darkspace:
[...]Om de 2 te verbinden 12V ingang Spanning en dan voor elke symbool onder 2 soldeer punten waar ik later dan Elke type schakelaar aan kan maken die ik Zelf zou willen en dan op de 2de printplaat alle weerstanden en diodes of Een plaats in het midden waar dan een ESP32 of iets anders op kan wat ik Zelf niet hoef in te stellenDat zou heel super zijn mocht het goedkoop zijn om ergens die printplaten Te Laten maken wat ik wel hoop zou ik misschien ook nog een anderen 2de Printplaat willen die aan de eerste kan ook met 12V ingang maar dan met een Potmeter er aan die dan zelf alle 11 dacht ik symbolen laat zien en dat je Met de potmeter de snelheid kan regelen tussen de 10sec en 1min ook weer Met iets wat ik veder zelf niet hoef in te stellen via de computer hopelijk Is dat mogelijk ik wil er zelf van beide laten we zeggen 5 of 10 stuks dat Zou Gaan om 20 tot 40 printplaatjes totaal hopelijk lukt dan voor max 60 Euro voor alleen de printplaatjes de leds die ik wil gebruiken zijn dan de 3V chanzon leds van AliExpress
Sorry hier loop ik vast. Je kan niet alles willen op 1 printplaat. Je zal effectief wel keuzes moeten maken.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
...en dan voor elke symbool onder 2 soldeer punten waar ik later dan Elke type schakelaar aan kan maken...
Oké, je gaat met schakelaars werken.
...op de 2de printplaat alle weerstanden en diodes...
Lijkt me een goede combinatie.
...Een plaats in het midden waar dan een ESP32 of iets anders op kan...
Ow, toch een microcontroller. Aan jou de keuze in welke je je gaat verdiepen en wilt gebruiken voor dit project. Maar dan kan je de diode's weer los laten.
...Wat ik zelf niet hoef in te stellen...
Dat de symbolen automatisch wisselen bedoel je denk ik. Je zal hiervoor wel moeten programmeren (en dus het automatisch wisselen van te voren (zelf) vast moeten leggen).
...een anderen 2de Printplaat willen die aan de eerste kan ook met 12V ingang maar dan met een Potmeter...
Ik denk dat je nu te veel in één keer wilt. Als je een microcontroller neemt, is het toevoegen van een potmeter om de snelheid in te stellen mogelijk (neem kennis van ADC's en zorg ook dat je microcontroller deze ingang heeft. Dit kan op dezelfde print. Of zorg voor een uitbreidingsconnector of breadboard-gedeelte op je print, zodat je later nog allerlei uitbreidingen kunt toevoegen.
...Met iets wat ik veder zelf niet hoef in te stellen via de computer...
Nu maak je het nog spannender... Ik heb geen idee wat je hiermee wilt doen overigens. Besturen met de PC? Het kan allemaal, maar vergt wel een wat gevorderde software kennis. Studeren maar! 
Paulinha_B
Honourable Member
Ach, ik ben begonnen met veel moeite te doen voor deze topicstarter, en meen wel te begrijpen waar zij/hij naartoe wil, en zo moeilijk is het allemaal niet. Maar ik aanvaard de superslordige manier van posten niet, en nog minder de botte weigering om er iets aan te doen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Eens. Voor ons, als helpende hand, is het een stuk makkelijker als de vraagsteller duidelijk(er) is. Uiteindelijk heeft hij daar zelf ook baat bij - want dan kunnen 'wij' weer beter helpen en is het ook leuker om met elkaar tot een passende oplossing te komen!
Paulinha_B
Ik waardeer uw hulp zeker maar uw laatste bericht vind ik niet zo fijn
Ik heb geprobeerd het laatste bericht aan te passen en als ik hem dan post Past hij het niet toe en blijft de ouden bericht het zelfde hier kan ik dus Niks aan veranderen
Ook zou ik het zelf fijn vinden als een ieder wat meer begrip heeft als ik Of Iemand wat zou posten van wie zijn spelling niet helemaal juist is en Niet Goed weet waar de punten en komma's horen te staan
Ik heb persoonlijk hoe moet ik dat uitleggen een soort van leerprobleem en Heb Mijn school nooit af kunnen maken dus dingen zoals taal engels en Wiskunde Zijn zeker niet mijn sterkste kanten echter heb ik weer geen Probleem als met Het maken van de vellemann bouwpakketten omdat daar ook Een tekening bij zit Hier worden soms dingen voor gesteld waar ik niet Bekend mee ben
Om het dan even simpel te houden met wat ik eigenlijk is dan dat lichtsein Met De 11 symbolen als een soort vellemann pakket iets wat ik niet zelf via De computer nog moet programmeren
En hopelijk kunnen de meeste het punten en komma's niet als een probleem Zien het is niet iets wat ik niet wil veranderen maar niet kan veranderen
Een geplaatste bericht laat zich niet wijzigen bij
[Bericht gewijzigd door Darkspace op (94%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat kan misschien iets zijn waar Jeroen even naar moet kijken, want dat hoort gewoon te werken. Wat voor browser gebruik je en op wat voor apparaat? Een telefoon denk ik met een eigenwijze autocorrect?
Ik gebruikt Firefox op mijn computer met windows10 en VPN Nederland die soms Ook problemen geeft bij het zoeken op marktplaats het is neem ik aan een Gratis windows10 versie wand het installeren heeft me toen 60 euro gekost Ongeveer 1 Jaar geleden