Uit de oude doos...

Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2023 18:31:23 schreef pietplof:
Nog even dan; Lambiek; waar heb jij aan die dingen gewerkt?
Toch niet toevallig aan de protonhaven in Utrecht?

Haastrecht Samenwerking. Koffie corner?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

tegenwoordig zijn daar prima detectors en blussers voor van bv Grecon https://supairgroep.nl/producten/vonkendetectie/

Werkt hier al een paar perfect.

Op 26 januari 2023 20:25:06 schreef Peter112:
tegenwoordig zijn daar prima detectors en blussers voor van bv Grecon https://supairgroep.nl/producten/vonkendetectie/

Werkt hier al een paar perfect.

Even weer ontopic

Op het radioforum staat hij ook van iemand anders, de Nieaf aardweerstandsmeter systeem Wouda
https://nfor.nl/images/uploaded/201912221107295dff4e7162c89.jpg

In eind jaren 80 veel mee gewerkt.

Jinny

Golden Member

Staat mij bij dat ik zelfs op de MTS daar nog mee heb gewerkt, begin jaren '80

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Vonkdetectie kwam ik tegen bij houtverwerkingsbedrijven.
Een bedrijf uit Belgie ( stüvex) leverde ze.
Maar ook dit spul hoort niet in dit topic

festina lente
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2023 20:53:00 schreef Peter112:
de Nieaf aardweerstandsmeter systeem Wouda
[afbeelding]

Met dat ding heb ik ook nog gewerkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Uit de oude doos op het werk.

Tungsram autolamp. Tungsram komt uit het oostblok. Interessant dat ze een ontzettend archetypische amerikaanse muscle car (Ford Mustang Fastback, 2e helft jaren '60) op de verpakking hebben gezet. Ik zou er eerder een Zastava of een Lada verwachten.
Zouden de partijbonzen hebben geweten?

Setje gele koplampen voor 6v auto's.

Meetbrug voor heel lage weerstanden

mét hopeloos lekke duracell. De meetbrug werkte nog toen ik hier kwam werken +- 2 jaar terug, dus niet gekeken naar lekke batterijen. De houdbaarheidsdatum van de batterij is 08/2024. Zucht...
Ding wordt weinig gebruikt.

Ook te vinden in het lab hier: glaswerk uit Tsjechoslowakije (Simex pre-1990), twee gestabiliseerde voedingen van Voltcraft maar geproduceerd in het Oostblok met Tesla powertransistoren...
Als het werkt en veilig is gaat het niet de prullenbak in. Maar er staat wel veel op de lijst 'probeer er een goed huis voor te vinden'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou er eerder een Zastava of een Lada verwachten.
Zouden de partijbonzen hebben geweten?

Een Tatra 603 of zo, DAT waren de sjieke auto's toen en aldaar.
En nee, die Mustang zou wel eens compleet onbekend kunnen geweest zijn, wellicht zag men er niet meer in dan een gestyleerde auto. Zo was het misschien ook getekend...

Hij is niet heel sterk gestyleerd - het origineel er goed in te herkennen (1965 is dit model)

https://wallpapercave.com/wp/wp2545628.jpg

De Tatra's waren inderdaad de meest luxe wagens die je in het oostblok kon krijgen, samen met de ZiL limousines. Maar als je zo'n ding voor je deur zag staan, wist je dat er iets héél vervelends ging gebeuren. Dus ik kan me voorstellen dat ze die er niet op wilden hebben...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 30 januari 2023 12:12:23 (46%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Tungsram was Hongaars, maar ze hadden oorspronkelijk ook een Westerse tak. Ook hebben ze zo nu en dan buizen van Philips doorverkocht.

Dit lampendoosje met de Mustang, zal ongetwijfeld voor de export bestemd zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Spijt als haren op mijn hoofd dat ik destijds de Tatra 603 die me aangeboden werd niet gekocht heb.. 1000 euro en draaiend/rijdend...

Maar de zil limo was niet de luxe.. je had volga, das degene waar je op doelt en inderdaad als limo te krijgen was.

Of de chaika, uiterst zeldzaam..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Oef, ik leef met je mee. Ik wil zelf ook nog ooit een Tatra... Maar eerst sparen (en ruimte).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oef, ja. 1000 euro voor een rijdende is wel heel goedkoop, ook al zou ie flink wat laswerk hebben.

Ik heb noch tijd, nog plaats, noch energie om zo'n ding te restaureren. Maar voor 1000 euro zou ik geen seconde twijfelen.

De ZiL was trouwens wel echt een luxewagen:
https://media.autoweek.nl/m/m1myoe2bwfq9.jpg

Ook met 6 deuren verkrijgbaar*

*mits je gelijker was dan de gemiddelde arbeider

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 30 januari 2023 19:48:35 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Oef dat ding, die is jaren 80, ik zat eerder..
Tja ik had toen (en nog) teveel auto's

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 januari 2023 21:22:41 schreef Jinny:
Staat mij bij dat ik zelfs op de MTS daar nog mee heb gewerkt, begin jaren '80

Wij hadden op de MTS een nieuwere versie, maar dit model stond wel in de vitrinekast te pronken :D

Dat kump er noe van....

Vintage product samples van de Staatsmijnen (DSM)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

de staatsmijnen, al bijna 50 jaar gesloten intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was 31 jaar oud* toen ik ontdekte dat DSM de afkorting voor De StaatsMijnen is. Deze producten zijn gemaakt bij de chemietak van de mijnen, die nog steeds bestaat.

*ik ben 31 jaar oud

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb ook nog wat gevonden:

Binnenkant:

Er staat nog een patent nummertje op: US PATENT NO 4311438 dus ergens tussen 1983 en 1985 oid.

Het is een automatische pomp controller van Flygt FPC 80 artikel code 840342.

Ik heb er 3 liggen. 2 nog NOS in doosje.

Ik dacht eerst: dat is een simpel stroom detectie relais, nooit opengemaakt. Maar nu zie ik dat het blijkbaar een iets ingewikkelder ding is.
Dus als iemand een idee heeft van de aansluitingen of het gebruik, ik kan er niks van vinden. Geen idee of het ding nog ergens voor te gebruiken is.

-edit- Er zitten 2x CD4040 in + LM224 + CD40106 en de nodige analoge zooi + trafotje etc.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou, het kan zo simpel zijn :+ gewoon beide doosjes helemaal open maken. Bij de laatste zat nog de handleiding onder in!
Bij deze de "EN" versie voor de geinteresserde:

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 16 februari 2023 16:54:02 schreef Ledlover:
[bijlage]

Vintage product samples van de Staatsmijnen (DSM)

Oeh, met het 'oer' logo, gaaf!

De meeste producten worden nog steeds gemaakt.

Zeker gaaf. Ik ga er even een labeltje achterop plakken met 'Niet weggooien, maar aan Ledlover geven'.

Het spul heeft geen financiële waarde maar het zou mij verbazen als er nog veel van dit soort promo setjes over zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Ah, ik dacht dat het al van ledlover was.

Je weet hoe dat normaal gaat, dan komt er inderdaad een sticker op "bestemd: [naam]" ;)

Lambiek

Special Member

Heb ook nog wat gevonden thuis, zat in de jaren 70 bij een opleiding meet en regel techniek.

De ic's zijn er uit, is een analoog bordje en een digitaal bordje. Met de draden kon je dan een schakeling opzetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †