Hi Lambiek,
Het zijn een soort breadboards.
Wat Tidak-Ada zegt, geweldige sloffen!
Groet,
Bram
Honourable Member
Hi Lambiek,
Wat Tidak-Ada zegt, geweldige sloffen!
Groet,
Bram
Special Member
Op 14 maart 2023 20:56:56 schreef Tidak Ada:
Leuke slofjes!
Zeker en lekker warm ook.
Op 14 maart 2023 21:03:08 schreef blackdog:
Ja daar kun je het een beetje mee vergelijken. Ze waren best handig toen.
Op 14 maart 2023 17:20:37 schreef Lambiek:
Heb ook nog wat gevonden thuis, zat in de jaren 70 bij een opleiding meet en regel techniek.De ic's zijn er uit, is een analoog bordje en een digitaal bordje. Met de draden kon je dan een schakeling opzetten.
Geen commentaar bij de sloffen, maar die "breadboards avant-la-lettre" waren er in de late jaren 1970 ook van een Duitse firma, Oppermann dacht ik, inclusief een plastic onderzettertje ("Wanne") waar ze netjes in pasten. Ik vond ze in die tijd mooi maar nogal danig aan de prijs.
Golden Member
Die bordjes van Lambiek doen mij sterk denken aan Dirksen Opleidingen. Die leverden vaker dit soort bordjes bij opleidingen. Ik heb eerder eens iets vergelijkbaars van Dirksen gezien met flip-flops en wat fiets lampjes erop.
Golden Member
elektuur had ze ook, maar in het blauw. Iets met poorten en logica en een flipflop. Die heb ik ooit aan de beursvoorraad toegevoegd.
Ik had er een mooi plexiglazen bakje onder gefreesd.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 14 maart 2023 22:46:24 (17%)
Special Member
Ik weet niet waar ze vandaan komen, ik kreeg ze bij de opleiding toen.
Opleiding was van PBNA toen.
Op 30 januari 2023 19:39:00 schreef High met Henk:
Spijt als haren op mijn hoofd dat ik destijds de Tatra 603 die me aangeboden werd niet gekocht heb.. 1000 euro en draaiend/rijdend...
..
In het duits noemden ze die auto 'Heckschleuder'
Beetje het oostblok 'unsafe at any speed' (Chevy, Nader) equivalent.
Maar apart, dat wel!
Golden Member
Special Member
Op 16 maart 2023 13:01:31 schreef Tidak Ada:
Hier een oude TL-starter uit de beginjaren van de TL-buis
Dat is een hele oude, die heb ik nog nooit gezien.
Golden Member
Op 16 maart 2023 13:38:27 schreef PE1PAB:
Een standaard cel compleet met ijkcertificaat.
Of zou dat eigenlijk een kalibratiecerticaat dienen te heten ??[bijlage]
Zit er nog 'prik' in de cel?
Pas op, standaardcellen mogen niet belast worden!
Dus enkel meten met een instrument dat geen stroom trekt, of back to back / in een compensator. En kort.
Zonder een duik in de specificaties zou ik het niet wagen met gewone multimeters. Het heeft ook niet zo veel zin.
Ik heb twee soortgelijke, waarvan 1 nog op spanning is.
Golden Member
Foei, die cel ligt!
Die moet je verticaal monteren staat er op, zeker als er een belasting aan hangt.
Bovendien moet hij verticaal getransporteerd worden
Golden Member
Bekend, staat inderdaad ook met CAPS op de cel.
Even gezondigd omwille van de foto.
Wees gerust, cel wordt in verticale positie bewaard.
Honourable Member
Op 16 maart 2023 16:25:46 schreef Aart:
Pas op, standaardcellen mogen niet belast worden!
Klopt. Aan de andere kant: de Fluke trekt nu krap 100 nano-amperes uit de cel; de Fluke is immers >10 MΩ.
Ik vermoed dat het brugmeetinstrument - een (spiegel)galvanometer - , zolang er nog niet helemaal genuld was, méér uit de cel trok.
Bij een belasting met 20 µA gedurende 3 minuten zakt de EMF van de cel met 10 µV, en herstelt zich weer na een uur (bron, interessant: https://conradhoffman.com/stdcell.htm).
Maar dat is een 200× zo grote stroom als de Fluke neemt, en ook een erg lange tijd. Niettemin, zo rechtstreeks meten wordt zelfs op die site afgeraden.
Erg grappig is dat soms de inwendige weerstand van de cel gecontroleerd wordt: door een weerstand van één MΩ aan te sluiten. Maar, zeggen ze er wel bij: doe het kort, en liever helemaal niet.
Een intercom uit de jaren '60, hangt in een industrieel gebouw, net zoals de Bouyer hoornluidsprekers. Ik heb nog niet gevonden waar de kabels uitkwamen en waar de versterker gestaan heeft.
Honourable Member
Onlangs op de zolder van een zorghuis voor ouderen geklommen om een paar netwerkkabels door te trekken.
Gebouw is van eind jaren 50 en daar zat toen al een centraal antenne systeem.
Op een stuk hout 2 siemens versterkers die er de jaren hebben afgewacht.
Ze waren wel uitgeschakeld.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien en heb ze geadopteerd.
Het laatste stukje antiek van tante agaath zullen we maar zeggen
Ha revado,
Dat is inderdaad behoorlijk gedateerd
Ik heb die heel veel gerepareerd K4 VHF en een AM strip die entree's daar,
kunnen speren ingestoken worden.
Uit de tijd dat er nog maar 1 zender was en Hilversum III bestond nog niet
Boven op de foto nog een regelbare verzwakker dit was een kool pot-meter simpel maar,
doeltreffend de kabel is 60 Ω
De voeding met selenium cell als dit defect was rook je dat onder aan de trap rotte eiren lucht,
niet te harden.
Om het half jaar onderhoud buizen prikken mooie tijd ik was 17 jaar lang geleden
Heb je het type nummer even terug in gedachten die onder zit is een nabrander zeg maar,
een verdeel versterker.
Die twee kleintjes zijn de volgversterkers op een andere plaats neem ik aan !
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op 5 mei 2023 08:26:50 (14%)
Honourable Member
Leuk dat je er op reageert Henk!
Het boekje lag er zelfs nog bij en is niet door de muizen opgevreten , daar komen die gaatje niet van
Dat kleintje zat er naast ( op de plank en los is de zelfde).
Ik verwacht dat er nog wel meer hangen op de zolder, het is een lang gebouw.
Stukje nostalgie.
Het typenumer van de grote is de SAV 307 cw.
Het kleintje SAG 330 bw.
Honourable Member
Hi,
Net als Henk heb ik ook gewerkt aan dit type antenne versterkers, dit ging nogal eens samen met de elektrische schokken door die open opbouw.
Op de foto met de twee versterker modules en de hoogspanning elco kan je ook een veel voortkomend probleem zien, of laat ik zeggen de positie is goed zichtbaar.
Volg de rode draad die om de elco gewikkeld zit die naar een versterker module gaat, die hoogspanning draad komt uit op een doorvoer condensator, BINGO!
Die ging er na vele jaren gebruik regelmatig uit, met als gevolg de door Henk omschreven rotte eieren lucht van de gelijkrichter.
De condensator er uit tikken, was niet al te moeilijk doordat het een ceramisch pijpje was en dan op die plek wat schijfcondensatoren naar de chassis solderen.
Brugcellen zoals de BY179 als ik het goed onthouden heb waren die groen, deze zaten ook standaard in de centrale antenne systeem koffertje dat ik bij mij had,
dit koffertje zat vol met veel E88CC en wat andere buizen voor dit soort reparaties.
Je maakte vaak veel mensen blij als je het systeem weer werkend had gekregen, maar als monteur was je eigen nooit blij, ik heb het als eens eerder aangegeven, slepen met die zware meetonvanger van Katrijn,
op de meest vreemde plekken gemonteerde versterkers en verdelers, zoeken, sleutels regelen, flinke schokken krijgen op je trappetjes of boven een gammel plafond als je b.v. een kabel van een verdeler loshaalde.
Daar stond flinke spanning op door de lekstromen van de vele tv's en radio’s.
Die drie polige pertinax chassis delen kon je filters in steken, die ik tegen kwam was vaak voor 747 en 1008KHz, dus Hilversum-1 en Hilversum-2 op de middengolf.
Op de Nederlandse bank boven in de liftkamer hing ook zo'n buizen antenne versterker, het signaal niveau wat van de antenne kwam was net niet voldoende om het hele gebouw te voeden.
Als ik het goed heb was het ruim 90dB/uV.
Groet,
Bram
Hier vlakbij wordt een oude fabriek afgebroken. Ik heb twee aluminium stopcontacten gered:
Er zit draad in met oude kleuren: rood, wit, groen. Het binnenwerk zit met een kurkpakking gemonteerd.
[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 1 juni 2023 17:33:37 (14%)
Echt wit en niet grijs? Vroeger was het namelijk grijs(PE) icm rood(N)/groen(F).
er zit kabel aan, en die oude vmvk heb ik wel vaker gezien met een witte ader erin..