Op 23 januari 2023 21:38:53 schreef Henry S.:
[...]
Doe het dan goed met gele Siemens B32227 MKT's condensators, model ijsbonbon. Minder rook maar wel meer stank 
Relatief vroege polyestercondensatoren, maar waar Philips al wist dat je niet hoger dan 400V moest gaan met zulke constructies (en daarboven polycarbonaat of mixed dielectric met papier gebruikte), verzocht Siemens zo te zien de goden door er types van meerdere kilovolts van te maken. Die zullen inderdaad best wel "slordig stukgaan".
Wat die WIMA MP3's betreft: ik heb inderdaad ook wel gemerkt dat ze iets beter zijn dan de vergelijkbare papiertypes van RIFA, maar ook als ze niet voorgekraakt zijn en wel ouder dan een paar jaar, zou ik ze niet meer vertrouwen. Ze zitten standaard in veel CRT toestellen van Grundig en Thomson. Ik heb ze daarin nooit stuk gehad (laatste is bij mij buiten gebruik gegaan rond 2019 na 30 jaar trouwe dienst bij meerdere eigenaren). Als ik zo'n toestel nu uit de opslag zou halen en willen laten spelen, dan gaat eerst die papiertroep eruit. Stil liggen in wisselende temperaturen en luchtvochtigheden zal ook voor een WIMA wel een brug te ver zijn, zoals voor elke ingegoten papiercondensator.
Ik heb een PE2169 voeding (camper acculader) gezien die behoorlijk lelijk uitgefikt was door falende MP3's. Qua brandintensiteit zo te zien vergelijkbaar met de K11 van Marcel die uitslaande vlammen vertoonde door een RIFA.