Op 21 maart 2023 15:46:21 schreef lanting73:
Zonder bms gaat moeilijk aangezien die ook in de print zit van de besturing.
Zo maar een lion accu gaat niet lukken ben ik bang.
Wordt dan totaal ombouwen met regelaar, bms, Display, lion pack ed.

gewoon je accu pakket erui, de cellen eraf, de +draad en de - draad verlengen en naar buiten brengen en hang er daar een 24V accu aan. kan je direct zien of de fiets nog wel gewoon rijd.
ik test al mijn fietsen met extern accu pack, en als die het dan niet doet, doe ik zelf niet verder ermee.
dan gaat alle electronica eruit, behoud ik het wiel en de fiets en zet er een andere controller in met display

Wat ik al zeg de bms zit geïntegreerd in de besturings print.
Kan er wel een 2x12 volt accu er op aan sluiten, wat ik al heb gedaan maar als de besturing zegt accu leeg(wat hij dus niet is, de accu's zijn vol) dan werkt de ondersteuning ook niet.
Zo even de bms omzeilen zit er niet in bij deze.

Op 21 maart 2023 19:42:55 schreef Bobosje:
Heb je geprobeerd te fietsen met de 2 accu's en had je toen ondersteuning?
Welke foutmelding stond er tijdens het fietsen op het display?

Hoef ik niet eens te proberen want met de E0001 melding denkt de controller dat hij leeg is dus geen ondersteuning?

Op 22 maart 2023 09:59:40 schreef lanting73:
[...]

Hoef ik niet eens te proberen want met de E0001 melding denkt de controller dat hij leeg is dus geen ondersteuning?

Dat kan een onjuiste aanname zijn.
De BMS kan aangeven dat de accu leeg is omdat de BMS de accu ladingstoestand niet kent of herkent of dat de BMS de opgeslagen (in EEPROM) ladingstoestand gebruikt van het vorige accupack. Als de ondersteuning met de 2 lood accu's het gewoon doet dan is het waarschijnlijk dat de BMS zelf-lerend is en de accu leeg indicatie na verloop van tijd verdwijnt.
Daarom het verzoek, probeer met de 2 (met nadruk volle) lood accu's te gaan fietsen (met foutmelding E0001) en controleer of er ondersteuning is en kijk wat het display meld.
Pas na het fietsen met de 2 lood accu's kun je met zerkerheid zeggen of er wel of geen ondersteuning is en/of de BMS misschien zelf-lerend is.

Even 2 accu's in serie geprobeerd

Waren dat 2 lood accus ?

Op 22 maart 2023 09:56:49 schreef lanting73:
Wat ik al zeg de bms zit geïntegreerd in de besturings print.
Kan er wel een 2x12 volt accu er op aan sluiten, wat ik al heb gedaan maar als de besturing zegt accu leeg(wat hij dus niet is, de accu's zijn vol) dan werkt de ondersteuning ook niet.
Zo even de bms omzeilen zit er niet in bij deze.

wat meet de BMS? ik dacht dat er enkel een 'halfweg' meetkabel was, dus die kan op het midden van de 2 12V accu's dan.
probeer dan ook eens met die accu's de lader aan te sluiten. als die 'leert' hoeveel Ah erin gaat, kun je dat met lood ook testen. er is misschien een probleem dat je 'volle' cellen aansluit, de BMS zegt dat ze leeg zijn (want accu was afgekoppelt) en die communiceert misschien met display dat de accu leeg is met fout 00001. ergens kon je met de kapotte cellen ook opladen zodat die weer tot leven kwam. dat moeten we nu achterhalen.
de lader kon waarschijnlijk niet bijladen omdat die een volle accu zag (spanning dan) dus die liet kleine stroom lopen. de BMS zag misschien die stroom en beslist na 4dagen dat er bv 4Ah was in gegaan en de accu bruikbaar is.

al deze testen zullen uitsluiten of je de BMS kan beinvloeden om wel te werken met andere batterijen (lood-li-ion-Nimh,...)
als dat allemaal niet werkt, en die BMS weigert verder te werken met goeie batterijen, is het toch einde verhaal met die fiets.
dan kan je bijna niet anders dan gewoon de motor op een andere controller te hangen

Op 22 maart 2023 10:13:02 schreef Bobosje:
[...]

Dat kan een onjuiste aanname zijn.
De BMS kan aangeven dat de accu leeg is omdat de BMS de accu ladingstoestand niet kent of herkent of dat de BMS de opgeslagen (in EEPROM) ladingstoestand gebruikt van het vorige accupack. Als de ondersteuning met de 2 lood accu's het gewoon doet dan is het waarschijnlijk dat de BMS zelf-lerend is en de accu leeg indicatie na verloop van tijd verdwijnt.
Daarom het verzoek, probeer met de 2 (met nadruk volle) lood accu's te gaan fietsen (met foutmelding E0001) en controleer of er ondersteuning is en kijk wat het display meld.
Pas na het fietsen met de 2 lood accu's kun je met zerkerheid zeggen of er wel of geen ondersteuning is en/of de BMS misschien zelf-lerend is.

Kan het eens proberen maar gezien hij als ik op ondersteuning druk zelf direct de ondersteuning er weer af gooit ivm de 0001 melding ga ik er niet vanuit dat hij in rijdende stand er wel op blijft.
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit hahaha

Op 22 maart 2023 10:56:06 schreef lanting73:
[...]

Kan het eens proberen maar gezien hij als ik op ondersteuning druk zelf direct de ondersteuning er weer af gooit ivm de 0001 melding ga ik er niet vanuit dat hij in rijdende stand er wel op blijft.
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit hahaha

Probeer ook tijdens het fietsen de ondersteuning in de laagste of hoogste stand te zetten zodat de BMS de stroom uit de accu goed kan meten.

Ik neem aan dat je alle drie de accu kabels van de BMS (24V,12V,0V) op de 2 lood accu's hebt aangesloten?
Misschien ten overvloede, gebruik accu kabels met een grote koperdoorsnede er lopen immers grote stromen.

Op 22 maart 2023 11:21:52 schreef Bobosje:
[...]

Probeer ook tijdens het fietsen de ondersteuning in de laagste of hoogste stand te zetten zodat de BMS de stroom uit de accu goed kan meten.

Ik neem aan dat je alle drie de accu kabels van de BMS (24V,12V,0V) op de 2 lood accu's hebt aangesloten?
Misschien ten overvloede, gebruik accu kabels met een grote koperdoorsnede er lopen immers grote stromen.

Ik zal proberen als de ondersteuning er op wil blijven staan
Heb idd alle 3 de kabels aan gesloten.
Hij laad gestaagt.
Sinds gister eind middag tot vanochtend 3 streepjes dus schiet niet echt op
Foto is niet de mijne trouwens.
Meer ter illustratie hoe veel de lader nog moet laden

Op 22 maart 2023 11:51:20 schreef lanting73:
[...]

Ik zal proberen als de ondersteuning er op wil blijven staan
Heb idd alle 3 de kabels aan gesloten.
Hij laad gestaagt.
Sinds gister eind middag tot vanochtend 3 streepjes dus schiet niet echt op
Foto is niet de mijne trouwens.
Meer ter illustratie hoe veel de lader nog moet laden

Als de 2 lood accu's al op voorhand vol waren (dus voordat je ze aansloot op de BMS) dan laad de 2 lood accu's nu niet meer op. De BMS gaat de ladingstoestand van de 2 lood accu's pas herkennen wanneer je met ondersteuning de 2 lood accu's leeg gaat rijden en daarvoor is het belangrijk om te weten of je ondersteuning hebt wanneer je met 2 volle lood accu's gaat fietsen.

Indien de 2 lood accu's nog moeten worden geladen voordat je gaat fietsen ontkoppel ze dan van de BMS en gebruik een aparte lood accu lader hiervoor. Wanneer de 2 lood accu's vol zijn verbindt ze dan weer met de BMS en ga ermee meteen mee fietsen en controleer of de ondersteuning werkt, dit is cruciaal.

Ik ga het proberen maar ik weet als je de zekering er uit haalt of de accu los koppelt en weer aan sluit/zekering er in zal hij weer op E 0001 springen en is er geen ondersteuning aangezien hij die direct weer uitschakelt.
Dat zal waarschijnlijk niet veranderen als ik fietsen ga.
Maar ik ga het proberen als ik even de tijd heb.

Hij is nu 1 dag bezig met laden.
Staat nu op 30 procent

Met hoeveel ampère ben je aan het laden ?

Geen idee
Dit is de orginele lader van de Sparta.
Dan moet ik de specs bekijken.
Maar goed, hij laad meer niet dan wel hahaha
1 minut laad hij en dan tijden niks.

Ben je de lood accu's per stuk aan het laden of laad je beide lood accu's in serie?

Nee in serie
Is een 24 volt systeem ja

Ik kon het niet goed zien op je foto vandaar mijn vraag.
Het zou gevaarlijk worden als je ze per stuk zou opladen.

Hahaha nee dat zou niet handig zijn apart laden met een 24 volt systeem.
Dit is ff een snelle setup op zolder om te kijken wat het systeem doet met de accu's.

Hij bleef gisteren mooi op 30 procent staan toen ik de lader er af haalde.
Vanmorgen het zelfde gedaan toen hij op 50 procent stond maar toen sprong hij weer op 0 procent en melding E0001 ;(
Dus hij begint weer van voor af aan te laden helaas..

De BMS leert niet door de accu's alleen op te laden (zeker niet wanneer de accu's al vol of deels vol zijn).
Een reden te meer om te gaan fietsen om te controleren of de ondersteuning werkt en de accu's leeg te gaan fietsen en weer op te laden, dan pas kan een BMS zelf-lerend worden.

Nee snap ik maar dit is een test opstelling.
Eerst kijken hoe het zo gaat voordat ik die zware accu's achterop de fiets vastzet hahaha

Op 19 maart 2023 19:42:59 schreef weardguy:
Wauw, klopt die aanduiding op de lader wel? 1,73 Volt is erg hoog voor een NiMh cel, die geloof ik bij 1,45 Volt of zo volgeladen is. Als die 1,73 Volt klopt, is in ieder geval zeker dat er ergens een of meer cellen gaar zijn.

Met 5A lijkt mij opzich niet verkeerd, je krijgt dan in ieder geval een snelle indicatie welke cel rot is en welke niet, omdat de spanning dan keihard inzakt. (als er nog spanning is...)

Als ik de spanning meet met mijn multimeter rechtstreeks op de cel dan meet ik 1,50 volt ipv die 1,73 volt en die zakt dan naar beneden naarmate de tijd.
Waarschijnlijk compenseert de lader het verlies door de relatieve dunne kabels.

Op 23 maart 2023 15:24:39 schreef lanting73:
... voordat ik die zware accu's achterop de fiets vastzet hahaha

Dat wordt letterlijk een zwaar probleem. ;)

De originele lader laad met ongeveer 3,4 ampere en is een stroombron.

De banaanprint meet de status (soc = state of charge) door stroommeetweerstanden en coulombmeting, er zitten 2 tempsensoren in de accu die als extra beveiliging dienen.

Mijn verwachting is dat er iets met de stroommeetweerstanden of de relais aan de hand is aangezien hij heel langzaam laad.

Als je gaat laden
hoor je wel het klikken van de relais? er zitten er 2 op de print
1 voor de accu
1 om de spanning op het achterwiel te zetten.

Als je een multimeter op stroommeting bereik ipv groene zekering plaatst wat geeft deze aan? laden ongeveer 3 a 4 amp.

Testen van accu deed ik altijd door hem langzaam volledig vol te laden tot alle cellen ongeveer egaal warm werden, op 1 amp.
warm is vol, overtollige lading word omgezet in warmte.

daarna pakte ik 2 koplampen en zette deze dimlicht of groot licht in serie 2x 12v = 24v ~60watt
dan sluit ik deze aan op een opengewerkte accu en tijdens het ontladen meet ik constant alle accucellen zodra 1 van de cellen 0.9 volt heeft bereikt is de gehele accu LEEG niet doorgaan dat is gevaarlijk de cel word dan omgepoold en een ontploffing is dan niet ontdenkbaar.

Hiermee kan je de staat van de accu redelijk testen op gelijkheid van de cellen.

Dat je lader op 1 cel 1,75 volt zet is niet gezond. ik verwacht dat de krokodille klemmen en dergelijke ook hoge overgansweerstanden hebbem wat verliezen opleverd.

1.45 volt voor een cel is vol.

Er staan hier op het forum vele topics over de sparta ion en zijn banaan accu.

als jij een banaanaccu heb zonder in blauwe smurrie ingegoten print is de kans groot dat de pcb aangetast is door vocht.

ook sparta heeft geleerd van hun fouten
type 1: kale pcb, veel last van vocht= cellen meestal nog goed
type 2:pcb met dun laklaagje, veel last van vocht = cellen meestal nog goed
type 3:pcb ingegoten in blauwe smurrie, geen last van vocht = pcb meestal nog goed cellen vaak slecht fout 0003 pcb op slot!!!! niet te redden 8)7