Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 maart 2023 17:47:40 schreef Frederick E. Terman:
En 'diode' dan.. EA91, of misschien wel AZ1.
Maar het zal wel om halfgeleiderdiodes gaan. :)

Maar inderdaad, het woord halfgeleidertriodes hoor je niet vaak meer.

Hoe dan ook: het ziet er een mooi hulpje uit!

Mijn Natuurkunde boek (1965) beschreef een transistor als een 'kristalbuis'.

EY51 is ook een leuke diode voor dat ding.... :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Op 26 maart 2023 18:36:06 schreef vergeten:
[...]Wat heb je daar nou aan! zodra je gaat solderen dondert de tiptemperatuur naar beneden, en weet je nog niets.
Tenzij je een hele dikke en korte tip hebt (ook die zal zakken met solderen) waarvoor dat minder geldt.

Niet als je een goed soldeerstation hebt. De temperatuur van mijn Pace dondert echt niet naar beneden. Zeker niet mijn bout met een actieve punt, die is in een paar seconden op temperatuur, er moet heel veel gebeuren wil hij dat tijdens het solderen niet kunnen bijhouden. Voor de top van JBC, Ersa, Weller etc zal wel het zelfde gelden. Mag ook wel voor wat ze kosten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Mijn laatste aanwinst. Ik miste in de nieuwe werkplaats mijn curve tracer. Ik wilde hem meenemen maar het ding is zo freaking groot en zwaar. Dus na lang twijfelen ben ik naar SMUs gaan kijken.
Vreselijk handig apparaat. Aanraak scherm wat prettiger werkt dan die van Keithley. Heel goede UI. Kan grafiekjes maken van bv zeners maar hij kan ook weerstand meten, spanning en stroom meten (6,5 digits) als 4 kwadrant labvoeding dienen (+/-210V en 3,15A maar max 25W) heel handig bij reparatie van laders, en idioot kleine lek stroompjes meten met 100fA resolutie. Je kunt hem zelfs als programmeerbare functie gen gebruiken. Om torren/fet curves te maken heb je er twee nodig maar dat was het enige wat ik op mijn curvetracer nu net bijna nooit deed.
Fototje is van de website, de camera van mijn telefoon is dood.

Datasheet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 4 april 2023 22:40:01 schreef fred101:
Vreselijk handig apparaat.

Maar er hangt wel een vreselijk hoog prijskaartje aan...

Anoniem

Op 4 april 2023 22:04:59 schreef aobp11:
[...]Dit ging over een Tektronix 585A. Zal inmiddels al lang achterhaald zijn, maar ik dacht eraan omdat ik een zakje met zulke gekartelde moeren terugvond. Mijn 585A (dik 40 jaar in bezit) kwam overigens niet uit Heerenveen maar uit Guernsey.

Moertjes van een mede CO-er gekregen, heb nu een 575 mogen bemachtigen, binnenkort foto`s.

Hewlett

Honourable Member

Mooi apparaat Fred en heel handig. Ik heb hier ook een tweetal Keithley SMUs, wel relatief oude machines nog uitgevoerd in het oude Keithley bruin, een Keithley 236 en een Keithley 237. Gebruik ik oa ook om componenten plotjes te maken via HPIB op de PC, maar geen vergelijk met een Tek 576, ze kunnen geen vermogen leveren. Heb jij je Tek 576 nog? Helaas heeft mijn 576 het bekende HV probleem en is nu totaal dood (moderne USB oplossing bestaat, maar is duur) gelukkig is de 577 (non-storage) nog prima en die gebruik ik ook nog, maar nog voor hoelang :? Jammer dat die oude meuk altijd stuk gaat :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
rbeckers

Overleden

Fred, mooi maar wel boven het budget van veel mensen.

miedema

Golden Member

Fluke 8846A versus Agilent 34401A

Je denkt dat alle 6,5 digit DMM's ongeveer hetzelfde zijn. En dan kom je in de praktijk af en toe leuke verschillen tegen :-)

Ik was een paar 100µF/10V Sanyo OSCON elcootjes aan het formeren om in een Quad 405 te stoppen.
Ze hadden een prachtige lage lekstroom. Zo rond de 15µA.
Meteen ook kijken naar die lekstroom, en een grafiekje mee laten lopen (lekker makkelijk met TestContoller):

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/Oscon-lekstroom-8846A-vs-34401A-600pix.png
klik op plaatjes voor grotere versies

Dan denk je: "die rode ziet er mooi uit, maar die blauwe staat vies te pruttelen".
De rode OSCON was gemeten met m'n Fluke 8846A, en de blauwe met m'n Agilent 34401A.
En als je dan naar die meters kijkt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/IMG_2311__uA_8846A_vs_34401A-600pix.jpg

Dan blijkt de 8846A 2 digits meer resolutie hebben dan z'n Agilent collega...
Allebei "6,5 digit". Maar als het op microAmperes aankomt, dan meet de 8846A tot 0,0001µA (5 digit), en de 34401A slechts tot 0,01µA (nog maar 3 digit)....

Dat gepruttel is dus gewoon de resolutiebodem van de 34401A waar je naar zit te kijken :-)
Natuurlijk nog even de 2 OSCON's omgewisseld, in inderdaad, toen was de andere de pruttelaar :-)

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 4 april 2023 22:40:01 schreef fred101:
Dus na lang twijfelen ben ik naar SMUs gaan kijken.Vreselijk handig apparaat.

Zo, dat is een mooi ding. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Miedema, dat is iets wat ze bij de K7510 goed hebben gedaan waardoor je bv heel kleine stroompjes of heel lage en heel hoge weerstand kunt meten. Dat vind ik slim gedaan, dan wordt zo'n meter ineens veel breder bruikbaar ipv alleen Vrefs meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Mooie duidelijke weergave van het hoe en waarom.
Nog mooier zou zijn om zoals Fred al aangeeft, er ook een Keithley 7510 naast te zetten. :+
Je weet waar er één te halen is...

Wel nog een vraagje over je meting, is het mogelijk in de software om de notatie b.v. in uA te doen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je kunt die schaal van de grafieken in TestController naar wens instellen.
SI of normaal, en het aantal decimalen.

In dit geval ging het mij er eigenlijk alleen maar om die lekstroom te zien teruglopen, en minder om absolute waarden. Ik had er dus geen moeite voor gedaan, het was niet bedoeld om te bewaren. Tot ik het verschil tussen die 2 meters zag :-)

.

M'n post was ook niet bedoeld om de 34401A de grond in te boren, het gaat alle kanten op.

Zo kunnen ze beiden ook frequentie tellen.
Volgens de spec van de Fluke 8846A telt hij tot 1MHz, in de praktijk gaat hij iets verder, tot 1,1MHz.
De Agilent 34401A telt volgens z'n spec tot 300kHz, maar in de praktijk telt hij vrolijk door tot 2,1MHz :-)
(Net nog even snel gecheckt met 500mV input)

groet! Gertjan.

miedema

Golden Member

Nog even terugkomend op de vraag van Blackdog over de schaal van de grafieken in TestController.
(Dat kan hier mooi, want TestController is op het moment mijn favoriete meetapparaat :-))

Ik had een eerdere meting met de lekstroom van een andere OSCON bewaard ter vergelijking.
Die heb ik weer opgevraagd, en nu wat meer aandacht aan de verticale schaal besteed:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/Oscon-3-lekstroom-100uF-20V-Quakkelstein-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Nu is de Y-as in µA.
Dat heb ik gedaan door te kiezen voor SI waarden. Dus waarden met G, M, k, m, µ ,n, p enzovoort.
Verder gekozen voor "auto" schaal, beginnend vanaf nul. Maar je kunt ook met de hand de begin en eind waarden van de schaal ingeven.

Deze OSCON is al behoorlijk oud. Wellicht ligt hij bij mij al 10...20 jaar, en hij kwam bij Quakkelstein vandaan, dus wie weet hoe lang hij daar al lag.

Hij lijkt dan ook wel z'n beste tijd gehad te hebben. De lekstroom is hoger als die uit de eerdere post, maar vooral pruttelt hij ook veel meer.
Ik heb er nog een hele trits van, maar ik ga deze niet meer in een audio pad zetten....

groet, Gertjan,

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Kijk nu is het een "Plaatje" :+

Ik heb hier op een breadboard Nichion16 en 35V 470uF zitten als test en een paar uit een oude Philips serie, ik dacht het 036 type maar hang me daar niet aan op.

De Nichion serie waar ik mee test zijn bijna allemaal uitstekend, veel beter dan de datasheet, ze zijn bedoeld als filter in een referentie schakeling.
Ik heb net weer een nieuw setje batterijen aangesloten op het breadboard, had een "ongelukje" gehad een tijdje terug, kortsluiting, dat kan met Alkaline toch flink heet worden. :-)

Na 5 minuten zit ik 25nA lekstroom bij de 35V uitvoering en nog dalend, en zoals je al aangeeft, zijn jouw Oscon niet meer helemaal bij de tijd.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

Op 26 maart 2023 17:35:45 schreef Lambiek:
sinds een paar weken heb ik een hand health scope, niet het mooiste meet instrument maar best wel makkelijk. Het is een DSO - TC2.

Niet meer kopen! Is alweer verouderd en opgevolgd door de DSO-TC3.

Heeft een analoge bandbreedte tot 500 kHz i.p.v. 200 kHz en heeft als extra een complete functiegenerator met vijf golfvormen tot 10/100 kHz.
Meet ook nog eens gelijkspanningen tot 40 V met een resolutie van 1 mV.
Van dit apparaat verschijnt deze maand een uitgebreide test op mijn blog.

[Bericht gewijzigd door Jeever op vrijdag 7 april 2023 09:49:38 (23%)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
blackdog

Golden Member

Hi klabam, :-)

Netjes toch!
Voor vele sorten metingen ben je goed voorzien!

Het grootse probleem is natuurlijk... die tafel zo schoon te houden. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 6 april 2023 19:35:09 schreef blackdog:
Hi klabam, :-)

Netjes toch!
Voor vele sorten metingen ben je goed voorzien!

Het grootse probleem is natuurlijk... die tafel zo schoon te houden. :+

Groet,
Bram

Wat dat betreft lijk ik wel een autist, altijd netjes anders word ik knettergek hahaha

blackdog

Golden Member

Hi,

Een kleine toevoeging aan de hand van wat je met een moderne mooiste multimeter kan meten.
En ik haak hier even in op Miedema zijn opmerking/metingen aan lekstroom door elco's war hij een voorbeeld van liet zien van meetsoftware.

Ik heb bij deze meting niet mijn modernste multimeter gebruikt maar één die al vrij lang in mijn bezit is en het is een KeySight 34461A.
Deze was bij de hand, stond niets te doen en dus beschikbaar voor deze test.

Wat behelst deze test, het is al een redelijk oudje, maar het ging een keer mis met de batterij voeding welke uit vier stuks penlite bestaat, dus de test is gedaan met ruim 6V over de hier geteste Elco's.
Wat er mis ging? had was mij niet direct opgevallen, maar er was wat van metaal op het breadboard gevallen en de batterijhouden was daarbij gesmolten.

Goed de belangrijkste test objecten in dit topic zijn:
Nichicon 470uF 35V, VR(M) serie
Nichicon 470uF 16V, VR(M) serie
Meetweerstanden 10K 1% AE 0,001% <= dat is helemaal niet nodig! 1% is hier goed genoeg.

Meetweerstand voor het testen van de stroom die in of uit de DMM loopt, dit was een mooie film weerstand,
10K van het merk AE, maar had ook een standaard metaalfilm kunnen zijn, maar deze AE weerstand lag recht voor mij op tafel.

De te testen elco's wist ik al van, dat ze lage lekstromen hebben, dus zal je het aantal externe meetfouten proberen klein te houden voor de eerste setup.
Wat zijn nu de error levels, dus de fouten die allemaal kunnen gaan en zullen optreden. :-)

Laten we beginnen met de multimeter, hoe te beginnen?
Laat hem lekker opwarmen, zet hem op het laagste DC volt bereik, bij de meeste 6,5 Digit meters is dit 100mV.
Gebruik een mooie kortsluitplug, bij Conrad of Reichelt is een nette te koop met vergulde banaan pluggen ik dacht van het merk MC.
Laat de DMM met zijn kortsluit plugje dus lekker warm worden en als de DMM op temperatuur is gebuikt de "0" toets, wat er nog aan waarde wordt weergegeven, zal dan worden verrekend.
Plaats nu met korte verbindingen b.v. een 1% 10K weerstand die rechtstreeks op de banaan stekkers is aangesloten op de DMM en je heb het meetbereik niet veranderd!
Laat ook dit weer op temperatuur komen, denk aan minuten.
De meter gaat nu zeker geen "0" mV aangaven, maar een spanning in uV.
Deze spanning in uV komt door het ingang circuit van de gebruikte DMM, de elektronica heeft altijd "bias stroom" nodig om te werken en er lekt het een en ander altijd in ieder apparaat.

Bij de Keithley 7150 is de biasstroom ongeveer -100pA.
Bij de gebruikte KeySight 34461A is de biasstroom rond de +20pA en +40pA het varieerd een beetje.

Dus ik weet nu ongeveer hoeveel biasstroom er loopt bij de twee gemeten multimeters, de fabrikant geeft vaak aan wat de maximale biasstroom is van een DMM.
Maar ga er niet vanuit, dat alle drie mijn KeySight 3446x serie multimeters gelijk zijn, precisie metingen doen, dan iedere meter op zich testen op de bias stroom.
Bij mijn meting kan je ook zien dat de polariteit van de bias stroom verschillend is, bij de Keithley is deze negatief en bij de KeySight is de stroom positief.

Dan kan je met korte meetkabels naar je breadboard als je dat wilt gebruiken, wil je erg weinig last hebben van storing hebben als de lekstroom van je elco laag is,
dan zal je alles moeten inblikken om het stoorniveau zo laag mogelijk te houden.
Ik heb niets ingeblikt bij deze meting en de rede is dat ik eigenlijk niet zo'n lage lekstroom verwachte, daarom heb ik ook een 10K meetweerstand gebruikt.
Omdat ik redelijk ruisarme DMM's gebruik samen met filtering heb ik uiteindelijk toch en redelijke meetsetup die goed genoeg is voor het testen van van de door mij gebruikte elco's.

Alle elco's hebben een 10K serieweerstand op het breadbort en ik meet dus de spanning over die serie weerstand, het geheel wordt uit 6,3V batterijspanning gevoed.
Een van de elco's die nu gemeten wordt geeft over de 10K weerstand een spanningsval van 1,6uV en dat is een stroom van 150pA en omdat de biasstroom zeg 40pA is van deze meter, dan zou de nu gemeten 470uF 35V elco maar ongeveer 110pA lekstroom hebben.

Waar je rekening mee moet houden, de lekstroom waarde van de gemeten elco zijn erg goed, maar zijn natuurlijk ook temperatuur en spanning afhankelijk.
De waarde van de spanning die gebruikt gaat worden voor deze elco's is ongeveer 5V en een aantal van jullie zal dan denken waarom dan geen 10V elco?
Voor de duidelijkheid, je gaat natuurlijk niet altijd een factor 6 boven je normale werkspanning zitten als je elco's gaat kopen.
Maar de meeste elco's met een hoger werkspanning hebben vaak ook een lagere lekstroom.
De toepassing van mij heeft geselecteerde elco's nodig met een redelijk hoge capaciteit die ook een lage lek moeten hebben, toegepast in spanning referenties en meetversterkers.
De hogere prijs zit trouwens niet in de 35V elco's zelf, maar in de tijd van het selectie/meetproces, bij deze elco selectie gaat het maar om kleine aantallen, zeg beneden de 10 stuks.

Ik heb een paar plaatjes geschoten, het breadbordje zag er netter uit, maar de zwaartekracht heeft het een beetje mishandeld, er was wat opgevallen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Elco-Lekstroom-03.png

.
De twee elco's de 35V en de 16V van Nichicon uit de VR(M) serie.
En op het klemmetje zit de mooie weerstand 10K van AE gemonteerd.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Elco-Lekstroom-01.png

.
Hier wordt een biasstroom meting gedaan met de 10K weerstand, wat hierbij opvalt is de ruisband, dat is voor een deel ruis van de DMM,
maar ook ruis uit de omgeving die wordt opgepikt door de 10K impedantie, mijn eerste stap was dus de DMM op een hogere PLC waarde te zeten om de ruis in de DMM zelf zo laag mogelijk te maken.
Bij dit plaatje was het nog 10-PLC en later heb ik de DMM op 100-PLC ingesteld.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Elco-Lekstroom-04.png

.
Dit is dan een echte meting, ondanks de korte banaansnoeren en de 100PLC, kan je aan de trace zien dat er ook een stoorveld in het spel is door de piekjes in de trace.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Elco-Lekstroom-02.png

.
De + en - 10uV zoals de DMM is ingesteld geeft +-1nA aan lekstroom aan.
Waarom batterij voeding zullen sommige van jullie je afvragen, ik zou zeggen probeer zelf een lekmetingen te doen met een LAB voeding, natuurlijk mag dat ook een SMPS zijn.
Je zal dan echter geen lekstromen gaan meten, maar de prut uit je LAB voeding welke je ook kiest.
Batterij voeding is eigenlijk de enige keuze als je lekstromen wilt meten die laag zijn,
dat heeft te maken met 1/F ruis en een aantal andere zaken die bij LAB voedingen optreden wat nu even te ver gaat om het hier ook uit te leggen.

Dus als een van jullie condensatoren nodig heeft die maar weinig mogen lekken, dan weet je nu hoe je kunt starten de lekstromen te gaan meten.
Wat ik hier liet zijn basis metingen, wat ik al eerder aangaf, wil je het nauwkeuriger,
nog lagere stromen, hogere waarde van de meetweerstand enz, dan zal je een echte meetopstelling moeten gaan maken.
Met veel afscherming en ook afgeschermde kabels, de batterijvoeding die ook ingeblikt zit.

Ik hoop dat dit voor een aantal van jullie nuttige info is.

Groet,
Bram

PS,
Linkje voor de datasheet van de hier geteste condensatoren.

http://products.nichicon.co.jp/en/pdf/xja043/e-vr.pdf

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

@Jos, heb een DSO-TC3 net binnen, foto's volgen. Ook van mijn pas verworven Tek 575 naast de Tek 585A, waar ik eerder foto's van geplaatst heb.

Jeever

Golden Member

Op 8 april 2023 00:29:13 schreef ijzerhersteller:
@Jos, heb een DSO-TC3 net binnen, foto's volgen.

Mijn review/test staat nu on-line. Voor mensen die interesse hebben in dit apparaatje, lees eerst:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fnirsi-dso-tc3-allesmete…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Aan het einde van de test staat ‘ERS waarde’. Dit moet ‘ESR waarde zijn ;-)

Jeever

Golden Member

Op 12 april 2023 13:07:26 schreef pa3hfu:
Aan het einde van de test staat ‘ERS waarde’. Dit moet ‘ESR waarde zijn ;-)

Bedankt voor het melden van deze nogal stomme fout! Is inmiddels gecorrigeerd.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
blackdog

Golden Member

Hi Jeever, :-)

Iets minder hard voor jezelf zijn mag best.
Ten opzichte van mij, ben je een Neerlandicus!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.