China noisegenerator

Henry S.

Moderator

Graag gedaan, handig speeltje, en zo leer ik m'n SA (en de pc-software) ook kennen. Documentatie van de software is er (nog) niet, dus voor mij is het ook nog een klus om de features te ontdekken.

Ik ben eens smalbandiger gaan meten, en na wat middelen mbv de pc-software (en inzoomen) zie je tot 900kHz de pulsen van de voeding. Idd zo'n 20dB minder.

En daar is je kammetje weer:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 23 mei 2023 21:41:54 schreef miedema:
Ik heb er ook over gedacht om dit ding een netvoeding te geven. Maar dan met een lineaire 35V voeding voor de ruisdiode. Helaas nooit van gekomen. Te veel projectjes :-)

Een stille voeding voor de ruisdiode laat ik even. Het voor mij bruikbare gebied begint bij 7MHz. Ik heb gisteren nog een 4MHz laagdoorlaatfilter doorgemeten, en gemerkt dat dan het ruisspectrum voor die toepassing net niet vlak genoeg is en een vertekend beeld geeft.

Dat is ver buiten de specs, maar bijv hier kan je zien dat de ruisbron ook ver onder de 50MHz bruikbaar is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 mei 2023 20:31:36 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Ha Henry S.,

Op 24 mei 2023 20:26:38 schreef Henry S.:
[...] Ik heb gisteren nog een 4MHz laagdoorlaatfilter doorgemeten, en gemerkt dat dan het ruisspectrum voor die toepassing net niet vlak genoeg is en een vertekend beeld geeft.

Kun je geen meetmethode bedenken die hetzelfde doet als de normalize functie van een SA met tracking generator?

Je meet eerst de ruisbron rechtstreeks, en slaat die curve op.
Vervolgens meet je de ruisbron via je DUT. En dan trek je de eerste, opgeslagen meting er van af. Je houdt dan de frequentie curve van je DUT over.
Dat de oorspronkelijke ruisbron curve "scheef" was maakt dan niet meer uit.

Je zult voor beide metingen flink moeten middelen om het willekeurige van de ruis kwijt te raken.

Groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Bedankt voor de tip, dat bleek gemakkelijker dan ik dacht: In het trace menu van trace1 'normalize' aantikken en dan wordt deze in trace3 opgeslagen. Als je dan je DUT er tussen hangt dan zie je de genormaliseerde curve.

Het was even zoeken, want een echte manual is er niet, en de tutorials zijn beperkt (of ik heb de uitgebreide nog niet gevonden :P). En zo bekend met SA's ben ik ook niet.

Bij het maximaal middelen van de twee metingen heeft het signaal nog kleine piekjes.

De metingen met de PC software duren het een stuk langer en geeft bijv dit plaatje:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Heb je nu een DUT ( laagdoorlaat filter ) of is dit de ruisgenerator zelf ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Dit is met een voorhanden zijnde DUT (een jaren geleden gemaakt laagdoorlaatfilter voor 4MHz, 80m band) gedaan.

http://qrp-labs.com/images/lpfkit/assembly_A4.pdf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 27 mei 2023 17:09:26 (17%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Netjes gaat goed :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henry,

Mooi dat het gelukt is!
Je curve ziet er weliswaar nog wat ruiserig uit, maar je ziet toch duidelijk de curve van je filter. En daar gaat het toch om :-)

Ik had gehoopt je vandaag nog wel even te zien in Beetsterzwaag, maar helaas...

groet, Gertjan.