EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bij indrukken vd aan toets op het toestel zie ik in een korte flits(1sec) de backlight aan en uit gaan. De 5,1v is aanwezig. De 16v en 32v even bij aanschakelen
De rode led fikkert kort 1x met lange pauze. Dus volgens SM een BL_SOS error.
Ik zie gans het scherm licht oplichten (het scherm blijft zwart maar de schijn vd backlight komt er licht door) bij die korte flits, dus ik denk niet dat er backlightleds zijn die onderbroken zijn.
De SM heb ik enigszins (ander model) van elektrotanya maar daar staat weinig in.
Is zoiets nog redbaar tegenwoordig?
Bij indrukken van V- of V+ (volume) vd afstandsbediening gaat de groene led even mee. Er is nog ietwat leven in.
Solderingen en "the basics" heb ik gecheckt. Elco's, kortsluitingen, zekeringen,
EricN
Nog even ter duidelijkheid.
Indrukken aan toest
Groene led knippert terwijl
Ledbacklight flitst 1 sec aan
Rood lampje flitst 1x met tussenperiode van 4sec
5sec later is het wederom mogelijk om de starttoest in te drukken met flikkerende groene led.
[Bericht gewijzigd door EricN op (99%)]
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
De backlight strip is denk ik toch wel defect, die lijkt te werken door de flits maar als er maar één led defect is krijg je dit ook. De led knippercode geeft dat al aan ook. De led backlight kan je goed testen met een led tester of alle leds op de strips meten als je de strips er uit haalt. Dus haal de kabel naar led scherm eens los en kijk dan of toestel wel blijft spelen. ALs ie niet aan gaat kan dat door dit defect komen, sommige toestel gaan nl niet meer aan als de voeding los ligt van de ledstrips (oa bij nieuwere Samsungs ...) ALs t panel grijs blijft bij aangaan backlight dan nog zwart blijft zit er sluiting in t scherm, dan een tcon kabel loshalen en kijken of toestel dan wel blijft spelen. PAS WEL OP als je nog nooit een groot backlightpanel uit elkaar haalt, het scherm kan je niet zomaar er uit tillen, dat is te dun en breekt zowiezo dan als je het niet versterkt. Ook de cof flexkabels kunnen snel scheuren als je de lijnprint er niet goed losmaakt of als de (metalen) omlijsting niet een geheel is (zoals bij Philips panels!!). Ook het terugplaatsen van panel en de COF tabs is héél kwetsbaar en delicaat, doe je dit niet goed en controleer je de hoeken niet en als je dan de lijst er te hard of niet goed opzet dan druk je zo maar zonder dat je veel kracht hebt gezet toch snel het panel kapot en dan heb je een total loss..(zeker bij de nieuwere UHD panels )
LEDs defect... voor 99,9% zeker! Ikzelf eerst met hulp altijd 55"plus schermen gedemonteerd, maar tegenwoordig leg ik panelen op vlakke bank met een deken, dan haal ik de lichtbak er uit, zonder problemen!! Diffuser platen etc blijven allemaal liggen
[Bericht gewijzigd door smd op (77%)]
AX reeks van Panasonic zijn zelfs berucht om kapotte led's.
Waar ik werk zijn ze veel verkocht geweest en komen ze natuurlijk ook vaak defect binnen. Al vaker geweten dat de getrokken stroom van de led's niet correct is, wat ook eindigt in 1x rood.
Verschrikkelijk goede toestellen die Panasonic's, maar op vlak van de led's zijn het soms azijnpissers 
EricN
Ok. Duidelijk. Het project gaat voor 4 weken op het schap wegens vakantietoestanden. Ik laat daarna weten of ik het onheroepelijk naar de maan heb geholpen. 
Iedereen alvast bedankt.
Beeldbuisje, als de schermen nog steeds door de Panasonic fabrieken gemaakt werd, dan kwam het altijd goed.. maarja, ze rollen uit LG of SLCD fabriken, dus daardoor bokkie wokkie kwaliteit..
EricN
De nieuwgierigheid was groter dan de tijd die voor handen was. Gelukkig was het snel uit elkaar. Kader los. Strips vd lcd los. Dikke honinggraat karton er onder. Omdraaien. Achterplaat losnemen. Eerst witte kauwgom er tss uit. Lagen afhalen en leds testen. 1 bleek stuk. Bijna onmogelijk los te halen. Zal een op maat vork soldeerpunt moeten knutselen om er terug een led op te krijgen. Enfin. Wat nu??
EricN
Jammer dat ze momenteel bij Aswo met leverproblemen zitten (Aswo heeft diverse moeilijkheden tegenwoordig me dunkt
)
Zoals SMD suggereert zou ik idd gaan voor de hele handel te vervangen, van Ali desnoods. LED per LED wisselen houdt geen jaar. In dat type reeds twee maal geprobeerd met dat resultaat. Heb die LEDs op rol liggen, maar houdt dus niet lang.
Mocht je er toch enkelen willen voor test, volgens mij woon jij hier dichtbij, PM me dan maar.
EricN
Ok. Dan kies ik denk ik best voor de ali oplossing. Testen ga ik denk ik niet doen omdat hij nu gans terug in elkaar zit daar hij voor een tijd op het schap gaat. Straks moet ik er een tirette in zetten, hahaha.
Op amazon tss 65-85€. Veel verschil. Ali is ook een doolhof met keuze te over.
[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]
EricN
Wat liggen verder zoeken. 1 vd reviews was dat het geleverde niet paste in een TX55AX630. De gaten kwamen niet overeen. Bij wat nader kijken blijkt idd dat alle geleverde items op ali, ebay en amazon de verkeerde modellen betreft. Mss dat wat uitboren en ander gemacguyver mogelijk is....of niet...
Foto van 1 vd reacties. Dit klopt met mijn model.
Ook op aswo zie ik dat het niet te krijgen item van het verkeerde formaat is en als herkomst "com" heeft (alternatief/china). Waarschijnlijk de paraplu niet toereikend voor de klachten regen? Ik dacht dat ik er was. Niet dus.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als die leds vaak kapot gaan dan zou ik die ene led vervangen en dan de "leddriver" aanpassen. LEDS gaan heel lang mee zolang de stroom onder de max blijft. Met PWM ga je meestal over die stroom heen maar doordat het maar heel kort is gaan ze niet (gelijk) kapot. Dat krijg je als je digitalisten hun gang laat gaan 
Als je die piekstroom kunt verlagen moeten ze langer mee gaan.
In theorie, ik repareer bij voorkeur analoge electronica en geen TVs.
EricN
Op 27 juni 2023 09:57:29 schreef Beeldbuisje:
stomme vraag, maar als je de partnummers die op de leds staan eens ingeeft op Ebay/Ali?
Dan krijg je de "verkeerde". De juiste ben ik nog niet tegen gekomen. Het verschil zit vooral in de boorgaten waar de chassis uitstulping zit te centrering. Je moet dus door die latten gaan boren op de "juiste" plaats.
Heb je toevallig de bestel nr van je rol ledjes? Ik denk niet dat ik daar mee ga beginnen maar mss dat ik me later bedenk. In ieder geval ligt hij nu ergens boven in een schap. 1 ledstrip heb ik eruit ter bestudering.
EricN
Op 27 juni 2023 10:46:15 schreef fred101:
Als die leds vaak kapot gaan dan zou ik die ene led vervangen en dan de "leddriver" aanpassen. LEDS gaan heel lang mee zolang de stroom onder de max blijft. Met PWM ga je meestal over die stroom heen maar doordat het maar heel kort is gaan ze niet (gelijk) kapot. Dat krijg je als je digitalisten hun gang laat gaan
Als je die piekstroom kunt verlagen moeten ze langer mee gaan.In theorie, ik repareer bij voorkeur analoge electronica en geen TVs.
Daar dacht ik ook al aan maar het is een heel complex systeem met meettterugkoppelingen dus in hoeverre er kan bijgesteld worden voor er errors komen moet ik nog bestuderen. Mss ergens een constant current instelling op de chip?? Ik ga het schema dat ik er van heb wel eens onder de loep nemen.
Op 27 juni 2023 13:14:01 schreef EricN:
[...]Heb je toevallig de bestel nr van je rol ledjes? Ik denk niet dat ik daar mee ga beginnen maar mss dat ik me later bedenk.
Voor dat je bij Aswo die ledbars massaal kon bestellen heb ik die op Ebay ooit eens gekocht. Das jaren geleden en daar heb ik helaas niks meer van.
Bij Philips is de xxPUS6551 ook zo'n klassieke LED vreter. Nu komen die uit de doos met de backlights ingesteld op 100% sterkte. Die gaan dan gewoon kapot door de hitte. Nog nooit een toestel met +8000 speeluren geweten met dezelfde leds op die lichtsterkte.
Even geleden had ik een toestel dat een pak lager gezet geweest is, die had 11.000 uur op de teller en diens led's waren nog goed op eerste zicht (GPU probleem).
Bewijst dus dat issue van warmte.
Nu zijn de nieuwe led bars voorzien van een extra aluplaatje voor koeling, maar nog gaan ze kapot. Tenzij je ze minder fel instelt.
In die Panasonics AX reeks heb ik ze al vervangen door COM spul bij Aswo, de intensiteit verlaagd, de klant hierover gebriefd dat hij het moet zo laten staan en die toestellen zie je niet meer terug.
Lijkt me toch handiger als aan de schakeling zitten sleutelen. Het minste dat de stromen niet meer kloppen gaat hij te pas en te onpas in beveiliging gaan. Je moet ook rekening houden dat de led's ook lichter en donkerder worden ifv de beeldinhoud.
EricN
Interessante info. Ik dacht dat led lang gingen meegaan. #naief , haha.
Dus met de intensiteitsinstelling (zonnetje) op de afstandsbediening (menu) gaat de backlight minder? Dat is niet de lcd die dan zwarter wordt? Of is het nog een andere instelling om te dimmen?
Dus toch best een tirette in zetten? Of de achterplaat uitzagen en met een scharniertje maken? Leds met bajonet fitting voorzien? Ik ga even stoppen 
Heb je een vb van aswo com spul? Geen idee wat iets er in gaat. Kleur, volt/amp...
Die gelijmde lenzen 
Ik zou IDD de LED strips goed bestuderen en alsmede het type scherm en die in te voeren in Ali, ik bestudeer de LED strips op de foto's nauwkeurig en vergelijk ze en van de 60+ TVs heb ik er slechts 2sets gehad die niet paste, maar voor deze ook al eens besteld en ging gewoon goed.. Goed op de plaatjes letten!! En ja, sommige leveranciers kiezen voor gedeelde strips, dmv plug in midden, en ja gaan ook goed!!
EricN
Zoals reeds "gezegd" hier. De ledstrips zijn nergens te verkrijgen. Dan maar the next best thing met in de reacties van een klant dat deze leds (ali) niet pasten maar dat door aanpassing het wel te doen was. Duuuusssss.... Besteld. Gaten kwamen idd niet overeen en was langer maar led afstand klopte wel. Dus herboren koper rond gat verwijderen om isolatieconflicten te vermijden. Gaten in chassis. Dubbelzijdige tape. M4 bouten. Bouten afslijpen. Alles terug netjes ineen. Lcd niet gebroken #mirakel
Resultaat....werkt!!!
Zo fragiel gedoe. Ik had zware twijfels. Toch gelukt. Bedankt allemaal om mij te helpen. De 81cm gaat op zolder hier. Tijd voor het grote werk in het salon.
Ik had wel wat schrik voor niet egaal zijn van de lichtverdeling maar ik kan geen vlekken of drg zien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 juni 2023 19:05:40 schreef smd:
Beeldbuisje, als de schermen nog steeds door de Panasonic fabrieken gemaakt werd, dan kwam het altijd goed.. maarja, ze rollen uit LG of SLCD fabriken, dus daardoor bokkie wokkie kwaliteit..
Dit ziet er uit als een Chinees paneel.
EricN
EricN, ik heb het idee dat dit een Midea scherm is, daarvoor zijn er wel LEDs maar iDD niet altijd goed passend, prima oplossing toch zo??