Ik heb hier zelf een hele kamer vol staan met zo'n oude jongens die ook in bedrijf zijn.
Wat je intussen al wel weet: ALLE teercondensatoren vervangen wil je een betrouwbaar toestel hebben. Toen ik 25 jaar geleden met die collectie begon, waren de eerste zwart-witjes die ik deed ook apparaten uit de jaren 50. De booster C loopt sowieso na een tijdje gewoon leeg, de netfilter gaat sowieso in sluiting liggen.
Die verving ik met die ervaring altijd al. De rest liet ik zitten, maar als de toestellen iets langer in bedrijf waren kregen ze allerlei gekke dingen. Eén na één, en allemaal condensator gerelateerde problemen. Vervangen die handel.
Op het "Nederlands Forum Over Oude Radio's" is er ooit een how-to geweest over hoe van een moderne condensator terug een teerknol te maken. Voor zij die het "echt" willen houden.
De geur van zo'n ding vol teerknollen is natuurlijk wel iets unieks 
Wel apart dat zo'n oud toestel maar zo kort gediend heeft, heerlijk. Zo heb ik een Philips zogenoemde oer-K7 in meubel. Die combo is erg zeldzaam en dan zeker als hij maar twee jaar dienst deed.
Ik heb mij ooit bij ASWO een CVBS naar RF modulator gekocht. Het toestel heeft het voordeel ook op Band I en Band III uit te sturen. Velen sturen enkel naar UHF. Band I en III zijn natuurlijk noodzakelijk voor apparaten zonder UHF.
ttz: ik heb er zo'n twee. Eentje daar hangt een Zappiti mediaplayer aan die nog analoge cinch heeft. Aan de andere hangt een DVD speler.
Dan kan je gelijk testbeelden naar het apparaat sturen wat handig is met de reparatie. Test DVD's en videofiles genoeg te vinden.
Ik heb inderdaad de teerknollen eruit gehaald en vervangen. Door typen met minimaal dezelfde voltages.
Zie foto beneden.
Condensator C1, die rechtstreeks vanuit het net naar chassis gaat (linksboven in schema) is geen teerknol zo te zien maar een enorm gehavend en half versmolten ding. Zelfs de buis (PCL82) die er pal naast ligt, zat onder de smurrie.
Wel opmerkelijk: in het schema heeft die C1 een waarde van 22nF, deze is echter 0,1uF. Toch meer als 4 keer zo hoog. Wat zou daar weer nu de reden voor zijn geweest?
En over smoorspoel S1 zat een condensator van 5600 pF, in het schema staat die niet. Ook een teerknol, dus ook vervangen.
Dan zat ik nog even te denken: ik kan natuurlijk op zoek gaan naar een modulator. En de output op de VHF ingang van de TV zetten. De TV zal dan via zijn kanalenkiezer en MF gedeelte het geheel weer moeten omzetten totdat er een videosignaal overblijft.
Maar omdat mijn Humax receiver ook Video Composiet uitgang heeft, zou ik dan niet dat video signaal rechtstreeks (of eventueel via optocoupler vanwege de scheiding met het net) ergens in de TV kunnen aansluiten?
In principe zou je er een net-gescheiden composiet ingang op kunnen maken. Ik vraag me alleen af of een optocoupler lineair genoeg is/vervormingsvrij genoeg is.
Transformatorkoppeling betekent dat je een bandbreedte van 50hz (de Vsync) tot 6MHz (beeld info) moet hebben, ongeveer. Dus da's ook een lastige.
Capacitief inkoppelen moet met twee condensatoren die klein genoeg is om de lekstroom niet gevaarlijk te maken. Als je iets verzint dat je een hoge impedantie verkrijgt zodat de condensator niet als highpassfilter boven de 50hz gaat werken, dan is dat een optie.
Bij mijn weten werd dit allemaal eigenlijk nooit gedaan. Er zijn netgescheiden entrees geweest met capacitieve koppeling voor de antenne-ingang, maar bij mijn weten niet voor videosignalen.
Zo heb je ook hobbyisten die in hun buizenradio bluetooth ontvangers bouwen. Dat kan je doen, maar het blijft niet origineel.
Omdat ik 1 teveel oude toestellen tegelijk wil aansturen en 2 alles zo origineel mogelijk wil houden, koos ik maar voor het RF modulatortje. Af en toe een storinkje moet vroeger ook niet zo abnormaal geweest zijn.
In de kelderverdieping staat de mediaspeler en de RF modulator. Elke kamer heb ik hier voorzien van coaxkabel en die komen allemaal in de kelder uit.
Als het bronmateriaal goed is, is het beeld soms verbazingwekkend helder en scherp op zo'n oude jongen. Daarvoor moet je de RF optie niet links laten liggen.
Het is inderdaad wel de kunst zoveel mogelijk origineel te houden.
Zo zou je de buizengelijkrichters kunnen vervangen door power diodes volgens mij. Maar dat doe ik dus niet, het moet lekker gloeien..
Dat blijkt ook wel, zelfs de kast wordt behoorlijk heet van al dat gestook.
Daarentegen heb ik voor een nieuwe TV ook de Humax kast nodig om het kabelsignaal op de TV te krijgen (via Composiet, SCART of HDMI).
En in het oude tijdperk was voor ontvangst van UHF ook een extra kastje (ontvanger) nodig om 'het tweede net' te krijgen.
Dus het gebruik van een extra kastje is niet zo'n probleem.
Hoe heb je het verloop van de coax (75 Ohm) naar de bananen-stekker achtige ingang van de VHF (300 Ohm lintkabel) geregeld?
Die stekkers kan ik nergens meer vinden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De PY82's vervangen door siliciumdiodes is ook lastig, omdat alle gloeidraden in serie staan. (je komt dan 2x19V tekort om 220v te krijgen)
Op 14 augustus 2023 17:45:25 schreef Bavelt:
Maar als ik toch eens wil proberen om een signaal rechtstreeks ergens in de TV in te brengen, wat zou dan een goed punt zijn in het schema?[bijlage]
Ergens in de buurt van het stuurrooster van B9 (EF80)?
Ja, dat klopt.
En dan ook nog ergens een aftakking maken voor de audio. Maar zorg eerst dat de TV helemaal in orde is voordat je daarmee gaat experimenteren.
@Rontronix: ah, interessant!
Ik heb hier 2 modulatoren die ook op VHF band 1, 3 en UHF werken. Onder 20 E
https://nl.aliexpress.com/item/1005005796194817.html?spm=a2g0o.product…
https://nl.aliexpress.com/item/1005005571142760.html?spm=a2g0o.product…
Op 14 augustus 2023 17:49:26 schreef Arco:
De PY82's vervangen door siliciumdiodes is ook lastig, omdat alle gloeidraden in serie staan. (je komt dan 2x19V tekort om 220v te krijgen)
Dat klopt, die gloeidraden zijn net een kerstboomverlichting. Eventueel zou je natuurlijk de anode-kathode kunnen aansluiten op de diodes en de buis lekker laten gloeien...
Maar ze doen het nog goed.
Eigenlijk is het wel erg leuk om terug te gaan naar de tijd, waarin men graag een beeld in de huiskamer wilde laten zien met middelen die toen voorhanden waren.
Componenten waren duur, arbeid beduidend minder. gezien het vele handwerk, weerstanden en condensatoren met een lusje door de steuntjes en dan solderen.
En het lichtnet aan het chassis. Een trafo erin zal wel te duur zijn geweest. Dat zou ook wel een beste joekel moeten zijn geweest.
Ik vroeg me daarbij af: waarom zoveel moeite om de gloeidraden te ontkoppelen? Om de haverklap een C vanaf de gloeidraad naar het chassis.
Waarom eigenlijk niet een gelijkrichter er tussen, zodat de gloedraden via gelijkstroom werden gevoed?
Ook een centenkwestie wellicht?
Op 14 augustus 2023 18:04:53 schreef Ledlover:
[...]
Ja, dat klopt.Maar zorg eerst dat de TV helemaal in orde is voordat je daarmee gaat experimenteren.
Dat is ook mijn plan. Ik heb het chassis er even uitgehaald en het ziet er na het schoonmaken en poetsen allemaal bijna nieuw uit.
Ik zet het nu eerst allemaal helemaal in elkaar. Wanneer het toestel op de zijkant wordt gelegd, kun je vrijwel overal bij aan de onderkant.
En dan kan het spelen beginnen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Latere toestellen (gloeiketen <160V) gebruikten wel een diode als dropper. Het laatste Nederlandse zwart-wit buizenontwerp gebruikte zelfs een condensator als dropper.
Alleen de ontkoppeling heeft niet te maken met de netfrequentie, maar met storingen die bijvoorbeeld de horizontale eindtrap inkoppelt op de mf, videotrap, syncscheider, etc.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 14 augustus 2023 18:51:38 schreef pararuud:
Ik heb hier 2 modulatoren die ook op VHF band 1, 3 en UHF werken. Onder 20 E
[...]
[...]
Met die modulators heb je wel composite video nodig, dat hebben niet veel apparaten meer...
Op 14 augustus 2023 20:34:17 schreef Arco:
[...]
Met die modulators heb je wel composite video nodig, dat hebben niet veel apparaten meer...
Mijn Humax kastje op mijn kamer heeft deze..
Ik heb dan alle zenders van de kabel.
Ik kon deze vinden:
Hiermee hoef je niets aan te passen aan de TV en moet ook de ontvanger aan het werk als je de TV gebruikt. Dan heb je ook nog een (video) signaalbron nodig. Zelf gebruik ik hier een oude oude sataliet ontvanger voor. En dan kijk ik naar atv stations in de buurt.
Maar dit of dit is ook gewoon mogelijk:
Dit zijn een goedkope video camera's die prima te gebruiken zijn als video signaalbron. Let wel dat als je zoiets koopt het een PAL exemplaar moet zijn. met een lijnlengte van 720. Mijn ervaring is dat ondanks dat ze eigenlijk extreem goedkoop zijn ze heel erg goed werken. Er komt een plaatje uit die dingen waar vroegere professionele video signaalbronnen maar moeizaam aan konden komen. Het is derhalve uitstekend te gebruiken om oude tv's te testen. En het is nog leuk ook om je eigen opnamen live te zien op je project tv.
Op 14 augustus 2023 12:36:28 schreef Rontronix:
Het kan wel: Optocoupler voor video signalenGroeten, Ron.
In dit schema maken ze gebruik van een 6N134 Opto Coupler.
Ik heb hier een MOC6021, TV817 en een 4N28 liggen. Zouden die wellicht ook bruikbaar zijn voor video-signalen?
Arco
Special Member
Die zijn te traag...
Ik zou toch voor een rf modulator gaan: apparaat blijft origineel en je hebt meteen scheiding (capacitief)
Ja, ik ga dat maar doen.
Dan laat ik het opto-coupler verhaal maar zitten.
De scheiding is eigenlijk sowieso aanwezig op de antenne-ingang: op beide VHF-ingang polen zit als eerste een C van 390pF. Daar hangt dus niks rechtstreeks aan het net.
In afwachting van de levering van een echte RF-modulator kan ik dan even deze nabouwen:
Het spoeltje is even een uitdaging. Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan:
Een ferrietkraaltje heb ik niet. Persé nodig?
Nee. Een klein smoorspoeltje gemaakt van bijvoorbeeld 20 slagen om een weerstandje van 12 ohm dat je met het geheel in serie zet, zal waarschijnlijk ook wel voldoende ontkoppeling geven.
Volgens mij zijn dat zes windingen ipv zeven....
edit: dat zou kanaal 6 moeten zijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_frequenties_van_televisiekanal…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (56%)]
Op 15 augustus 2023 17:14:16 schreef RAAF12:
Volgens mij zijn dat zes windingen ipv zeven....
Tja,
als ik hem op zijn kop hou dan telde ik (met een beetje afronden) 7.
Maar voorlopig doet het ding niks. ik Heb hem op een breadboardje gezet, maar de TV reageert er niet op.
Ik heb ook geen idee op welk kanaal het ding uitzendt (dus draai ik de kanalenkiezer steeds maar wat rond).