Op LCSC kost dat ding bijna een euro. Mogelijk direct via holtec goedkoper, maar dat is best duur. Als ik (op LCSC) zoek naar MCUs die 16 pins hebben, dan begint het met 11 stuks die goedkoper zijn dan een dubbeltje. Veel Padauk, komt ook bekend voor als "goedkope CPU" fabrikant. Nyquest had ik nog niet van gehoord, en net nog in de onder dubbeltje categorie puolop die volgens mij ook USB-uart dingen maakt.

Zaten er ook types bij die met HR... beginnen?

Ik verwacht het niet. Atmel had een serie CPUs die allemaal met AT begonnen. atmega328, attiny44, at90USB162 etc etc.

En zo heeft HolTek dus HT als voorvoegsel. Dus ik denk dat er een andere club is die HR gebruikt. Anderzijds, ik zie niet of nauwelijks een typenummer achter de HR, dus mogelijk is er wat raars aan de hand.

Dat gezegd zijnde... Het is altijd handig om als "nieuwkomer" compatible te zijn met "iets". Dat maakt het makkelijker om mensen te overtuigen om het spul te gaan gebruiken. Zo heeft GD z'n GD32 serie ARM CPUs gegeven, en hardware-compatible met STM32... De hardware- en software engineers zouden er zo mee aan de slag moeten kunnen.

Welke mosfet heb ik 10 jaar geleden gekocht?

En een tweede:

[Bericht gewijzigd door rew op (29%)]

De eerste is een DMS3016 (makkelijk te vinden, dankzij het Diodes Inc. logo erop... ;) )

DMS3016SSSA.pdf

[edit]
de tweede:

1C230L.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Ik zat met DMS in m'n hoofd, maar heb zeker DSM getypt of zoiets. Thanks heren! En de PSMN1R2 is een bekende. Die heb ik zeker een keer gekocht. Thanks!

[edit] PS: toen ik er weer mee verder wilde viel er 1 om... Staat dus 1R2-30 achterop gestickered... Zucht. Ik ken mezelf. :-)

Edit2: PPS: grrr... Ik heb DMS3016 ingetypt, kom op zo'n alldatasheet website, en clickte op de tweede entry. Zag er veelbelovend uit. En dan kom je op een component wat met een F begint. Typische bait-and-switch tactiek van die gasten. Dus toen ben ik afgedropen. Bij nader inzien was dat de FDMS3016, omdat Dodes inc is overgenomen hebben ze het typenummer een voorvoegsel gegeven.

[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]

Ik kan hierover niets vinden, op het component Q1 staat R05 of RO5. Dit zit op een VFD display. kan iemand mij in de juiste richting wijzen? O-)

Het SMD codebook zegt: "KSR1105". Volgens de "samenvatting" van het SMD codebook lijkt het op een simpel torretje (50V, 100mA) met ingebouwde weerstanden (4k7/10k).

Op 19 september 2023 12:04:45 schreef rew:
Het SMD codebook zegt: "KSR1105". Volgens de "samenvatting" van het SMD codebook lijkt het op een simpel torretje (50V, 100mA) met ingebouwde weerstanden (4k7/10k).

top nu nog een alternatief vinden :)

Kan ook een 5v regulator zijn...

Op 19 september 2023 13:12:09 schreef Redsun:
[...]

top nu nog een alternatief vinden :)

Een PDTC144ET heeft 2 ingebouwde 47kΩ weerstanden en zal een goed alternatief kunnen zijn.
O.a te koop bij EOO.

Op 19 september 2023 13:27:06 schreef Arco:
Kan ook een 5v regulator zijn...

het "SMD codebook" had een zwik alternatieven die ik heb afgewezen omdat er "Qx" bijstaat.

Bij het slopen van een bejaarde airco kwam ik het volgende onderdeeltje tegen (foto's)

Als ik het goed heb gezien, zat het ergens tussen een varistor en de masa. Wie kent dit onderdeel?

opschrift is niet duidlijk, ik zie:

26??
DSA
36??

Diameter is c.a. 5mm

Een weerstand in een glazen buisje: Wat meet het ding door? Misschien de voorloper van een safety weerstand, als de R klapt vangt het glaasje de boel op?

Tegenwoordig zou het dan een "Fusible Non-Flammable Resistor" zijn

Als ik inzoom zie ik een blauwe gloed op de 2 kapjes,ik vermoed dat het daar gruwelijk heet geweest is.

Op 20 september 2023 20:48:18 schreef Hubie:
Als ik inzoom zie ik een blauwe gloed op de 2 kapjes,ik vermoed dat het daar gruwelijk heet geweest is.

Ik bedacht me ineens dat ik nog zo'n ding heb liggen.

opschrift:
089
DSA
441L

Die heb ik in het bakje met GΩ weerstanden gestopt, samen met twee werstanden van 100 en 1000 MΩ werstanden van Victoreen
Die laatste twee zitten in een vergelijkbaar glazen buisje van de zelfde diameter, maar een stuk langer.

De 100 MΩ (1%) meet iets van 95 MΩ Fout wijt ik aan vuil.
Die van 1000 MΩ geeft in het 200 MΩ bereik. evenals ht component in kwestie.

Maar waarom zit zo'n ding in de stuurprint van een airco?

Een overspanningsbeveiliging.
Ik heb ze ook wel eens in een telefooncentrale gezien.
En een linkje gevonden:
https://www.mmc.co.jp/adv/dev/english/contents/surge_ab/surge01/dsa.ht…

Was die airco ook toevallig een Mitsubishi?

Ha Revado,

Airco was van Hitachi

Het zou dus de DSA-362MA kunnen zijn.
Hoewel de DSA-441L ook niet in de lijst voorkomt.

Die DSA-xxxXX lijken dus als een soort surge-arrestor te
werken, mogelijk (hopelijk) zonder Ra-isotoop

Interessante info!

Groet, TA

Ik heb een midi instrument gekregen, een Novation Launchpad mini MK3. Nu wordt deze niet herkend door windows. Ik kwam erachter dat component U16 erg heet wordt als ik de usb kabel aansluit. Maar wat is dit voor ding? Er staat '6K' op, maar de online database geeft iets met twee pootjes en een met drie en deze heeft er vier.

Op 20 september 2023 23:36:51 schreef Olaf_a:
Ik heb een midi instrument gekregen, een Novation Launchpad mini MK3. Nu wordt deze niet herkend door windows. Ik kwam erachter dat component U16 erg heet wordt als ik de usb kabel aansluit. Maar wat is dit voor ding? Er staat '6K' op, maar de online database geeft iets met twee pootjes en een met drie en deze heeft er vier.
[bijlage]

Heb je de usb driver wel geinstalleerd?

Een trafootje? Dat is te meten.

Op 20 september 2023 23:59:15 schreef revado:
[...]

Heb je de usb driver wel geinstalleerd?

Ja, maar er wordt helemaal niets herkend en er gaat ook geen enkel lampje aan. Ook al geprobeerd in bootloader mode te starten.