Op 6 oktober 2023 12:25:24 schreef Arco:
Plasticspray is een van de slechtste dingen die je op een print kunt spuiten, reparatie bij defecten wordt dan zo goed als onmogelijk...

Ik vind het prima spul, je printplaten blijven als nieuw. En als het in een vochtige omgeving zit moet je wat. En ik heb weinig dat terug komt voor reparatie. :)

Daarvoor hebben ze ook CPL uitgevonden... ;)
Plastic maakt reparaties/herstellingen van een print een drama...

Op 6 oktober 2023 12:08:26 schreef rew:
[...]Zwarte printplaat bestaat niet. Printplaat is gelig. Daar doen ze dan een "solder mask" laag bovenop, die kan je in diverse kleuren krijgen, waaronder zwart.

In het test-stukje van een reactie van daarnet zie je volgens mij ook dat er door het soldermasker is gelaserd.

De print zelf verbrand als een tierelier (en heel lelijk) als je die gaat laseren. Maar een kopervlak reflecteert vrijwel 100% en blijft intact.

Uiteraard wordt een zwarte silk bedoeld. Net zoals een paarse of gele print niet bestaat. Het koper vlak werd hier ook al aangehaald.

Op 5 oktober 2023 16:22:36 schreef buckfast_beekeeper:
Wat misschien kan lukken is een stukje silk weg laseren met daar onder een koper vlak.
[...]

Op 6 oktober 2023 12:27:34 schreef bbuster:
Bedoel inderdaad zwart silk layer.

Dus als ik het goed begrijp een kopervlak van 3 x 3 cm en daarop zwart silk layer?
En dan de qr code uit de zwarte silk layer halen?

Ik weet of ze silk layer over koper oppervlakte doen / kunnen.

Zwart silk pcb met daarover een wit vak silk gaat niet?
En dan de laser zo instellen dat hij alleen door het bovenste wit gaat?
Misschien allemaal wat makkelijk gedacht / gezegd maar misschien dat dit gaat

Teken op je PCB een vierkant vlak koper in top of bottom layer. Op dezelfde locatie teken je een vierkant in de top (of bottom) names of value laag. Deze wordt dan van een witte laag voorzien, net zoals de componenten of andere tekst. Die kan je dan weg laseren. Met hoeveel vermogen dit kan zal je moeten testen. Daar heb ik momenteel geen proefmodellen voor.

Als je een laser zou kopen, kijk dan alleszins dat die compatibel is met LightBurn de handigste en heel uitgebreide software voor lasers. Hierin kan je ook QR codes genereren. Dit zou dan het resultaat zijn voor een MAC-adres.

Top! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Op 6 oktober 2023 09:54:32 schreef bbuster:
Wat betreft de labels, die ik nu gebruik lijken ook goed te blijven zitten, maar ik wil voorkomen dat iemand die meerdere van mijn producten heeft, waarvan er 1 stuk gaat, een label van een nieuwere module kan plakken op de oude die stuk is.

Begrijpbaar.

Binnen de lijn TZe tape bestaat ook de variant 'veiligheidstape' voor fraudebestendig labelen.

Er zijn trouwens ook serie nummer stickervellen te koop. Daar zitten plakkertjes op met allemaal een uniek nummer. Ik bedoel die zilveren stickers met zwarte letters.

Goed, dat is dan wel niet je MAC-adres, maar je zou dit nummer daar wel aan kunnen koppelen. Met kleine aantallen kan dat met de hand. Voor grotere aantallen zou je de barcode kunnen scannen tijdens het productieproces. (Wellicht bij het programmeren van de firmware?)

Al vind ik het laseren ook wel een gaaf idee, let dan wel op de dampen die vrij komen. Die zijn vaak niet erg gezond.

Je kunt je ook afvragen, is het wel een probleem dat een defect product aan een klant gekoppeld staat? Je zou ook kunnen overwegen met een service te checken wanneer hij voor het laatste online was. Dan kan je dat in de UI er gewoon bijzetten.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (18%)]

Hierbij een testje met CO2 laser gewoon door het soldeermasker uit. Ik heb helaas geen print met een groot wit vlak op het silkscreen.

Op 6 oktober 2023 19:52:47 schreef McAwesome:
Hierbij een testje met CO2 laser gewoon door het soldeermasker uit. Ik heb helaas geen print met een groot wit vlak op het silkscreen.
[bijlage]

Oh! Dat ziet er precies uit zoals ik in gedachten had. Hoeveel watt laser is dit? Of op welk percentage van hoeveel watt?

De test was met een CO2-laser van 50 W aan 20% vermogen bij 50% snelheid en 1000 PPI. De totale tijdsduur van het graveren is een seconde of 15.

Ook al zit er een serieuze afzuiging op de machine, bij het openen van de deur stinkt het wel redelijk...

Oeh, dat is wel flink wat meer vermogen dan wat een 3w laser heeft, benieuwd of het daar dan wel mee lukt, van de andere kant, ik kan hem er ook 2 of zelfs 3 x overheen laten gaan lijkt me

Vermogen zegt niet alles. Focus en snelheid zijn net zo belangrijk. Ook de golflengte speelt mee. Wat met de ene golflengte niet kan, kan dat misschien wel met een andere. Ook de kleur kan meespelen. Blauw of helder PMMA kan niet met 450-460nm. Een CO2(10 600nm) kan dat wel.

Mijn huidige is 450-460nm. Snapmaker is bezig aan een 2W 1024nm. Deze kan weer andere materialen aan.

Okay bedankt, welke waardes zouden dan het handigste zijn om te kopen?
Die goedkope zijn 450nm, werkt dit waarschijnlijk wel of juist niet goed?

Het is moeilijk om te weten welke golflengte wel of niet goed werkt voor deze toepassing. Een CO2-laser 10.600 nm werkt goed bij veel organische materialen maar is niet goed om metalen te graveren waar Nd-YAG dan weer beter werkt (1.064 nm).

Of 450-460 nm gaat werken is moeilijk zomaar te zeggen, het beste zou zijn dat iemand met zo'n laser het even probeert en de resultaten hier op het forum post. Ik heb helaas niet zo'n laser... De resultaten kunnen trouwens nog verschillen per kleur soldeermasker/silkscreen, zeker met blauw/zichtbaar laserlicht.

Bedankt! Mag ik weten welke machine je hebt?

Ik heb een Universal Laser Systems VLS 3.50 (ik heb die wel bedrijfsmatig).

https://www.engravingsystemsllc.com/wp-content/uploads/2022/02/vls-desktop-350-1.jpg

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (10%)]

Okay, dan zoek ik even door haha, wordt iets te duur voor deze printplaatjes.
Maar toch bedankt voor de info!

Ik kwam dit vandaag tegen: https://youtube.com/shorts/dBHa6yM7h6k?si=Gc0_lFR-d58-APFj
Tape gaat niet voor je werken, maar misschien is dit dé oplossing? Geen idee hoe dit op (blank) koper uitwerkt. Valt onder dezelfde tape (TZe) zoals ik eerder beschreef.

Goeie tip, ik zal het morgen eens beter bekijken. Is denk ik meer “etsen”? Weet niet of dat zo op printplaten werkt maar kan eens wat info opzoeken

Ziet er uit als anodiseren. Met elektrolyse dus. Dan moet je materiaal wel geleiden. Maar wellicht is de oplossingsrichting wel goed? Als in wellicht zijn er stickers te verkrijgen die wel goed vast zitten?

Hier een iets duidelijker filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=IfUVvQnAvcI

Als je een stuk koper maakt zonder silkscreen en soldermask dan zou dit wellicht wel kunnen. Maar dan wil je er achteraf nog wel iets opsmeren zodat het koper niet oxideert.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (23%)]

Op 17 oktober 2023 19:59:19 schreef McAwesome:
Het is moeilijk om te weten welke golflengte wel of niet goed werkt voor deze toepassing. Een CO2-laser 10.600 nm werkt goed bij veel organische materialen maar is niet goed om metalen te graveren waar Nd-YAG dan weer beter werkt (1.064 nm).

In het onderhavige geval is dan 10.6µm (of 9.5) prima: Je verdampt precies de silk of het soldermask, maar het koper blijft lekker zitten. (Dat koper niets doet heb ik zelf geprobeerd).

@TS realiseer je dat er "silk" en "soldermask" is. De meest standaard printen hebben groen soldermask en wilt "silk". Voor het soldermask mag je kiezen welke kleur je het wilt. Bij JLC mag je kiezen tussen: groen-paars-rood-geel-blauw-wit-zwart. Volgens mij doen ze "wilt silk" op alle kleuren soldermask behalve wit. (volgens de order pagina ook wit op witte soldermask: dat zie je niet of nauwelijks, maar dit is het "goedkope" proces, dus kan best dat ze geen zin hebben om de machines te moeten switchen).

Anyway, als je test printen gaat laten maken: Zorg voor een ground plane, en daarop gewoon soldermask. Hoef je niets voor te doen. Maar dan ook een silk vierkant en ook een silk-zonder-soldermask.

Dan moet je WEL een opmerking er bij leveren: "Yes, I want silk on the bare copper." anders gaan ze vragen stellen. Het zou kunnen dat het niet kan. Standaard halen ze een scriptje over je ingeleverde bestanden die de silk weghaalt waar je open koper aan het bestellen bent. (open koper is normaliter bedoelt om te solderen en dat gaat lastig als er silk op zit. Heel in het begin deden ze dit "wel eens" maar tegenwoordig structureel).

Bij 'open' koper er wel rekening mee houden dat er ook lood op komt als je de standaard HASL(with lead) gebruikt. ENIG lijkt me beter.

Kies ik wit als soldermask, krijg ik zwart als silk kleur.

We weten niet waar bbuster woont. Anders kan hij misschien met test PCB eens langs gaan bij iemand voor een CO2 laser test en/of diode laser.

Op 17 oktober 2023 23:30:50 schreef OPTOdesign:
Ik kwam dit vandaag tegen: https://youtube.com/shorts/dBHa6yM7h6k?si=Gc0_lFR-d58-APFj
Tape gaat niet voor je werken, maar misschien is dit dé oplossing? Geen idee hoe dit op (blank) koper uitwerkt. Valt onder dezelfde tape (TZe) zoals ik eerder beschreef.

Zoek eens wat info over de etching machines. Wat ik vond starten die bij >2000€.

Mogelijk is dit wat.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (52%)]

Zoon etsmachine kan veel goedkoper natuurlijk. Simpele labvoeding en een stukje katoen is al genoeg.

Op 18 oktober 2023 12:19:54 schreef buckfast_beekeeper:
Bij 'open' koper er wel rekening mee houden dat er ook lood op komt als je de standaard HASL(with lead) gebruikt. ENIG lijkt me beter.

Ik doe altijd gewoon HASL-lead-free. Werkt wat mij betreft prima.

Op 18 oktober 2023 12:19:54 schreef buckfast_beekeeper:
Mogelijk is dit wat.

Als het metaal graveert dan "doet" het "iets" met metaal. Dat is juist niet als je koper als een blocking-laag wil gebruiken.

Dat ding wat jij linkt heeft ook "3040" er bij staan. Voor mij is dat een hint dat het een "chinese CNC" is met laser-graveer-module er op. Hij is 1 maatje groter en 2 stapjes duurder. Voor rond de 200 kan je al de kleinere variant kopen die groot genoeg is voor printplaten.

Op 18 oktober 2023 13:40:07 schreef rew:
[...]Ik doe altijd gewoon HASL-lead-free. Werkt wat mij betreft prima. [...]
Als het metaal graveert dan "doet" het "iets" met metaal. Dat is juist niet als je koper als een blocking-laag wil gebruiken.

Dat ding wat jij linkt heeft ook "3040" er bij staan. Voor mij is dat een hint dat het een "chinese CNC" is met laser-graveer-module er op. Hij is 1 maatje groter en 2 stapjes duurder. Voor rond de 200 kan je al de kleinere variant kopen die groot genoeg is voor printplaten.

En waar denk U dat het gros van de CO2 buizen vandaan komen? Waar denk U dat het gros van de diode lasers vandaan komen? Koop je het hier heb je toch tenminste, mag je hopen, wat technische ondersteuning of mogelijkheid te testen.

De 450nm is dezelfde golflengte die ik gebruik. Momenteel ben ik er nog niet in geslaagd DOOR het koper te geraken. Het is niet omdat het op metaal x werkt dat het op y ook zal werken.

Dat JIJ HASL lead free neemt, is Uw probleem. Ik wijs er alleen op dat TS zonder solderstop meer dan waarschijnlijk geen blanco koper zal krijgen onder zijn eventuele silk, als ze dat al willen uitvoeren. Misschien mogelijk tegen meerkost. Kan het niet, met welke laser en welk vermogen gaat U dan de HASL, al dan niet met lood, verwijderen?

Blijkbaar weet U ook perfect hoe groot TS zijn PCB's zijn. Welk merk glazen bol gebruikt U?

Je hebt gelijk. Als ik niet door blank koper kom, dan wil dat nog niet zeggen dat andere metalen anders reageren. Maar als de TIN anders reageert, zeg gewoon verdampt, dan stopt het op het koper omdat dat dus niet op de laser reageert. Het koper vormt zowiezo een "stoplaag".

ENIG zou een laagje goud moeten zijn. Dat is dus ook geen koper.

Op 18 oktober 2023 15:42:24 schreef buckfast_beekeeper:
Dat JIJ HASL lead free neemt, is Uw probleem. Ik wijs er alleen op dat TS zonder solderstop meer dan waarschijnlijk geen blanco koper zal krijgen onder zijn eventuele silk, als ze dat al willen uitvoeren.

Ik wijs de TS er alleen op dat er in mijn ogen geen reden is om de ENIG te kiezen tegen meerkosten. Welke stap eerst gedaan wordt, weet ik eigenlijk niet. Ah! Dat kan je natuurlijk zien in het progress-report van JLCPCB:

Eerst de silk dan de HASL. Dus je krijgt koper met daarop de SILK. En de HASL heeft daar geen vat op.

Op 18 oktober 2023 15:42:24 schreef buckfast_beekeeper:
Blijkbaar weet U ook perfect hoe groot TS zijn PCB's zijn. Welk merk glazen bol gebruikt U?

Tja. Inderdaad: Ik had min of meer aangenomen dat de TS z'n QR code niet groter dan zeg 40x40 mm hoeft te worden. Maar als ie groter dan 180x180 wil hebben dan zal de 3018 inderdaad te klein zijn.

Ik zelf zou als ik voor zo'n klein dingetje een specifiek apparaat ga kopen inderdaad evalueren: Wil ik misschien later een groter exemplaar hebben, zodat ik misschien beter nu meteen de grotere kan kopen? Dat heb ik bijvoorbeeld met m'n 3D printer gedaan. Ben ik heel happy mee dat ik dat gedaan heb. Dat is aan de TS om dat te doen.

TS schrok van de prijs van een <ziet er duur uit> apparaat (ik heb niet opgezocht wat dat kost). Dan raad iemand een 600 euro apparaat aan, wat m.i. groter is dan nodig voor wat de TS er nu mee zou willen doen. Dus ik biedt de mogelijkheid om te kijken naar een apparaat van rond de 200: 3x goedkoper. Mogelijk dat tegen de tijd dat je aanvinkt dat je ook 15W wil hebben, je toch weer op die 600 euro zit. De tijd om dat allemaal te proberen heb ik niet genomen. De TS mag z'n eigen aankoopbeslissing nemen. En er valt inderdaad wel wat voor te zeggen om hem in nederland te kopen. Als de TS dat wil doen, dan moet ie dat vooral doen. En ook dan vond ik opties van rond de 200 euro.

Ik had gezien uw suggestie in het nederlands, dus voornamelijk met nederlandse hits ge-googled.