Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 4

Ook leuk, of eigenlijk niet zo leuk, proberen obscure chips te kopen uit een ver verleden. Ik ben wel fan van de HD38820 en UPD1771. Wat denk je: ja die kunnen wij leveren. verschillende Chinese winkels happen op zo'n verzoek (ze hadden immers Google clickbait op de productnummers ingekocht). Datasheet leveren lukt natuurlijk niet, en op vragen of ze de een handleiding voor de 4-bit machinecode hebben en hoe ik dan een ROM-image kan aanleveren voor het bakken van de ROM-code ontstaat er een onbeheersbare stroom van vage mails voornamelijk in de trant "warm houden van de relatie".

Voeding van Ali is al enkele jaartjes oud, maar had vandaag de geest gegeven.

Toen ik hem ophaalde viel ik van de 1 in de andere verbazing.
Primare elco defect, kan de beste gebeuren. Alhoewel 250V rating wel erg aan de lage kant is. Defecte elco zal dan wel de oorzaak zijn van het niet meer functioneren van deze 12V/6A adapter.
Blijkbaar is deze print ontworpen voor een andere behuizing, hebben ze gewoon de draden van de 12V uitgang afgeknipt en zo los laten zitten, onderzijde van de print de nieuwe draden gesoldeerd.
En het allen ergste, dit hebben ze ook aan de primare zijde gedaan. Steken gewoon 2 draden omhoog met 240V erop :-( waarom nou niet wat dichter bij de print afknippen of als je toch aan het solderen bent kun je gelijk de oude draden los solderen.

Led hebben ze later ook nog bij gehackt, allemaal floating.
Pruts werk allemaal,

Ja, dingen die op netspanning draaien, haal ik liever niet uit de grijze import. Dit soort dingen zijn best gebruikelijk bij dergelijk spul.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

Wat zeur je nou, het heeft toch enkele jaartjes gewerkt... :)

Mag ook wel eens gezegd worden, die Chinese elco's zijn superdegelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 oktober 2023 11:25:11 schreef 2N3055:
Blijkbaar is deze print ontworpen voor een andere behuizing, hebben ze gewoon de draden van de 12V uitgang afgeknipt en zo los laten zitten, onderzijde van de print de nieuwe draden gesoldeerd.

Ik zie dit als hint dat een fabriek die dingen maakt maar geen zin heeft om de "werkt niet" exemplaren te repareren. Dus die verkopen ze als "niet werkend". Een slimme gast kan dan een batch van die dingen goedkoop kopen en vaak meer dan de helft repareren zodat ie het voldoende doet om op aliexpress voor goedkoop te verkopen. Hier heeft ie ze kennelijk "zonder behuizing" gekocht zodat ie naar andere behuizingen moest zoeken.

De originele fabriek knipt wel de lange draden er af want dat is makkelijk te hergebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Eén poort met groene energie?

Henry S.

Moderator

Op 14 oktober 2023 16:11:35 schreef maartenbakker:
Mag ook wel eens gezegd worden, die Chinese elco's zijn superdegelijk.

Zo te zien een Nippon ;) Erg lang meer dan 50V te veel spanning weerstaan.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Op 17 oktober 2023 18:34:14 schreef MJU:
Deze heeft een redelijk accurate beschrijving van wat hij doet...

[afbeelding]

Mooi toch?

https://nl.aliexpress.com/item/1005001463868407.html?spm=a2g0o.product…

Zelfs de echte geleverde voeding met de zelfde tekst, maar zonder de typ fout onder de display !
https://ae01.alicdn.com/kf/Af9515632d5914a31af8669512d899c76q.jpg

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Je hoeft niet eens naar China voor zulke blunders.....

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 september 2023 12:29:41 schreef Hubie:
Ik heb net een klacht ingediend bij Amazon.nl.Niet dat ik er iets van verwacht maar toch even gemeld.
Wat mij opvalt is dat een gerenomeerde zaak zoals Eleshop deze PT soldeerpunten niet heeft maar wel alle andere Weller punten zoals:ET,LT,XT en XH.

Eleshop haalt ook veel uit China. Het T12 soldeerstation (prima ding overigens) en de bijpassende punten (wisselende ervaringen) zijn identiek aan het spul dat je op Ali vindt.

Enige verschil is dat ze bij de punten een stickertje van Eleshop over de Chinese tekst heen plakken en in de punt Eleshop graveren (anders gaat iemand wellicht Ali punten terug sturen). Bij het station is het ook alleen de naam Eleshop op het soldeerstation zelf en op de doos waar het in zit.

Als je de hele webshop doorscrolt is bij veel producten alleen de branding het verschil (en de prijs, voor punten van Ali betaal je max 1/3 van de prijs). Maar, de service van Eleshop is wel dikke prima. Dus daar betaal je dan voornamelijk voor :-)

mel

Golden Member

Op 5 oktober 2023 11:43:58 schreef rew:
Ik schaar PostNL toch ook onder "rare chinezen"(*)

Recent een A5 enveloppe van 11 gram met een boekje van 82 gram naar België gestuurd. Helaas stuurt DHL niet naar België dus moest naar Post.nl uitwijken.

Krijg ik een bericht dat ik even bij moet betalen omdat het pakket te zwaar is: volgens hun gegevens was het 300g, 4,5cm dik (ipv maximaal 4,5mm...) en groter dan A4 formaat.
Elke case die ik aanmaak op hun site wordt afgesloten zonder dat er iets gedaan wordt, bij elk chatgesprek wordt beloofd dat het toch echt opgepakt gaat worden en het online klachtenformulier dat in één van deze chats gelinkt wordt, crashed bij invullen.
Wel werd er bij één chatgesprek gezegd dat ze leververplichting hebben dus dat ik me geen zorgen hoef te maken. Na twee weken bleek het toch bezorgd en heb ik de hoop maar opgegeven. Alle 6 cases zijn afgesloten zonder dat ik ook maar één keer iets op eigen initiatief van Post.nl gehoord heb.

Van de bijbetaling krijg je nog twee keer een herinnering en daarna gaat hij in de prullenbak. Dus negeren zou zomaar de oplossing kunnen zijn.

Overigens is voor België DPD denk ik de beste keuze. Ik weet niet helemaal zeker of die brievenbuspakjes doen, dus kan zijn dat je er dan een klein en licht normaal pakje van moet maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb dat ook een keer gehad. Onterechte "u heeft niet betaald" gekregen. Ik had wel betaald. Na veel geharrewar om de klantenservice te bereiken: "negeer maar, gaat vanzelf over, dat is het makkelijkste".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik bestel wel eens wat onderdelen ook voor oude gameconsoles e.d. op AliExpress. Dit keer ook weer. Had een paar weken geleden bij en verkoper iets besteld, ontvangen product was prima, precies zoals op de foto en werkt goed.

Afijn, goede eerste ervaring, dus ik bestelde recent hetzelfde product weer. Eerst werd nadat de order op verzonden stond de track en trace niet actief, bleef gewoon blanco. Bijzonder. Dus verkoper een bericht gestuurd en zou door de vervoerder teruggeleverd zijn aan hen. Bijzonder verhaal, want ook dan moet je dat in de track en trace zien.

Of ze het opnieuw moesten versturen. Ja, want ik ben het nodig. Kreeg ik het eindelijk binnen: een oud model en leek nog gebruikt ook. Dus bericht gestuurd dat het niet is wat ik besteld had. Krijg ik terug: We hebben verstuurd wat je hebt besteld, het is geleverd, bedankt.

Dus maar een dispute geopend. AliExpress vult automatisch het gehele bedrag in, foto's toegevoegd en duidelijke uitleg waarom dit dispute. Stuurt de verkoper mij dat hij wil refunden wanneer ik het terug stuur. Hele bestelling was 55 euro, terugsturen is ook iets van 20 euro. Dus aangegeven dat als hij gewoon had gestuurd wat ik heb besteld, er niets aan de hand was geweest, dat terugsturen voor mij geen optie is. Nu maar weer afwachten qua voorstel / reactie.

Wel vaker meegemaakt inmiddels. Eerste bestelling netjes, tweede bestelling wordt je opgelicht. Gelukkig zijn er ook genoeg wel nette verkopers, maar frustrerend is het wel.

ik had naar aanleiding van een topic hier op CO wat DS18S20 chips besteld op aliexpress. En dan met bestellen gewacht totdat er "you've upgraded to 12 day delivery" in beeld verscheen. (dat gaat bij mij snel zat dat het sneller is om daarop te wachten dan op de langzame verzending).

De rest werd senl verstuurd en kwam aan in het verzamelpakhuis, maar de DS18S20 chips bleven maar wachten. Tracking nummer, nieuw tracking nummer maar steeds: "Awaiting seller dispatch".

Ongeveer een week later had ik weer een setje bij mekaar en uiteindelijk is dat alles (behalve de DS chips) in 1 pakje vandaag binenngekomen.

Ruimschoots buiten de 12 dagen garantie.

Nu is dat vast veel vaker voorgekomen, maar kennelijk krijg je dan niet vanzelf die "coupon" die ze beloven als het te laat is.

Gezocht naar hoe je daar voor een aanvraag indient, maar... Nope. Niets te vinden. Klantenservice te pakken weten te krijgen... stuur maar een refund-request.

Dus dat gedaan, (incl naam van de CS agent die me vertelde dat ik refund request moest indienen) en om eur 1 terug gevraagd.

Van de vijf pakjes die buiten het 12 dagen window zijn binnengekomen. heb ik nu 3x de belofte dat ik m'n 1 euro teruggestort krijg (ik geloof ze) de andere twee zijn nog processing (maar die zouden best wel eens veel krapper op die 12 dagen kunnen zitten. eentje was 18 okt besteld, vandaag binnen = 13 dagen. Als ze die afwijzen heb ik daar begrip voor).

mel

Golden Member

Ik verwachtte een pakje,verstuurd met postnl.Na een week toch maar eens gaan vragen waar het bleef....Toen bleek het al 3 dagen op een afhaalpunt te liggen, maar verder had niemand de moeite genomen om mij erover in te lichten..

Een in Amerika besteld moederbord ligt al een week bij de Douane in Den Haag. Komt dat doorgaans vanzelf los?

Arco

Special Member

De wegen die de douane bewandelt zijn ondoorgrondelijk... :)

Paar maanden terug pakje uit Canada, lag meer als twee weken bij de douane en is toen naar Zwitserland gestuurd, waar het enkele dagen bleef. (god mag weten waarom?)
Daarna ging het terug naar Canada. (we dachten terug naar afzender, maar da's te simpel gedacht)

Pakje bleef een paar dagen bij Canada Post logeren, en begon toen voor de tweede keer aan de lange reis naar Nederland...
Toen kreeg ik het pakje wel na betaling van invoer/kosten.

Kostte me wel een maand wachten op iets wat dringend nodig was...

Oorzaak achteraf:
Pakje lag bij douane te wachten op betaling van invoerrechten. Helaas was men vergeten om mij een bericht te sturen zodat ik dat ook wist...
Na twee weken hebben ze toen het pakje als geweigerd teruggestuurd... :(

Je wordt soms wel eens moedeloos van al dat totaal onnodige gestuntel ...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com