Op 19 december 2023 07:46:28 schreef henri62:
@Arco, zo'n plaatje zocht ik inderdaad maar ik kon er nergens een vinden. Dus mijn vermoeden klopte dat het zo'n afsluit brugje is.

Geen afsluitbrugje, maar een zekering dus...

De UH had ze inderdaad ook. (de TEKA's niet, want die waren van Siemens, niet van Philips en ontwikkeld vóór WW2)
(TEKA: TElefon Klein Anlage)

Na de oorlog heeft PTI alle telefoonapparatuur van Siemens 'overgenomen' ( :+ ) voor eigen (door)ontwikkeling...
De UB/UH/UR/UV waren daar het resultaat van.

Centrale's als de UB waren trouwens zeer innovatief voor die tijd:
Philips had al druktoetskiezen (GDK) op de UB in 1955. DTMF (TDK) zou pas 8 jaar later in 1963 uitgevonden worden door Bell Labs...

Een Philips (door Heemaf gemaakt) druktoetstoestel uit 1955:

Op 19 december 2023 02:24:13 schreef Arco:

(door Philips monteurs werd 't liefkozend het 'k*le k*t veld' genoemd... :+ )

En dat had zeker niets te maken met het insteken van organen? :+

Interessante materie...

@revado: ik ga ze nog in de webshop zetten, maar jij krijgt er wat van me, verder per mail.

Bij het opruimen kwam ik weer een buis met onbekende IC's tegen die ik al jaren heb rondzwerven.
Zelf al een aantal malen getracht te achterhalen wat het is, tot nu toe zonder succes.
Dus toch maar eens hier op CO proberen.

Het gaat om IC's van Texas Instruments in een dip 8 behuizing:

Op de achterkant staat dat ze in Engeland geproduceerd zijn.

Ik heb er een stuk of 40, en heb geen idee hoe ik er ooit aan ben gekomen.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Hier de beloofde foto's van de zekeringenkast in mijn UH30.
De centrale is niet (meer) in dienst momenteel, maar kan gewoon werken.

Zie mijn noeste huiswerk om de zekering tussen het rode en blauwe draadje te repareren en met de gekleurde draadjes er omheen om het alarm te onderdrukken... de zekeringen waren dus op ;)
Aan de rechter kant oranje gekleurd om de waarde aan te geven zoals Arco ook al aangaf.
En het rode dummy zekeringetje ios ook mooi te zien.

Het contactje wat naar links veert en een alarm geeft ( op het bedientoestel).

Een closeup van de zijkant.
Dat sleufje daar zit de zekeringdraad in geklemd.

Een pertinax connector voor een "orgaan".

Wie heeft er nadere data van deze diodes (ik heb er 4)?

Ze zitten in gesealde ESD zakjes met opschrift 5961-00-220-2543, op de diodes zelf is alleen een blauwe stip te zien die op een Teledyne logo lijkt.
De foto's zijn genomen door een ongeopend zakje heen, dat laat ik graag zo totdat ik één-eenduidig weet of ik (of iemand anders) er nog wat mee kan: het lijken mij microgolf diodes.
Na wat zoekwerk weet ik dat het een diode (dûh) type QSCH-3801 is van HP, maar op dat nummer kon ik verder niets nieuws vinden...

Als er iemand nu verheugd opspringt en ze wil overnemen voor een klein bedrag: ook goed, mijn email staat in mijn profiel.

Ik heb ook een hoop van die dingen, de meeste zijn diodes voor heel hoge frequenties zoals S-band. In mijn slotted line zit er een in de detector, ook in mechanische wave meters zitten dit soort dingen. Dit is een tester voor de 1N21

Voor de volledigheid: Het nummer dat met 5961 begint is een NATO Stock Number (NSN). Veel van dit soort diodes die op radiomarkten e.d. opduiken, komen uit oude legervoorraden.

Ik heb ze ook gezien (dit soort diodes), kwamen uit een radar van een tank.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]

@lucky luck
Kun je niet gewoon een losse ledstrip in maken? Electronica eruit, led strip erin. Evt zoek je ergens een defecte led tl buis vervanger, defecte electronica en leds eruit en zaag je de buis die licht verspreid op maat. En bouw je die erin.

Iemand een idee waar deze spoelen gebruikt werden?
Liggen hier ook al lang stof te happen.

Die komen waarschijnlijk van ferrietantennes.

Jep, AM band antennes van oude transistorradio's

Zonder de bijbehorende ferriet staaf heb je daar niet heel veel aan.

Bedankt voor de info.
Ik laat ze nog maar liggen, wie weet kan iemand er ooit toch iets mee.

Is het iets uit Deurne?

Neen, is niet uit Deurne, daar ben ik nooit geweest.
Weet niet meer hoe ik eraan gekomen ben.

Intussen van @Maarten wat van die zekeringetjes voor de UH30 gekregen.
Ben er blij mee als reserve, dank je @Maarten!
Alleen komen we er nog niet uit wat die witte of oranje versfstip betekent op de zekeringen.
Misschien weet iemand ( @Arco?) hier meer over?
De waarde van de zekering is dus ook onbekend.
De PTT doc die bij mijn UH30 aanwezig is spreekt over "fijnzekeringen" maar nergens een waarde, ook niet in de schema's.

Op 2 januari 2024 18:04:30 schreef hobby luke:
Bedankt voor de info.
Ik laat ze nog maar liggen, wie weet kan iemand er ooit toch iets mee.

Hahaha,

Gesproken als een ware hoarder ;)

iemand enig idee waar je dit kan halen?

Heic kan bijna niemand openen, gebruik jpg/png.

Heicneuters zijn het daar bij Apple...

Sowieso kan het ook nooit kwaad om een kleine tekstbeschrijving te doen, maar we wachten eerst de foto maar even af.

Of HEIC converten naar jpg ofzo. Bij mij opent de plaatjes afdeling in Windows en pakt HEIC en dan is die als bijv. jpg op te slaan.

Afbeelding is wat kleiner gemaakt i.v.m. de maximale grootte van 5.0MB

Xviewer heeft er ook geen problemen mee.
Voor de luiaards: het gaat om een axiale keramische condensator van 100n, gemonteerd op 5mm steek.

RAAF was marginaal sneller met het plaatsen van het plaatje...

Zo te zien zou hij ook niet stuk hoeven zijn. Het kan zijn dat een reparatietopic starten handiger is.

Op 3 januari 2024 19:08:43 schreef fatbeard:
Xviewer heeft er ook geen problemen mee.
Voor de luiaards: het gaat om een axiale keramische condensator van 100n, gemonteerd op 5mm steek.

RAAF was marginaal sneller met het plaatsen van het plaatje...

Ik ben een luiaard die knutselen met aangevreten fruit te veel moeite vind. Maar kan wel vertellen dat je bijna overal een condensator van 100n kunt kopen. Maar dat je ze ook per kilo ongeveer op oude en hele erge oude TTL printen kunt vinden. En ook dat dit soort condensatoren dus maar zelden stuk gaan.

Vervolgens vraag ik me af waarom de TS de condensator wil vervangen. Is hij stuk? En hoe weet de TS dat dan?

Hier staat een condensator die daar wel in kan.

HEIC is veel kleiner dan jpg. Hier staat wat meer info https://id.nl/huis-en-entertainment/mobiel/smartphone-en-tablet/heic-w…
De meeste gebruikers zullen de standaard HEIC zo laten staanop hun Apple device. Overigens hebben moderne Apple telefoontjes in de Pro serie een Lidar scanner naast de camera's zitten. Daarmee gaat het scherpstellen in een donkere omgeving heel vlot. Ik zie soms beelden van andere merken camera's waar dat niet erg lukt. Out of focus, onscherp, iets naar links, weer geen focus. Lijkt wel een spotmeter die op vakantie is :-)
@fatbeard yep is altijd weer een gok wie de snelste is. Gelukkig is het geen wedstrijd :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (39%)]