Pompje Senseo reviseren

Ik had siliconen gebruikt, blauwe, maar ik denk dat met 1,1 mm net te dik is..

Ronald45

Golden Member

Ik ga de ringen van de nieuwe pomp (nog niet 1 keer gebruikt) nog eens heel zorgvuldig opmeten en dan ga ik 10 setjes in 3 soorten bestellen.

Wat al opviel was hoe los de plunjer van de nieuwe pomp in de ring zit, je voelt eigenlijk geen weerstand, terwijl bij de oude pomp het veel stroever gaat, en uiteindelijk vastloopt.

@SMD: Het lijkt me wel de moeite waard het eens goed uit te zoeken. Als ik succes boek zal ik de maten en soort delen en kan ik je eventueel alvast een paar setjes opsturen.

Ik hoor het graag en ben benieuwd!! Maar Oring moet wel afdichten, anders loopt tankje weer vol met water uit boiler, wat ik ook al ervaren heb..

Ronald45

Golden Member

Dan sluit het zwarte kogeltje in dat witte kokertje niet goed af, dat is het uitlaatklepje.

Het heeft niets te maken met het plunjer-ringetje, kan eventueel wel een statische ring zijn die dan lekt.

Daarom vervang ik alle ringen, het witte klepje en zwarte kogeltje zijn helaas niet te krijgen.

Arco

Special Member

Op vrijdag 2 februari 2024 21:58:24 schreef Sine:
[...]

Die vallen echt wel op, dat zijn rood-bruine fiber pakkingringen, dus die neem je niet per ongeluk mee.

Dat valt tegen, zou best kunnen.
(ze hebben dezelfde kleur als rode 'O' ringen, en het staat er met grote letters op. Pas na goed kijken zie je dat het wat anders is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 3 februari 2024 22:03:51 schreef Ronald45:
zwarte kogeltje zijn helaas niet te krijgen.

Die worden in de revisiesets op Martplaats en Ebay wel aangeboden dacht ik.

Ik had enige tijd geleden een gescheurde oring gehad en tankje liep weer vol uit boiler. Ring vervangen en weer lekvrij uit donor pomp. Kijk maar in loopweg water, als rubber ring defect is, kan het er langs stromen. Rubber stopje was OK nog..

Ronald45

Golden Member

Er zitten in totaal 5 o-ringen in het pompje (waarvan 1 aan de buitenkant). Welke bedoel jij dan?

Als je de hele plunjer, met ringen en al, en het inlaatklepje weglaat mag er nog steeds geen water teruglopen. Als dat wel gebeurt is de meest rechtse o-ring op (zie foto) gescheurd, of het rubber dopje van het uitlaatklepje is kapot.

Heb het zojuist getest met alleen de rechtse halve behuizing waarin het veertje met zwarte dopje en het witte pompvaatje met o-ring zit, en (als je het uiteraard even op zn plek houdt) er loopt geen druppel water terug en je kan er ook niet doorheen blazen, zit potdicht (1 kant op).

Hmm, vreemd, zou Oring voor centrering zorgen?? In ieder geval na vervanging ring weer perfect!!

Nu de ventielen: Nu moet ik er nog 3 bestellen, ze pissen het hete water weer terug in de waterbak.. Ook een bekend euvel..

Ronald45

Golden Member

Dat doen ze ook als de pompdruk te laag is!
Zorg dat je zeker weet dat de ventielen kapot zijn.

Ronald45

Golden Member

Op maandag 5 februari 2024 22:01:26 schreef smd:
Hmm, vreemd, zou Oring voor centrering zorgen??

Over welke o-ring heb jij het nu?
Die om de plunjer schuift is er puur om de pompdruk/vacuüm binnen het cilindertje te houden.

Anyway ik heb alles opgemeten en ga morgen de setjes bestellen, ik laat van me horen!

Sine

Moderator

Op zaterdag 3 februari 2024 22:59:33 schreef Arco:
[...]
Dat valt tegen, zou best kunnen.
(ze hebben dezelfde kleur als rode 'O' ringen, en het staat er met grote letters op. Pas na goed kijken zie je dat het wat anders is)

Ik heb ze hier liggen. (want ook die zijn handig)
En trust me, als je die per ongeluk weet mee te nemen moet je echt langs de oogarts.

Ronald45

Golden Member

Joepieie allemaal ringetjes :-)
Komende week ga ik testen maar eerst nog even met het ringetje van de nieuwe pomp de test doen met azijn en (was)benzine.

Azijn en wasbenzine?? Om te kijken of ze heel blijven?? De rode kunnen er wel tegen..

Arco

Special Member

Azijn en wasbenzine hebben niks te zoeken in een koffiezetter... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ronald45

Golden Member

Joh :+

Dat ging over een testje om te bepalen wat voor materiaal er origineel in die pompjes zit. Dat is uiteraard handig om te weten.

Geheugen opfrisser: @Kilian had het er nog in ditzelfde topic over, om precies te zijn:

Hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2485821#2485821
En hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2486600#2486600

@SMD die rode zijn siliconen, die zouden juist niet tegen azijn moeten kunnen :-)

Uiteraard gaan de nieuwe ringen niet getest worden, want ik weet wat ik gekocht heb. Namelijk 3 soorten:

- Siliconen
- EPDM
- NBR

Enfin de rest staat allemaal eerder in dit topic, ik ga experimenteren en hopelijk kom ik erachter wat het beste werkt in zo'n pompje, zodat ze in de toekomst goedkoop gerepareerd kunnen worden.

Ahh OK! Succes! Ik wacht je resultaten af...

Ronald45

Golden Member

Even een update:
Wegens omstandigheden vertraging, maar ben er zeker nog mee bezig.
Ik boek al wat resultaten, heb kennis vergaard en de testbank is bijna klaar
Binnenkort meer! :-)

Ronald45

Golden Member

De laboratorium testbank: :+ Een opengewerkte Senseo, een timer en een maatbeker.

Op deze manier laat ik de pomp met een vaste tijd lopen en kan de opbrengst gemeten geworden. Zowel drukloos als op druk (door er een koffiepad houdertje in te doen). Het hele spul zit achter een scheidingstrafo.

Mijn haperende pompje laat steeds verschillende opbrengsten zien, het plunjerringetje is stug geworden en dicht niet meer af. Op sommige plekken is hij juist te dik geworden en klemt de plunjer soms.

Later ga ik de nieuwe verschillende materialen testen!

Foto's: (op klikken voor groot)

Hmm leuke opstelling IDD!! maar wellicht kan je beter een Senseo printje nemen voor de test, want die meet de stroom van de pomp.. Als pompje leeg draait namelijk meet de print niets en blijft doorgaan met pompen totdat de stroomopname ( pulsen) wel naar Micro controller gaat.

fatbeard

Honourable Member

Op zondag 10 maart 2024 21:19:21 schreef smd:
Hmm leuke opstelling IDD!! maar wellicht kan je beter een Senseo printje nemen voor de test, want die meet de stroom van de pomp..

Misschien een heel moderne senseo, maar bij wat ik hier zie gebeurt dat dus niet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ronald45

Golden Member

Op zondag 10 maart 2024 21:19:21 schreef smd:
... want die meet de stroom van de pomp.. Als pompje leeg draait namelijk meet de print niets en blijft doorgaan met pompen totdat de stroomopname ( pulsen) wel naar Micro controller gaat.

Bedoel je de pulsen die door inductie en de terug bewegende plunjer worden gemaakt?

Ik ben benieuwd hoe die dan gemeten worden, want de pomp hangt met de ene draad aan de lijnspanning en met de andere aan één van de main pins van de triac. En nergens anders aan. (in mijn 3 Senseo's)

De processor stuurt de triac zo aan dat aan de pomp alleen de halve sinus wordt aangeboden, zie foto met gloeilamp als belasting.

Wat ook apart is: Ongeacht hoe de stekker in het stopcontact zit, de spanning van de halve sinus op de witte draad is altijd positief ten opzichte van de andere draad. Een soort van polariteit dus!

In mijn laboratorium ( :+ ) boots ik dit na met een diode, deze HF pompjes hebben geen ingebouwde diode!

Als je de draden op de pomp verwisselt merk je trouwens geen verschil in opbrengst. Ik dacht even dat hij dan wel meer lawaai maakt, maar dat heb ik niet 100% zeker kunnen vaststellen.

Voor mijn metingen zorg ik er trouwens voor dat er nooit lucht in de slangetjes en pomp zit, en dat er altijd voldoende water in het tankje zit. Dan zijn de omstandigheden dus altijd gelijk.